21세기 인터넷 기술의 발달과 산업 환경의 변화 그리고 코로나19 팬데믹으로 인한 시대상의 반영으로 패션 분야에서도 새로운 트렌드가 대두되고 있다. 그리고 새로운 소비자로 부각되고 있는 MZ세대에 의해 기존과 다른 유행 현상과 소비 경향이 나타나고 있어 이에 대한 이해의 관점이 요구된다. 최근 하이패션 브랜드들이 이러한 변화를 반영한 리브랜딩을 진행하고 있는데, 젊은 신진 디자이너를 크리에이티브 디렉터로 교체하면서 기존과 다른 디자인의 변화가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 급변하고 있는 21세기 사회배경을 바탕으로 기존의 ...
21세기 인터넷 기술의 발달과 산업 환경의 변화 그리고 코로나19 팬데믹으로 인한 시대상의 반영으로 패션 분야에서도 새로운 트렌드가 대두되고 있다. 그리고 새로운 소비자로 부각되고 있는 MZ세대에 의해 기존과 다른 유행 현상과 소비 경향이 나타나고 있어 이에 대한 이해의 관점이 요구된다. 최근 하이패션 브랜드들이 이러한 변화를 반영한 리브랜딩을 진행하고 있는데, 젊은 신진 디자이너를 크리에이티브 디렉터로 교체하면서 기존과 다른 디자인의 변화가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 급변하고 있는 21세기 사회배경을 바탕으로 기존의 해체주의 경향과 다르게 나타나고 있는 현대 패션 디자인의 특성을 신해체주의 관점에서 살펴봤으며, 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 신해체주의에 관한 선행연구를 바탕으로 신해체주의 개념을 고찰하고 발생 배경을 이해한다. 그리고 신해체주의 패션에 대한 용어의 개념을 정립하고 특성을 이해하기 위한 이론적 기초를 마련한다. 둘째, 현대 패션에 나타나는 신해체주의 디자인을 대표하는 디자이너 글렌 마틴스(Glenn Martens), 시몽 포르트 자크뮈스(Simon Porte Jacquemus), 조나단 앤더슨(Jonathan Anderson)의 패션 디자인 철학을 통해 동시대적 디자인 특성을 논의하여, 신해체주의 디자인 특성 분석을 위한 근거를 마련한다. 셋째, 현대 패션에 나타나는 신해체주의 디자인 특성을 와이 프로젝트(Y/Project), 자크뮈스(Jacquemus), JW 앤더슨(JW Anderson) 브랜드를 통해 도출하여 결과의 타당성을 입증한다. 본 연구의 방법은 이론 연구와 사례분석 연구를 병행하였으며, 선행연구를 근거로 신해체주의 패션 디자인 특성을 본 연구의 관점에서 파격성, 포용성, 유희성, 소통성으로 분류하여 세부 요소와 특성을 정립하였다. 연구대상은 신해체주의 패션디자인 관련 선행연구에서 빈도가 높게 다루어진 브랜드 와이 프로젝트, 자크뮈스, JW 앤더슨의 2020년 S/S ~ 2022년 F/W 시즌 사례를 중심으로 살펴보았다. 본 연구는 현대 패션에 나타나는 유행 현상을 이해하기 위한 것으로 신해체주의 관점에서 최근 이슈와 함께 인기를 얻고 있는, 글렌 마틴스의 ‘와이 프로젝트’, 시몽 포르트 자크뮈스의 ‘자크뮈스’, 조나단 앤더슨의 ‘JW 앤더슨’ 브랜드가 제안하고 있는 디자인을 살펴보았다. 이에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 신해체주의는 현대 패션에 나타나는 기존의 해체주의 패션과는 차별되는 최근의 유행현상을 이해하기 위한 연구관점으로서 타당한 것으로 나타났다. 둘째, 현대 신해체주의 패션 디자인을 대표하는 디자이너 글렌 마틴스, 시몽 포르트 자크뮈스, 조나단 앤더슨에 대한 논의를 통해 디자이너로서의 성장 배경과 남다른 디자인 철학 그리고 디자인 특성을 탐색하였으며 연구 대상으로서 적절함을 확인하였다. 