본 연구의 목적은 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램을 개발하여 언어예절 표현 사용, 배려행동, 또래놀이 상호작용에 미치는 효과를 살펴보는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 언어예절교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 연구문제 2. 유아 언어예절교육 프로그램의 효과는 어떠한가?
만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램 개발을 위해 문헌 고찰을 실시하고 언어예절교육 실태 및 요구를 조사하였다. 이를 바탕으로 프로그램의 시안을 구성하고 예비연구 및 전문가 협의를 통해 본 프로그램을 최종적으로 완성하였다. 본 프로그램의 목적은 유아가 사회적 상황에 맞는 적절한 언어예절을 지키며 상대를 배려하고 원만한 사회관계를 맺는데 있으며, 이 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘다양한 사회적 상황에 맞는 적절한 언어예절 표현을 안다’, ‘대화 상대를 존중하고 배려하는 태도를 함양한다’, ‘언어예절을 지키며 또래와 원만한 관계를 맺는다’이다. 교육 내용은 호칭, 인사말, 상황별 바른말 고운말, 언어예절 태도로 구성하였다. 교육 내용을 구체적으로 살펴보면, 호칭은 할아버지, 할머니, 이모, 삼촌 등과 같은 ‘가정 내 호칭’과 원장선생님, 원감선생님, 요리선생님, 지킴이 선생님 등과 같은 ‘유아교육기관 내 호칭’을 포함한다. 인사말은 유아가 일상생활에서 또래 또는 어른과 만나거나 헤어질 때 할 수 있는 ‘일상생활 인사말’과 특별한 상황에서 목적과 의도를 가지고 사용하는 ‘특별한 상황 인사말’로 나뉜다. 그 밖에도 상황별 바른말 고운말은 ‘부탁 및 제안하는 말’, ‘사과하는 말’, ‘거절하는 말’, ‘고마움을 표현하는 말’, ‘위로 및 공감하는 말’, ‘갈등상황에서 부정적인 감정을 적절하게 표현하는 말’로 구성된다. 언어예절 태도에는 ‘상대방의 말에 주의 집중하며 끝까지 듣기’, ‘상황에 맞는 표정 짓기’, ‘상대방의 얼굴 보며 말하기’가 포함된다. 교수학습 방법은 교수학습 원리, 교수학습 단계, 교수학습 자료, ...
본 연구의 목적은 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램을 개발하여 언어예절 표현 사용, 배려행동, 또래놀이 상호작용에 미치는 효과를 살펴보는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 언어예절교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 연구문제 2. 유아 언어예절교육 프로그램의 효과는 어떠한가?
만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램 개발을 위해 문헌 고찰을 실시하고 언어예절교육 실태 및 요구를 조사하였다. 이를 바탕으로 프로그램의 시안을 구성하고 예비연구 및 전문가 협의를 통해 본 프로그램을 최종적으로 완성하였다. 본 프로그램의 목적은 유아가 사회적 상황에 맞는 적절한 언어예절을 지키며 상대를 배려하고 원만한 사회관계를 맺는데 있으며, 이 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘다양한 사회적 상황에 맞는 적절한 언어예절 표현을 안다’, ‘대화 상대를 존중하고 배려하는 태도를 함양한다’, ‘언어예절을 지키며 또래와 원만한 관계를 맺는다’이다. 교육 내용은 호칭, 인사말, 상황별 바른말 고운말, 언어예절 태도로 구성하였다. 교육 내용을 구체적으로 살펴보면, 호칭은 할아버지, 할머니, 이모, 삼촌 등과 같은 ‘가정 내 호칭’과 원장선생님, 원감선생님, 요리선생님, 지킴이 선생님 등과 같은 ‘유아교육기관 내 호칭’을 포함한다. 인사말은 유아가 일상생활에서 또래 또는 어른과 만나거나 헤어질 때 할 수 있는 ‘일상생활 인사말’과 특별한 상황에서 목적과 의도를 가지고 사용하는 ‘특별한 상황 인사말’로 나뉜다. 그 밖에도 상황별 바른말 고운말은 ‘부탁 및 제안하는 말’, ‘사과하는 말’, ‘거절하는 말’, ‘고마움을 표현하는 말’, ‘위로 및 공감하는 말’, ‘갈등상황에서 부정적인 감정을 적절하게 표현하는 말’로 구성된다. 