본 연구는 유튜브를 활용한 섀도잉 방법이 중국인 고급 학습자들의 사전·사후 및 전 기간 말하기 유창성과 정의적 태도의 변화를 고찰하는 데에 목적을 두었다. 한국어 말하기 교육에 있어서 유창성이 중요한 평가 요소인데, 이에 관한 연구는 주로 자유 발화 및 과제 수행 등이 진행되고 있다. 듣기 교육에서 많이 사용되는 섀도잉 방법은 소리를 들으면서 그림자처럼 따라 말하는 방법인데, 이는 주로 영어에 관한 연구가 상당하고 말하기 교육에서는 아직 연구가 미흡하다. 또한, 한국어 교육에 있어 유튜브를 활용한 연구가 꾸준히 진행하고 있으나 말하기와 관련성을 갖는 연구는 아직 부족한 상황이다. 한편, 고급 학습자는 이미 풍부한 어휘 및 다양한 문법 구조에 익숙하기 때문에 말하기 능력을 한층 더 향상시키려면 모어 화자의 말하기를 따라 하면서 유창성을 높이는 자기주도적인 학습 방법이 필요하다. 이를 위하여 본 연구는 중국인 고급 학습자 9명을 연구 대상으로 선정하여 사전·사후 테스트 및 6회의 유튜브를 활용한 섀도잉 실험을 실시하여 음성 파일 72편을 수집하였고 이들의 발화 속도, 휴지, 반복, 오류 등 유창성 평가 지표를 분석하였다. 실험에 사용되는 유튜브 동영상의 주제는 사전 수요조사 및 고급 학습자의 특성을 고려하여 일상생활에 가까운 피부관리 및 커피 문화로 정하였다. 학습자들의 정의적 태도는 사전·사후 및 사후 심화 설문지를 통해 흥미, 자신감, 집중력에 대해 살펴보았고, 심화 설문지에서는 학습자들의 의견을 추가적으로 조사하였다. 수집한 실험 결과는 ...
본 연구는 유튜브를 활용한 섀도잉 방법이 중국인 고급 학습자들의 사전·사후 및 전 기간 말하기 유창성과 정의적 태도의 변화를 고찰하는 데에 목적을 두었다. 한국어 말하기 교육에 있어서 유창성이 중요한 평가 요소인데, 이에 관한 연구는 주로 자유 발화 및 과제 수행 등이 진행되고 있다. 듣기 교육에서 많이 사용되는 섀도잉 방법은 소리를 들으면서 그림자처럼 따라 말하는 방법인데, 이는 주로 영어에 관한 연구가 상당하고 말하기 교육에서는 아직 연구가 미흡하다. 또한, 한국어 교육에 있어 유튜브를 활용한 연구가 꾸준히 진행하고 있으나 말하기와 관련성을 갖는 연구는 아직 부족한 상황이다. 한편, 고급 학습자는 이미 풍부한 어휘 및 다양한 문법 구조에 익숙하기 때문에 말하기 능력을 한층 더 향상시키려면 모어 화자의 말하기를 따라 하면서 유창성을 높이는 자기주도적인 학습 방법이 필요하다. 이를 위하여 본 연구는 중국인 고급 학습자 9명을 연구 대상으로 선정하여 사전·사후 테스트 및 6회의 유튜브를 활용한 섀도잉 실험을 실시하여 음성 파일 72편을 수집하였고 이들의 발화 속도, 휴지, 반복, 오류 등 유창성 평가 지표를 분석하였다. 실험에 사용되는 유튜브 동영상의 주제는 사전 수요조사 및 고급 학습자의 특성을 고려하여 일상생활에 가까운 피부관리 및 커피 문화로 정하였다. 학습자들의 정의적 태도는 사전·사후 및 사후 심화 설문지를 통해 흥미, 자신감, 집중력에 대해 살펴보았고, 심화 설문지에서는 학습자들의 의견을 추가적으로 조사하였다. 수집한 실험 결과는 SPSS 통계 프로그램을 통하여 수치의 유의미 여부를 통계적으로 분석하였다. 말하기 유창성의 결과에서는 일원 반복측정 분산분석(one-way repeated measures ANOVA)으로 전체적인 통계적 차이를 분석하였고, Dunnett's 사후 검정을 통하여 수업 횟수마다 사전의 수치와 비교 분석하여 정확히 몇 회 수업부터 유의적 차이가 나타나는지 확인하고자 한다. 정의적 태도에 대한 사전 및 사후의 분석에서는 대응 표본 t-검정 방법을 사용하였다. 말하기 유창성 지표를 분석한 결과, 반복을 제외한 모든 말하기 유창성의 지표는 사전 테스트에 비해 사후 테스트에서 유의적인 차이를 보았다. 세부적으로 발화 속도는 3회차, 4회차, 6회차 실험 및 사후 테스트에서 유의적으로 증가하였고, 휴지 길이는 5회차 실험 및 사후 테스트에서 유의적으로 감소하였고, 어절 내 휴지 수는 사후에서 유의적으로 감소하였으며, 오류 수는 3회차에서 6회차 실험 및 사후 테스트에서 모두 유의적인 감소세를 보였다. 반복은 실험 전 기간에서 유의적 차이를 보이지 않았지만 감소하는 경향을 보였다. 따라서 본 연구의 유튜브를 활용한 섀도잉 학습 방법은 단기간의 학습 과정에서도 유창성의 향상에 있어서 빠른 효과를 얻을 수 있다는 것을 보여주었다. 또한, 발화 속도의 향상과 오류 수의 감소가 동일한 시점에서 유의적인 양상을 나타내며, 이는 두 요소가 더불어 말하기 유창성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 보여주었다. 사전·사후 정의적 태도를 분석한 결과, 학습자들의 자신감과 집중력은 유의적인 차이를 보이지 않았으나 흥미는 증가하는 경향을 보였다. 심화 설문지에서는 부정적으로 응답한 학습자를 보이지 않았고 전반적으로 흥미와 자신감이 향상되었다고 답하였다. 따라서 본 연구의 유튜브를 활용한 섀도잉 학습 방법은 추후 자기 주도적으로 실천하도록 이끌어 나간다는 점, 지속적으로 유지하면 더욱 견뢰한 학습 결과를 얻을 수 있다는 점, 기존의 시간적, 공간적인 제한을 벗어나 실제성이 강하다는 점에서 학습자들에게 새로운 학습의 시도를 할 수 있게 만들 수 있었다는 것을 알 수 있다. 전반적으로 본 연구는 사전·사후 비교 분석뿐만 아니라 학습 기간 내 변화도 살펴보았다는 측면과 외국인 유학생들에게 유튜브를 활용한 섀도잉 방법을 통하여 한국어 모어 화자의 다양한 언어적, 비언어적 특징을 배워야 하는 학습자에게 한국어 교육에 있어서 말하기 유창성에 대한 참고 자료를 제공할 것으로 본다. 향후 한국어 말하기 교육 영역에서 본 연구를 토대로 부족한 점을 보완하고 더욱 심도 있는 연구가 전개되기를 기대한다.
본 연구는 유튜브를 활용한 섀도잉 방법이 중국인 고급 학습자들의 사전·사후 및 전 기간 말하기 유창성과 정의적 태도의 변화를 고찰하는 데에 목적을 두었다. 한국어 말하기 교육에 있어서 유창성이 중요한 평가 요소인데, 이에 관한 연구는 주로 자유 발화 및 과제 수행 등이 진행되고 있다. 듣기 교육에서 많이 사용되는 섀도잉 방법은 소리를 들으면서 그림자처럼 따라 말하는 방법인데, 이는 주로 영어에 관한 연구가 상당하고 말하기 교육에서는 아직 연구가 미흡하다. 또한, 한국어 교육에 있어 유튜브를 활용한 연구가 꾸준히 진행하고 있으나 말하기와 관련성을 갖는 연구는 아직 부족한 상황이다. 한편, 고급 학습자는 이미 풍부한 어휘 및 다양한 문법 구조에 익숙하기 때문에 말하기 능력을 한층 더 향상시키려면 모어 화자의 말하기를 따라 하면서 유창성을 높이는 자기주도적인 학습 방법이 필요하다. 이를 위하여 본 연구는 중국인 고급 학습자 9명을 연구 대상으로 선정하여 사전·사후 테스트 및 6회의 유튜브를 활용한 섀도잉 실험을 실시하여 음성 파일 72편을 수집하였고 이들의 발화 속도, 휴지, 반복, 오류 등 유창성 평가 지표를 분석하였다. 실험에 사용되는 유튜브 동영상의 주제는 사전 수요조사 및 고급 학습자의 특성을 고려하여 일상생활에 가까운 피부관리 및 커피 문화로 정하였다. 