본 연구는 인공지능에 대한 유치원 교사의 인식을 알아보고, 인공지능 시대에 적합한 교육을 준비하기 위해 유치원 교사의 인식을 분석하여 유아교육 분야에서 활용하기 위한 목적이 있다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 인공지능에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가? 연구문제 3. 유아 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 현재 유치원에 재직 중인 정교사 223명이었다. 인공지능교육에 대한 유치원 교사의 인식을 알아보기 위해 이수영(2020)의 연구에서 사용된 설문지를 유치원 교사에 적합하게 바꾸어 사용하였고, 본 조사는 2022년 3월 14일부터 4월 14일까지 실시되었다. 본 연구는 구글 폼을 사용한 온라인 설문지를 통해 배부하고 회수하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 인공지능에 대한 유치원 교사의 인식을 알아보고, 인공지능 시대에 적합한 교육을 준비하기 위해 유치원 교사의 인식을 분석하여 유아교육 분야에서 활용하기 위한 목적이 있다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 인공지능에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가? 연구문제 3. 유아 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 현재 유치원에 재직 중인 정교사 223명이었다. 인공지능교육에 대한 유치원 교사의 인식을 알아보기 위해 이수영(2020)의 연구에서 사용된 설문지를 유치원 교사에 적합하게 바꾸어 사용하였고, 본 조사는 2022년 3월 14일부터 4월 14일까지 실시되었다. 본 연구는 구글 폼을 사용한 온라인 설문지를 통해 배부하고 회수하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 빈도 분석하여 연구 결과를 제시하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 분석하면 다음과 같다. 첫째, 인공지능에 대한 유치원 교사들의 이해와 인식을 조사한 결과, 대부분의 유치원 교사들은 인공지능에 대해 들어본 적이 있거나, 어느 정도 이해하고 있는 수준이었다. 인공지능은 무섭거나 통제하기 어렵다는 인식보다는 사용하기에 따라 편리하고 인간과 공존할 수 있는 기술이라는 인식을 가지고 있었으나, 인공지능 기술을 학습하기 위해 노력한 교사는 소수였다. 둘째, 인공지능교육에 대한 유치원 교사의 인식을 분석한 결과, 대부분의 교사들은 연령이 높을수록 인공지능교육을 실시하기에 적합하다고 인식하고 있었으며, ‘만 5세’가 가장 적합하다는 응답이 많았다. 대부분의 유치원 교사들이 인공지능교육이 필요하다고 응답하였으며, 인공지능교육에 대한 내용은 일상생활에서 적용할 수 있는 인공지능 기술이나 일상생활에서 필요한 인공지능 기술을 가르치는 것이 적합하다고 응답하였다. 인공지능교육을 위해 유치원 교사들은 인공지능 시대에 발생하는 다양한 문제나 인공지능 기술의 활용 역량에 대해 중요하게 인식하고 있었으며, 인공지능교육이 실시되는 것에 대해 긍정적으로 생각하고 있었다. 셋째, 유아 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식을 분석한 결과, 대부분의 교사들은 인공지능 기술 도입에 따라 유아교육이 전반적으로 변화할 것이라고 인식하고 있었고, 개별 유아의 흥미, 발달 수준에 적합한 콘텐츠와 평가방법이 인공지능 기술과 융합하여 활용될 수 있다고 인식하고 있었다. 대부분의 유치원 교사들은 인공지능교육에 대해 관심을 가지고 있었으며 특히, 인공지능이 교육에 얼마나 적용될 수 있을 것인가와 미래 유아교육에 영향에 미치는 부분에 대한 관심도가 높았다. 교육연수에서는 인공지능과 관련된 다양한 영역 중 인공지능이 사회에 미칠 긍정적ㆍ부정적 영향, 인공지능 기술을 활용한 유아 발달 및 학습관리, 인공지능 시대의 윤리 문제 등에 대한 관심도가 높았다. 유아교육에서 인공지능교육을 실시하는 것은 어렵다는 인식이 많았고, 인공지능을 활용하기 위한 교사의 역량이 부족하다는 인식을 가지고 있었다. 본 연구는 유아교육분야에서 인공지능교육을 활용하기 위한 기초자료를 마련하는데 목적이 있으며, 인공지능을 유아교육 분야에서 활용할 수 있는 방안들에 대한 시사점을 제시하였다.
