최근 식품 가공 및 외식산업의 발달, 배달음식의 발달로 바쁜 현대사회에서는 복잡한 조리과정을 거치지 않고 편리하게 먹을 수 있는 가공식품의 섭취가 증가하였다. 특히나, 성장기 학생, 수험생 등 오랜 시간 학교에 있고, 하교 후 학원을 가기 바쁜 학생들의 섭취가 증가하였다. 대부분의 청소년들은 식품에 대한 영양정보에 대해 잘 인식하지 못하고 있고 이에 대한 일반적인 지식이 부족하다. 본 연구에서는 고등학생들이 쉽게 접할 수 있는 가공식품에 접근하였고, 그에 대한 섭취실태와 구매행동을 통해 영양교육의 필요성을 파악하였다. 본 연구는 서울지역 고등학생 586명의 데이터를 수집하였으며, 연구대상자의 일반사항, 가공식품 섭취실태, 구매행동, ...
최근 식품 가공 및 외식산업의 발달, 배달음식의 발달로 바쁜 현대사회에서는 복잡한 조리과정을 거치지 않고 편리하게 먹을 수 있는 가공식품의 섭취가 증가하였다. 특히나, 성장기 학생, 수험생 등 오랜 시간 학교에 있고, 하교 후 학원을 가기 바쁜 학생들의 섭취가 증가하였다. 대부분의 청소년들은 식품에 대한 영양정보에 대해 잘 인식하지 못하고 있고 이에 대한 일반적인 지식이 부족하다. 본 연구에서는 고등학생들이 쉽게 접할 수 있는 가공식품에 접근하였고, 그에 대한 섭취실태와 구매행동을 통해 영양교육의 필요성을 파악하였다. 본 연구는 서울지역 고등학생 586명의 데이터를 수집하였으며, 연구대상자의 일반사항, 가공식품 섭취실태, 구매행동, 식품첨가물 인지도, 식품첨가물 교육여부, 만족도, 희망하는 교육 및 교육매체 유형을 분석하였다. 반 이상의 학생들이 하루 평균 만원 정도 가공식품을 구매하는데 사용하였고, 1일 2회 이상 가공식품을 섭취하였다. 학교에 오랜 시간 있다 보니, 학교에 있는 동안 반 이상의 학생이 학교 매점에서 가공식품 구매 및 섭취한 것으로 나타났다. 연구대상자 중 절반 이상의 학생 384명(65.5%)가 가공식품의 식품첨가물에 대해 인식하고 있지만, 식품첨가물에 대한 영양교육을 받은 학생은 102명(17.4%)밖에 되지 않았다. 지금까지의 학생들을 식품첨가물에 대한 영양교육을 받은 적이 없어 활용하지 못하였지만, 영양교육을 받은 학생들의 교육 만족도 결과를 보면 만족 53명(52.0%)로 매우 높은 결과를 볼 수 있다. 이를 통해 교육을 받음으로써 식품첨가물에 관해 인지하고, 잘 활용할 수 있다는 긍정적인 면을 보여주었다. 학생들에게 효율적으로 영양교육을 하기 위해 학생들의 선호도가 높고 접근성이 높은 매체 조사결과를 토대로 유튜브, sns등 뉴미디어를 통해 온라인 매체로 제작한다면 영양교육에 대한 선호도, 교육의 효율성까지 잡을 수 있을 것으로 기대된다.
