본 연구는 2019년 이후 사회에 진출한 신입직장인을 대상으로 입사 후 직장생활 경험을 통해 이들이 조직에 적응해 나가는 조직사회화 과정을 살펴보고, 조직적응에 어떠한 어려움을 겪는지, 어려움 극복을 위해 어떠한 노력들을 하였는지, 그리고 그들 스스로는 조직사회화에 어떤 생각들을 갖고 있는지를 살펴본 질적 연구이다. 연구 문제는 첫째, 신입직장인의 조직사회화 과정에서 어려움과 애로사항은 무엇인가? 둘째, 신입직장인의 조직사회화 과정에서 어려움 발생 시 대처방안은 어떠한가? 셋째, 신입직장인 스스로 생각하는 효과적인 조직사회화 방안 또는 지원 요소는 무엇인가? 총 세 가지로 설정하였다. 이를 위해 금융업, 제조업, 제약바이오, 관광서비스업, 정보통신업에 2019년 이후 입사한 연구참여자 8명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행했으며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 연구참여자들은 새롭게 진입한 조직의 낯선 직장문화와 기대와 현실 업무 환경과의 괴리로부터 오는 충격, 성장에 대한 불안감으로부터 어려움과 애로사항을 겪고 있었다. 둘째, 연구참여자들은 조직사회화 과정에서 어려움에 부딪혔을 때 순응하려는 자세와 태도로 임하거나 어려움에 대해 적극적으로 의사 표현하는 방식으로 극복하려 노력하였다. 입사를 지원하였고 회사를 선택했던 이유가 있었으니 최대한 맞추고 적응하기 위한 노력이 있었고, 혼자 감당할 수준이 아니라는 판단 시에는 적극적 의사 표현 방식으로 대응하였다. 셋째, 연구참여자들이 스스로 생각하는 효과적인 조직사회화 방안으로는 업무 전문성 향상을 위한 교육제도 구축과 업무 가치 향상을 위한 회사의 노력, 구체적이고 최신화된 업무매뉴얼 구축에 대한 의견을 주었다. 본 연구 결과에서 업무 전문성 향상을 위한 조직 차원의 공식적 교육체계와 제도에 대한 의견이 지배적이었다. 반면 가능한 스스로 찾아서 학습할 수 있는 ...
본 연구는 2019년 이후 사회에 진출한 신입직장인을 대상으로 입사 후 직장생활 경험을 통해 이들이 조직에 적응해 나가는 조직사회화 과정을 살펴보고, 조직적응에 어떠한 어려움을 겪는지, 어려움 극복을 위해 어떠한 노력들을 하였는지, 그리고 그들 스스로는 조직사회화에 어떤 생각들을 갖고 있는지를 살펴본 질적 연구이다. 연구 문제는 첫째, 신입직장인의 조직사회화 과정에서 어려움과 애로사항은 무엇인가? 둘째, 신입직장인의 조직사회화 과정에서 어려움 발생 시 대처방안은 어떠한가? 셋째, 신입직장인 스스로 생각하는 효과적인 조직사회화 방안 또는 지원 요소는 무엇인가? 총 세 가지로 설정하였다. 이를 위해 금융업, 제조업, 제약바이오, 관광서비스업, 정보통신업에 2019년 이후 입사한 연구참여자 8명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행했으며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 연구참여자들은 새롭게 진입한 조직의 낯선 직장문화와 기대와 현실 업무 환경과의 괴리로부터 오는 충격, 성장에 대한 불안감으로부터 어려움과 애로사항을 겪고 있었다. 둘째, 연구참여자들은 조직사회화 과정에서 어려움에 부딪혔을 때 순응하려는 자세와 태도로 임하거나 어려움에 대해 적극적으로 의사 표현하는 방식으로 극복하려 노력하였다. 입사를 지원하였고 회사를 선택했던 이유가 있었으니 최대한 맞추고 적응하기 위한 노력이 있었고, 혼자 감당할 수준이 아니라는 판단 시에는 적극적 의사 표현 방식으로 대응하였다. 셋째, 연구참여자들이 스스로 생각하는 효과적인 조직사회화 방안으로는 업무 전문성 향상을 위한 교육제도 구축과 업무 가치 향상을 위한 회사의 노력, 구체적이고 최신화된 업무매뉴얼 구축에 대한 의견을 주었다. 본 연구 결과에서 업무 전문성 향상을 위한 조직 차원의 공식적 교육체계와 제도에 대한 의견이 지배적이었다. 반면 가능한 스스로 찾아서 학습할 수 있는 인프라에 대한 요구도 상당수 존재함을 알 수 있다. 신입 구성원들은 기존 조직구성원으로부터 조언과 도움을 받는 것이 조직적응 및 정착에 도움이 되는 건 맞지만 자신이 그들로부터 인격적 모독이나 무시를 받으면서까지 조언이나 도움을 받고 싶지는 않다는 신입직장인의 생각과 감정을 유념해야 할 것이며, 상호 존중받는 일터 환경을 조성하는 것이 조직사회화의 중요한 과제로 볼 수 있다.