셋째, 현대 패션에 나타나는 신해체주의 디자인 특성은 '파격성', '포용성', '유희성', '소통성'으로 유형이 분류되었다. 신해체주의 패션 디자인의 특성을 파격성, 포용성, 유희성, 소통성의 관점에서 살펴본 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 신해체주의 패션에서 파격성은 과거의 스타일과 아이템의 해체, 재창조, 비대칭, 부조화, 비례 파괴를 통해 새롭게 변형된 디자인과 이질적인 스타일과 요소의 구성을 통한 믹스 매치 그리고 전통적인 착장법을 타파한 새로운 디자인 표현의 특성을 나타냈다. 둘째, 신해체주의 패션에서 포용성의 특성은 각 국가와 지역의 다문화와 다요소를 적용하는 디자인과 유니섹스, 젠더리스 등의 디자인으로 성별과 신체에 대한 외형을 포용하는 오버사이즈, H라인, 스트레이트 실루엣 그리고 인종과 나이 그리고 성별의 구분이 없는 디자인과 모델 기용이 시도되었다. 셋째, 신해체주의 패션에서 유희성은 고채도, 고명도의 밝고 화려한 칼라를 활용한 젊고 밝은 낙관적 디자인과 프린트와 그라피티를 활용한 풍자와 유머를 나타내는 긍정적 메시지 전달로 표현되었다. 넷째, 신해체주의 패션 유형에서 소통성은 스포츠, SPA 브랜드와의 콜라보레이션을 통한 일상적 아이템의 창의적인 디자인화와 SNS를 활용한 다양한 형식의 소통을 통한 마케팅과 패션쇼 제안 그리고 MZ세대의 이념과 가치취향을 반영한 지속가능한 패션을 실천하고 있었다. 본 연구에서 살펴본 신해체주의 패션디자인은 새로운 가치를 추구하고 시대와 함께 진보하는 특성을 나타냈다. 이에 본 연구를 기반으로 미래 패션디자인 유행 경향을 예측하고 관련 후속 연구의 기초 자료 제공하는데 학술적 의의가 있다.
21세기 인터넷 기술의 발달과 산업 환경의 변화 그리고 코로나19 팬데믹으로 인한 시대상의 반영으로 패션 분야에서도 새로운 트렌드가 대두되고 있다. 그리고 새로운 소비자로 부각되고 있는 MZ세대에 의해 기존과 다른 유행 현상과 소비 경향이 나타나고 있어 이에 대한 이해의 관점이 요구된다. 최근 하이패션 브랜드들이 이러한 변화를 반영한 리브랜딩을 진행하고 있는데, 젊은 신진 디자이너를 크리에이티브 디렉터로 교체하면서 기존과 다른 디자인의 변화가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 급변하고 있는 21세기 사회배경을 바탕으로 기존의 해체주의 경향과 다르게 나타나고 있는 현대 패션 디자인의 특성을 신해체주의 관점에서 살펴봤으며, 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 신해체주의에 관한 선행연구를 바탕으로 신해체주의 개념을 고찰하고 발생 배경을 이해한다. 그리고 신해체주의 패션에 대한 용어의 개념을 정립하고 특성을 이해하기 위한 이론적 기초를 마련한다. 둘째, 현대 패션에 나타나는 신해체주의 디자인을 대표하는 디자이너 글렌 마틴스(Glenn Martens), 시몽 포르트 자크뮈스(Simon Porte Jacquemus), 조나단 앤더슨(Jonathan Anderson)의 패션 디자인 철학을 통해 동시대적 디자인 특성을 논의하여, 신해체주의 디자인 특성 분석을 위한 근거를 마련한다. 셋째, 현대 패션에 나타나는 신해체주의 디자인 특성을 와이 프로젝트(Y/Project), 자크뮈스(Jacquemus), JW 앤더슨(JW Anderson) 브랜드를 통해 도출하여 결과의 타당성을 입증한다. 