학습자들의 정의적 태도는 사전·사후 및 사후 심화 설문지를 통해 흥미, 자신감, 집중력에 대해 살펴보았고, 심화 설문지에서는 학습자들의 의견을 추가적으로 조사하였다. 수집한 실험 결과는 SPSS 통계 프로그램을 통하여 수치의 유의미 여부를 통계적으로 분석하였다. 말하기 유창성의 결과에서는 일원 반복측정 분산분석(one-way repeated measures ANOVA)으로 전체적인 통계적 차이를 분석하였고, Dunnett's 사후 검정을 통하여 수업 횟수마다 사전의 수치와 비교 분석하여 정확히 몇 회 수업부터 유의적 차이가 나타나는지 확인하고자 한다. 정의적 태도에 대한 사전 및 사후의 분석에서는 대응 표본 t-검정 방법을 사용하였다. 말하기 유창성 지표를 분석한 결과, 반복을 제외한 모든 말하기 유창성의 지표는 사전 테스트에 비해 사후 테스트에서 유의적인 차이를 보았다. 세부적으로 발화 속도는 3회차, 4회차, 6회차 실험 및 사후 테스트에서 유의적으로 증가하였고, 휴지 길이는 5회차 실험 및 사후 테스트에서 유의적으로 감소하였고, 어절 내 휴지 수는 사후에서 유의적으로 감소하였으며, 오류 수는 3회차에서 6회차 실험 및 사후 테스트에서 모두 유의적인 감소세를 보였다. 반복은 실험 전 기간에서 유의적 차이를 보이지 않았지만 감소하는 경향을 보였다. 따라서 본 연구의 유튜브를 활용한 섀도잉 학습 방법은 단기간의 학습 과정에서도 유창성의 향상에 있어서 빠른 효과를 얻을 수 있다는 것을 보여주었다. 또한, 발화 속도의 향상과 오류 수의 감소가 동일한 시점에서 유의적인 양상을 나타내며, 이는 두 요소가 더불어 말하기 유창성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 보여주었다. 사전·사후 정의적 태도를 분석한 결과, 학습자들의 자신감과 집중력은 유의적인 차이를 보이지 않았으나 흥미는 증가하는 경향을 보였다. 심화 설문지에서는 부정적으로 응답한 학습자를 보이지 않았고 전반적으로 흥미와 자신감이 향상되었다고 답하였다. 따라서 본 연구의 유튜브를 활용한 섀도잉 학습 방법은 추후 자기 주도적으로 실천하도록 이끌어 나간다는 점, 지속적으로 유지하면 더욱 견뢰한 학습 결과를 얻을 수 있다는 점, 기존의 시간적, 공간적인 제한을 벗어나 실제성이 강하다는 점에서 학습자들에게 새로운 학습의 시도를 할 수 있게 만들 수 있었다는 것을 알 수 있다. 전반적으로 본 연구는 사전·사후 비교 분석뿐만 아니라 학습 기간 내 변화도 살펴보았다는 측면과 외국인 유학생들에게 유튜브를 활용한 섀도잉 방법을 통하여 한국어 모어 화자의 다양한 언어적, 비언어적 특징을 배워야 하는 학습자에게 한국어 교육에 있어서 말하기 유창성에 대한 참고 자료를 제공할 것으로 본다. 향후 한국어 말하기 교육 영역에서 본 연구를 토대로 부족한 점을 보완하고 더욱 심도 있는 연구가 전개되기를 기대한다.
This study aimed to investigate the effects of the shadow learning method using the YouTube on the changes in speaking fluency and learning attitudes pre- , post- test and throughout the process in advanced Chinese Korean language learners. Speaking fluency is an important evaluation factor in Korea...
This study aimed to investigate the effects of the shadow learning method using the YouTube on the changes in speaking fluency and learning attitudes pre- , post- test and throughout the process in advanced Chinese Korean language learners. Speaking fluency is an important evaluation factor in Korean speaking education, and research on this has so far focused on spontaneous speech and homework completion. The shadowing method, a method of listening to sounds while speaking, is widely used in listening education, and most of the current research on it is focused on English and is not yet sufficient in relation to speaking education. In addition, research on the use of YouTube in Korean language education is steadily advancing, but research related to speaking is still lacking. Moreover, since advanced learners are already familiar with a rich vocabulary and various grammatical structures, an independent learning method that imitates native speakers and thus improves fluency is needed to further improve their speaking ability. Therefore, in this study, 9 advanced Chinese learners were selected, and a pre- and post-test and 6 shadowing experiments were conducted using YouTube, 72 audio files were collected, and their evaluation indicators such as speaking speed, pauses, repetition, and errors were analyzed. Combining the pre-requirement survey and the characteristics of advanced learners, the YouTube video topics used in the current experiment were set to be close to the daily life of skin care and coffee culture. The learning attitudes of the learners, including interest, confidence, and attention, were investigated through pre- and post-intensity questionnaires, and additional opinions of the learners were investigated