본 연구는 미술치료교육 프로그램이 유아의 인지와 정서에 미치는 영향을 알아보고 유아교육현장에 적용하고자 하였다. 이를 위하여 A시 B어린이집 유아 5명을 대상으로 2021년 9월부터 11월까지 주 1회, 회기 당 50분간 총 10회기의 미술치료교육 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 1단계(1~4회기), 2단계(5~7회기), 3단계(8~10회기)로 구성되었으며, 도입(10분), 전개(30분), 마무리(10분)로 진행하였다. 1단계는 자아탐색을 바탕으로 자기인식능력, 자기조절능력, 상상력, 창의력의 향상을 목표로 하였고, 2단계는 타인인식 능력의 확장과 창의력, 관찰력의 향상을 도모하였으며, 3단계는 상호작용 단계로 타인조절능력과 공간지각력, 상상력의 향상을 기대하였다. 미술치료교육 프로그램의 효과를 검증하기 위한 연구도구로는 ...
본 연구는 미술치료교육 프로그램이 유아의 인지와 정서에 미치는 영향을 알아보고 유아교육현장에 적용하고자 하였다. 이를 위하여 A시 B어린이집 유아 5명을 대상으로 2021년 9월부터 11월까지 주 1회, 회기 당 50분간 총 10회기의 미술치료교육 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 1단계(1~4회기), 2단계(5~7회기), 3단계(8~10회기)로 구성되었으며, 도입(10분), 전개(30분), 마무리(10분)로 진행하였다. 1단계는 자아탐색을 바탕으로 자기인식능력, 자기조절능력, 상상력, 창의력의 향상을 목표로 하였고, 2단계는 타인인식 능력의 확장과 창의력, 관찰력의 향상을 도모하였으며, 3단계는 상호작용 단계로 타인조절능력과 공간지각력, 상상력의 향상을 기대하였다. 미술치료교육 프로그램의 효과를 검증하기 위한 연구도구로는 인지능력의 측정을 위하여 문명혜(2001)에 의해 타당성이 검증된 한국판 실버그림검사(K-SDT)를 사용하였고, 유아의 정서지능 검사도구는 Salovey와 Mayer(1996), Goleman(1995)의 연구를 기초로 한 이병래(1997)의 정서지능 체크리스트를 사용하였다. 각각 사전·사후 검사를 실시하여 변화를 비교분석하였다. 본 연구의 연구문제에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술치료교육 프로그램이 유아의 인지에 미치는 영향은 어떠한가? 미술치료교육 프로그램은 유아의 인지 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 미술치료교육이 유아의 인지에 미치는 효과를 검증하기 위하여 K-SDT에 의한 인지 점수를 사전․사후 비교분석한 결과, 예언화, 관찰화, 상상화 점수가 유의미하게 증가하였다. 둘째, 미술치료교육 프로그램이 유아의 정서에 미치는 영향은 어떠한가? 미술치료교육 프로그램은 유아의 정서지능 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 미술치료교육이 유아의 정서에 미치는 효과를 검증하기 위하여 정서지능 체크리스트에 의한 정서지능 점수를 사전․사후 비교분석 하였다. 정서지능의 하위영역인 자기인식능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력에서 유의미한 점수의 향상이 나타났다. 이상의 연구 결과와 같이 미술치료교육 프로그램은 유아의 인지와 정서에 긍정적인 영향을 주었다.
본 연구는 미술치료교육 프로그램이 유아의 인지와 정서에 미치는 영향을 알아보고 유아교육현장에 적용하고자 하였다. 이를 위하여 A시 B어린이집 유아 5명을 대상으로 2021년 9월부터 11월까지 주 1회, 회기 당 50분간 총 10회기의 미술치료교육 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 1단계(1~4회기), 2단계(5~7회기), 3단계(8~10회기)로 구성되었으며, 도입(10분), 전개(30분), 마무리(10분)로 진행하였다. 1단계는 자아탐색을 바탕으로 자기인식능력, 자기조절능력, 상상력, 창의력의 향상을 목표로 하였고, 2단계는 타인인식 능력의 확장과 창의력, 관찰력의 향상을 도모하였으며, 3단계는 상호작용 단계로 타인조절능력과 공간지각력, 상상력의 향상을 기대하였다. 미술치료교육 프로그램의 효과를 검증하기 위한 연구도구로는 인지능력의 측정을 위하여 문명혜(2001)에 의해 타당성이 검증된 한국판 실버그림검사(K-SDT)를 사용하였고, 유아의 정서지능 검사도구는 Salovey와 Mayer(1996), Goleman(1995)의 연구를 기초로 한 이병래(1997)의 정서지능 체크리스트를 사용하였다. 각각 사전·사후 검사를 실시하여 변화를 비교분석하였다. 본 연구의 연구문제에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술치료교육 프로그램이 유아의 인지에 미치는 영향은 어떠한가? 미술치료교육 프로그램은 유아의 인지 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 미술치료교육이 유아의 인지에 미치는 효과를 검증하기 위하여 K-SDT에 의한 인지 점수를 사전․사후 비교분석한 결과, 예언화, 관찰화, 상상화 점수가 유의미하게 증가하였다. 둘째, 미술치료교육 프로그램이 유아의 정서에 미치는 영향은 어떠한가? 미술치료교육 프로그램은 유아의 정서지능 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 미술치료교육이 유아의 정서에 미치는 효과를 검증하기 위하여 정서지능 체크리스트에 의한 정서지능 점수를 사전․사후 비교분석 하였다. 정서지능의 하위영역인 자기인식능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력에서 유의미한 점수의 향상이 나타났다. 이상의 연구 결과와 같이 미술치료교육 프로그램은 유아의 인지와 정서에 긍정적인 영향을 주었다.