본 연구의 방법은 이론 연구와 사례분석 연구를 병행하였으며, 선행연구를 근거로 신해체주의 패션 디자인 특성을 본 연구의 관점에서 파격성, 포용성, 유희성, 소통성으로 분류하여 세부 요소와 특성을 정립하였다. 연구대상은 신해체주의 패션디자인 관련 선행연구에서 빈도가 높게 다루어진 브랜드 와이 프로젝트, 자크뮈스, JW 앤더슨의 2020년 S/S ~ 2022년 F/W 시즌 사례를 중심으로 살펴보았다. 본 연구는 현대 패션에 나타나는 유행 현상을 이해하기 위한 것으로 신해체주의 관점에서 최근 이슈와 함께 인기를 얻고 있는, 글렌 마틴스의 ‘와이 프로젝트’, 시몽 포르트 자크뮈스의 ‘자크뮈스’, 조나단 앤더슨의 ‘JW 앤더슨’ 브랜드가 제안하고 있는 디자인을 살펴보았다. 이에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 신해체주의는 현대 패션에 나타나는 기존의 해체주의 패션과는 차별되는 최근의 유행현상을 이해하기 위한 연구관점으로서 타당한 것으로 나타났다. 둘째, 현대 신해체주의 패션 디자인을 대표하는 디자이너 글렌 마틴스, 시몽 포르트 자크뮈스, 조나단 앤더슨에 대한 논의를 통해 디자이너로서의 성장 배경과 남다른 디자인 철학 그리고 디자인 특성을 탐색하였으며 연구 대상으로서 적절함을 확인하였다. 셋째, 현대 패션에 나타나는 신해체주의 디자인 특성은 '파격성', '포용성', '유희성', '소통성'으로 유형이 분류되었다. 신해체주의 패션 디자인의 특성을 파격성, 포용성, 유희성, 소통성의 관점에서 살펴본 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 신해체주의 패션에서 파격성은 과거의 스타일과 아이템의 해체, 재창조, 비대칭, 부조화, 비례 파괴를 통해 새롭게 변형된 디자인과 이질적인 스타일과 요소의 구성을 통한 믹스 매치 그리고 전통적인 착장법을 타파한 새로운 디자인 표현의 특성을 나타냈다. 둘째, 신해체주의 패션에서 포용성의 특성은 각 국가와 지역의 다문화와 다요소를 적용하는 디자인과 유니섹스, 젠더리스 등의 디자인으로 성별과 신체에 대한 외형을 포용하는 오버사이즈, H라인, 스트레이트 실루엣 그리고 인종과 나이 그리고 성별의 구분이 없는 디자인과 모델 기용이 시도되었다. 셋째, 신해체주의 패션에서 유희성은 고채도, 고명도의 밝고 화려한 칼라를 활용한 젊고 밝은 낙관적 디자인과 프린트와 그라피티를 활용한 풍자와 유머를 나타내는 긍정적 메시지 전달로 표현되었다. 넷째, 신해체주의 패션 유형에서 소통성은 스포츠, SPA 브랜드와의 콜라보레이션을 통한 일상적 아이템의 창의적인 디자인화와 SNS를 활용한 다양한 형식의 소통을 통한 마케팅과 패션쇼 제안 그리고 MZ세대의 이념과 가치취향을 반영한 지속가능한 패션을 실천하고 있었다. 본 연구에서 살펴본 신해체주의 패션디자인은 새로운 가치를 추구하고 시대와 함께 진보하는 특성을 나타냈다. 이에 본 연구를 기반으로 미래 패션디자인 유행 경향을 예측하고 관련 후속 연구의 기초 자료 제공하는데 학술적 의의가 있다.
New trends are also emerging in the fashion sector due to the development of Internet technology in the 21st century, changes in the industrial environment, and reflection of the times caused by the COVID-19 pandemic. In addition, due to the MZ generation, which is emerging as a new consumer, differ...