본 연구는 인공지능에 대한 유치원 교사의 인식을 알아보고, 인공지능 시대에 적합한 교육을 준비하기 위해 유치원 교사의 인식을 분석하여 유아교육 분야에서 활용하기 위한 목적이 있다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 인공지능에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가? 연구문제 3. 유아 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 현재 유치원에 재직 중인 정교사 223명이었다. 인공지능교육에 대한 유치원 교사의 인식을 알아보기 위해 이수영(2020)의 연구에서 사용된 설문지를 유치원 교사에 적합하게 바꾸어 사용하였고, 본 조사는 2022년 3월 14일부터 4월 14일까지 실시되었다. 본 연구는 구글 폼을 사용한 온라인 설문지를 통해 배부하고 회수하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 빈도 분석하여 연구 결과를 제시하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 분석하면 다음과 같다. 첫째, 인공지능에 대한 유치원 교사들의 이해와 인식을 조사한 결과, 대부분의 유치원 교사들은 인공지능에 대해 들어본 적이 있거나, 어느 정도 이해하고 있는 수준이었다. 인공지능은 무섭거나 통제하기 어렵다는 인식보다는 사용하기에 따라 편리하고 인간과 공존할 수 있는 기술이라는 인식을 가지고 있었으나, 인공지능 기술을 학습하기 위해 노력한 교사는 소수였다. 둘째, 인공지능교육에 대한 유치원 교사의 인식을 분석한 결과, 대부분의 교사들은 연령이 높을수록 인공지능교육을 실시하기에 적합하다고 인식하고 있었으며, ‘만 5세’가 가장 적합하다는 응답이 많았다. 대부분의 유치원 교사들이 인공지능교육이 필요하다고 응답하였으며, 인공지능교육에 대한 내용은 일상생활에서 적용할 수 있는 인공지능 기술이나 일상생활에서 필요한 인공지능 기술을 가르치는 것이 적합하다고 응답하였다. 인공지능교육을 위해 유치원 교사들은 인공지능 시대에 발생하는 다양한 문제나 인공지능 기술의 활용 역량에 대해 중요하게 인식하고 있었으며, 인공지능교육이 실시되는 것에 대해 긍정적으로 생각하고 있었다. 셋째, 유아 인공지능교육에 대한 유치원 교사들의 인식을 분석한 결과, 대부분의 교사들은 인공지능 기술 도입에 따라 유아교육이 전반적으로 변화할 것이라고 인식하고 있었고, 개별 유아의 흥미, 발달 수준에 적합한 콘텐츠와 평가방법이 인공지능 기술과 융합하여 활용될 수 있다고 인식하고 있었다. 대부분의 유치원 교사들은 인공지능교육에 대해 관심을 가지고 있었으며 특히, 인공지능이 교육에 얼마나 적용될 수 있을 것인가와 미래 유아교육에 영향에 미치는 부분에 대한 관심도가 높았다. 교육연수에서는 인공지능과 관련된 다양한 영역 중 인공지능이 사회에 미칠 긍정적ㆍ부정적 영향, 인공지능 기술을 활용한 유아 발달 및 학습관리, 인공지능 시대의 윤리 문제 등에 대한 관심도가 높았다. 유아교육에서 인공지능교육을 실시하는 것은 어렵다는 인식이 많았고, 인공지능을 활용하기 위한 교사의 역량이 부족하다는 인식을 가지고 있었다. 본 연구는 유아교육분야에서 인공지능교육을 활용하기 위한 기초자료를 마련하는데 목적이 있으며, 인공지능을 유아교육 분야에서 활용할 수 있는 방안들에 대한 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study is to analyze the perceptions of kindergarten teachers on artificial intelligence education. Accordingly, the following research questions were established.
Research Question 1. What is the perception of kindergarten teachers about AI? Research Question 2. What...
The purpose of this study is to analyze the perceptions of kindergarten teachers on artificial intelligence education. Accordingly, the following research questions were established.
Research Question 1. What is the perception of kindergarten teachers about AI? Research Question 2. What is the perception of kindergarten teachers about AI education? Research Question 3. What is the perception of kindergarten teachers about AI Educatioin for children?