The purpose of this study was to investigate the effects of art therapy education programs on children's cognition and emotions and to apply them to the field of early childhood education. To this end, a total of 10 art therapy education programs were conducted for 50 minutes per session, once a...
The purpose of this study was to investigate the effects of art therapy education programs on children's cognition and emotions and to apply them to the field of early childhood education. To this end, a total of 10 art therapy education programs were conducted for 50 minutes per session, once a week from September to November 2021 for 5 children in daycare center B in City A. The program consisted of the first stage (1st to 4th sessions), the second stage (5th to 7th sessions), and the third stage (8th to 10th sessions), and it was introduced (10 minutes), deployed (30 minutes), and finished (10 minutes). The first stage aimed to improve self-awareness ability, self-regulation ability, imagination, and creativity based on self-discovery. The second stage aimed to expand the ability to recognize others and improve creativity and observation skills. The third stage was an interaction phase. As a result, it was expected that the ability to control others, spatial perception, and imagination would be improved. As a research tool to verify the effectiveness of the art therapy education program, the Korean version of the Silver Drawing Test (K-SDT), the validity of which was verified by Myung-Hye Moon (2001), was used to measure cognitive ability, and the emotional intelligence test tool for infants was The emotional intelligence checklist of Lee Byung-rae (1997) based on the study of Salovey and Mayer (1996) and Goleman (1995) was used. Changes were compared and analyzed by performing pre-testing and post-testing respectively. The results of the research questions of this study are summarized as follows. First, what is the effect of art therapy education program on the cognition of infants? The art therapy education program had a positive effect on the cognitive improvement of infants. As a result of comparing and analyzing cognitive scores by K-SDT, the scores of prediction, observation, and imagination increased significantly. Second, what is the effect of art therapy education program on emotions of infants? The art therapy education program had a positive effect on the emotional intelligence improvement of infants. In order to verify the effect of art therapy education on children's emotions, the emotional intelligence score based on the emotional intelligence checklist was compared and analyzed before and after. Significant scores improved in the sub-domains of emotional intelligence, such as self-recognition ability, self-regulation ability, other recognition ability, and other control ability. As shown in the above study results, art therapy education program had a positive effect on the cognition and emotions of infants.
The purpose of this study was to investigate the effects of art therapy education programs on children's cognition and emotions and to apply them to the field of early childhood education. To this end, a total of 10 art therapy education programs were conducted for 50 minutes per session, once a week from September to November 2021 for 5 children in daycare center B in City A. The program consisted of the first stage (1st to 4th sessions), the second stage (5th to 7th sessions), and the third stage (8th to 10th sessions), and it was introduced (10 minutes), deployed (30 minutes), and finished (10 minutes). The first stage aimed to improve self-awareness ability, self-regulation ability, imagination, and creativity based on self-discovery. The second stage aimed to expand the ability to recognize others and improve creativity and observation skills. The third stage was an interaction phase. As a result, it was expected that the ability to control others, spatial perception, and imagination would be improved. As a research tool to verify the effectiveness of the art therapy education program, the Korean version of the Silver Drawing Test (K-SDT), the validity of which was verified by Myung-Hye Moon (2001), was used to measure cognitive ability, and the emotional intelligence test tool for infants was The emotional intelligence checklist of Lee Byung-rae (1997) based on the study of Salovey and Mayer (1996) and Goleman (1995) was used. Changes were compared and analyzed by performing pre-testing and post-testing respectively. The results of the research questions of this study are summarized as follows. First, what is the effect of art therapy education program on the cognition of infants? The art therapy education program had a positive effect on the cognitive improvement of infants. As a result of comparing and analyzing cognitive scores by K-SDT, the scores of prediction, observation, and imagination increased significantly. Second, what is the effect of art therapy education program on emotions of infants? The art therapy education program had a positive effect on the emotional intelligence improvement of infants. In order to verify the effect of art therapy education on children's emotions, the emotional intelligence score based on the emotional intelligence checklist was compared and analyzed before and after. Significant scores improved in the sub-domains of emotional intelligence, such as self-recognition ability, self-regulation ability, other recognition ability, and other control ability. As shown in the above study results, art therapy education program had a positive effect on the cognition and emotions of infants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.