[학위논문]과학의 본성에 대한 교육적 응용을 위한 화학교사 교육프로그램의 효과 : 과학의 본성에 대한 재개념화된 가족유사성 접근(RFN)을 중심으로 Effect of Chemistry Teacher Education Program for Educational Application on Nature of Science - Focusing on the Reconceptualized Family Resemblance Approach to Nature of Science(RFN) -원문보기
이 연구의 목적은 화학교사들의 재개념화된 가족유사성 접근 과학의 본성(Reconceptualized Family resemblance approach-to-Nature of science, RFN)의 교육적 응용에 대한 인식을 향상하기 위해 RFN을 맥락적이고 명시적으로 교수하는 교육프로그램을 개발하고, 이를 통한 화학교사의 RFN 교육적 응용에 대한 화학교사의 인식과 인식 변화를 확인하여 교육적 효과를 알아보는 것이다. 교육프로그램은 Shapin & Schaffer(1985)의 보일의 진공펌프와 이에 대한 홉스의 논쟁에 대한 과학철학적 해석을 다룬 「Leviathan and the Air-Pump」를 활용하여 맥락적 ...
이 연구의 목적은 화학교사들의 재개념화된 가족유사성 접근 과학의 본성(Reconceptualized Family resemblance approach-to-Nature of science, RFN)의 교육적 응용에 대한 인식을 향상하기 위해 RFN을 맥락적이고 명시적으로 교수하는 교육프로그램을 개발하고, 이를 통한 화학교사의 RFN 교육적 응용에 대한 화학교사의 인식과 인식 변화를 확인하여 교육적 효과를 알아보는 것이다. 교육프로그램은 Shapin & Schaffer(1985)의 보일의 진공펌프와 이에 대한 홉스의 논쟁에 대한 과학철학적 해석을 다룬 「Leviathan and the Air-Pump」를 활용하여 맥락적 과학사 읽기 자료와 실험 자료를 바탕으로 개발하여, 수강생들이 이에 대해 논한 뒤 RFN을 명시적으로 반영한 읽기 교재와 실험 교재를 개발하도록 하여 RFN의 교육적 응용을 실제로 할 수 있도록 하였다. 개발한 교육프로그램은 충북에 있는 사범대학 석사과정에 재학 중인 현직 화학교사 3인과 예비화학교사 2인을 연구 대상자로 선정하여, 15주 과정인 대학원 과정 교과교육학 강좌에 투입하였다. RFN을 구성하는 범주들의 교육적 응용에 대한 사전설문을 통해 연구 대상자들의 RFN 교육적 응용에 대한 사전 인식을 확인하고, 개발한 읽기 교재와 실험 교재를 제공하여 토론하게 한 뒤 2회에 걸쳐 RFN을 명시적으로 가르칠 수 있는 교재를 개발하도록 하였다. 이후 사후설문을 통해 RFN 교육적 응용에 대한 사후 인식을 확인하여 사전설문 및 개발한 교재에서의 인식과 비교하였다. 연구 자료로 연구 대상자들의 사전·사후설문 응답 자료, 연구 대상자들이 개발한 읽기 교재와 실험 교재와 이에 대한 인터뷰 자료, 15주간의 교육프로그램 동안 진행된 강의 및 토론의 녹음본 등을 수집하였고, 분석의 신뢰도를 높이기 위하여 과학교육 전문가 1인, 융합교육 전문가 1인, 현직 과학교사 2인, 동료 연구자 3인이 연구 대상자들의 자료와 응답을 공동으로 분석하고 합의하는 과정을 거쳤다. 연구 결과, 연구 대상자에게서 ‘사회-제도적 측면’ 범주의 재정 체계와 전문적 활동, ‘과학적 지식’ 범주의 분과학문별 과학 지식, ‘과학적 방법’ 범주의 탐구과정의 다양성에 관련된 내용에 대해 인식 향상을 확인할 수 있었다. 단, 이는 소수의 집단에서 수행한 연구로 연구 대상자 개개인의 RFN 영역의 인식이 향상된 결과를 일반화할 수 없다. 나머지 범주 내용 대부분은 사전·사후 인식 모두 정보에 입각한 견해로 분석되어 RFN 교육적 응용에 대한 인식 변화를 파악하기 어려웠다. 추가로, 이번 연구에서 예비교사들이 활용하지 않은 다양한 내용의 과학의 본성에 대한 인식 향상을 할 수 있는 교육 자료 및 교육프로그램의 개발, 정보에 입각한 견해의 과학의 본성에 대한 인식을 세부적으로 확인할 분석틀의 개발 등의 연구가 이어질 필요가 있다.