The subjects of this study were 223 Kindergarten teachers currently working in kindergarten. In order to find out the kindergarten teacher's perception of AI education, the questionnaire used in the study of Lee Soo-young (2020) was changed to suit kindergarten teachers, and this survey was conducted from March 14 to April 14, 2022. This study was distributed and retrieved through an online questionnaire using Google Form. The collected data were analyzed frequently using the SPSS 26.0 program and the research results were presented. First, as a result of examining the understanding and perception of kindergarten teachers about artificial intelligence, most kindergarten teachers had heard or understood artificial intelligence to some extent. Although artificial intelligence was perceived as a technology that is convenient and can coexist with humans according to use rather than the perception that it is scary or difficult to control, a small number of teachers tried to learn artificial intelligence technology. Second, as a result of analyzing kindergarten teachers' perception of artificial intelligence education, most teachers recognized that the higher the age, the more suitable they were, and many responded that 'five years old' was the most suitable. Most kindergarten teachers responded that artificial intelligence education was necessary, and for the contents of artificial intelligence education, it was appropriate to teach artificial intelligence technology that can be applied in daily life or artificial intelligence technology necessary in daily life. For artificial intelligence education, kindergarten teachers were importantly aware of various problems that occurred in the era of artificial intelligence or the ability to use artificial intelligence technology, and were positive about the implementation of artificial intelligence education. Third, as a result of analyzing kindergarten teachers' perceptions of early childhood artificial intelligence education, most teachers recognized that early childhood education would change overall trends of childhood educatioin with the introduction of artificial intelligence technology, and that content and evaluation methods suitable for individual infants' interest and development levels could be used in combination with artificial intelligence technology. Most kindergarten teachers were interested in artificial intelligence education, especially how much artificial intelligence could be applied to education and how much it affects future early childhood education. Among the various areas related to artificial intelligence, there was a high interest in the positive and negative impact of artificial intelligence on society, infant development and learning management using artificial intelligence technology, and ethical issues in the artificial intelligence era. There were many perceptions that it was difficult to provide artificial intelligence education in early childhood education, and there was a perception that teachers lacked the ability to use artificial intelligence. This study aims to prepare basic data for using artificial intelligence education in the field of early childhood education, and suggested implications for ways to use artificial intelligence in the field of early childhood education.
The purpose of this study is to analyze the perceptions of kindergarten teachers on artificial intelligence education. Accordingly, the following research questions were established.
Research Question 1. What is the perception of kindergarten teachers about AI? Research Question 2. What is the perception of kindergarten teachers about AI education? Research Question 3. What is the perception of kindergarten teachers about AI Educatioin for children?
The subjects of this study were 223 Kindergarten teachers currently working in kindergarten. In order to find out the kindergarten teacher's perception of AI education, the questionnaire used in the study of Lee Soo-young (2020) was changed to suit kindergarten teachers, and this survey was conducted from March 14 to April 14, 2022. This study was distributed and retrieved through an online questionnaire using Google Form. The collected data were analyzed frequently using the SPSS 26.0 program and the research results were presented. First, as a result of examining the understanding and perception of kindergarten teachers about artificial intelligence, most kindergarten teachers had heard or understood artificial intelligence to some extent. Although artificial intelligence was perceived as a technology that is convenient and can coexist with humans according to use rather than the perception that it is scary or difficult to control, a small number of teachers tried to learn artificial intelligence technology. Second, as a result of analyzing kindergarten teachers' perception of artificial intelligence education, most teachers recognized that the higher the age, the more suitable they were, and many responded that 'five years old' was the most suitable. Most kindergarten teachers responded that artificial intelligence education was necessary, and for the contents of artificial intelligence education, it was appropriate to teach artificial intelligence technology that can be applied in daily life or artificial intelligence technology necessary in daily life. For artificial intelligence education, kindergarten teachers were importantly aware of various problems that occurred in the era of artificial intelligence or the ability to use artificial intelligence technology, and were positive about the implementation of artificial intelligence education. Third, as a result of analyzing kindergarten teachers' perceptions of early childhood artificial intelligence education, most teachers recognized that early childhood education would change overall trends of childhood educatioin with the introduction of artificial intelligence technology, and that content and evaluation methods suitable for individual infants' interest and development levels could be used in combination with artificial intelligence technology. Most kindergarten teachers were interested in artificial intelligence education, especially how much artificial intelligence could be applied to education and how much it affects future early childhood education. Among the various areas related to artificial intelligence, there was a high interest in the positive and negative impact of artificial intelligence on society, infant development and learning management using artificial intelligence technology, and ethical issues in the artificial intelligence era. There were many perceptions that it was difficult to provide artificial intelligence education in early childhood education, and there was a perception that teachers lacked the ability to use artificial intelligence. This study aims to prepare basic data for using artificial intelligence education in the field of early childhood education, and suggested implications for ways to use artificial intelligence in the field of early childhood education.
주제어
#인공지능교육 유치원 교사 artificial intelligence education kindergarten teacher
학위논문 정보
저자
김병기
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김낙흥
발행연도
2022
총페이지
v, 119 p.
키워드
인공지능교육 유치원 교사 artificial intelligence education kindergarten teacher
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.