본 연구는 학부 과정의 <중급 한국어>를 수강하는 외국인 유학생을 대상으로 웹드라마를 직접 제작해보는 능동적인 참여 활동을 통해 한국어 수업 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 이에 교실에서 배운 교과 내용과 연계하여 웹드라마의 내용을 구성하고 학습자들 간의 능동적인 상호 작용을 통해 의사소통에 있어 자신감을 향상시키고 한국어 학습 동기와 흥미를 유발하는 한국어 수업을 제시하고자 한다. 본 연구는 ADDIE 교수 설계 모형을 바탕으로 수업을 설계하였으며 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계를 통해 구체적인 내용을 체계적으로 설정하였다. 그리고 이를 통해 참여자 5명을 대상으로 실제 웹드라마 제작 수행을 적용해봄으로써 학습자들의 반응 또한 조사하였다. 본 연구에서는 교육연극 제작을 적용한 선행연구를 바탕으로 웹드라마 제작 수행을 위한 학습 과정을 5단계로 설계하고 이를 바탕으로 세부 수업 계획안과 각 단계별 수업 지도내용을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 웹드라마를 단지 수업 자료의 하나로만 활용하는 것이 아니라 학습자 참여 활동을 통한 한국어 수업 방법으로써 웹드라마 제작을 수행한 연구라는데 의미가 크다. 학습과 실생활의 연계는 활동으로 이뤄지며 그 활동을 통해 수업의 중심은 학습자가 된다. 학습자들이 하나의 공동된 목표를 가지고 상호작용을 하며 과제를 수행하는 활동을 통해서 성취감과 한국어 학습에 대한 흥미 증대는 물론 의사소통에 있어서 자신감을 향상시킬 수 있는 학습 방안이라는 점에서도 의미가 있다. 웹드라마 제작은 한국어 교육 현장에서 학생들의 참여를 적극적으로 높일 수 있는 교육이라고 할 수 있다. 본 연구의 구성을 살펴보면 I 장에서는 연구의 목적을 바탕으로 선행연구들을 살펴본다. 선행연구들은 활동 중심 한국어 수업 관련 연구와 웹드라마를 활용한 한국어 수업 연구, 그리고 교육연극을 적용한 한국어 수업 연구로 나누어 살펴본다. II 장에서는 연구의 이론적 배경이 되는 ...
본 연구는 학부 과정의 <중급 한국어>를 수강하는 외국인 유학생을 대상으로 웹드라마를 직접 제작해보는 능동적인 참여 활동을 통해 한국어 수업 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 이에 교실에서 배운 교과 내용과 연계하여 웹드라마의 내용을 구성하고 학습자들 간의 능동적인 상호 작용을 통해 의사소통에 있어 자신감을 향상시키고 한국어 학습 동기와 흥미를 유발하는 한국어 수업을 제시하고자 한다. 본 연구는 ADDIE 교수 설계 모형을 바탕으로 수업을 설계하였으며 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계를 통해 구체적인 내용을 체계적으로 설정하였다. 그리고 이를 통해 참여자 5명을 대상으로 실제 웹드라마 제작 수행을 적용해봄으로써 학습자들의 반응 또한 조사하였다. 본 연구에서는 교육연극 제작을 적용한 선행연구를 바탕으로 웹드라마 제작 수행을 위한 학습 과정을 5단계로 설계하고 이를 바탕으로 세부 수업 계획안과 각 단계별 수업 지도내용을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 웹드라마를 단지 수업 자료의 하나로만 활용하는 것이 아니라 학습자 참여 활동을 통한 한국어 수업 방법으로써 웹드라마 제작을 수행한 연구라는데 의미가 크다. 학습과 실생활의 연계는 활동으로 이뤄지며 그 활동을 통해 수업의 중심은 학습자가 된다. 학습자들이 하나의 공동된 목표를 가지고 상호작용을 하며 과제를 수행하는 활동을 통해서 성취감과 한국어 학습에 대한 흥미 증대는 물론 의사소통에 있어서 자신감을 향상시킬 수 있는 학습 방안이라는 점에서도 의미가 있다. 웹드라마 제작은 한국어 교육 현장에서 학생들의 참여를 적극적으로 높일 수 있는 교육이라고 할 수 있다. 본 연구의 구성을 살펴보면 I 장에서는 연구의 목적을 바탕으로 선행연구들을 살펴본다. 선행연구들은 활동 중심 한국어 수업 관련 연구와 웹드라마를 활용한 한국어 수업 연구, 그리고 교육연극을 적용한 한국어 수업 연구로 나누어 살펴본다. II 장에서는 연구의 이론적 배경이 되는 듀이의 경험이론을 바탕으로 활동 중심 교육과정의 개념과 효용성을 살펴본다. 더불어 활동 중심 교육으로써 웹드라마 제작 수행이 가지는 교육적 효용성을 밝힌다. III 장에서는 ADDIE 모형을 적용한 웹드라마 제작 한국어 수업을 실행해보고자 한다. 이에 ADDIE 교수 설계 모형을 바탕으로 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계별 내용과 학습 과정, 교육 계획안 등을 설정한다. 그리고 단계별 절차에 따라 참여자를 모집하여 실제 수업으로 적용해본다. IV 장에서는 참여자들이 직접 웹드라마 제작 수행을 해본 후에 설문 조사를 실시하여 학습자들의 반응을 알아본다. 흥미 유발과 자기 주도성 학습 전환 측면과 학습적 효과 측면, 자기 평가와 활동 만족도 측면에서 살펴본다. 그리고 실험 전후 말하기(대본 역할극, 즉흥극)와 쓰기 평가에 나타난 유의미한 학습 변화를 통해 실제 수업의 적용시 예상되는 효과를 제시한다.
