4차 산업혁명과 인공지능(AI) 시스템의 도입 등 스마트(Smart) 기술이 인류사회의 발전을 빠르게 이끌고 있다. 인공지능(AI) 시스템과 로봇 공학을 이용해 구동하는 기계의 탄생은 다양한 분야에 강력한 영향을 끼친다. 일부의 전문가들은 스마트 기술이 기술적 혁신, 생산성 향상, 신영역의 발굴 및 등장을 일으키며 사람들의 일상과 업무방식을 완전히 바꿀 것이라고 전망한다. 한편에는 이러한 비전은 긍정적인 영향보다 부정적인 시선과 우려도 무시할 수 없다. 일자리의 뺏김, 실업률의 상승 등 고용에 대한 많은 사회적 논쟁이 일어남에도 불구하고 ...
4차 산업혁명과 인공지능(AI) 시스템의 도입 등 스마트(Smart) 기술이 인류사회의 발전을 빠르게 이끌고 있다. 인공지능(AI) 시스템과 로봇 공학을 이용해 구동하는 기계의 탄생은 다양한 분야에 강력한 영향을 끼친다. 일부의 전문가들은 스마트 기술이 기술적 혁신, 생산성 향상, 신영역의 발굴 및 등장을 일으키며 사람들의 일상과 업무방식을 완전히 바꿀 것이라고 전망한다. 한편에는 이러한 비전은 긍정적인 영향보다 부정적인 시선과 우려도 무시할 수 없다. 일자리의 뺏김, 실업률의 상승 등 고용에 대한 많은 사회적 논쟁이 일어남에도 불구하고 인공지능과 고용 간의 갈등에 대한 근본적인 해결책을 제공해 주는 종업원 경험 기반의 연구가 아직 많이 이루어지지 못하고 있다. 그러므로 본 연구는 호텔업을 중심으로 인공지능(AI) 시스템 및 로봇이 호텔 종업원에게 끼치는 영향과 관련 요인을 찾아내며, 종업원들이 인공지능(AI) 시스템 및 로봇에 대한 인식이 사용자 저항과 이직의도에 또한 어떤 영향을 미치는지를 연구하고자 한다. 본 연구는 중국 내 호텔에서 인공지능 서비스 및 로봇과 같이 근무한 경험이 있는 322명 종사자에게 설문조사를 실시한 후 데이터를 도출하여 SPSS와 SmartPLS 통계 분석 프로그램을 이용해 결론을 도출하였다. 호텔 종업원들이 인공지능(AI) 시스템과 로봇에 대한 인식이 사용자 저항 및 이직 의도와 유의한 관련이 있음을 발견했으며 이 연계는 종업원의 자기효능감, 지각된 조직적 지원, 인공지능 서비스의 품질과 새로운 업무 방식의 전환비용에 의해 결정된다. 더불어 본 연구의 혁신점은 인공지능 서비스의 품질이 직접 혹은 간접으로 사용자 저항과 이직의도에 가장 큰 영향을 미치고 있다는 것을 발견되었다. 이에 따라 향후 연구와 현업을 위한 시사점과 개선 방향을 제시하는 데 중심을 두며 관련 기존 연구를 토대로 시대 발전에 맞게 새로운 해결책을 제안하고자 한다.
4차 산업혁명과 인공지능(AI) 시스템의 도입 등 스마트(Smart) 기술이 인류사회의 발전을 빠르게 이끌고 있다. 인공지능(AI) 시스템과 로봇 공학을 이용해 구동하는 기계의 탄생은 다양한 분야에 강력한 영향을 끼친다. 일부의 전문가들은 스마트 기술이 기술적 혁신, 생산성 향상, 신영역의 발굴 및 등장을 일으키며 사람들의 일상과 업무방식을 완전히 바꿀 것이라고 전망한다. 한편에는 이러한 비전은 긍정적인 영향보다 부정적인 시선과 우려도 무시할 수 없다. 일자리의 뺏김, 실업률의 상승 등 고용에 대한 많은 사회적 논쟁이 일어남에도 불구하고 인공지능과 고용 간의 갈등에 대한 근본적인 해결책을 제공해 주는 종업원 경험 기반의 연구가 아직 많이 이루어지지 못하고 있다. 그러므로 본 연구는 호텔업을 중심으로 인공지능(AI) 시스템 및 로봇이 호텔 종업원에게 끼치는 영향과 관련 요인을 찾아내며, 종업원들이 인공지능(AI) 시스템 및 로봇에 대한 인식이 사용자 저항과 이직의도에 또한 어떤 영향을 미치는지를 연구하고자 한다. 본 연구는 중국 내 호텔에서 인공지능 서비스 및 로봇과 같이 근무한 경험이 있는 322명 종사자에게 설문조사를 실시한 후 데이터를 도출하여 SPSS와 SmartPLS 통계 분석 프로그램을 이용해 결론을 도출하였다. 호텔 종업원들이 인공지능(AI) 시스템과 로봇에 대한 인식이 사용자 저항 및 이직 의도와 유의한 관련이 있음을 발견했으며 이 연계는 종업원의 자기효능감, 지각된 조직적 지원, 인공지능 서비스의 품질과 새로운 업무 방식의 전환비용에 의해 결정된다. 더불어 본 연구의 혁신점은 인공지능 서비스의 품질이 직접 혹은 간접으로 사용자 저항과 이직의도에 가장 큰 영향을 미치고 있다는 것을 발견되었다. 이에 따라 향후 연구와 현업을 위한 시사점과 개선 방향을 제시하는 데 중심을 두며 관련 기존 연구를 토대로 시대 발전에 맞게 새로운 해결책을 제안하고자 한다.