본 연구는 2019년 이후 사회에 진출한 신입직장인을 대상으로 입사 후 직장생활 경험을 통해 이들이 조직에 적응해 나가는 조직사회화 과정을 살펴보고, 조직적응에 어떠한 어려움을 겪는지, 어려움 극복을 위해 어떠한 노력들을 하였는지, 그리고 그들 스스로는 조직사회화에 어떤 생각들을 갖고 있는지를 살펴본 질적 연구이다. 연구 문제는 첫째, 신입직장인의 조직사회화 과정에서 어려움과 애로사항은 무엇인가? 둘째, 신입직장인의 조직사회화 과정에서 어려움 발생 시 대처방안은 어떠한가? 셋째, 신입직장인 스스로 생각하는 효과적인 조직사회화 방안 또는 지원 요소는 무엇인가? 총 세 가지로 설정하였다. 이를 위해 금융업, 제조업, 제약바이오, 관광서비스업, 정보통신업에 2019년 이후 입사한 연구참여자 8명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행했으며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 연구참여자들은 새롭게 진입한 조직의 낯선 직장문화와 기대와 현실 업무 환경과의 괴리로부터 오는 충격, 성장에 대한 불안감으로부터 어려움과 애로사항을 겪고 있었다. 둘째, 연구참여자들은 조직사회화 과정에서 어려움에 부딪혔을 때 순응하려는 자세와 태도로 임하거나 어려움에 대해 적극적으로 의사 표현하는 방식으로 극복하려 노력하였다. 입사를 지원하였고 회사를 선택했던 이유가 있었으니 최대한 맞추고 적응하기 위한 노력이 있었고, 혼자 감당할 수준이 아니라는 판단 시에는 적극적 의사 표현 방식으로 대응하였다. 셋째, 연구참여자들이 스스로 생각하는 효과적인 조직사회화 방안으로는 업무 전문성 향상을 위한 교육제도 구축과 업무 가치 향상을 위한 회사의 노력, 구체적이고 최신화된 업무매뉴얼 구축에 대한 의견을 주었다. 본 연구 결과에서 업무 전문성 향상을 위한 조직 차원의 공식적 교육체계와 제도에 대한 의견이 지배적이었다. 반면 가능한 스스로 찾아서 학습할 수 있는 인프라에 대한 요구도 상당수 존재함을 알 수 있다. 신입 구성원들은 기존 조직구성원으로부터 조언과 도움을 받는 것이 조직적응 및 정착에 도움이 되는 건 맞지만 자신이 그들로부터 인격적 모독이나 무시를 받으면서까지 조언이나 도움을 받고 싶지는 않다는 신입직장인의 생각과 감정을 유념해야 할 것이며, 상호 존중받는 일터 환경을 조성하는 것이 조직사회화의 중요한 과제로 볼 수 있다.
The purpose of this research is to examine the thought of new employees, who entered organization after 2019, on organization socialization. How they adapt to the organization through their work experience, what difficulties they face in organizational adaption, and what efforts they make to overcom...
