대도시권으로 인적자원 집중에 따른 지상교통 혼잡 해결을 위해서 상공을 나는 친환경 교통수단 도심항공교통(UAM)이 대안으로 대두되었다. 이에 정부는 도심항공교통(UAM)을 미래 경쟁력 있는 성장산업으로 적극 육성할 필요성에 따라 본격 대중화('35년) 이전에 시장 자생력을 높이기 위해 '25년 도심항공교통(UAM) 상용화 서비스 개시를 주 내용으로 하는 「한국형 도심항공교통(K-UAM) 로드맵」을 수립하였다. 정부는 또한 '23년까지 「UAM 특별법」제정 추진,「K-UAM 그랜드챌린지」실증사업 연계 및 부처 간 협력 R&D 사업 등을 추진하고 있다. 이에 본 연구에서는 도심항공교통(UAM) 도입에 따른 대중교통 이용자들의 UAM에 대한 선호도를 분석하기 위하여 도심항공교통(UAM) 실증노선 구간인 인천국제공항-인천 길병원 노선을 대상구간으로 하여 인천광역시 대중교통 이용자 840명을 대상으로 선호의식(...
대도시권으로 인적자원 집중에 따른 지상교통 혼잡 해결을 위해서 상공을 나는 친환경 교통수단 도심항공교통(UAM)이 대안으로 대두되었다. 이에 정부는 도심항공교통(UAM)을 미래 경쟁력 있는 성장산업으로 적극 육성할 필요성에 따라 본격 대중화('35년) 이전에 시장 자생력을 높이기 위해 '25년 도심항공교통(UAM) 상용화 서비스 개시를 주 내용으로 하는 「한국형 도심항공교통(K-UAM) 로드맵」을 수립하였다. 정부는 또한 '23년까지 「UAM 특별법」제정 추진,「K-UAM 그랜드챌린지」실증사업 연계 및 부처 간 협력 R&D 사업 등을 추진하고 있다. 이에 본 연구에서는 도심항공교통(UAM) 도입에 따른 대중교통 이용자들의 UAM에 대한 선호도를 분석하기 위하여 도심항공교통(UAM) 실증노선 구간인 인천국제공항-인천 길병원 노선을 대상구간으로 하여 인천광역시 대중교통 이용자 840명을 대상으로 선호의식(SP)조사를 실시하였다. 또한, 도심항공교통(UAM) 도입 초기, 성장기, 성숙기로 구분하고 시기별 통행시간, 통행비용을 달리하여 선호의식(SP)조사를 실시한 결과를 토대로 수단선택모형을 추정하였다. 구축된 수단선택모형을 활용하여 통행에 대한 시간가치를 분석한 결과 54,096원/시로 나타났고, 모형에서 통행비용(원), 차내시간(분), 차외시간(분)에 대한 탄력성 검증 결과 본 모형에서 도심항공교통(UAM) 분담율에 미치는 영향은 통행비용(원), 차내시간(분), 차외시간(분) 순서인 것으로 나타났으며, 통행비용(원)이 증가할 때보다 감소할 때 미치는 영향이 크게 나타났다. 이용자들의 새로운 수단에 대한 안전성 우려와 기존 이용 수단을 선호하는 경향 등을 고려할 때, 통행시간 감소와 함께 경쟁수단의 요금과 유사한 수준으로 서비스를 향상할 방안을 마련해야 할 것으로 판단된다.
대도시권으로 인적자원 집중에 따른 지상교통 혼잡 해결을 위해서 상공을 나는 친환경 교통수단 도심항공교통(UAM)이 대안으로 대두되었다. 이에 정부는 도심항공교통(UAM)을 미래 경쟁력 있는 성장산업으로 적극 육성할 필요성에 따라 본격 대중화('35년) 이전에 시장 자생력을 높이기 위해 '25년 도심항공교통(UAM) 상용화 서비스 개시를 주 내용으로 하는 「한국형 도심항공교통(K-UAM) 로드맵」을 수립하였다. 정부는 또한 '23년까지 「UAM 특별법」제정 추진,「K-UAM 그랜드챌린지」실증사업 연계 및 부처 간 협력 R&D 사업 등을 추진하고 있다. 이에 본 연구에서는 도심항공교통(UAM) 도입에 따른 대중교통 이용자들의 UAM에 대한 선호도를 분석하기 위하여 도심항공교통(UAM) 실증노선 구간인 인천국제공항-인천 길병원 노선을 대상구간으로 하여 인천광역시 대중교통 이용자 840명을 대상으로 선호의식(SP)조사를 실시하였다. 또한, 도심항공교통(UAM) 도입 초기, 성장기, 성숙기로 구분하고 시기별 통행시간, 통행비용을 달리하여 선호의식(SP)조사를 실시한 결과를 토대로 수단선택모형을 추정하였다. 구축된 수단선택모형을 활용하여 통행에 대한 시간가치를 분석한 결과 54,096원/시로 나타났고, 모형에서 통행비용(원), 차내시간(분), 차외시간(분)에 대한 탄력성 검증 결과 본 모형에서 도심항공교통(UAM) 분담율에 미치는 영향은 통행비용(원), 차내시간(분), 차외시간(분) 순서인 것으로 나타났으며, 통행비용(원)이 증가할 때보다 감소할 때 미치는 영향이 크게 나타났다. 이용자들의 새로운 수단에 대한 안전성 우려와 기존 이용 수단을 선호하는 경향 등을 고려할 때, 통행시간 감소와 함께 경쟁수단의 요금과 유사한 수준으로 서비스를 향상할 방안을 마련해야 할 것으로 판단된다.
