본 연구는 사회구조의 변화에 따른 자녀양육문제가 사회적인 이슈(issue)로 대두되고 있는 가운데, 양육환경의 불안정으로 인해 애착관계에 문제가 발생하고 이로 인해 사회적응에 어려움을 겪는 아동들이 늘고 있다.
불안정 애착유아는 공격적이며 자아존중감이 낮고 학습저하와 또래관계 및 사회성 결여, 애정 관심의 과다 욕구, 등 사회적·신체적·정신적으로 많은 갈등을 경험하게 된다. 하지만, 이렇듯 다양한 증상으로 유아들이 고통을 받고 있지만 증상에 따른 진단과 임상적 치료방법에 대한 질적인 연구가 부족한 실정이기에, 본 연구는 미술치료가 불안정 애착유아에게 어떠한 치료적인 영향을 미치는지에 대해서 단일사례를 통해 질적으로 접근해 보고자 하였다.
구체적 연구문제는 다음과 같다.
1) 미술치료가 애착에 문제가 있는 유아에게 어떤 모자관계에서의 변화와 자기상에서의 변화, 정서·행동에 어떤 영향을 미치는가?
2) 미술치료를 통해 애착에 문제가 있는 유아가 ...
본 연구는 사회구조의 변화에 따른 자녀양육문제가 사회적인 이슈(issue)로 대두되고 있는 가운데, 양육환경의 불안정으로 인해 애착관계에 문제가 발생하고 이로 인해 사회적응에 어려움을 겪는 아동들이 늘고 있다.
불안정 애착유아는 공격적이며 자아존중감이 낮고 학습저하와 또래관계 및 사회성 결여, 애정 관심의 과다 욕구, 등 사회적·신체적·정신적으로 많은 갈등을 경험하게 된다. 하지만, 이렇듯 다양한 증상으로 유아들이 고통을 받고 있지만 증상에 따른 진단과 임상적 치료방법에 대한 질적인 연구가 부족한 실정이기에, 본 연구는 미술치료가 불안정 애착유아에게 어떠한 치료적인 영향을 미치는지에 대해서 단일사례를 통해 질적으로 접근해 보고자 하였다.
구체적 연구문제는 다음과 같다.
1) 미술치료가 애착에 문제가 있는 유아에게 어떤 모자관계에서의 변화와 자기상에서의 변화, 정서·행동에 어떤 영향을 미치는가?
2) 미술치료를 통해 애착에 문제가 있는 유아가 정서지능에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구의 대상자는 2007년 불안정 애착 진단을 받았으며, 현재는 만 5세 유아로, 본 연구에서는 ○○로 명시된다. ○○은 경기도에 위치한 개인 미술치료실에서 2007년 9월 5일부터 2008년 4월 30일 까지 매주 1회 40분간 아동미술치료와 10분간 부모 상담을 통해 50분간 개별적으로 미술치료를 받았으며, 사전·사후 검사로 표준화된 ‘교사용 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구’를 실시하였으며 기간으로는 총 35회기를 이루었다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 불안정 애착으로 인한 관계 형성의 어려움과 억압된 적개심과 부정적 감정을 자유롭게 표현하고 정화할 수 있었고, 불안정 애착으로 인해 나타내고 있는 문제인 의욕저하 및 식욕저하가 향상되었다. 다양한 미술치료활동을 통해 긴장을 해소하고 자기표현의 언어적 능력이 향상되었고, 자신에 대한 긍정적 자아상을 가지게 되었다.
둘째, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 표준화된 ‘교사용 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구’를 보면 ‘정서인식과 표현’에서 46점 증가, ‘정서에 의한 사고 촉진’에서 39점 증가, ‘정서 지식의 활용’에서 21점 증가, ‘정서의 반영적 조절’에서 17점 증가 등 4영역에서 향상된 것을 볼 수 있다. 즉, 사전검사 시 총점 229점으로 표준점수 67점 백분위 1.60에서 사후검사 시 총점 352점 표준점수 120점 백분위 93.2로 나타났다. 이는 사전검사에서는 정서지능이 심각한 수준의 지체를 보였는데 사후검사에서는 상위 10%로 향상되었다.
결론적으로 양육환경으로 인한 불안정 애착관계가 미술치료를 통하여 언어적 능력의 향상 및 긍정적인 자아상을 가지게 되었고, 부적응 행동(의욕저하 및 식욕저하)이 적응행동으로 바뀌었으며, 또래들에 대한 관심의 증가 등 아동의 나이에 맞는 발달모습을 보였다.
그러나 본 연구는 단일사례이며, 불안정 애착이 있는 유아의 환경적, 기질적 요소가 각기 다르고 증상도 일관적이지 않기 때문에 일반화에 대한 한계점이 있다.