언어예절 태도에는 ‘상대방의 말에 주의 집중하며 끝까지 듣기’, ‘상황에 맞는 표정 짓기’, ‘상대방의 얼굴 보며 말하기’가 포함된다. 교수학습 방법은 교수학습 원리, 교수학습 단계, 교수학습 자료, 교사의 역할로 구성하였다. 교수학습 원리는 생활중심 원리, 모델링의 원리, 가정연계 원리, 개별화 원리이며, 교수학습 단계는 ‘언어예절 표현 및 태도 관심가지기-언어예절 표현 및 태도 알기-언어예절 표현 및 태도 연습하기-언어예절 표현 및 태도 적용·실천하기-평가하기’를 포함한 5단계로 설정하였다. 또한 교수학습 자료로 그림책 ‘다 내거야!’를 포함한 언어예절교육 관련 그림책 11권을 선정하였으며, 교사는 프로그램 운영과정에서 환경제공자, 격려자, 상호작용자, 관찰자의 역할을 수행하였다. 평가는 유아 평가, 교사 평가, 프로그램 평가로 나누어 실시하였다. 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램의 효과를 확인하기 위해, 서울시 공립 A유치원에 재원 중인 만 5세 유아 24명을 실험집단 대상으로 선정하여 2021년 3월 29일부터 2021년 6월 11일까지 프로그램을 진행하였다. 실험에 참여한 유아에게는 언어예절교육 프로그램을 주 3회씩 11주 동안, 총 33회를 실시하였다. 반면, 통제집단은 서울시 공립 B유치원에 재원 중인 만 5세 유아 24명으로 구성하였다. 실험집단과 같은 기간 동안 이야기 나누기 시간을 활용해 가정 및 유아교육기관에서 유아가 사용할 수 있는 언어예절 표현을 주 3회씩 11주 동안 안내하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 프로그램 적용 전·후에 동일한 방식으로 언어예절 표현, 배려행동, 또래놀이 상호작용 검사를 실시하였다. 사전·사후 검사 자료는 SPSS Statistics 25 프로그램을 이용해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 통계처리 하였다. 유아 언어예절교육 프로그램의 적용 효과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램은 유아의 언어예절 표현 중 호칭 예절을 습득하는데 긍정적인 영향을 미쳤다. 호칭의 하위 요인인 가정 내 호칭과 유아교육기관 내 호칭 모두에서 프로그램 적용 후 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 본 프로그램은 유아의 언어예절 표현 중 인사말을 습득하는데 효과적인 것으로 나타났다. 인사말의 하위 요인인 일상생활 인사말과 특별한 상황 인사말 모두 프로그램 후 실험집단이 통계적으로 유의미하게 점수가 높았다. 셋째, 유아의 언어예절 표현 중 상황별 바른말 고운말을 습득하는데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 적용 전·후를 비교해볼 때, 상황별 바른말 고운말의 하위요인인 상황인식 능력과 화법사용 능력에서 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 프로그램 적용 전·후를 비교해볼 때 유아의 배려행동 점수는 통계적으로 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 특히, 배려행동의 하위 요인인 정서적 행동, 능동적 행동, 규범적 행동, 가치부여적 행동 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 다섯째, 프로그램 적용 후 유아의 또래놀이 상호작용 점수는 통계적으로 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 또한 또래놀이 상호작용의 하위 요인인 놀이방해, 놀이단절, 긍정적 상호작용에서 유의미한 수준에서 차이를 보였다. 결과적으로 언어예절교육 프로그램이 유아의 언어예절 표현 습득, 배려행동, 또래놀이 상호작용을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램을 개발하여 언어예절 표현 사용, 배려행동, 또래놀이 상호작용에 미치는 효과를 살펴보는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아 언어예절교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 연구문제 2. 유아 언어예절교육 프로그램의 효과는 어떠한가?