이 연구의 목적은 화학교사들의 재개념화된 가족유사성 접근 과학의 본성(Reconceptualized Family resemblance approach-to-Nature of science, RFN)의 교육적 응용에 대한 인식을 향상하기 위해 RFN을 맥락적이고 명시적으로 교수하는 교육프로그램을 개발하고, 이를 통한 화학교사의 RFN 교육적 응용에 대한 화학교사의 인식과 인식 변화를 확인하여 교육적 효과를 알아보는 것이다. 교육프로그램은 Shapin & Schaffer(1985)의 보일의 진공펌프와 이에 대한 홉스의 논쟁에 대한 과학철학적 해석을 다룬 「Leviathan and the Air-Pump」를 활용하여 맥락적 과학사 읽기 자료와 실험 자료를 바탕으로 개발하여, 수강생들이 이에 대해 논한 뒤 RFN을 명시적으로 반영한 읽기 교재와 실험 교재를 개발하도록 하여 RFN의 교육적 응용을 실제로 할 수 있도록 하였다. 개발한 교육프로그램은 충북에 있는 사범대학 석사과정에 재학 중인 현직 화학교사 3인과 예비화학교사 2인을 연구 대상자로 선정하여, 15주 과정인 대학원 과정 교과교육학 강좌에 투입하였다. RFN을 구성하는 범주들의 교육적 응용에 대한 사전설문을 통해 연구 대상자들의 RFN 교육적 응용에 대한 사전 인식을 확인하고, 개발한 읽기 교재와 실험 교재를 제공하여 토론하게 한 뒤 2회에 걸쳐 RFN을 명시적으로 가르칠 수 있는 교재를 개발하도록 하였다. 이후 사후설문을 통해 RFN 교육적 응용에 대한 사후 인식을 확인하여 사전설문 및 개발한 교재에서의 인식과 비교하였다. 연구 자료로 연구 대상자들의 사전·사후설문 응답 자료, 연구 대상자들이 개발한 읽기 교재와 실험 교재와 이에 대한 인터뷰 자료, 15주간의 교육프로그램 동안 진행된 강의 및 토론의 녹음본 등을 수집하였고, 분석의 신뢰도를 높이기 위하여 과학교육 전문가 1인, 융합교육 전문가 1인, 현직 과학교사 2인, 동료 연구자 3인이 연구 대상자들의 자료와 응답을 공동으로 분석하고 합의하는 과정을 거쳤다. 연구 결과, 연구 대상자에게서 ‘사회-제도적 측면’ 범주의 재정 체계와 전문적 활동, ‘과학적 지식’ 범주의 분과학문별 과학 지식, ‘과학적 방법’ 범주의 탐구과정의 다양성에 관련된 내용에 대해 인식 향상을 확인할 수 있었다. 단, 이는 소수의 집단에서 수행한 연구로 연구 대상자 개개인의 RFN 영역의 인식이 향상된 결과를 일반화할 수 없다. 나머지 범주 내용 대부분은 사전·사후 인식 모두 정보에 입각한 견해로 분석되어 RFN 교육적 응용에 대한 인식 변화를 파악하기 어려웠다. 추가로, 이번 연구에서 예비교사들이 활용하지 않은 다양한 내용의 과학의 본성에 대한 인식 향상을 할 수 있는 교육 자료 및 교육프로그램의 개발, 정보에 입각한 견해의 과학의 본성에 대한 인식을 세부적으로 확인할 분석틀의 개발 등의 연구가 이어질 필요가 있다.
The purpose of this study is to develop an educational program to teach RFN contextually and explicitly in order to improve the chemistry teachers' awareness of the reconceptualized family resemblance approach and the educational application of the nature of science, and to examine the educational e...