New trends are also emerging in the fashion sector due to the development of Internet technology in the 21st century, changes in the industrial environment, and reflection of the times caused by the COVID-19 pandemic. In addition, due to the MZ generation, which is emerging as a new consumer, different trends and consumption trends appear, and an understanding perspective is required. Recently, high fashion brands are conducting rebranding that reflects these changes, and the replacement of young up-and-coming designers with creative directors is showing a change in design. Therefore, in this study, based on the rapidly changing social background of the 21st century, the characteristics of modern fashion design that appear different from the existing trend of deconstructionism were examined from the perspective of neo-deconstruction, and the purpose of the study is as follows. First, based on previous studies on neo-deconstruction, the concept of neo-deconstruction is reviewed and the background of its occurrence is understood. In addition, it establishes the concept of terms for neo-deconstruction fashion and lays a theoretical basis for understanding its characteristics. Second, contemporary design characteristics are discussed through the fashion design philosophy of Glenn Martens, Simon Porte Jacquemus, and Jonathan Anderson, who represent neo-deconstruction designs in modern fashion, to provide a basis for analyzing the design characteristics of neo-deconstruction. Third, the neo-deconstruction design characteristics that appear in modern fashion are derived through the Y/Project, Jacquemus, and JW Anderson brands to prove the validity of the results. The method of this study was combined with a theoretical study and a case analysis study, and based on previous studies, detailed elements and characteristics were established by classifying the characteristics of the neo-deconstruction fashion design into unconventionality, inclusion, playfulness, and communication from the perspective of this study. The subjects of the study focused on the cases of the 2020 S/S to 2022 F/W seasons of Brand Y/Project, Jacquemus, and JW Anderson, which were frequently treated in previous studies on fashion design of neo-deconstruction. This study looked at the designs proposed by Glenn Martins' "Y/Project," Simon Porte Jacquemus's "Jacquemus" and Jonathan Anderson's "JW Anderson" brands, which are gaining popularity with recent issues from the perspective of neo-deconstruction. The results accordingly are as follows. First, neo-deconstruction was found to be valid as a research perspective to understand the recent trend phenomenon that is different from the existing disintegrative fashion that appears in modern fashion. Second, through discussions on designers Glenn Martins, Simon Port Jacques, and Jonathan Anderson, who represent modern neo-deconstruction fashion designs, the background of growth as designers, unique design philosophy, and design characteristics were explored and appropriate as research subjects. Third, the design characteristics of neo-deconstruction that appear in modern fashion were classified into 'disruptive', 'inclusive', 'playfulness', and 'communication'. The conclusions of this study, which examined the characteristics of neo-deconstruction fashion design from the perspective of unconventionality, inclusion, playfulness, and communication, are as follows. First, unconventionality in neo-deconstruction fashion manifested the characteristics of new design expressions that broke through the dismantling, recreation, asymmetry, incongruity, mix-match through the composition of disparate styles and elements, and traditional dressings. Second, the characteristics of inclusion in neo-deconstruction fashion are designs that apply multicultural and multi-element elements in each country and region, and designs and models that embrace gender and body appearance, including oversize, H-line, straight silhouette, and race, age, and gender-free. Third, in the neo-deconstruction fashion, playfulness was expressed as a young and bright optimistic design using bright and colorful collars of high chroma and high brightness, and a positive message expressing satire and humor using prints and graffiti. Fourth, in the neo-deconstruction fashion type, communication was practiced by creative design of everyday items through collaboration with sports and SPA brands, marketing and fashion shows through various forms of communication using SNS, and sustainable fashion reflecting the ideology and value preferences of the MZ generation. The neo-deconstruction fashion design examined in this study showed the characteristics of pursuing new values and advancing with the times. Therefore, based on this study, it is of academic significance to predict future fashion design trends and provide basic data for related follow-up studies.