만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램 개발을 위해 문헌 고찰을 실시하고 언어예절교육 실태 및 요구를 조사하였다. 이를 바탕으로 프로그램의 시안을 구성하고 예비연구 및 전문가 협의를 통해 본 프로그램을 최종적으로 완성하였다. 본 프로그램의 목적은 유아가 사회적 상황에 맞는 적절한 언어예절을 지키며 상대를 배려하고 원만한 사회관계를 맺는데 있으며, 이 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘다양한 사회적 상황에 맞는 적절한 언어예절 표현을 안다’, ‘대화 상대를 존중하고 배려하는 태도를 함양한다’, ‘언어예절을 지키며 또래와 원만한 관계를 맺는다’이다. 교육 내용은 호칭, 인사말, 상황별 바른말 고운말, 언어예절 태도로 구성하였다. 교육 내용을 구체적으로 살펴보면, 호칭은 할아버지, 할머니, 이모, 삼촌 등과 같은 ‘가정 내 호칭’과 원장선생님, 원감선생님, 요리선생님, 지킴이 선생님 등과 같은 ‘유아교육기관 내 호칭’을 포함한다. 인사말은 유아가 일상생활에서 또래 또는 어른과 만나거나 헤어질 때 할 수 있는 ‘일상생활 인사말’과 특별한 상황에서 목적과 의도를 가지고 사용하는 ‘특별한 상황 인사말’로 나뉜다. 그 밖에도 상황별 바른말 고운말은 ‘부탁 및 제안하는 말’, ‘사과하는 말’, ‘거절하는 말’, ‘고마움을 표현하는 말’, ‘위로 및 공감하는 말’, ‘갈등상황에서 부정적인 감정을 적절하게 표현하는 말’로 구성된다. 언어예절 태도에는 ‘상대방의 말에 주의 집중하며 끝까지 듣기’, ‘상황에 맞는 표정 짓기’, ‘상대방의 얼굴 보며 말하기’가 포함된다. 교수학습 방법은 교수학습 원리, 교수학습 단계, 교수학습 자료, 교사의 역할로 구성하였다. 교수학습 원리는 생활중심 원리, 모델링의 원리, 가정연계 원리, 개별화 원리이며, 교수학습 단계는 ‘언어예절 표현 및 태도 관심가지기-언어예절 표현 및 태도 알기-언어예절 표현 및 태도 연습하기-언어예절 표현 및 태도 적용·실천하기-평가하기’를 포함한 5단계로 설정하였다. 또한 교수학습 자료로 그림책 ‘다 내거야!’를 포함한 언어예절교육 관련 그림책 11권을 선정하였으며, 교사는 프로그램 운영과정에서 환경제공자, 격려자, 상호작용자, 관찰자의 역할을 수행하였다. 평가는 유아 평가, 교사 평가, 프로그램 평가로 나누어 실시하였다. 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 프로그램의 효과를 확인하기 위해, 서울시 공립 A유치원에 재원 중인 만 5세 유아 24명을 실험집단 대상으로 선정하여 2021년 3월 29일부터 2021년 6월 11일까지 프로그램을 진행하였다. 실험에 참여한 유아에게는 언어예절교육 프로그램을 주 3회씩 11주 동안, 총 33회를 실시하였다. 반면, 통제집단은 서울시 공립 B유치원에 재원 중인 만 5세 유아 24명으로 구성하였다. 실험집단과 같은 기간 동안 이야기 나누기 시간을 활용해 가정 및 유아교육기관에서 유아가 사용할 수 있는 언어예절 표현을 주 3회씩 11주 동안 안내하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 프로그램 적용 전·후에 동일한 방식으로 언어예절 표현, 배려행동, 또래놀이 상호작용 검사를 실시하였다. 사전·사후 검사 자료는 SPSS Statistics 25 프로그램을 이용해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 통계처리 하였다. 유아 언어예절교육 프로그램의 적용 효과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램은 유아의 언어예절 표현 중 호칭 예절을 습득하는데 긍정적인 영향을 미쳤다. 호칭의 하위 요인인 가정 내 호칭과 유아교육기관 내 호칭 모두에서 프로그램 적용 후 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 본 프로그램은 유아의 언어예절 표현 중 인사말을 습득하는데 효과적인 것으로 나타났다. 인사말의 하위 요인인 일상생활 인사말과 특별한 상황 인사말 모두 프로그램 후 실험집단이 통계적으로 유의미하게 점수가 높았다. 셋째, 유아의 언어예절 표현 중 상황별 바른말 고운말을 습득하는데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 적용 전·후를 비교해볼 때, 상황별 바른말 고운말의 하위요인인 상황인식 능력과 화법사용 능력에서 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 프로그램 적용 전·후를 비교해볼 때 유아의 배려행동 점수는 통계적으로 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 특히, 배려행동의 하위 요인인 정서적 행동, 능동적 행동, 규범적 행동, 가치부여적 행동 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 다섯째, 프로그램 적용 후 유아의 또래놀이 상호작용 점수는 통계적으로 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 또한 또래놀이 상호작용의 하위 요인인 놀이방해, 놀이단절, 긍정적 상호작용에서 유의미한 수준에서 차이를 보였다. 결과적으로 언어예절교육 프로그램이 유아의 언어예절 표현 습득, 배려행동, 또래놀이 상호작용을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to develop a language etiquette education program for five-year-old children and to examine the effects of the program on children’s use of language etiquette, caring behaviors, and peer play interaction. The research questions explored in this study are:
Resear...
