글로벌 경제는 금융위기 및 세계경제의 저성장으로 인해 사회적으로 저소비, 높은 실업률 등 고 위험성 상황이 지속되어 왔다, 하지만 소비의 형태의 변화로 제조업을 필두로 경쟁력의 강화와 일자리 감소를 해결하기 위해 제조업을 중심으로 자동화 혹은 디지털화가 요구된다. 물류산업 역시 중소 물류기업(SME)을 중심으로 디지털 전환이 급속도로 적용되고 있으며 다국적 기업 또한 디지털 기술의 적용의 필요성에 대해 인지하고 있지만 민첩성 및 기존사업과의 연계의 측면에서 많은 어려움을 격고 있어 경쟁자들에 의한 불확실성에 대한 적극적인 대응이 요구된다. 그러나 급속도로 변화하는 물류 환경 및 새로운 디지털 기술 적용은 물류기업의 경쟁우위를 유지하고 기업의 성과를 높이기 위해서 시장변화, 현업에서 운영상 직면한 문제 및 해결책에 대해 인식은 시장변화 및 불확실성에 대응하게 해주고 디지털 전환은 기업성과에 긍정적인 영향을 줄 것이다. 본 연구에서는 물류기업에서의 디지털 전환의 현황 분석을 통해 물류산업에서의 디지털 전환의 인식 수준과 중요도 수준을 파악하고, 디지털 지향성 형성에 있어서 영향을 미치는 디지털 기술의 발전에 의한 경쟁과 환경의 변화에 의한 경쟁적 압박과 공급 주도의 시장에서 수요 주도 시장으로의 변화에 의한 고객의 요구와의 ...
글로벌 경제는 금융위기 및 세계경제의 저성장으로 인해 사회적으로 저소비, 높은 실업률 등 고 위험성 상황이 지속되어 왔다, 하지만 소비의 형태의 변화로 제조업을 필두로 경쟁력의 강화와 일자리 감소를 해결하기 위해 제조업을 중심으로 자동화 혹은 디지털화가 요구된다. 물류산업 역시 중소 물류기업(SME)을 중심으로 디지털 전환이 급속도로 적용되고 있으며 다국적 기업 또한 디지털 기술의 적용의 필요성에 대해 인지하고 있지만 민첩성 및 기존사업과의 연계의 측면에서 많은 어려움을 격고 있어 경쟁자들에 의한 불확실성에 대한 적극적인 대응이 요구된다. 그러나 급속도로 변화하는 물류 환경 및 새로운 디지털 기술 적용은 물류기업의 경쟁우위를 유지하고 기업의 성과를 높이기 위해서 시장변화, 현업에서 운영상 직면한 문제 및 해결책에 대해 인식은 시장변화 및 불확실성에 대응하게 해주고 디지털 전환은 기업성과에 긍정적인 영향을 줄 것이다. 본 연구에서는 물류기업에서의 디지털 전환의 현황 분석을 통해 물류산업에서의 디지털 전환의 인식 수준과 중요도 수준을 파악하고, 디지털 지향성 형성에 있어서 영향을 미치는 디지털 기술의 발전에 의한 경쟁과 환경의 변화에 의한 경쟁적 압박과 공급 주도의 시장에서 수요 주도 시장으로의 변화에 의한 고객의 요구와의 인과관계를 분석하고 디지털 지향성이 디지털 전환과 재무성과에 미치는 영향을 연구하려 한다. 본 연구는 디지털 전환의 특징을 파악하고 디지털 전환의 정의를 선행연구를 통하여 체계화하였다. 또한 물류분야에서의 디지털 전환 적용 사례분석을 하였다. 디지털 전환의 이론적 배경을 설명하기 위해 디지털 지향성과 디지털 전환의 개념을 파악하고, 디지털 지향성의 국내외 선행연구를 기반으로 실시하였다. 이를 기반으로 디지털 지향성의 인과관계를 형성하기 위하여 디지털 지향성 과련 기존 문헌연구를 통해 개념적 연구와 실증연구를 실시하여 본 연구에서 사용될 용어의 개념적 정의를 정립하였으며 실증연구를 통해 디지털 지향성을 연구함에 있어서의 변수, 데이터 수집 및 연구 방법 그리고 인과관계에 대한 이론적 선행연구를 고찰 하였다. 연구모형은 디지털 전환에 대한 인식의 패턴을 탐색적 연구를 통한 모형을 제시하였으며, 디지털 전환 정도에 대한 평가를 하기위한 중요도-수요도 (IPA)분석을 통해 중심적 기준사레를 전체 평균값을 통해 그 값을 중앙값으로 결정하는 방법을 선택하여 중요도와 수행도를 기준으로 유지관리영역, 과잉투자영역, 중점개선 영역, 개선 대상영역 총 네 개의 서비스 전략 영역으로 구분하였고 도출하고 해당 요인과 영역별 특징을 기술하였다. 디지털 지향성과 디지털 전환이 성과에 미치는 영향을 검증하기 위해 신뢰성과 타당성을 확인하고 PLS-SEM을 사용하여 연구모형의 인과관계를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 경쟁적 압박은 디지털 지향성에 유의한 정에 영향을 미치고 경쟁적 리스크와 고객 인지정도는 유의한 정에 영향을 미치지 않는다. 그리고 디지털 지향성은 디지털 전환에 유의한 정에 영향을 미치고 디지털 전환은 기업의 재무성과에 유의한 정에 영향을 미치지 않는다고 하였다. 본 연구는 물류산업에서의 디지털 지향성이 디지털 전환과 성과에 미치는 영향을 확인하고 대안을 제시하기 위함으로 디지털 지향성의 선행요인이 디지털 지향성에 미치는 영향의 인과관계와 디지털 지향성이 디지털 전환과 성과에 미치는 인과관계를 살펴보았다는 점에서 학문적으로 의의를 가진다고 할 수 있다. 이러한 요인들의 신중한 검토, 적용 및 유지보수로 인한 기업의 경쟁우위 확보 및 유지보수는 디지털 전환이 물류산업에 적용되어 기업성과에 기여할 수 있다고 할 수 있을 것이다.
