본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 읽기 능력을 신장시키기 위해 네이버 뉴스를 활용한 한국어 읽기 교육 방안을 제시하는 것이 목적이다. 인터넷의 발전에 따라 전통적인 신문을 대체한 인터넷 뉴스를 많이 사용한다. 인터넷 뉴스는 인터넷 환경의 특성을 잘 활용하여 다양한 주제와 형식을 가지고 있어 학습자들에게 적절한 학습 자료이다. 본 연구에서 네이버 뉴스를 활용하여 제시한 교육 방안은 의사소통 능력을 향상시키는 언어 교육뿐만 아니라 한국 사회 문화를 이해하는 문화 교육에도 도움이 된다. 본 연구는 중국인 고급 학습자 60명을 대상으로 인터넷 뉴스의 사용 상황에 대해 조사하였고 그 결과를 바탕으로 아홉 가지 선정 기준을 제시하였다. 한국어 읽기 수업에서 여러 가지 변수에 의해 교수학습 효과가 좌우될 있기 때문에 상세한 선정 기준을 정하는 것은 중요하다. 또한, 네이버 뉴스를 활용한 한국어 읽기 수업의 교육적인 의미를 논의하여 다음과 같다. 첫째, 재미있고 자연스러운 교육이 가능하다. 둘째, 독해력, 창의력, 사고력을 향상시킬 수 있다. 셋째, 언어문화 ...
본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 읽기 능력을 신장시키기 위해 네이버 뉴스를 활용한 한국어 읽기 교육 방안을 제시하는 것이 목적이다. 인터넷의 발전에 따라 전통적인 신문을 대체한 인터넷 뉴스를 많이 사용한다. 인터넷 뉴스는 인터넷 환경의 특성을 잘 활용하여 다양한 주제와 형식을 가지고 있어 학습자들에게 적절한 학습 자료이다. 본 연구에서 네이버 뉴스를 활용하여 제시한 교육 방안은 의사소통 능력을 향상시키는 언어 교육뿐만 아니라 한국 사회 문화를 이해하는 문화 교육에도 도움이 된다. 본 연구는 중국인 고급 학습자 60명을 대상으로 인터넷 뉴스의 사용 상황에 대해 조사하였고 그 결과를 바탕으로 아홉 가지 선정 기준을 제시하였다. 한국어 읽기 수업에서 여러 가지 변수에 의해 교수학습 효과가 좌우될 있기 때문에 상세한 선정 기준을 정하는 것은 중요하다. 또한, 네이버 뉴스를 활용한 한국어 읽기 수업의 교육적인 의미를 논의하여 다음과 같다. 첫째, 재미있고 자연스러운 교육이 가능하다. 둘째, 독해력, 창의력, 사고력을 향상시킬 수 있다. 셋째, 언어문화 통합 교육이 가능하다. 선행 연구를 참고하고 설문 조사 결과를 결합하여 '읽기 전-읽기-읽기 후' 형식으로 각 단계의 교육 목표와 학습 활동을 제시하였다. 읽기 전 단계에 내용 추측하기, 배경지식 활용하기, 모르는 어휘 및 문법을 제시하기 등 활동을 통해 배경지식을 활용하고 언어적기초적 지식을 습득한다. 읽기 단계에서 훑어읽기와 상세히 읽기 등 활동을 통해 뉴스의 정보를 이해추측하여 파악한다. 읽기 후 단계에서 내용 이해하기, 내용 요약비판하기, 의사소통 능력 신장하기, 문화 이해하기 등 활동을 통해 정보를 비판적으로 이해평가하고 활용한다. 본 연구는 보도 기사를 선정하여 지도안을 제시하였다. 학습자들이 뉴스를 읽을 때 설명문을 선호하기 때문이다. 지도안은 언어적 학습을 바탕으로 내용의 추측 능력과 비판적인 사고력을 중심으로 통합 교육을 하도록 작성되었다. 본 연구는 이론적 내용과 지도안을 제시하지만 교육 현장에서 실험하지 못했다는 한계가 있어서 추후 교육 현장에서 실험을 진행하여 교육적 효과를 검정할 필요가 있다.
