요즘, 쇼트 클립 영상 시청하기는 사람들이 여가에 선호하는 선택 중 하나가 되었다. 그리고 쇼트 클립의 인기와 함께 쇼트 클립 플랫폼에 대한 광고는 점점 더 흥행지고 있다. K-POP 챌린지 비디오는 한국 아티스트들이 신곡을 홍보하는 방식 중 하나이다. 본 연구는 K-POP 챌린지 비디오의 속성과 만족도의 관계를 조사하여 향후 행동의도를 살펴보기 위해 마련됐다. K-POP 챌린지 영상의 속성은 플랫폼, 크리에이터, ...
요즘, 쇼트 클립 영상 시청하기는 사람들이 여가에 선호하는 선택 중 하나가 되었다. 그리고 쇼트 클립의 인기와 함께 쇼트 클립 플랫폼에 대한 광고는 점점 더 흥행지고 있다. K-POP 챌린지 비디오는 한국 아티스트들이 신곡을 홍보하는 방식 중 하나이다. 본 연구는 K-POP 챌린지 비디오의 속성과 만족도의 관계를 조사하여 향후 행동의도를 살펴보기 위해 마련됐다. K-POP 챌린지 영상의 속성은 플랫폼, 크리에이터, 콘텐츠로 구분했다. 플랫폼 속성에서 상호작용성, 사용용이성 및 재생품질이라는 세 가지 요소를 추출했다. 크리에이터의 속성에서는 세 가지 요소가 도출되었다: 매력성, 인지도, 전문성이다. 콘텐츠 속성에서는 유희성, 우수성과 적시성, 세 가지 요소를 추출했습니다. 결과는 다음과 같다. 플랫폼의 상호작용성, 콘텐츠의 유희성과 우수성은 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 플랫폼의 상호작용성, 크리에이터의 전문성 및 콘텐츠의 유희성, 적시성, 우수성은 시청자의 관련 콘텐츠 시청의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 플랫폼의 상호작용성, 크리에이터의 인지도 그리고 콘텐츠의 우수성은 시청자 모방의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 플랫폼의 상호작용성, 콘텐츠의 유희성, 우수성과 관련 콘텐츠 시청의도 사이에서 만족도는 완전 매개효과가 있다는 것으로 나타났으며 플랫폼의 상호작용성 및 콘텐츠의 우수성과 모방의도 사이에서 만족도는 부분 매개효과가 있다는 것으로 나타났다. 이번 연구에서는 플랫폼, 크리에이터, 콘텐츠로 쇼트클립 영상의 속성을 동시에 연구한고, 더 나아가 만족도와 행동의도의 관계에 관한 연구가 진행됐다는 점에서 의미가 있는 것으로 평가된다. 앞선 결과를 바탕으로 K-POP 아티스트들이 자신의 노래가 소셜네트워크에서 더욱 인기를 끌 수 있는 방법을 찾는 데 도움이 될 것이다.
요즘, 쇼트 클립 영상 시청하기는 사람들이 여가에 선호하는 선택 중 하나가 되었다. 그리고 쇼트 클립의 인기와 함께 쇼트 클립 플랫폼에 대한 광고는 점점 더 흥행지고 있다. K-POP 챌린지 비디오는 한국 아티스트들이 신곡을 홍보하는 방식 중 하나이다. 본 연구는 K-POP 챌린지 비디오의 속성과 만족도의 관계를 조사하여 향후 행동의도를 살펴보기 위해 마련됐다. K-POP 챌린지 영상의 속성은 플랫폼, 크리에이터, 콘텐츠로 구분했다. 플랫폼 속성에서 상호작용성, 사용용이성 및 재생품질이라는 세 가지 요소를 추출했다. 크리에이터의 속성에서는 세 가지 요소가 도출되었다: 매력성, 인지도, 전문성이다. 콘텐츠 속성에서는 유희성, 우수성과 적시성, 세 가지 요소를 추출했습니다. 결과는 다음과 같다. 플랫폼의 상호작용성, 콘텐츠의 유희성과 우수성은 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 플랫폼의 상호작용성, 크리에이터의 전문성 및 콘텐츠의 유희성, 적시성, 우수성은 시청자의 관련 콘텐츠 시청의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 플랫폼의 상호작용성, 크리에이터의 인지도 그리고 콘텐츠의 우수성은 시청자 모방의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 플랫폼의 상호작용성, 콘텐츠의 유희성, 우수성과 관련 콘텐츠 시청의도 사이에서 만족도는 완전 매개효과가 있다는 것으로 나타났으며 플랫폼의 상호작용성 및 콘텐츠의 우수성과 모방의도 사이에서 만족도는 부분 매개효과가 있다는 것으로 나타났다. 이번 연구에서는 플랫폼, 크리에이터, 콘텐츠로 쇼트클립 영상의 속성을 동시에 연구한고, 더 나아가 만족도와 행동의도의 관계에 관한 연구가 진행됐다는 점에서 의미가 있는 것으로 평가된다. 앞선 결과를 바탕으로 K-POP 아티스트들이 자신의 노래가 소셜네트워크에서 더욱 인기를 끌 수 있는 방법을 찾는 데 도움이 될 것이다.