글로벌 경제는 금융위기 및 세계경제의 저성장으로 인해 사회적으로 저소비, 높은 실업률 등 고 위험성 상황이 지속되어 왔다, 하지만 소비의 형태의 변화로 제조업을 필두로 경쟁력의 강화와 일자리 감소를 해결하기 위해 제조업을 중심으로 자동화 혹은 디지털화가 요구된다. 물류산업 역시 중소 물류기업(SME)을 중심으로 디지털 전환이 급속도로 적용되고 있으며 다국적 기업 또한 디지털 기술의 적용의 필요성에 대해 인지하고 있지만 민첩성 및 기존사업과의 연계의 측면에서 많은 어려움을 격고 있어 경쟁자들에 의한 불확실성에 대한 적극적인 대응이 요구된다. 그러나 급속도로 변화하는 물류 환경 및 새로운 디지털 기술 적용은 물류기업의 경쟁우위를 유지하고 기업의 성과를 높이기 위해서 시장변화, 현업에서 운영상 직면한 문제 및 해결책에 대해 인식은 시장변화 및 불확실성에 대응하게 해주고 디지털 전환은 기업성과에 긍정적인 영향을 줄 것이다. 본 연구에서는 물류기업에서의 디지털 전환의 현황 분석을 통해 물류산업에서의 디지털 전환의 인식 수준과 중요도 수준을 파악하고, 디지털 지향성 형성에 있어서 영향을 미치는 디지털 기술의 발전에 의한 경쟁과 환경의 변화에 의한 경쟁적 압박과 공급 주도의 시장에서 수요 주도 시장으로의 변화에 의한 고객의 요구와의 인과관계를 분석하고 디지털 지향성이 디지털 전환과 재무성과에 미치는 영향을 연구하려 한다. 본 연구는 디지털 전환의 특징을 파악하고 디지털 전환의 정의를 선행연구를 통하여 체계화하였다. 또한 물류분야에서의 디지털 전환 적용 사례분석을 하였다. 디지털 전환의 이론적 배경을 설명하기 위해 디지털 지향성과 디지털 전환의 개념을 파악하고, 디지털 지향성의 국내외 선행연구를 기반으로 실시하였다. 이를 기반으로 디지털 지향성의 인과관계를 형성하기 위하여 디지털 지향성 과련 기존 문헌연구를 통해 개념적 연구와 실증연구를 실시하여 본 연구에서 사용될 용어의 개념적 정의를 정립하였으며 실증연구를 통해 디지털 지향성을 연구함에 있어서의 변수, 데이터 수집 및 연구 방법 그리고 인과관계에 대한 이론적 선행연구를 고찰 하였다. 연구모형은 디지털 전환에 대한 인식의 패턴을 탐색적 연구를 통한 모형을 제시하였으며, 디지털 전환 정도에 대한 평가를 하기위한 중요도-수요도 (IPA)분석을 통해 중심적 기준사레를 전체 평균값을 통해 그 값을 중앙값으로 결정하는 방법을 선택하여 중요도와 수행도를 기준으로 유지관리영역, 과잉투자영역, 중점개선 영역, 개선 대상영역 총 네 개의 서비스 전략 영역으로 구분하였고 도출하고 해당 요인과 영역별 특징을 기술하였다. 디지털 지향성과 디지털 전환이 성과에 미치는 영향을 검증하기 위해 신뢰성과 타당성을 확인하고 PLS-SEM을 사용하여 연구모형의 인과관계를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 경쟁적 압박은 디지털 지향성에 유의한 정에 영향을 미치고 경쟁적 리스크와 고객 인지정도는 유의한 정에 영향을 미치지 않는다. 그리고 디지털 지향성은 디지털 전환에 유의한 정에 영향을 미치고 디지털 전환은 기업의 재무성과에 유의한 정에 영향을 미치지 않는다고 하였다. 본 연구는 물류산업에서의 디지털 지향성이 디지털 전환과 성과에 미치는 영향을 확인하고 대안을 제시하기 위함으로 디지털 지향성의 선행요인이 디지털 지향성에 미치는 영향의 인과관계와 디지털 지향성이 디지털 전환과 성과에 미치는 인과관계를 살펴보았다는 점에서 학문적으로 의의를 가진다고 할 수 있다. 이러한 요인들의 신중한 검토, 적용 및 유지보수로 인한 기업의 경쟁우위 확보 및 유지보수는 디지털 전환이 물류산업에 적용되어 기업성과에 기여할 수 있다고 할 수 있을 것이다.
Due to the financial crisis and low growth of global economy, Socially high risk situations such as low consumption and high unemployment have continued to occur in the global economy and automation or digitalization is required starting from industrial manufactures. In the logistics industry, d...
Due to the financial crisis and low growth of global economy, Socially high risk situations such as low consumption and high unemployment have continued to occur in the global economy and automation or digitalization is required starting from industrial manufactures. In the logistics industry, digital transformation is rapidly being applied mainly by SMEs logistics companies and MNEs are also aware of the need to apply digital technology, MNEs are experiencing many challenges in terms of agility and linkage with existing businesses, so active responses to uncertainties caused by people are required. However, in the rapidly changing logistics environment and application of new digital technologies, awareness of market change, operational problem and solutions in other to maintain the competitive advantage of logistics companies and increase corporate performance allows them to respond to market changes and uncertainties. then Digital Transformation will have a positive impact on business performance. In this study, the recognition level and importance level of digital transformation in the logistics