최근 식품 가공 및 외식산업의 발달, 배달음식의 발달로 바쁜 현대사회에서는 복잡한 조리과정을 거치지 않고 편리하게 먹을 수 있는 가공식품의 섭취가 증가하였다. 특히나, 성장기 학생, 수험생 등 오랜 시간 학교에 있고, 하교 후 학원을 가기 바쁜 학생들의 섭취가 증가하였다. 대부분의 청소년들은 식품에 대한 영양정보에 대해 잘 인식하지 못하고 있고 이에 대한 일반적인 지식이 부족하다. 본 연구에서는 고등학생들이 쉽게 접할 수 있는 가공식품에 접근하였고, 그에 대한 섭취실태와 구매행동을 통해 영양교육의 필요성을 파악하였다. 본 연구는 서울지역 고등학생 586명의 데이터를 수집하였으며, 연구대상자의 일반사항, 가공식품 섭취실태, 구매행동, 식품첨가물 인지도, 식품첨가물 교육여부, 만족도, 희망하는 교육 및 교육매체 유형을 분석하였다. 반 이상의 학생들이 하루 평균 만원 정도 가공식품을 구매하는데 사용하였고, 1일 2회 이상 가공식품을 섭취하였다. 학교에 오랜 시간 있다 보니, 학교에 있는 동안 반 이상의 학생이 학교 매점에서 가공식품 구매 및 섭취한 것으로 나타났다. 연구대상자 중 절반 이상의 학생 384명(65.5%)가 가공식품의 식품첨가물에 대해 인식하고 있지만, 식품첨가물에 대한 영양교육을 받은 학생은 102명(17.4%)밖에 되지 않았다. 지금까지의 학생들을 식품첨가물에 대한 영양교육을 받은 적이 없어 활용하지 못하였지만, 영양교육을 받은 학생들의 교육 만족도 결과를 보면 만족 53명(52.0%)로 매우 높은 결과를 볼 수 있다. 이를 통해 교육을 받음으로써 식품첨가물에 관해 인지하고, 잘 활용할 수 있다는 긍정적인 면을 보여주었다. 학생들에게 효율적으로 영양교육을 하기 위해 학생들의 선호도가 높고 접근성이 높은 매체 조사결과를 토대로 유튜브, sns등 뉴미디어를 통해 온라인 매체로 제작한다면 영양교육에 대한 선호도, 교육의 효율성까지 잡을 수 있을 것으로 기대된다.
In a modern society that is busy with the recent development of the food processing and restaurant industry and the development of delivery food, the intake of processed foods that can be eaten conveniently without going through complicated cooking processes has increased. In particular, the intake ...
In a modern society that is busy with the recent development of the food processing and restaurant industry and the development of delivery food, the intake of processed foods that can be eaten conveniently without going through complicated cooking processes has increased. In particular, the intake of students who are in school for a long time, such as growing students and test takers, and who are busy going to academies after school increased. Most adolescents are not well aware of nutritional information about food and lack general knowledge about it. In this study, we approached processed foods that high school students could easily access, and the necessity of nutrition education was identified through the intake status and purchase behavior. This study collected data from 586 high school students in Seoul, and analyzed general information, processed food intake status, purchase behavior, food additive awareness, food additive education status, satisfaction, desired type of education and education media. More than half of the students used it to purchase processed food on average of 10,000 won a day, and consumed processed food more than twice a day. As they were at school for a long time, more than half of the students purchased and consumed processed food at the school cafeteria while they were at school. More than half of the study subjects, 384 students (65.5%) were aware of food additives in processed foods, but only 102 students (17.4%) received nutrition education on food additives. Students so far have not been able to use nutritional education on food additives because they have not received nutrition education, but the results of the educational satisfaction of students who have received nutrition education show a very high result of 53 people (52.0%). Through this, it shows a positive aspect that by receiving education, food additives can be recognized and used well. In order to efficiently provide nutrition education to students, it is expected that if it is produced as an online medium through new media such as YouTube and SNS based on the results of a media survey with high students' preference and accessibility, it will be possible to grasp the preference for nutrition education and the efficiency of education.
In a modern society that is busy with the recent development of the food processing and restaurant industry and the development of delivery food, the intake of processed foods that can be eaten conveniently without going through complicated cooking processes has increased. In particular, the intake of students who are in school for a long time, such as growing students and test takers, and who are busy going to academies after school increased. Most adolescents are not well aware of nutritional information about food and lack general knowledge about it. In this study, we approached processed foods that high school students could easily access, and the necessity of nutrition education was identified through the intake status and purchase behavior. This study collected data from 586 high school students in Seoul, and analyzed general information, processed food intake status, purchase behavior, food additive awareness, food additive education status, satisfaction, desired type of education and education media. More than half of the students used it to purchase processed food on average of 10,000 won a day, and consumed processed food more than twice a day. As they were at school for a long time, more than half of the students purchased and consumed processed food at the school cafeteria while they were at school. More than half of the study subjects, 384 students (65.5%) were aware of food additives in processed foods, but only 102 students (17.4%) received nutrition education on food additives. Students so far have not been able to use nutritional education on food additives because they have not received nutrition education, but the results of the educational satisfaction of students who have received nutrition education show a very high result of 53 people (52.0%). Through this, it shows a positive aspect that by receiving education, food additives can be recognized and used well. In order to efficiently provide nutrition education to students, it is expected that if it is produced as an online medium through new media such as YouTube and SNS based on the results of a media survey with high students' preference and accessibility, it will be possible to grasp the preference for nutrition education and the efficiency of education.
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