The purpose of this study is to develop a language etiquette education program for five-year-old children and to examine the effects of the program on children’s use of language etiquette, caring behaviors, and peer play interaction. The research questions explored in this study are:
Research Question 1: What would a language etiquette education program for children consist of? Research Question 2: What effects, if any, does the language etiquette education program have on children?
In order to develop a language etiquette education program for five-year-old children, a literature review was conducted to investigate the current position of language etiquette education and the requirements of such education. Based on the findings of the review, a preliminary program was constructed, tested and finalized after a pilot study and discussions with experts. The purpose of this program is to teach children to utilize proper language etiquette in social situations, show consideration for others, and have positive social relationships. The objectives of the program are: 'teach children to know the appropriate language etiquette for various social situations', 'cultivate an attitude of respect and consideration in conversation among children', and 'teach children to utilize language etiquette and build positive relationships with peers'. The contents of the program consist of common words to refer to people, greetings, appropriate words to use depending on the situation, and general language etiquette. The common words include ‘words used in the home’ such as ‘grandfather,’ ‘grandmother,’ ‘aunt,’ and ‘uncle,’ and ‘names used in early education institutions’ such as ‘principal,’ ‘teacher,’ ‘cook,’ and ‘guardian.’ Greetings are divided into ‘daily greetings’ that children can use when they meet or leave their peers or adults in their daily lives and ‘special situational greetings’ that are used with a specific purpose in special situations. Appropriate words to use depending on the situation consist of ‘please and suggest’, ‘apologize’, ‘reject’, ‘expressions of gratitude’, ‘comfort and empathy’, and ‘words that appropriately express negative emotions in conflict situations.’ Language etiquette includes ‘listening carefully to the other person until they finish talking’, ‘using appropriate facial expressions, and ‘talking while looking at the other person.’ The teaching-learning method consisted of teaching-learning principles, teaching-learning stages, teaching-learning materials, and teachers' roles. The teaching-learning principles are life-centered principles, modeling principles, family connection principles, and individualization principles. The teaching-learning processes are set in five stages, including ‘exploring language etiquette expressions and attitudes.’ In addition, 11 picture books related to language etiquette education, including the picture book ‘It's all mine!’, were selected as teaching-learning materials. Teachers played the role of being environment providers, encouragers, interactive persons, and observers in the program operation process. Evaluation was divided into children’s evaluation, teacher evaluation, and program evaluation. In order to examine the effects of the language etiquette education program on five-year-olds, 24 five-year-olds enrolled in kindergarten ‘A’ were selected as participants in the experiment group. The program was conducted from March 29, 2021 to June 11, 2021. The children in the experimental group had language etiquette education sessions three times a week for 11 weeks, resulting in a total of 33 sessions. The control group consisted of 24 five-year-olds enrolled in kindergarten ‘B’. Using the same time frame as that for the experimental group, the control group was taught language etiquette expressions that they can use at home and at school. Their sessions were also three times a week for 11 weeks. In order to verify the effects of the program, the children’s language etiquette, caring behavior, and peer play interaction were evaluated before and after the program. Pre- and post-test data were statistically processed by conducting covariance analysis (ANCOVA) using SPSS 25. The effects of the language etiquette education program for children are as follows: Firstly, this program had a positive effect on children’s acquiring of common words used to refer to people. There was a significant difference between the groups after the program in the common words used to refer to persons both at home and at school. Secondly, this program was found to be effective in teaching children greetings. For both daily life greetings and special situational greetings the experimental group scored statistically significantly higher than the control group. Thirdly, it was found that the program had a positive effect on children’s acquiring appropriate words for different situations. Comparing the results before and after the program, there was a significant difference between groups in their ability to recognize situations and their ability to use speech. Fourth, comparing the results before and after the program, children's caring behavior score showed statistically significant differences between the groups. In particular, there were significant differences in emotional behavior, active behavior, normative behavior, and value-giving behavior, which are sub-factors of considerate behavior. Fifth, after the program, children's peer play interaction showed statistically significant differences between the groups. In addition, there was a significant difference in the sub-factors of peer play interaction, such as play interference, play disconnection, and positive interaction. In conclusion, the results indicate that the language etiquette education program had a positive effect on children’s acquisition of language etiquette, caring behaviors, and peer play interaction skills.
The purpose of this study is to develop a language etiquette education program for five-year-old children and to examine the effects of the program on children’s use of language etiquette, caring behaviors, and peer play interaction. The research questions explored in this study are:
Research Question 1: What would a language etiquette education program for children consist of? Research Question 2: What effects, if any, does the language etiquette education program have on children?