industry are identified through the analysis of the current status of digital transformation in logistics companies, also competition and environment changes caused by the development of digital technology that affect the formation of digital orientation are analyzed. Lastly this study will analyzes the causation between the competitive pressure and customer demand caused from the supply driven market and demand driven market including the effect of digital orientation on digital transformation and financial performance. This study analyzed the characteristics of digital transformation and systematization the definition of digital transformation through previous studies. In addition a case study of digital transformation application in the logistics field was analyzed. In other to explain the theoretical background of digital orientation and digital transformation, the concepts of digital orientation and digital transformation were identified. This study was conducted based on domestic and foreign prior research on digital orientation. Based on this, in other to form a causation of dogital orientation, conceptual and empirical studies were conducted through existing literature studies related to digital orientation and conceptual definitions of terms to be used in this study were established. Theoretical prior studies on variables, data collection, research methods and causality were reviewed. The research model presented model through exploratory research on the perception pattern of digital transformation and the central standard through the overall average value through Importance-Performance Analysis to evaluate the degree of digital transformation. The result was divided into four service strategy areas named Maintenance area, Overinvestment area, Intensive Improvement area and Improvement target area. based on importance and performance by selecting a method to determined to verify the effect of digital transformation on performance, reliability and validation were checked and the causation of the research model was verified using PLS-SEM. The results of this study are as following. Competitive Pressure has a significant influence on Digital Orientation. Competitive Risk and Customer Awareness do not have a signification influence on Digital Orientation. And it was said that Digital Orientation has a signification effect on Digital Transformation but Digital Transformation did not have a significant effect on Corporate Financial Performance. This study is to confirm the effect of Digital Orientation in the logistics industry on Digital Transformation and Performance and suggest alternatives. It can be said that Digital Transformation can be applied to the logistics industry and contribute to Corporate Performance through thorough review, application and maintenance of these factors in depth.