in an in-depth questionnaire. In the speaking fluency results, the overall statistical differences were analyzed by one-way repeated measures ANOVA. Dunnett's post-hoc test was used to compare and analyze the values of each experiment with the pre-test values to confirm which experiment started to show statistical differences. The paired t-test method was used for the pre-post analysis of learning attitudes. The results of the analysis of the speaking fluency indicators showed that there were significant differences between the post-test and the pre-test of the speaking fluency indicators, except for repetitions. Specifically, speaking speed increased in the 3rd, 4th, and 6th experiments and post-test. The length of pauses decreased significantly in the 5th experiment and post-test. The number of intra-word pauses was significantly reduced in the post-test. A significant decrease in the number of errors was observed in experiments 3 through 6 and in the post-test. Repetition did not show a significant difference throughout the experimental period, but showed a decreasing trend. Thus, it is shown that the Shadowing learning method using YouTube in this study achieved a rapid improvement in speaking fluency even in a short learning process. In addition, the increase in speaking speed and the decrease in the number of errors showed significant differences at the same time point, suggesting a positive effect of both factors on speaking fluency. No significant differences were found in the confidence and attention of the learners by analyzing the pre- and post-learning attitudes, but there was a trend of increased interest. In the in-depth questionnaire, no learners showed negative responses, and overall showed an increase in interest and confidence. Hence, the Shadowing learning method using YouTube in this study leads to future autonomous practices that, if consistently maintained, can lead to more robust learning outcomes and have utility beyond existing temporal and spatial constraints. From this perspective, it may enable learners to try new approaches to learning Korean. Taken together, this study focuses on changes during the learning period and comparative analysis of pre- and post-, and is useful for foreign students who need to learn various linguistic and non-linguistic features of Korean native speakers through the shadowing method using YouTube. This study provides reference for Korean language education on speaking fluency, and more in-depth research is expected to be conducted in the field of Korean language education in the future.
This study aimed to investigate the effects of the shadow learning method using the YouTube on the changes in speaking fluency and learning attitudes pre- , post- test and throughout the process in advanced Chinese Korean language learners. Speaking fluency is an important evaluation factor in Korean speaking education, and research on this has so far focused on spontaneous speech and homework completion. The shadowing method, a method of listening to sounds while speaking, is widely used in listening education, and most of the current research on it is focused on English and is not yet sufficient in relation to speaking education. In addition, research on the use of YouTube in Korean language education is steadily advancing, but research related to speaking is still lacking. Moreover, since advanced learners are already familiar with a rich vocabulary and various grammatical