Nowadays, watching short clip videos has become one of the likeliest choice for people to do during the leisure time. And with the popularity of short clips, the advertising on shot clip platforms is more and more common. K-POP challenge video is the one of ways that Korean artists broadcast their n...
Nowadays, watching short clip videos has become one of the likeliest choice for people to do during the leisure time. And with the popularity of short clips, the advertising on shot clip platforms is more and more common. K-POP challenge video is the one of ways that Korean artists broadcast their new-released song. This study was designed to examine the relationship between the attributes of K-POP challenge video, satisfaction, and their behavioral intention. The attributes of K-POP challenge video were divided into platform attributes, creator attributes and content attributes. Three factors were extracted from the platform attributes: interactivity, usability and streaming quality. Three factors were derived from the creator attributes: attractiveness, awareness, speciality. Three factors were extracted from the content attributes: entertainment, excellence and timeliness. The results are as follows: Interactivity of platform attributes, entertainment and excellence of content attributes directly had a positive effect on satisfaction. Interactivity of platform attributes, speciality of creator attributes, entertainment, excellence and timeliness of content attributes directly had a positive effect on intending viewing intention. Furthermore, interactivity of platform attributes, awareness of creator attributes and excellence of content attributes directly had a positive effect on imitating intention. Finally, it is confirmed that satisfaction also had an absolute media effect between the relationship of interactivity of platform attributes, entertainment, excellence of content attributes and intending viewing intention. Besides, it is confirmed that satisfaction also had a partial media effect between the relationship of interactivity of platform attributes, excellence of content attributes and imitating intention. The implications of this study are considered to be meaningful in that the study is the first research working on the attributes of short clip video from platform, creator and contents at the same time and what's more it was conducted on the relationship between satisfaction and behavioral intentions. Based on the previous results, it will be helpful in finding a way for the K-POP musician to make their song become more popular on the social network, and thus make more profits.
Nowadays, watching short clip videos has become one of the likeliest choice for people to do during the leisure time. And with the popularity of short clips, the advertising on shot clip platforms is more and more common. K-POP challenge video is the one of ways that Korean artists broadcast their new-released song. This study was designed to examine the relationship between the attributes of K-POP challenge video, satisfaction, and their behavioral intention. The attributes of K-POP challenge video were divided into platform attributes, creator attributes and content attributes. Three factors were extracted from the platform attributes: interactivity, usability and streaming quality. Three factors were derived from the creator attributes: attractiveness, awareness, speciality. Three factors were extracted from the content attributes: entertainment, excellence and timeliness. The results are as follows: Interactivity of platform attributes, entertainment and excellence of content attributes directly had a positive effect on satisfaction. Interactivity of platform attributes, speciality of creator attributes, entertainment, excellence and timeliness of content attributes directly had a positive effect on intending viewing intention. Furthermore, interactivity of platform attributes, awareness of creator attributes and excellence of content attributes directly had a positive effect on imitating intention. Finally, it is confirmed that satisfaction also had an absolute media effect between the relationship of interactivity of platform attributes, entertainment, excellence of content attributes and intending viewing intention. Besides, it is confirmed that satisfaction also had a partial media effect between the relationship of interactivity of platform attributes, excellence of content attributes and imitating intention. The implications of this study are considered to be meaningful in that the study is the first research working on the attributes of short clip video from platform, creator and contents at the same time and what's more it was conducted on the relationship between satisfaction and behavioral intentions. Based on the previous results, it will be helpful in finding a way for the K-POP musician to make their song become more popular on the social network, and thus make more profits.
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