본 연구는 사회구조의 변화에 따른 자녀양육문제가 사회적인 이슈(issue)로 대두되고 있는 가운데, 양육환경의 불안정으로 인해 애착관계에 문제가 발생하고 이로 인해 사회적응에 어려움을 겪는 아동들이 늘고 있다.
불안정 애착유아는 공격적이며 자아존중감이 낮고 학습저하와 또래관계 및 사회성 결여, 애정 관심의 과다 욕구, 등 사회적·신체적·정신적으로 많은 갈등을 경험하게 된다. 하지만, 이렇듯 다양한 증상으로 유아들이 고통을 받고 있지만 증상에 따른 진단과 임상적 치료방법에 대한 질적인 연구가 부족한 실정이기에, 본 연구는 미술치료가 불안정 애착유아에게 어떠한 치료적인 영향을 미치는지에 대해서 단일사례를 통해 질적으로 접근해 보고자 하였다.
구체적 연구문제는 다음과 같다.
1) 미술치료가 애착에 문제가 있는 유아에게 어떤 모자관계에서의 변화와 자기상에서의 변화, 정서·행동에 어떤 영향을 미치는가?
2) 미술치료를 통해 애착에 문제가 있는 유아가 정서지능에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구의 대상자는 2007년 불안정 애착 진단을 받았으며, 현재는 만 5세 유아로, 본 연구에서는 ○○로 명시된다. ○○은 경기도에 위치한 개인 미술치료실에서 2007년 9월 5일부터 2008년 4월 30일 까지 매주 1회 40분간 아동미술치료와 10분간 부모 상담을 통해 50분간 개별적으로 미술치료를 받았으며, 사전·사후 검사로 표준화된 ‘교사용 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구’를 실시하였으며 기간으로는 총 35회기를 이루었다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 불안정 애착으로 인한 관계 형성의 어려움과 억압된 적개심과 부정적 감정을 자유롭게 표현하고 정화할 수 있었고, 불안정 애착으로 인해 나타내고 있는 문제인 의욕저하 및 식욕저하가 향상되었다. 다양한 미술치료활동을 통해 긴장을 해소하고 자기표현의 언어적 능력이 향상되었고, 자신에 대한 긍정적 자아상을 가지게 되었다.
둘째, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 표준화된 ‘교사용 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구’를 보면 ‘정서인식과 표현’에서 46점 증가, ‘정서에 의한 사고 촉진’에서 39점 증가, ‘정서 지식의 활용’에서 21점 증가, ‘정서의 반영적 조절’에서 17점 증가 등 4영역에서 향상된 것을 볼 수 있다. 즉, 사전검사 시 총점 229점으로 표준점수 67점 백분위 1.60에서 사후검사 시 총점 352점 표준점수 120점 백분위 93.2로 나타났다. 이는 사전검사에서는 정서지능이 심각한 수준의 지체를 보였는데 사후검사에서는 상위 10%로 향상되었다.
결론적으로 양육환경으로 인한 불안정 애착관계가 미술치료를 통하여 언어적 능력의 향상 및 긍정적인 자아상을 가지게 되었고, 부적응 행동(의욕저하 및 식욕저하)이 적응행동으로 바뀌었으며, 또래들에 대한 관심의 증가 등 아동의 나이에 맞는 발달모습을 보였다.
그러나 본 연구는 단일사례이며, 불안정 애착이 있는 유아의 환경적, 기질적 요소가 각기 다르고 증상도 일관적이지 않기 때문에 일반화에 대한 한계점이 있다.
According to the changing social structure a child-rearing issue is emerging as a social issue, and due to the unstable environment, between children and parents occurs a problem of attachment relationships and it causes to increase children that face difficulties to a social adaption.
Unstable atta...
According to the changing social structure a child-rearing issue is emerging as a social issue, and due to the unstable environment, between children and parents occurs a problem of attachment relationships and it causes to increase children that face difficulties to a social adaption.
Unstable attachment-infants are aggressive and low to self-respect for his age, and they experience mentally, physically and socially many conflicts like poor relationships, low learning, lacking of sociality and insufficient affectionate-care needs. However, even if infants are suffering from a variety of symptoms, clinical diagnostic and treatment methods for qualitative research are insufficient to experiment them. Through this study of art therapy treatment, I want to look through a qualitative approach of a single case whether to affect to any unstable attachment-infants.
It follows specific research question.
1) Which affects art therapy to unstable attachment-infants in their changing situations of parent and child relationship and the actions of sentiment?
2) Which affects art therapy to the infant's emotional intelligence of unstable attachment-infants?