본 연구는 학부 과정의 <중급 한국어>를 수강하는 외국인 유학생을 대상으로 웹드라마를 직접 제작해보는 능동적인 참여 활동을 통해 한국어 수업 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 이에 교실에서 배운 교과 내용과 연계하여 웹드라마의 내용을 구성하고 학습자들 간의 능동적인 상호 작용을 통해 의사소통에 있어 자신감을 향상시키고 한국어 학습 동기와 흥미를 유발하는 한국어 수업을 제시하고자 한다. 본 연구는 ADDIE 교수 설계 모형을 바탕으로 수업을 설계하였으며 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계를 통해 구체적인 내용을 체계적으로 설정하였다. 그리고 이를 통해 참여자 5명을 대상으로 실제 웹드라마 제작 수행을 적용해봄으로써 학습자들의 반응 또한 조사하였다. 본 연구에서는 교육연극 제작을 적용한 선행연구를 바탕으로 웹드라마 제작 수행을 위한 학습 과정을 5단계로 설계하고 이를 바탕으로 세부 수업 계획안과 각 단계별 수업 지도내용을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 웹드라마를 단지 수업 자료의 하나로만 활용하는 것이 아니라 학습자 참여 활동을 통한 한국어 수업 방법으로써 웹드라마 제작을 수행한 연구라는데 의미가 크다. 학습과 실생활의 연계는 활동으로 이뤄지며 그 활동을 통해 수업의 중심은 학습자가 된다. 학습자들이 하나의 공동된 목표를 가지고 상호작용을 하며 과제를 수행하는 활동을 통해서 성취감과 한국어 학습에 대한 흥미 증대는 물론 의사소통에 있어서 자신감을 향상시킬 수 있는 학습 방안이라는 점에서도 의미가 있다. 웹드라마 제작은 한국어 교육 현장에서 학생들의 참여를 적극적으로 높일 수 있는 교육이라고 할 수 있다. 본 연구의 구성을 살펴보면 I 장에서는 연구의 목적을 바탕으로 선행연구들을 살펴본다. 선행연구들은 활동 중심 한국어 수업 관련 연구와 웹드라마를 활용한 한국어 수업 연구, 그리고 교육연극을 적용한 한국어 수업 연구로 나누어 살펴본다. II 장에서는 연구의 이론적 배경이 되는 듀이의 경험이론을 바탕으로 활동 중심 교육과정의 개념과 효용성을 살펴본다. 더불어 활동 중심 교육으로써 웹드라마 제작 수행이 가지는 교육적 효용성을 밝힌다. III 장에서는 ADDIE 모형을 적용한 웹드라마 제작 한국어 수업을 실행해보고자 한다. 이에 ADDIE 교수 설계 모형을 바탕으로 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계별 내용과 학습 과정, 교육 계획안 등을 설정한다. 그리고 단계별 절차에 따라 참여자를 모집하여 실제 수업으로 적용해본다. IV 장에서는 참여자들이 직접 웹드라마 제작 수행을 해본 후에 설문 조사를 실시하여 학습자들의 반응을 알아본다. 흥미 유발과 자기 주도성 학습 전환 측면과 학습적 효과 측면, 자기 평가와 활동 만족도 측면에서 살펴본다. 그리고 실험 전후 말하기(대본 역할극, 즉흥극)와 쓰기 평가에 나타난 유의미한 학습 변화를 통해 실제 수업의 적용시 예상되는 효과를 제시한다.