Smart technologies such as the 4th industrial revolution and the introduction of Artificial Intelligence(AI) systems are rapidly leading the development of human society. The birth of machines powered by Artificial Intelligence(AI) systems and robotics will have a powerful impact in a variety of fie...
Smart technologies such as the 4th industrial revolution and the introduction of Artificial Intelligence(AI) systems are rapidly leading the development of human society. The birth of machines powered by Artificial Intelligence(AI) systems and robotics will have a powerful impact in a variety of fields. Some experts predict that smart technology will completely change people's daily life and work styles, causing technological innovation, productivity improvement, and discovery and emergence of new fields. On the one hand, this vision cannot ignore negative views and concerns rather than positive influences. Despite many social debates about employment, such as job loss and rising unemployment, there have not been many studies based on employee experience that provide a fundamental solution to the conflict between Artificial Intelligence(AI) and employment. Therefore, this study finds out the effects and related factors of Artificial Intelligence(AI) systems and robots for hotel employees, focusing on the hotel industry, and how employees' perceptions of Artificial Intelligence(AI) systems and robots affect user resistance and turnover intention. In addition, we want to study what kind of influence it has. This study, conducted a questionnaire survey of 322 hotel employees who had experience working with Artificial Intelligence(AI) services and robots in China, and used SPSS and SmartPLS statistical analysis programs to draw conclusions. We found that hotel employees' perceptions of artificial intelligence (AI) systems and robots were significantly related to user resistance and turnover intention, and this association was related to employee self-efficacy, perceived organizational support, quality of AI services and new tasks. It is determined by the conversion cost of the method. In addition, the innovation point of this study was that it was found that the quality of artificial intelligence services directly or indirectly had the greatest influence on user resistance and turnover intention. Accordingly, we intend to propose new solutions according to the development of the times based on related existing research, focusing on presenting implications and directions for improvement for future research and business.
Smart technologies such as the 4th industrial revolution and the introduction of Artificial Intelligence(AI) systems are rapidly leading the development of human society. The birth of machines powered by Artificial Intelligence(AI) systems and robotics will have a powerful impact in a variety of fields. Some experts predict that smart technology will completely change people's daily life and work styles, causing technological innovation, productivity improvement, and discovery and emergence of new fields. On the one hand, this vision cannot ignore negative views and concerns rather than positive influences. Despite many social debates about employment, such as job loss and rising unemployment, there have not been many studies based on employee experience that provide a fundamental solution to the conflict between Artificial Intelligence(AI) and employment. Therefore, this study finds out the effects and related factors of Artificial Intelligence(AI) systems and robots for hotel employees, focusing on the hotel industry, and how employees' perceptions of Artificial Intelligence(AI) systems and robots affect user resistance and turnover intention. In addition, we want to study what kind of influence it has. This study, conducted a questionnaire survey of 322 hotel employees who had experience working with Artificial Intelligence(AI) services and robots in China, and used SPSS and SmartPLS statistical analysis programs to draw conclusions. We found that hotel employees' perceptions of artificial intelligence (AI) systems and robots were significantly related to user resistance and turnover intention, and this association was related to employee self-efficacy, perceived organizational support, quality of AI services and new tasks. It is determined by the conversion cost of the method. In addition, the innovation point of this study was that it was found that the quality of artificial intelligence services directly or indirectly had the greatest influence on user resistance and turnover intention. Accordingly, we intend to propose new solutions according to the development of the times based on related existing research, focusing on presenting implications and directions for improvement for future research and business.
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