본 연구자는, 어린 시절 불우했던 가정환경에서 비롯된 사회적 차별의 상처로 인해 타인과의 사회적 관계 형성을 회피하는 과정에서 미성숙・신경증적 ‘자아 방어기제’를 무의식적으로 사용하며 지냈다. 상처의 아픔들을 억누르며 생활하던 중 미술 활동을 통해 불안증세를 해결하는 방법을 찾게 되었고, 타인과의 관계를 더 이상 두려워하지 않게 되었다. 본 연구의 시작은, 연구자가 어린 시절에 겪었던 상처(트라우마)와 스스로에 대한 치유, 즉 ‘자기 치유 및 자아의 통제’에 대한 경험을 바탕으로 ‘방어기제’가 무엇인지 심도 있게 파악하고자 함에서 비롯되었다. 따라서 본 연구자의 작품 연구와 창작행위의 중심적 어휘는 ‘방어기제’가 되었으며, ‘방어기제의 상징화’는 본 연구의 핵심이 되었다. 이 상징화는 곧, 연구자의 심리와 자아를 상징적 표상으로 전치(轉置)시키는 무의식적 방어기제이자 조형 언어라고 말할 수 있다. 본 연구를 위해 먼저 본인이 어린 시절에 사용했던 방어기제가 무엇이었는지 그 개념을 파악했고, 방어기제와 치유와의 관계를 탐구하여 그 안에 내재하는 심리적・조형적 특성을 분석・추출하였다. 그 결과로서 가시(thorn)의 형상을 작품에 활용하게 되었는데, 뾰족한 가시의 형상이 마치 타인과의 관계로부터 육체적・정신적으로 자신을 보호하기 위해 공격적인 성향을 내뿜는 미성숙한 방어기제의 행위와 유사하다고 판단하였기 때문이다. 작품 제작의 기법은 ...
본 연구자는, 어린 시절 불우했던 가정환경에서 비롯된 사회적 차별의 상처로 인해 타인과의 사회적 관계 형성을 회피하는 과정에서 미성숙・신경증적 ‘자아 방어기제’를 무의식적으로 사용하며 지냈다. 상처의 아픔들을 억누르며 생활하던 중 미술 활동을 통해 불안증세를 해결하는 방법을 찾게 되었고, 타인과의 관계를 더 이상 두려워하지 않게 되었다. 본 연구의 시작은, 연구자가 어린 시절에 겪었던 상처(트라우마)와 스스로에 대한 치유, 즉 ‘자기 치유 및 자아의 통제’에 대한 경험을 바탕으로 ‘방어기제’가 무엇인지 심도 있게 파악하고자 함에서 비롯되었다. 따라서 본 연구자의 작품 연구와 창작행위의 중심적 어휘는 ‘방어기제’가 되었으며, ‘방어기제의 상징화’는 본 연구의 핵심이 되었다. 이 상징화는 곧, 연구자의 심리와 자아를 상징적 표상으로 전치(轉置)시키는 무의식적 방어기제이자 조형 언어라고 말할 수 있다. 본 연구를 위해 먼저 본인이 어린 시절에 사용했던 방어기제가 무엇이었는지 그 개념을 파악했고, 방어기제와 치유와의 관계를 탐구하여 그 안에 내재하는 심리적・조형적 특성을 분석・추출하였다. 그 결과로서 가시(thorn)의 형상을 작품에 활용하게 되었는데, 뾰족한 가시의 형상이 마치 타인과의 관계로부터 육체적・정신적으로 자신을 보호하기 위해 공격적인 성향을 내뿜는 미성숙한 방어기제의 행위와 유사하다고 판단하였기 때문이다. 작품 제작의 기법은 블로잉(blowing)과 콜드워킹(cold working)을 사용하였다. 블로잉 기법으로는 미성숙한 방어기제에서 보이는 ‘갇혀 있는 공간’을 표현하고자 하였고, 콜드워킹 기법으로는 타인에게 공격적인 모습을 보이는 날카로운 가시의 형상을 나타내고자 하였다. 본 연구의 목적은, 방어기제의 상징화를 통해 연구자의 심리적 불안을 해소하고 자아의 평정과 심상을 정화시키고자 하는 데에 두었으며, 아울러 본 작품을 관조하는 이들로 하여금 내면세계의 감정과 정서를 순화시킬 수 있는 동기 유발의 매개체가 되도록 하는 데에 부차적인 목적을 두었다. 연구 작품을 제작하는 과정에서, 상처를 감추려 하지 않고 의도적으로 더 강하게 표출하려고 하는 본인의 모습을 자각하게 되면서 스스로의 심리상태를 구체적으로 파악할 수 있게 되었다. 지난날의 상처(트라우마)를 떠올리며 창작을 하고자 하는 것은 한편으론 스트레스를 받는 일일 수도 있지만, 역설적으로는 곧 창작 활동의 동기 및 의욕이 작동한다는 것을 의미하며, 동시에 내적 자아의 평정과 심상의 정화에 이르고자 하는 무의식적 조형 행위를 의미한다고 말할 수 있겠다. 작품 연구의 결과, 밀도 있는 상징적 조형 표현이나 의도 전달에 있어서 많은 아쉬움과 미흡함이 있지만, 본 연구가 자아의 평정과 심상의 정화를 찾고자 하는 내면의 동기에서 출발한 만큼 소기의 목적은 달성한 것으로 판단된다. 본 연구를 계기로 향후 더 폭넓은 조형 표현의 가능성을 모색할 수 있었다는 점에서 연구의 의의를 두고 싶다.