New trends are also emerging in the fashion sector due to the development of Internet technology in the 21st century, changes in the industrial environment, and reflection of the times caused by the COVID-19 pandemic. In addition, due to the MZ generation, which is emerging as a new consumer, different trends and consumption trends appear, and an understanding perspective is required. Recently, high fashion brands are conducting rebranding that reflects these changes, and the replacement of young up-and-coming designers with creative directors is showing a change in design. Therefore, in this study, based on the rapidly changing social background of the 21st century, the characteristics of modern fashion design that appear different from the existing trend of deconstructionism were examined from the perspective of neo-deconstruction, and the purpose of the study is as follows. First, based on previous studies on neo-deconstruction, the concept of neo-deconstruction is reviewed and the background of its occurrence is understood. In addition, it establishes the concept of terms for neo-deconstruction fashion and lays a theoretical basis for understanding its characteristics. Second, contemporary design characteristics are discussed through the fashion design philosophy of Glenn Martens, Simon Porte Jacquemus, and Jonathan Anderson, who represent neo-deconstruction designs in modern fashion, to provide a basis for analyzing the design characteristics of neo-deconstruction. Third, the neo-deconstruction design characteristics that appear in modern fashion are derived through the Y/Project, Jacquemus, and JW Anderson brands to prove the validity of the results. The method of this study was combined with a theoretical study and a case analysis study, and based on previous studies, detailed elements and characteristics were established by classifying the characteristics of the neo-deconstruction fashion design into unconventionality, inclusion, playfulness, and communication from the perspective of this study. The subjects of the study focused on the cases of the 2020 S/S to 2022 F/W seasons of Brand Y/Project, Jacquemus, and JW Anderson, which were frequently treated in previous studies on fashion design of neo-deconstruction. This study looked at the designs proposed by Glenn Martins' "Y/Project," Simon Porte Jacquemus's "Jacquemus" and Jonathan Anderson's "JW Anderson" brands, which are gaining popularity with recent issues from the perspective of neo-deconstruction. The results accordingly are as follows. First, neo-deconstruction was found to be valid as a research perspective to understand the recent trend phenomenon that is different from the existing disintegrative fashion that appears in modern fashion. Second, through discussions on designers Glenn Martins, Simon Port Jacques, and Jonathan Anderson, who represent modern neo-deconstruction fashion designs, the background of growth as designers, unique design philosophy, and design characteristics were explored and appropriate as research subjects. Third, the design characteristics of neo-deconstruction that appear in modern fashion were classified into 'disruptive', 'inclusive', 'playfulness', and 'communication'. The conclusions of this study, which examined the characteristics of neo-deconstruction fashion design from the perspective of unconventionality, inclusion, playfulness, and communication, are as follows. First, unconventionality in neo-deconstruction fashion manifested the characteristics of new design expressions that broke through the dismantling, recreation, asymmetry, incongruity, mix-match through the composition of disparate styles and elements, and traditional dressings. Second, the characteristics of inclusion in neo-deconstruction fashion are designs that apply multicultural and multi-element elements in each country and region, and designs and models that embrace gender and body appearance, including oversize, H-line, straight silhouette, and race, age, and gender-free. Third, in the neo-deconstruction fashion, playfulness was expressed as a young and bright optimistic design using bright and colorful collars of high chroma and high brightness, and a positive message expressing satire and humor using prints and graffiti. Fourth, in the neo-deconstruction fashion type, communication was practiced by creative design of everyday items through collaboration with sports and SPA brands, marketing and fashion shows through various forms of communication using SNS, and sustainable fashion reflecting the ideology and value preferences of the MZ generation. The neo-deconstruction fashion design examined in this study showed the characteristics of pursuing new values and advancing with the times. Therefore, based on this study, it is of academic significance to predict future fashion design trends and provide basic data for related follow-up studies.
주제어
#현대 패션 신해체주의 와이 프로젝트 자크뮈스 JW 앤더슨 Modern Fashion Neo-Deconstruction Y/Project Jacquemus JW Anderson
학위논문 정보
저자
손해연
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
패션학과 패션산업전공
지도교수
김미현
발행연도
2022
총페이지
x, 127장
키워드
현대 패션 신해체주의 와이 프로젝트 자크뮈스 JW 앤더슨 Modern Fashion Neo-Deconstruction Y/Project Jacquemus JW Anderson
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