A child researched has an unstable attachment diagnosis in 2007, currently with the 5 year-old infants. Through this research, I expressed her with ○○. Every week once 40 minute infant art treatment and 10 minute parents consultation, during 50 minutes the arts treatment was experimented individually. This experiment executed by the infant emotional intelligent evaluation tool in compliance with "teacher evaluation tools which are standardized" accomplished total 35 times at duration.
The next leads to a result of the research.
First, a difficulty of the relationship formation which is caused by with unstable attachment, the hostility suppressed and a negative sentiment could be expressed freely and puried. Caused with unstable attachment, the enthusiastic-decrease and the appetite-decrease was improved. Through the various arts treatment activities, a tension was solved and the language capability of own expression was improved. and it had child an affirmative-self about a matter of oneself.
Second, in order to measure the emotional intelligence of the infant, looking into the infant emotional intelligent evaluation tool in compliance with ‘teacher evaluation tools which are standardized’, There is a possibility of the fact from 46 increases from ‘sentimental grasp and expression’, 39 increases from ‘thinking-promotion’ 21 increases from ‘emotional knowledges’ and 17 increases from ‘reflection control and emotions’ in 4 fields. Namely, with experimental at the time of total score 229 point from standard score, 67 point percentage 1.60 appeared in previous experiment ,with the later experiment at the time of total score 352 point standard score 120 point percentage 93.2. From a previous experiment is visible the delay where the emotional intelligence is serious. A later experiment improved with high position 10%.
Conclusively, As the relationship of the unstable attachment which is caused with fostering environment leads the arts treatment, the arts treatment leads improvement of language capability. and it made child have affirmative-self. An unadaptation-conduct(enthusiastic decrease and appetite decrease) was exchanged with this adaptation conduct, and an exchanged conduct can be visible in the advancement features which are suitable to increase of interest about the same ages. However, this research is single instance. The environmental and the personal element of the infant who is unstable attachment is different, and it is difficult to generalize because symptoms of children is different.
According to the changing social structure a child-rearing issue is emerging as a social issue, and due to the unstable environment, between children and parents occurs a problem of attachment relationships and it causes to increase children that face difficulties to a social adaption.
Unstable attachment-infants are aggressive and low to self-respect for his age, and they experience mentally, physically and socially many conflicts like poor relationships, low learning, lacking of sociality and insufficient affectionate-care needs. However, even if infants are suffering from a variety of symptoms, clinical diagnostic and treatment methods for qualitative research are insufficient to experiment them. Through this study of art therapy treatment, I want to look through a qualitative approach of a single case whether to affect to any unstable attachment-infants.
It follows specific research question.
1) Which affects art therapy to unstable attachment-infants in their changing situations of parent and child relationship and the actions of sentiment?
2) Which affects art therapy to the infant's emotional intelligence of unstable attachment-infants?
A child researched has an unstable attachment diagnosis in 2007, currently with the 5 year-old infants. Through this research, I expressed her with ○○. Every week once 40 minute infant art treatment and 10 minute parents consultation, during 50 minutes the arts treatment was experimented individually. This experiment executed by the infant emotional intelligent evaluation tool in compliance with "teacher evaluation tools which are standardized" accomplished total 35 times at duration.
The next leads to a result of the research.
First, a difficulty of the relationship formation which is caused by with unstable attachment, the hostility suppressed and a negative sentiment could be expressed freely and puried. Caused with unstable attachment, the enthusiastic-decrease and the appetite-decrease was improved. Through the various arts treatment activities, a tension was solved and the language capability of own expression was improved. and it had child an affirmative-self about a matter of oneself.
Second, in order to measure the emotional intelligence of the infant, looking into the infant emotional intelligent evaluation tool in compliance with ‘teacher evaluation tools which are standardized’, There is a possibility of the fact from 46 increases from ‘sentimental grasp and expression’, 39 increases from ‘thinking-promotion’ 21 increases from ‘emotional knowledges’ and 17 increases from ‘reflection control and emotions’ in 4 fields. Namely, with experimental at the time of total score 229 point from standard score, 67 point percentage 1.60 appeared in previous experiment ,with the later experiment at the time of total score 352 point standard score 120 point percentage 93.2. From a previous experiment is visible the delay where the emotional intelligence is serious. A later experiment improved with high position 10%.
Conclusively, As the relationship of the unstable attachment which is caused with fostering environment leads the arts treatment, the arts treatment leads improvement of language capability. and it made child have affirmative-self. An unadaptation-conduct(enthusiastic decrease and appetite decrease) was exchanged with this adaptation conduct, and an exchanged conduct can be visible in the advancement features which are suitable to increase of interest about the same ages. However, this research is single instance. The environmental and the personal element of the infant who is unstable attachment is different, and it is difficult to generalize because symptoms of children is different.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.