본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 음악 교과서에 제시된 음악 이론과 건반 활동의 현황과 실태를 파악하고 이에 대한 문제점과 해결방안을 마련하기 위한 목적으로 피아노 초급 교재 바이엘을 활용하여 초·중·고교 음악 교과서 6종의 이론적 내용과 건반 학습 활동을 분석하였다. 건반 활동은 음악을 이해하는데 있어 기초적이고 효율적인 학습임에도 불구하고, 이에 ...
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 음악 교과서에 제시된 음악 이론과 건반 활동의 현황과 실태를 파악하고 이에 대한 문제점과 해결방안을 마련하기 위한 목적으로 피아노 초급 교재 바이엘을 활용하여 초·중·고교 음악 교과서 6종의 이론적 내용과 건반 학습 활동을 분석하였다. 건반 활동은 음악을 이해하는데 있어 기초적이고 효율적인 학습임에도 불구하고, 이에 대한 충분한 연구가 충분히 이루어지지 않은 상황에서 2022 개정 교육과정이 개편되고 있다. 따라서 본 연구에서는 음악 교과서에서 나타난 건반 활동과 건반 활동을 위한 음악 이론 학습의 현황을 살펴보고 이에 대한 문제점을 지적하여 체계적이고 효율적인 학습의 방향을 모색하였다. 연구방법으로는 바이엘에서 제시된 학습 요소를 7개의 분야로 나누어 교과서에 나타난 이론 학습의 분석기준을 마련하였다. 또한 초·중·고교 음악 교과서에서 제시된 건반 활동을 7가지 연주 형태로 나누어 분석하였다. 그 결과 학습요소 간 연계성이 부족하였고 단계적 학습이 필요한 것으로 나타났다. 또한 건반 활동의 다양성이 떨어져 건반악기의 다양한 학습 활동을 위한 교수법이 연구,개발되어야 할 것으로 나타났다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 음악 교과서에 제시된 음악 이론과 건반 활동의 현황과 실태를 파악하고 이에 대한 문제점과 해결방안을 마련하기 위한 목적으로 피아노 초급 교재 바이엘을 활용하여 초·중·고교 음악 교과서 6종의 이론적 내용과 건반 학습 활동을 분석하였다. 건반 활동은 음악을 이해하는데 있어 기초적이고 효율적인 학습임에도 불구하고, 이에 대한 충분한 연구가 충분히 이루어지지 않은 상황에서 2022 개정 교육과정이 개편되고 있다. 따라서 본 연구에서는 음악 교과서에서 나타난 건반 활동과 건반 활동을 위한 음악 이론 학습의 현황을 살펴보고 이에 대한 문제점을 지적하여 체계적이고 효율적인 학습의 방향을 모색하였다. 연구방법으로는 바이엘에서 제시된 학습 요소를 7개의 분야로 나누어 교과서에 나타난 이론 학습의 분석기준을 마련하였다. 또한 초·중·고교 음악 교과서에서 제시된 건반 활동을 7가지 연주 형태로 나누어 분석하였다. 그 결과 학습요소 간 연계성이 부족하였고 단계적 학습이 필요한 것으로 나타났다. 또한 건반 활동의 다양성이 떨어져 건반악기의 다양한 학습 활동을 위한 교수법이 연구,개발되어야 할 것으로 나타났다.
This study analyzed theoretical learning and keyboard activities in six elementary, middle, and high school textbooks using Beyer for the purpose of analyzing music theory and keyboard activities presented in music textbooks according to the 2015 revised curriculum. Although keyboard activities are ...
This study analyzed theoretical learning and keyboard activities in six elementary, middle, and high school textbooks using Beyer for the purpose of analyzing music theory and keyboard activities presented in music textbooks according to the 2015 revised curriculum. Although keyboard activities are basic and efficient learning in understanding music, the 2022 revised curriculum is being reorganized at a time when sufficient research has not been conducted on them. Focusing on this point, this study examined the current status and current status of keyboard activities in music textbooks, prepared problems and measures for them, and sought the direction of systematic and efficient learning. As a research method, the learning elements presented in Beyer were divided into seven areas to prepare analysis criteria for theoretical learning. In addition, the performance activities presented in elementary, middle, and high schools were analyzed by dividing them into seven types of performance. As a result, it was found that step-by-step learning was required due to the lack of connection between learning elements, and research on this was needed due to the lack of diversity in activities for keyboard activities.
This study analyzed theoretical learning and keyboard activities in six elementary, middle, and high school textbooks using Beyer for the purpose of analyzing music theory and keyboard activities presented in music textbooks according to the 2015 revised curriculum. Although keyboard activities are basic and efficient learning in understanding music, the 2022 revised curriculum is being reorganized at a time when sufficient research has not been conducted on them. Focusing on this point, this study examined the current status and current status of keyboard activities in music textbooks, prepared problems and measures for them, and sought the direction of systematic and efficient learning. As a research method, the learning elements presented in Beyer were divided into seven areas to prepare analysis criteria for theoretical learning. In addition, the performance activities presented in elementary, middle, and high schools were analyzed by dividing them into seven types of performance. As a result, it was found that step-by-step learning was required due to the lack of connection between learning elements, and research on this was needed due to the lack of diversity in activities for keyboard activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.