The purpose of this study is to propose Korean language teaching methods through active participation activities in producing web dramas for foreign students who take in the undergraduate course. Therefore, we would like to organize the contents of web dramas in connection with the subject contents...
The purpose of this study is to propose Korean language teaching methods through active participation activities in producing web dramas for foreign students who take in the undergraduate course. Therefore, we would like to organize the contents of web dramas in connection with the subject contents learned in the classroom, improve confidence in communication through active interaction between learners, and present Korean classes that induce motivation and interest in Korean learning. This study designed classes based on the ADDIE instructional design model, and systematically set specific contents through analysis, design, development, execution, and evaluation stages. In addition, through this, the responses of learners were also investigated by applying the actual web drama production performance to five participants. This study is significant in that it designed a learning process for web drama production in five stages based on previous studies applied to educational theater production, and based on this, a detailed class plan and class guidance contents at each stage were presented. In addition, it is significant that web dramas are not used as just one of the class materials, but as a method of teaching Korean through learner participation activities. The link between learning and real life is made up of activities, and through that activity, the center of the class becomes the learner. It is also meaningful in that it is a learning method that can improve confidence in communication as well as increase the sense of achievement and interest in learning Korean through activities that interact with one common goal and perform tasks. Web drama production can be said to be an education that can actively increase students' participation in the Korean language education field. This study consists of a total of five chapters, and Chapter I examines previous studies based on the purpose of the study. Previous studies are divided into activity-oriented Korean language class-related studies, Korean language class studies using web dramas, and Korean language class studies applying educational plays. Chapter II examines the concept and utility of the activity-oriented curriculum based on Dewey's experience theory, which is the theoretical background of the study. In addition, it reveals the educational utility of web drama production as an activity-oriented education. In Chapter III, we would like to run a Korean class for web drama production using the ADDIE model. Therefore, based on the ADDIE instructional design model, the contents, learning process, and educational plan of each stage of analysis, design, development, execution, and evaluation are set. In addition, participants are recruited according to the step-by-step procedure and applied as actual classes. In Chapter IV, participants conduct web drama production and then conduct a survey to find out the learners' reactions. It is examined in terms of interest-inducing and self-directed learning transition, learning effect, and self-assessment and activity satisfaction. In addition, through significant learning changes in speaking (script role play, improvisation) and writing tests before and after the experiment, the effect expected when applying the actual class is presented.
The purpose of this study is to propose Korean language teaching methods through active participation activities in producing web dramas for foreign students who take in the undergraduate course. Therefore, we would like to organize the contents of web dramas in connection with the subject contents learned in the classroom, improve confidence in communication through active interaction between learners, and present Korean classes that induce motivation and interest in Korean learning. This study designed classes based on the ADDIE instructional design model, and systematically set specific contents through analysis, design, development, execution, and evaluation stages. In addition, through this, the responses of learners were also investigated by applying the actual web drama production performance to five participants. This study is significant in that it designed a learning process for web drama production in five stages based on previous studies applied to educational theater production, and based on this, a detailed class plan and class guidance contents at each stage were presented. In addition, it is significant that web dramas are not used as just one of the class materials, but as a method of teaching Korean through learner participation activities. The link between learning and real life is made up of activities, and through that activity, the center of the class becomes the learner. It is also meaningful in that it is a learning method that can improve confidence in communication as well as increase the sense of achievement and interest in learning Korean through activities that interact with one common goal and perform tasks. Web drama production can be said to be an education that can actively increase students' participation in the Korean language education field. This study consists of a total of five chapters, and Chapter I examines previous studies based on the purpose of the study. Previous studies are divided into activity-oriented Korean language class-related studies, Korean language class studies using web dramas, and Korean language class studies applying educational plays. Chapter II examines the concept and utility of the activity-oriented curriculum based on Dewey's experience theory, which is the theoretical background of the study. In addition, it reveals the educational utility of web drama production as an activity-oriented education. In Chapter III, we would like to run a Korean class for web drama production using the ADDIE model. Therefore, based on the ADDIE instructional design model, the contents, learning process, and educational plan of each stage of analysis, design, development, execution, and evaluation are set. In addition, participants are recruited according to the step-by-step procedure and applied as actual classes. In Chapter IV, participants conduct web drama production and then conduct a survey to find out the learners' reactions. It is examined in terms of interest-inducing and self-directed learning transition, learning effect, and self-assessment and activity satisfaction. In addition, through significant learning changes in speaking (script role play, improvisation) and writing tests before and after the experiment, the effect expected when applying the actual class is presented.
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