As human resources are concentrated in metropolitan areas, ground traffic congestion is expected to continue. Urban air traffic (UAM), a three-dimensional means of flying in the sky, has emerged as a new alternative to solve ground traffic congestion. Accordingly, the need for the government to acti...
As human resources are concentrated in metropolitan areas, ground traffic congestion is expected to continue. Urban air traffic (UAM), a three-dimensional means of flying in the sky, has emerged as a new alternative to solve ground traffic congestion. Accordingly, the need for the government to actively foster urban air traffic (UAM) as a future competitive growth industry is increasing. In order to increase the self-sustainability of the ecosystem before its full-scale popularization ('35), the "Korean-style Urban Air Traffic (K-UAM) Roadmap" was established with the main content of starting commercial service in '25. The government is also promoting the enactment of the 「UAM Special Act」 by '23 to link the “K-UAM Grand Challenge” demonstration project, promote R&D projects in cooperation with 5 ministries in '23, and lay the groundwork for R&D commercialization support. Therefore, in this study, in order to analyze the preference for UAM of public transportation users following the introduction of urban air transportation (UAM), A preference consciousness (SP) survey was conducted on 840 users of Incheon Metropolitan City public transportation using the Incheon International Airport-Incheon Gil Hospital route, which is the urban air traffic (UAM) demonstration route section. In addition, the means selection model was estimated based on the results of conducting a preference consciousness (SP) survey by dividing travel time and travel cost by period into early, growth, and maturity phases of the introduction of urban air traffic (UAM). As a result of analyzing the time value for travel using the established means selection model, it was found to be 54,096 won/hour, As a result of verifying the elasticity of travel cost (won), in-vehicle time (minutes), and out-of-vehicle time (minutes) in the model, the effect on the urban air traffic (UAM) share in this model was found that travel cost (won), in-vehicle time (minutes), and out-of-vehicle time (minutes) were in order, and the effect was greater when the travel cost (won) decreased than when it increased. Considering users' safety concerns about new means and the tendency to prefer existing means, it is necessary to come up with a plan to reduce travel time and improve services to a level similar to that of competing means.
As human resources are concentrated in metropolitan areas, ground traffic congestion is expected to continue. Urban air traffic (UAM), a three-dimensional means of flying in the sky, has emerged as a new alternative to solve ground traffic congestion. Accordingly, the need for the government to actively foster urban air traffic (UAM) as a future competitive growth industry is increasing. In order to increase the self-sustainability of the ecosystem before its full-scale popularization ('35), the "Korean-style Urban Air Traffic (K-UAM) Roadmap" was established with the main content of starting commercial service in '25. The government is also promoting the enactment of the 「UAM Special Act」 by '23 to link the “K-UAM Grand Challenge” demonstration project, promote R&D projects in cooperation with 5 ministries in '23, and lay the groundwork for R&D commercialization support. Therefore, in this study, in order to analyze the preference for UAM of public transportation users following the introduction of urban air transportation (UAM), A preference consciousness (SP) survey was conducted on 840 users of Incheon Metropolitan City public transportation using the Incheon International Airport-Incheon Gil Hospital route, which is the urban air traffic (UAM) demonstration route section. In addition, the means selection model was estimated based on the results of conducting a preference consciousness (SP) survey by dividing travel time and travel cost by period into early, growth, and maturity phases of the introduction of urban air traffic (UAM). As a result of analyzing the time value for travel using the established means selection model, it was found to be 54,096 won/hour, As a result of verifying the elasticity of travel cost (won), in-vehicle time (minutes), and out-of-vehicle time (minutes) in the model, the effect on the urban air traffic (UAM) share in this model was found that travel cost (won), in-vehicle time (minutes), and out-of-vehicle time (minutes) were in order, and the effect was greater when the travel cost (won) decreased than when it increased. Considering users' safety concerns about new means and the tendency to prefer existing means, it is necessary to come up with a plan to reduce travel time and improve services to a level similar to that of competing means.
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