본 연구자는, 어린 시절 불우했던 가정환경에서 비롯된 사회적 차별의 상처로 인해 타인과의 사회적 관계 형성을 회피하는 과정에서 미성숙・신경증적 ‘자아 방어기제’를 무의식적으로 사용하며 지냈다. 상처의 아픔들을 억누르며 생활하던 중 미술 활동을 통해 불안증세를 해결하는 방법을 찾게 되었고, 타인과의 관계를 더 이상 두려워하지 않게 되었다. 본 연구의 시작은, 연구자가 어린 시절에 겪었던 상처(트라우마)와 스스로에 대한 치유, 즉 ‘자기 치유 및 자아의 통제’에 대한 경험을 바탕으로 ‘방어기제’가 무엇인지 심도 있게 파악하고자 함에서 비롯되었다. 따라서 본 연구자의 작품 연구와 창작행위의 중심적 어휘는 ‘방어기제’가 되었으며, ‘방어기제의 상징화’는 본 연구의 핵심이 되었다. 이 상징화는 곧, 연구자의 심리와 자아를 상징적 표상으로 전치(轉置)시키는 무의식적 방어기제이자 조형 언어라고 말할 수 있다. 본 연구를 위해 먼저 본인이 어린 시절에 사용했던 방어기제가 무엇이었는지 그 개념을 파악했고, 방어기제와 치유와의 관계를 탐구하여 그 안에 내재하는 심리적・조형적 특성을 분석・추출하였다. 그 결과로서 가시(thorn)의 형상을 작품에 활용하게 되었는데, 뾰족한 가시의 형상이 마치 타인과의 관계로부터 육체적・정신적으로 자신을 보호하기 위해 공격적인 성향을 내뿜는 미성숙한 방어기제의 행위와 유사하다고 판단하였기 때문이다. 작품 제작의 기법은 블로잉(blowing)과 콜드워킹(cold working)을 사용하였다. 블로잉 기법으로는 미성숙한 방어기제에서 보이는 ‘갇혀 있는 공간’을 표현하고자 하였고, 콜드워킹 기법으로는 타인에게 공격적인 모습을 보이는 날카로운 가시의 형상을 나타내고자 하였다. 본 연구의 목적은, 방어기제의 상징화를 통해 연구자의 심리적 불안을 해소하고 자아의 평정과 심상을 정화시키고자 하는 데에 두었으며, 아울러 본 작품을 관조하는 이들로 하여금 내면세계의 감정과 정서를 순화시킬 수 있는 동기 유발의 매개체가 되도록 하는 데에 부차적인 목적을 두었다. 연구 작품을 제작하는 과정에서, 상처를 감추려 하지 않고 의도적으로 더 강하게 표출하려고 하는 본인의 모습을 자각하게 되면서 스스로의 심리상태를 구체적으로 파악할 수 있게 되었다. 지난날의 상처(트라우마)를 떠올리며 창작을 하고자 하는 것은 한편으론 스트레스를 받는 일일 수도 있지만, 역설적으로는 곧 창작 활동의 동기 및 의욕이 작동한다는 것을 의미하며, 동시에 내적 자아의 평정과 심상의 정화에 이르고자 하는 무의식적 조형 행위를 의미한다고 말할 수 있겠다. 작품 연구의 결과, 밀도 있는 상징적 조형 표현이나 의도 전달에 있어서 많은 아쉬움과 미흡함이 있지만, 본 연구가 자아의 평정과 심상의 정화를 찾고자 하는 내면의 동기에서 출발한 만큼 소기의 목적은 달성한 것으로 판단된다. 본 연구를 계기로 향후 더 폭넓은 조형 표현의 가능성을 모색할 수 있었다는 점에서 연구의 의의를 두고 싶다.