structures, an independent learning method that imitates native speakers and thus improves fluency is needed to further improve their speaking ability. Therefore, in this study, 9 advanced Chinese learners were selected, and a pre- and post-test and 6 shadowing experiments were conducted using YouTube, 72 audio files were collected, and their evaluation indicators such as speaking speed, pauses, repetition, and errors were analyzed. Combining the pre-requirement survey and the characteristics of advanced learners, the YouTube video topics used in the current experiment were set to be close to the daily life of skin care and coffee culture. The learning attitudes of the learners, including interest, confidence, and attention, were investigated through pre- and post-intensity questionnaires, and additional opinions of the learners were investigated in an in-depth questionnaire. In the speaking fluency results, the overall statistical differences were analyzed by one-way repeated measures ANOVA. Dunnett's post-hoc test was used to compare and analyze the values of each experiment with the pre-test values to confirm which experiment started to show statistical differences. The paired t-test method was used for the pre-post analysis of learning attitudes. The results of the analysis of the speaking fluency indicators showed that there were significant differences between the post-test and the pre-test of the speaking fluency indicators, except for repetitions. Specifically, speaking speed increased in the 3rd, 4th, and 6th experiments and post-test. The length of pauses decreased significantly in the 5th experiment and post-test. The number of intra-word pauses was significantly reduced in the post-test. A significant decrease in the number of errors was observed in experiments 3 through 6 and in the post-test. Repetition did not show a significant difference throughout the experimental period, but showed a decreasing trend. Thus, it is shown that the Shadowing learning method using YouTube in this study achieved a rapid improvement in speaking fluency even in a short learning process. In addition, the increase in speaking speed and the decrease in the number of errors showed significant differences at the same time point, suggesting a positive effect of both factors on speaking fluency. No significant differences were found in the confidence and attention of the learners by analyzing the pre- and post-learning attitudes, but there was a trend of increased interest. In the in-depth questionnaire, no learners showed negative responses, and overall showed an increase in interest and confidence. Hence, the Shadowing learning method using YouTube in this study leads to future autonomous practices that, if consistently maintained, can lead to more robust learning outcomes and have utility beyond existing temporal and spatial constraints. From this perspective, it may enable learners to try new approaches to learning Korean. Taken together, this study focuses on changes during the learning period and comparative analysis of pre- and post-, and is useful for foreign students who need to learn various linguistic and non-linguistic features of Korean native speakers through the shadowing method using YouTube. This study provides reference for Korean language education on speaking fluency, and more in-depth research is expected to be conducted in the field of Korean language education in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.