The purpose of this research is to examine the thought of new employees, who entered organization after 2019, on organization socialization. How they adapt to the organization through their work experience, what difficulties they face in organizational adaption, and what efforts they make to overcome difficulties have been studied through qualitative research. The following three research topics were established to achieve the purpose of this study. First, what are the difficulties in the process of organizational socialization of new employees? Second, how do new employees respond when difficulties arises in the process of organizational socialization? Third, what are the effective organizational socialization measures or support factors that new employees think for themselves? In order to find answers to these questions, in-depth interviews were conducted with 8 research participants who entered the industries of finance, manufacturing, pharmaceutical biotechnology, tourism service, and information and communication, after 2019 and the following results were obtained. First, the study participants were experiencing difficulties from the unfamiliar workplace culture and expectations of the newly entered organization and the shock from the gap between the actual work environment and the anxiety about growth. Second, when the study participants encountered difficulties in the process of organizational socialization, they tried to overcome them by adopting an attitude to comply or by actively expressing their opinions about the difficulties. Since there were reasons for them to apply for the job and choose the company, efforts were made to fit in and adapt as much as possible. Third, as an effective organizational socialization method that the study participants thought for themselves, opinions were given on the establishment of an education system to improve work professionalism, the company's efforts to improve work value, and the construction of a detailed and up-to-date work manual. The majority of opinions as mentioned in this study are about the organization's formal education system for improving professionalism. Also, it can be seen that there are many demands for an infrastructure that can find and learn on their own as much as possible. Although it is true that new employees need advice and help from existing members of the organization to help them adapt to a new environment and settle in the organization, they do not want to get advice or help while receiving personal insults or disregard from them. An important task of organizational socialization is to have in mind the thought and feelings of new employees who want to get respects and to create a work environment of mutual respect.
The purpose of this research is to examine the thought of new employees, who entered organization after 2019, on organization socialization. How they adapt to the organization through their work experience, what difficulties they face in organizational adaption, and what efforts they make to overcome difficulties have been studied through qualitative research. The following three research topics were established to achieve the purpose of this study. First, what are the difficulties in the process of organizational socialization of new employees? Second, how do new employees respond when difficulties arises in the process of organizational socialization? Third, what are the effective organizational socialization measures or support factors that new employees think for themselves? In order to find answers to these questions, in-depth interviews were conducted with 8 research participants who entered the industries of finance, manufacturing, pharmaceutical biotechnology, tourism service, and information and communication, after 2019 and the following results were obtained. First, the study participants were experiencing difficulties from the unfamiliar workplace culture and expectations of the newly entered organization and the shock from the gap between the actual work environment and the anxiety about growth. Second, when the study participants encountered difficulties in the process of organizational socialization, they tried to overcome them by adopting an attitude to comply or by actively expressing their opinions about the difficulties. Since there were reasons for them to apply for the job and choose the company, efforts were made to fit in and adapt as much as possible. Third, as an effective organizational socialization method that the study participants thought for themselves, opinions were given on the establishment of an education system to improve work professionalism, the company's efforts to improve work value, and the construction of a detailed and up-to-date work manual. The majority of opinions as mentioned in this study are about the organization's formal education system for improving professionalism. Also, it can be seen that there are many demands for an infrastructure that can find and learn on their own as much as possible. Although it is true that new employees need advice and help from existing members of the organization to help them adapt to a new environment and settle in the organization, they do not want to get advice or help while receiving personal insults or disregard from them. An important task of organizational socialization is to have in mind the thought and feelings of new employees who want to get respects and to create a work environment of mutual respect.
주제어
#신입 직장인 조직적응 조직사회화 초기 적응과정 new employee organizational adaptation organizational socialization initial adaptation
학위논문 정보
저자
최진우
학위수여기관
중앙대학교 글로벌인적자원개발대학원
학위구분
국내석사
학과
인적자원개발학과
지도교수
이희수
발행연도
2022
총페이지
iv, 91 p.
키워드
신입 직장인 조직적응 조직사회화 초기 적응과정 new employee organizational adaptation organizational socialization initial adaptation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.