Due to the financial crisis and low growth of global economy, Socially high risk situations such as low consumption and high unemployment have continued to occur in the global economy and automation or digitalization is required starting from industrial manufactures. In the logistics industry, digital transformation is rapidly being applied mainly by SMEs logistics companies and MNEs are also aware of the need to apply digital technology, MNEs are experiencing many challenges in terms of agility and linkage with existing businesses, so active responses to uncertainties caused by people are required. However, in the rapidly changing logistics environment and application of new digital technologies, awareness of market change, operational problem and solutions in other to maintain the competitive advantage of logistics companies and increase corporate performance allows them to respond to market changes and uncertainties. then Digital Transformation will have a positive impact on business performance. In this study, the recognition level and importance level of digital transformation in the logistics industry are identified through the analysis of the current status of digital transformation in logistics companies, also competition and environment changes caused by the development of digital technology that affect the formation of digital orientation are analyzed. Lastly this study will analyzes the causation between the competitive pressure and customer demand caused from the supply driven market and demand driven market including the effect of digital orientation on digital transformation and financial performance. This study analyzed the characteristics of digital transformation and systematization the definition of digital transformation through previous studies. In addition a case study of digital transformation application in the logistics field was analyzed. In other to explain the theoretical background of digital orientation and digital transformation, the concepts of digital orientation and digital transformation were identified. This study was conducted based on domestic and foreign prior research on digital orientation. Based on this, in other to form a causation of dogital orientation, conceptual and empirical studies were conducted through existing literature studies related to digital orientation and conceptual definitions of terms to be used in this study were established. Theoretical prior studies on variables, data collection, research methods and causality were reviewed. The research model presented model through exploratory research on the perception pattern of digital transformation and the central standard through the overall average value through Importance-Performance Analysis to evaluate the degree of digital transformation. The result was divided into four service strategy areas named Maintenance area, Overinvestment area, Intensive Improvement area and Improvement target area. based on importance and performance by selecting a method to determined to verify the effect of digital transformation on performance, reliability and validation were checked and the causation of the research model was verified using PLS-SEM. The results of this study are as following. Competitive Pressure has a significant influence on Digital Orientation. Competitive Risk and Customer Awareness do not have a signification influence on Digital Orientation. And it was said that Digital Orientation has a signification effect on Digital Transformation but Digital Transformation did not have a significant effect on Corporate Financial Performance. This study is to confirm the effect of Digital Orientation in the logistics industry on Digital Transformation and Performance and suggest alternatives. It can be said that Digital Transformation can be applied to the logistics industry and contribute to Corporate Performance through thorough review, application and maintenance of these factors in depth.
주제어
#디지털 지향성 디지털 전환 재무성과 물류산업 경쟁적 압박 경쟁적 리스크 고객 인지정도 중요도-성과 분석 부분 최소제곱 기반 모형 Digital Orientation Digital Transformation Performance Logistics Industry Competitive Pressure Competitive Risk Customer Awareness IPA PLS-SEM
학위논문 정보
저자
김홍주
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
무역물류학과 국제물류전공
지도교수
우수한
발행연도
2022
총페이지
vi, 161 p.
키워드
디지털 지향성 디지털 전환 재무성과 물류산업 경쟁적 압박 경쟁적 리스크 고객 인지정도 중요도-성과 분석 부분 최소제곱 기반 모형 Digital Orientation Digital Transformation Performance Logistics Industry Competitive Pressure Competitive Risk Customer Awareness IPA PLS-SEM
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