In order to develop a language etiquette education program for five-year-old children, a literature review was conducted to investigate the current position of language etiquette education and the requirements of such education. Based on the findings of the review, a preliminary program was constructed, tested and finalized after a pilot study and discussions with experts. The purpose of this program is to teach children to utilize proper language etiquette in social situations, show consideration for others, and have positive social relationships. The objectives of the program are: 'teach children to know the appropriate language etiquette for various social situations', 'cultivate an attitude of respect and consideration in conversation among children', and 'teach children to utilize language etiquette and build positive relationships with peers'. The contents of the program consist of common words to refer to people, greetings, appropriate words to use depending on the situation, and general language etiquette. The common words include ‘words used in the home’ such as ‘grandfather,’ ‘grandmother,’ ‘aunt,’ and ‘uncle,’ and ‘names used in early education institutions’ such as ‘principal,’ ‘teacher,’ ‘cook,’ and ‘guardian.’ Greetings are divided into ‘daily greetings’ that children can use when they meet or leave their peers or adults in their daily lives and ‘special situational greetings’ that are used with a specific purpose in special situations. Appropriate words to use depending on the situation consist of ‘please and suggest’, ‘apologize’, ‘reject’, ‘expressions of gratitude’, ‘comfort and empathy’, and ‘words that appropriately express negative emotions in conflict situations.’ Language etiquette includes ‘listening carefully to the other person until they finish talking’, ‘using appropriate facial expressions, and ‘talking while looking at the other person.’ The teaching-learning method consisted of teaching-learning principles, teaching-learning stages, teaching-learning materials, and teachers' roles. The teaching-learning principles are life-centered principles, modeling principles, family connection principles, and individualization principles. The teaching-learning processes are set in five stages, including ‘exploring language etiquette expressions and attitudes.’ In addition, 11 picture books related to language etiquette education, including the picture book ‘It's all mine!’, were selected as teaching-learning materials. Teachers played the role of being environment providers, encouragers, interactive persons, and observers in the program operation process. Evaluation was divided into children’s evaluation, teacher evaluation, and program evaluation. In order to examine the effects of the language etiquette education program on five-year-olds, 24 five-year-olds enrolled in kindergarten ‘A’ were selected as participants in the experiment group. The program was conducted from March 29, 2021 to June 11, 2021. The children in the experimental group had language etiquette education sessions three times a week for 11 weeks, resulting in a total of 33 sessions. The control group consisted of 24 five-year-olds enrolled in kindergarten ‘B’. Using the same time frame as that for the experimental group, the control group was taught language etiquette expressions that they can use at home and at school. Their sessions were also three times a week for 11 weeks. In order to verify the effects of the program, the children’s language etiquette, caring behavior, and peer play interaction were evaluated before and after the program. Pre- and post-test data were statistically processed by conducting covariance analysis (ANCOVA) using SPSS 25. The effects of the language etiquette education program for children are as follows: Firstly, this program had a positive effect on children’s acquiring of common words used to refer to people. There was a significant difference between the groups after the program in the common words used to refer to persons both at home and at school. Secondly, this program was found to be effective in teaching children greetings. For both daily life greetings and special situational greetings the experimental group scored statistically significantly higher than the control group. Thirdly, it was found that the program had a positive effect on children’s acquiring appropriate words for different situations. Comparing the results before and after the program, there was a significant difference between groups in their ability to recognize situations and their ability to use speech. Fourth, comparing the results before and after the program, children's caring behavior score showed statistically significant differences between the groups. In particular, there were significant differences in emotional behavior, active behavior, normative behavior, and value-giving behavior, which are sub-factors of considerate behavior. Fifth, after the program, children's peer play interaction showed statistically significant differences between the groups. In addition, there was a significant difference in the sub-factors of peer play interaction, such as play interference, play disconnection, and positive interaction. In conclusion, the results indicate that the language etiquette education program had a positive effect on children’s acquisition of language etiquette, caring behaviors, and peer play interaction skills.
주제어
#언어예절 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 배려행동 또래놀이 상호작용 language etiquette language etiquette education program for 5-year-old children caring behavior peer play interaction
학위논문 정보
저자
장원호
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김민진
발행연도
2022
총페이지
ix, 395 p.
키워드
언어예절 만 5세 유아를 위한 언어예절교육 배려행동 또래놀이 상호작용 language etiquette language etiquette education program for 5-year-old children caring behavior peer play interaction
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