IT 기술과 무선 네트워크 등의 발전으로 스트리밍 서비스는 더욱 강세를 보이고 전 세계 음악 산업 수익의 절반 이상을 차지할 만큼 성장하였다. 이에 전세계적으로 다양한 음원 스트리밍 서비스 플랫폼들이 생겨나고 각 플랫폼들 사이에서 점유율 경쟁이 치열한데, 특히 국내에서는 해외로부터 유입된 플랫폼의 위협적인 성장세에 부진을 면치 못하고 있다. 이에 본 연구는 최근 음원 스트리밍 플랫폼의 위기를 극복할 대안으로 꼽히는 오리지널 ...
IT 기술과 무선 네트워크 등의 발전으로 스트리밍 서비스는 더욱 강세를 보이고 전 세계 음악 산업 수익의 절반 이상을 차지할 만큼 성장하였다. 이에 전세계적으로 다양한 음원 스트리밍 서비스 플랫폼들이 생겨나고 각 플랫폼들 사이에서 점유율 경쟁이 치열한데, 특히 국내에서는 해외로부터 유입된 플랫폼의 위협적인 성장세에 부진을 면치 못하고 있다. 이에 본 연구는 최근 음원 스트리밍 플랫폼의 위기를 극복할 대안으로 꼽히는 오리지널 콘텐츠 제작의 중요성에 주목하여 국내 음원 플랫폼의 오리지널 콘텐츠 제작의 발전 방안을 제안하고자 하였다. 이러한 현황 인식의 기반 위에 현재 진행중인 국내 음원 플랫폼인 멜론, 지니뮤직, 플로의 오리지널 콘텐츠 전략과 오리지널 콘텐츠 성공 사례인 해외 음원 스트리밍 플랫폼 스포티파이의 전략이 음원 플랫폼의 연간 매출액과 월간 활성 이용자(MAU) 수에 미치는 영향을 확인하기 위한 선형회귀분석을 실시했다. 그 결과 도출된 제안방안은 두 가지이다. 첫번째는 적극적인 M&A와 독점계약 등을 통한 대안적 콘텐츠의 확보와 그로 인한 충성적인 이용자를 확대하는 전략이고, 두번째는 음악 이외의 장르 콘텐츠 제작에 투자하는 전략이다. 본 연구는 오늘날 음원 스트리밍 플랫폼이 기본적인 음원 제공 수준을 벗어나 다양한 이용자를 충족시킬 수 있는 독점콘텐츠, 즉 오리지널 콘텐츠 개발을 통해 경쟁력을 확보해야 하는 필요성을 제시하였고, 그에 따른 발전방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
IT 기술과 무선 네트워크 등의 발전으로 스트리밍 서비스는 더욱 강세를 보이고 전 세계 음악 산업 수익의 절반 이상을 차지할 만큼 성장하였다. 이에 전세계적으로 다양한 음원 스트리밍 서비스 플랫폼들이 생겨나고 각 플랫폼들 사이에서 점유율 경쟁이 치열한데, 특히 국내에서는 해외로부터 유입된 플랫폼의 위협적인 성장세에 부진을 면치 못하고 있다. 이에 본 연구는 최근 음원 스트리밍 플랫폼의 위기를 극복할 대안으로 꼽히는 오리지널 콘텐츠 제작의 중요성에 주목하여 국내 음원 플랫폼의 오리지널 콘텐츠 제작의 발전 방안을 제안하고자 하였다. 이러한 현황 인식의 기반 위에 현재 진행중인 국내 음원 플랫폼인 멜론, 지니뮤직, 플로의 오리지널 콘텐츠 전략과 오리지널 콘텐츠 성공 사례인 해외 음원 스트리밍 플랫폼 스포티파이의 전략이 음원 플랫폼의 연간 매출액과 월간 활성 이용자(MAU) 수에 미치는 영향을 확인하기 위한 선형회귀분석을 실시했다. 그 결과 도출된 제안방안은 두 가지이다. 첫번째는 적극적인 M&A와 독점계약 등을 통한 대안적 콘텐츠의 확보와 그로 인한 충성적인 이용자를 확대하는 전략이고, 두번째는 음악 이외의 장르 콘텐츠 제작에 투자하는 전략이다. 본 연구는 오늘날 음원 스트리밍 플랫폼이 기본적인 음원 제공 수준을 벗어나 다양한 이용자를 충족시킬 수 있는 독점콘텐츠, 즉 오리지널 콘텐츠 개발을 통해 경쟁력을 확보해야 하는 필요성을 제시하였고, 그에 따른 발전방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
With the development of IT technology and wireless networks, streaming services have grown stronger and account for more than half of the global music industry's revenue. As a result, various music streaming service platforms are emerging around the world, and competition for market share among each...
With the development of IT technology and wireless networks, streaming services have grown stronger and account for more than half of the global music industry's revenue. As a result, various music streaming service platforms are emerging around the world, and competition for market share among each platform has become fierce. Therefore, this study sought to propose that the production of original content would be a viable path for domestic music platforms, by focusing on the importance of original content production, which is considered as an alternative to overcome the crisis of the recent music streaming platform. To compare the current strategy for original content of domestic music platforms, Melon, Genie Music, and FLO, and the strategy of overseas music streaming platform Spotify, which is a successful case of original content, we used linear regression analysis of the annual sales of the music platform and the number of monthly active users (MAU). As a result, there are two implications. The first is a strategy to secure alternative contents through active M&A and exclusive contracts and thereby expand loyal users. The second is a strategy to invest in the production of contents in other genres than music. The significance of this study is in its suggestion that it is necessary to secure competitiveness through the development of exclusive content that can satisfy a variety of users. Moreover, this study has made a meaningful proposal for the ways that music streaming platforms can gain a competitive edge through creating original contents.
With the development of IT technology and wireless networks, streaming services have grown stronger and account for more than half of the global music industry's revenue. As a result, various music streaming service platforms are emerging around the world, and competition for market share among each platform has become fierce. Therefore, this study sought to propose that the production of original content would be a viable path for domestic music platforms, by focusing on the importance of original content production, which is considered as an alternative to overcome the crisis of the recent music streaming platform. To compare the current strategy for original content of domestic music platforms, Melon, Genie Music, and FLO, and the strategy of overseas music streaming platform Spotify, which is a successful case of original content, we used linear regression analysis of the annual sales of the music platform and the number of monthly active users (MAU). As a result, there are two implications. The first is a strategy to secure alternative contents through active M&A and exclusive contracts and thereby expand loyal users. The second is a strategy to invest in the production of contents in other genres than music. The significance of this study is in its suggestion that it is necessary to secure competitiveness through the development of exclusive content that can satisfy a variety of users. Moreover, this study has made a meaningful proposal for the ways that music streaming platforms can gain a competitive edge through creating original contents.
주제어
#디지털 음원 시장 음원 스트리밍 플랫폼 오리지널 콘텐츠 팟캐스트 콘텐츠 전략 Digital Music Market Music Streaming Services Music Streaming Platforms Original Content Podcast Content-Creation Strategy
학위논문 정보
저자
이승희
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
조혜정
발행연도
2022
총페이지
v, 70 p.
키워드
디지털 음원 시장 음원 스트리밍 플랫폼 오리지널 콘텐츠 팟캐스트 콘텐츠 전략 Digital Music Market Music Streaming Services Music Streaming Platforms Original Content Podcast Content-Creation Strategy
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