본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 읽기 능력을 신장시키기 위해 네이버 뉴스를 활용한 한국어 읽기 교육 방안을 제시하는 것이 목적이다. 인터넷의 발전에 따라 전통적인 신문을 대체한 인터넷 뉴스를 많이 사용한다. 인터넷 뉴스는 인터넷 환경의 특성을 잘 활용하여 다양한 주제와 형식을 가지고 있어 학습자들에게 적절한 학습 자료이다. 본 연구에서 네이버 뉴스를 활용하여 제시한 교육 방안은 의사소통 능력을 향상시키는 언어 교육뿐만 아니라 한국 사회 문화를 이해하는 문화 교육에도 도움이 된다. 본 연구는 중국인 고급 학습자 60명을 대상으로 인터넷 뉴스의 사용 상황에 대해 조사하였고 그 결과를 바탕으로 아홉 가지 선정 기준을 제시하였다. 한국어 읽기 수업에서 여러 가지 변수에 의해 교수학습 효과가 좌우될 있기 때문에 상세한 선정 기준을 정하는 것은 중요하다. 또한, 네이버 뉴스를 활용한 한국어 읽기 수업의 교육적인 의미를 논의하여 다음과 같다. 첫째, 재미있고 자연스러운 교육이 가능하다. 둘째, 독해력, 창의력, 사고력을 향상시킬 수 있다. 셋째, 언어문화 통합 교육이 가능하다. 선행 연구를 참고하고 설문 조사 결과를 결합하여 '읽기 전-읽기-읽기 후' 형식으로 각 단계의 교육 목표와 학습 활동을 제시하였다. 읽기 전 단계에 내용 추측하기, 배경지식 활용하기, 모르는 어휘 및 문법을 제시하기 등 활동을 통해 배경지식을 활용하고 언어적기초적 지식을 습득한다. 읽기 단계에서 훑어읽기와 상세히 읽기 등 활동을 통해 뉴스의 정보를 이해추측하여 파악한다. 읽기 후 단계에서 내용 이해하기, 내용 요약비판하기, 의사소통 능력 신장하기, 문화 이해하기 등 활동을 통해 정보를 비판적으로 이해평가하고 활용한다. 본 연구는 보도 기사를 선정하여 지도안을 제시하였다. 학습자들이 뉴스를 읽을 때 설명문을 선호하기 때문이다. 지도안은 언어적 학습을 바탕으로 내용의 추측 능력과 비판적인 사고력을 중심으로 통합 교육을 하도록 작성되었다. 본 연구는 이론적 내용과 지도안을 제시하지만 교육 현장에서 실험하지 못했다는 한계가 있어서 추후 교육 현장에서 실험을 진행하여 교육적 효과를 검정할 필요가 있다.
The purpose of this study is to present a Korean reading education plan using Naver News to improve reading skills for Chinese high-quality Korean learners. With the development of the Internet, we use a lot of Internet news that replaces traditional newspapers. Internet news is an appropriate learn...
The purpose of this study is to present a Korean reading education plan using Naver News to improve reading skills for Chinese high-quality Korean learners. With the development of the Internet, we use a lot of Internet news that replaces traditional newspapers. Internet news is an appropriate learning material for learners as it has various topics and formats by making good use of the characteristics of the Internet environment. The educational plan proposed using Naver News in this study is helpful not only for language education that improves communication skills but also for cultural education that understands Korean social culture. This study surveyed 60 Chinese advanced learners on the use of Internet news and presented nine selection criteria based on the results. Since the teaching and learning effect is influenced by various variables in Korean reading classes, it is important to set detailed selection criteria. In addition, the educational meaning of the Korean reading class using Naver News is discussed as follows. First, fun and natural education is possible. Second, it can improve reading comprehension, creativity, and thinking skills. Third, integrated language and culture education is possible. The educational goals and learning activities of each stage were presented in the form of 'before-read-after' by referring to previous studies and combining the survey results. Use background knowledge and acquire linguistic and basic knowledge through activities such as guessing content, using background knowledge, and presenting unknown vocabulary and grammar in the pre-reading stage. In the reading stage, the information of the news is understood and estimated through activities such as reading through and reading in detail. In the post-reading stage, information is critically understood, evaluated, and utilized through activities such as understanding content, summarizing and criticizing content, improving communication skills, and understanding culture. In this study, a press article was selected and a guidance plan was presented. This is because learners prefer explanatory sentences when reading news. The guidance plan was written to provide integrated education focusing on the ability to guess content and critical thinking based on linguistic learning. This study presents theoretical contents and guidance plans, but there is a limitation in that it was not able to experiment in the educational field, so it is necessary to conduct an experiment in the educational field in the future to test the educational effect.
The purpose of this study is to present a Korean reading education plan using Naver News to improve reading skills for Chinese high-quality Korean learners. With the development of the Internet, we use a lot of Internet news that replaces traditional newspapers. Internet news is an appropriate learning material for learners as it has various topics and formats by making good use of the characteristics of the Internet environment. The educational plan proposed using Naver News in this study is helpful not only for language education that improves communication skills but also for cultural education that understands Korean social culture. This study surveyed 60 Chinese advanced learners on the use of Internet news and presented nine selection criteria based on the results. Since the teaching and learning effect is influenced by various variables in Korean reading classes, it is important to set detailed selection criteria. In addition, the educational meaning of the Korean reading class using Naver News is discussed as follows. First, fun and natural education is possible. Second, it can improve reading comprehension, creativity, and thinking skills. Third, integrated language and culture education is possible. The educational goals and learning activities of each stage were presented in the form of 'before-read-after' by referring to previous studies and combining the survey results. Use background knowledge and acquire linguistic and basic knowledge through activities such as guessing content, using background knowledge, and presenting unknown vocabulary and grammar in the pre-reading stage. In the reading stage, the information of the news is understood and estimated through activities such as reading through and reading in detail. In the post-reading stage, information is critically understood, evaluated, and utilized through activities such as understanding content, summarizing and criticizing content, improving communication skills, and understanding culture. In this study, a press article was selected and a guidance plan was presented. This is because learners prefer explanatory sentences when reading news. The guidance plan was written to provide integrated education focusing on the ability to guess content and critical thinking based on linguistic learning. This study presents theoretical contents and guidance plans, but there is a limitation in that it was not able to experiment in the educational field, so it is necessary to conduct an experiment in the educational field in the future to test the educational effect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.