In the process of avoiding social relationships with others due to the wounds of social discrimination stemming from an unfortunate childhood background, I unconsciously used immature and neurotic "ego-defense mechanisms." For a while, I learned to suppress the pain of the wounds, and then I found a...
In the process of avoiding social relationships with others due to the wounds of social discrimination stemming from an unfortunate childhood background, I unconsciously used immature and neurotic "ego-defense mechanisms." For a while, I learned to suppress the pain of the wounds, and then I found a way to solve anxiety symptoms through art activities, which freed me from the fear of building relationships with others. This study originated from my desire to understand “defense mechanisms” in depth based on my childhood experience (trauma) and healing experience, that is, “self-healing and self-control.” Therefore, the central vocabulary of my work research and act of creation is “defense mechanism,” and the core of this study is “symbolization of defense mechanisms.” Symbolization can be seen as an unconscious defense mechanism and formative language that displaces the psychology and ego into a symbolic representation. For this study, I first identified the concept of the defense mechanism used in my childhood, explored the relationship between the defense mechanism and healing, and analyzed and extracted the psychological and morphological characteristics inherent within the defense mechanism. As a result, I used the shape of a thorn in the work, judging that the shape of a sharp thorn is similar to the immature defense mechanism that shows aggression to physically and mentally protect the self from relationships with others. Blowing and cold working techniques were used in the production process. Through blowing, the “space of confinement” seen in the immature defense mechanism was expressed, and the shape of a sharp thorn implying one’s aggression to others was displayed through cold working. The primary purpose of this study was to resolve my psychological anxiety, gain self-composure, and purify the mind through the symbolization of defense mechanisms. The secondary purpose was to serve as a medium of motivation for those who contemplate on my work to purify their internal emotions and feelings. In the process of producing the research work, I was able to grasp my psychological state in detail as I became aware of myself intentionally expressing the wounds more strongly, instead of trying to hide them. Though the process of creating a work while recalling the wounds of the past (trauma) may be stressful, paradoxically, it means that the wounds become the motivation and drive for creative activities, and at the same time, it is the unconscious formative act striving to reach inner self-composure and mental purification. In result, though there are many regrets and inadequacies in expressing dense symbolic formations or conveying intentions, the desired purpose has been achieved, as this study started from the inner motive to find self-composure and mental purification. This study is significant in that it offers future opportunities to explore the possibility of more extensive formative expressions.
In the process of avoiding social relationships with others due to the wounds of social discrimination stemming from an unfortunate childhood background, I unconsciously used immature and neurotic "ego-defense mechanisms." For a while, I learned to suppress the pain of the wounds, and then I found a way to solve anxiety symptoms through art activities, which freed me from the fear of building relationships with others. This study originated from my desire to understand “defense mechanisms” in depth based on my childhood experience (trauma) and healing experience, that is, “self-healing and self-control.” Therefore, the central vocabulary of my work research and act of creation is “defense mechanism,” and the core of this study is “symbolization of defense mechanisms.” Symbolization can be seen as an unconscious defense mechanism and formative language that displaces the psychology and ego into a symbolic representation. For this study, I first identified the concept of the defense mechanism used in my childhood, explored the relationship between the defense mechanism and healing, and analyzed and extracted the psychological and morphological characteristics inherent within the defense mechanism. As a result, I used the shape of a thorn in the work, judging that the shape of a sharp thorn is similar to the immature defense mechanism that shows aggression to physically and mentally protect the self from relationships with others. Blowing and cold working techniques were used in the production process. Through blowing, the “space of confinement” seen in the immature defense mechanism was expressed, and the shape of a sharp thorn implying one’s aggression to others was displayed through cold working. The primary purpose of this study was to resolve my psychological anxiety, gain self-composure, and purify the mind through the symbolization of defense mechanisms. The secondary purpose was to serve as a medium of motivation for those who contemplate on my work to purify their internal emotions and feelings. In the process of producing the research work, I was able to grasp my psychological state in detail as I became aware of myself intentionally expressing the wounds more strongly, instead of trying to hide them. Though the process of creating a work while recalling the wounds of the past (trauma) may be stressful, paradoxically, it means that the wounds become the motivation and drive for creative activities, and at the same time, it is the unconscious formative act striving to reach inner self-composure and mental purification. In result, though there are many regrets and inadequacies in expressing dense symbolic formations or conveying intentions, the desired purpose has been achieved, as this study started from the inner motive to find self-composure and mental purification. This study is significant in that it offers future opportunities to explore the possibility of more extensive formative expressions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.