The purpose of this study is to develop an educational program to teach RFN contextually and explicitly in order to improve the chemistry teachers' awareness of the reconceptualized family resemblance approach and the educational application of the nature of science, and to examine the educational effects of chemistry teachers by checking chemistry teachers’ perceptions and changes on perceptions of educational applications of RFN the of chemistry teachers for through the program. The educational program was developed based on contextual scientific history reading materials and experimental data using Shapin & Schaffer(1985)'s “Leviathan and the Air-Pump”, which deals with the philosophical interpretation of Boyle's vacuum pump and Hobbes' argument about it. Therefore, after discussing this with the students, the reading materials and experimental materials that explicitly reflected RFN were developed so that the educational application of RFN could be actually applied. The developed educational program selected three in-service chemistry teachers and two pre-service chemistry teachers who are enrolled in the master's course of the College of Education in Chung-buk as research subjects, and were put into the 15-week course educaional program. Through a preliminary questionnaire on the educational application of the categories constituting the RFN, the research subjects' prior awareness of the RFN educational application was confirmed, and the developed reading materials and experimental materials were provided for discussion. To develop textbooks that can be taught in Afterwards, through the post-study, the post-recognition of RFN educational application was confirmed and compared with the pre-study and the perception in the developed teaching materials. As research data, pre- and post-survey response data of the research subjects, reading materials and experimental textbooks developed by the research subjects, interview data, and recordings of lectures and discussions conducted during the 15-week educational program were collected, and the reliability of analysis was collected. One science education expert, one convergence education expert, two incumbent science teachers, and three fellow researchers jointly analyzed and agreed to the data and responses of the study subjects. As a result of the study, the research subjects improved their awareness about the financial system and professional activities in the 'socio-institutional aspect' category, scientific knowledge by discipline in the 'scientific knowledge' category, and the diversity of the inquiry process in the 'scientific method' category. could check However, this cannot be generalized because the recognition of different RFN domains is improved according to small group not enough to generalize . Most of the contents of the remaining categories were analyzed as informed views in both pre- and post-perception, making it difficult to grasp the change in perception of RFN educational application. In addition, it is necessary to continue research such as development of educational materials and programs to improve the awareness of the nature of science that the research subjects did not use, and the development of an analysis framework to confirm the perception of the nature of science.
The purpose of this study is to develop an educational program to teach RFN contextually and explicitly in order to improve the chemistry teachers' awareness of the reconceptualized family resemblance approach and the educational application of the nature of science, and to examine the educational effects of chemistry teachers by checking chemistry teachers’ perceptions and changes on perceptions of educational applications of RFN the of chemistry teachers for through the program. The educational program was developed based on contextual scientific history reading materials and experimental data using Shapin & Schaffer(1985)'s “Leviathan and the Air-Pump”, which deals with the philosophical interpretation of Boyle's vacuum pump and Hobbes' argument about it. Therefore, after discussing this with the students, the reading materials and experimental materials that explicitly reflected RFN were developed so that the educational application of RFN could be actually applied. The developed educational program selected three in-service chemistry teachers and two pre-service chemistry teachers who are enrolled in the master's course of the College of Education in Chung-buk as research subjects, and were put into the 15-week course educaional program. Through a preliminary questionnaire on the educational application of the categories constituting the RFN, the research subjects' prior awareness of the RFN educational application was confirmed, and the developed reading materials and experimental materials were provided for discussion. To develop textbooks that can be taught in Afterwards, through the post-study, the post-recognition of RFN educational application was confirmed and compared with the pre-study and the perception in the developed teaching materials. As research data, pre- and post-survey response data of the research subjects, reading materials and experimental textbooks developed by the research subjects, interview data, and recordings of lectures and discussions conducted during the 15-week educational program were collected, and the reliability of analysis was collected. One science education expert, one convergence education expert, two incumbent science teachers, and three fellow researchers jointly analyzed and agreed to the data and responses of the study subjects. As a result of the study, the research subjects improved their awareness about the financial system and professional activities in the 'socio-institutional aspect' category, scientific knowledge by discipline in the 'scientific knowledge' category, and the diversity of the inquiry process in the 'scientific method' category. could check However, this cannot be generalized because the recognition of different RFN domains is improved according to small group not enough to generalize . Most of the contents of the remaining categories were analyzed as informed views in both pre- and post-perception, making it difficult to grasp the change in perception of RFN educational application. In addition, it is necessary to continue research such as development of educational materials and programs to improve the awareness of the nature of science that the research subjects did not use, and the development of an analysis framework to confirm the perception of the nature of science.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.