만돌린은 독주와 중주, 오케스트라까지 그 연주영역이 넓고, 클래식부터 대중가요에 이르기까지 연주 레퍼토리도 다양하여, 전 생애에 걸쳐 문화예술교육이 요구되는 현대사회에서 누구나 연주가 가능한 클래식 악기이다. 이러한 만돌린의 가능성과 독특한 매력에도 불구하고, 만돌린은 국내 일반 대중에게 생소한 악기로 인식되고 있다. 유럽에서 만돌린은 400여 년의 역사를 가지고 있고, 비발디, 헨델, 모차르트, 베토벤, 훔멜 등에 의해 만돌린 음악이 작곡되는 등 바로크와 고전 시대에 인기를 누렸다. 일본에서 만돌린은 19세기 말 유럽에서 만돌린이 부흥하고 있을 당시 유럽으로 유학을 다녀온 음악전공자들에 의해 소개되어, 학교 클럽활동을 중심으로 지금까지 꾸준히 인기가 있다. 만돌린이 유럽과 일본을 중심으로 성행한 것에 비해, 국내에서의 만돌린은 아직 그 대중화에 한계가 있다. 이에 본 연구자는 유럽과 일본에서 만돌린이 성행하였던 시기의 역사적 상황과 그 배경을 파악하여 시사점을 도출하고 이를 국내 만돌린 공연에 적용하여 만돌린의 이해를 제고하는 공연을 기획하고자 하였다. 유럽과 일본의 만돌린의 역사적 고찰을 통하여 한국의 만돌린 공연에 적용할 수 있는 시사점은 다음과 같이 네 가지로 나누어 고려해 볼 수 있다. 첫째, 만돌린 악기의 소비적 특성과 연주기법 등의 음악적 특성에 관련된 악기의 측면이다. 둘째, 만돌린을 지도하기 위한 교수법과 교재, 교사 인력에 관한 교육적 측면이다. 셋째, 창작 및 콘텐츠 중심의 활동, 외부적 지원활동과 관련된 장르적 측면이다. 넷째, 학교 중심의 활동과 사회 중심의 활동에 관련된 음악 시장의 측면이다. 본 연구는 이러한 만돌린의 역사적 고찰에 의한 시사점을 공연 제작의 기획 단계에 적용하여 유럽에서 만돌린 음악의 전성기인 바로크 시대를 중심으로 만돌린이 인기 있었던 고전 시대 일부 지역과 19세기 후반 만돌린이 부흥하는 시기의 음악을 콘셉트로 하여 만돌린 공연을 기획하고 실행하였다. 실행된 공연은 새로운 공연 구성의 시도와 만돌린만의 다양한 연주기법 등 만돌린의 특장점을 잘 보여줌으로써 기존 공연과 차별화된 프로그램을 실현하였다고 평가되었다. 이에 본 연구는 실행된 공연을 연구 대상으로 하여, 만돌린 공연이 만돌린 마니아를 대상으로 하는 공연에서 벗어나 일반 대중을 대상으로 하는 공연으로 전환될 수 있는 방향을 제시할 목적으로 심층 면담에 의한 질적 ...
만돌린은 독주와 중주, 오케스트라까지 그 연주영역이 넓고, 클래식부터 대중가요에 이르기까지 연주 레퍼토리도 다양하여, 전 생애에 걸쳐 문화예술교육이 요구되는 현대사회에서 누구나 연주가 가능한 클래식 악기이다. 이러한 만돌린의 가능성과 독특한 매력에도 불구하고, 만돌린은 국내 일반 대중에게 생소한 악기로 인식되고 있다. 유럽에서 만돌린은 400여 년의 역사를 가지고 있고, 비발디, 헨델, 모차르트, 베토벤, 훔멜 등에 의해 만돌린 음악이 작곡되는 등 바로크와 고전 시대에 인기를 누렸다. 일본에서 만돌린은 19세기 말 유럽에서 만돌린이 부흥하고 있을 당시 유럽으로 유학을 다녀온 음악전공자들에 의해 소개되어, 학교 클럽활동을 중심으로 지금까지 꾸준히 인기가 있다. 만돌린이 유럽과 일본을 중심으로 성행한 것에 비해, 국내에서의 만돌린은 아직 그 대중화에 한계가 있다. 이에 본 연구자는 유럽과 일본에서 만돌린이 성행하였던 시기의 역사적 상황과 그 배경을 파악하여 시사점을 도출하고 이를 국내 만돌린 공연에 적용하여 만돌린의 이해를 제고하는 공연을 기획하고자 하였다. 유럽과 일본의 만돌린의 역사적 고찰을 통하여 한국의 만돌린 공연에 적용할 수 있는 시사점은 다음과 같이 네 가지로 나누어 고려해 볼 수 있다. 첫째, 만돌린 악기의 소비적 특성과 연주기법 등의 음악적 특성에 관련된 악기의 측면이다. 둘째, 만돌린을 지도하기 위한 교수법과 교재, 교사 인력에 관한 교육적 측면이다. 셋째, 창작 및 콘텐츠 중심의 활동, 외부적 지원활동과 관련된 장르적 측면이다. 넷째, 학교 중심의 활동과 사회 중심의 활동에 관련된 음악 시장의 측면이다. 본 연구는 이러한 만돌린의 역사적 고찰에 의한 시사점을 공연 제작의 기획 단계에 적용하여 유럽에서 만돌린 음악의 전성기인 바로크 시대를 중심으로 만돌린이 인기 있었던 고전 시대 일부 지역과 19세기 후반 만돌린이 부흥하는 시기의 음악을 콘셉트로 하여 만돌린 공연을 기획하고 실행하였다. 실행된 공연은 새로운 공연 구성의 시도와 만돌린만의 다양한 연주기법 등 만돌린의 특장점을 잘 보여줌으로써 기존 공연과 차별화된 프로그램을 실현하였다고 평가되었다. 이에 본 연구는 실행된 공연을 연구 대상으로 하여, 만돌린 공연이 만돌린 마니아를 대상으로 하는 공연에서 벗어나 일반 대중을 대상으로 하는 공연으로 전환될 수 있는 방향을 제시할 목적으로 심층 면담에 의한 질적 사례연구를 진행하였다. 유럽과 일본의 만돌린의 역사적 고찰을 통하여 제작된 만돌린 공연을 평가분석한 결과, 전문 연주자와 지도의 주체가 되는 교사 인력, 창작 인력 등 만돌린과 관련된 음악 전공자들을 육성함으로써 만돌린 발전의 동력을 키워나가야 한다고 분석되었다. 특히, 일본 만돌린의 역사적 고찰과 본 연구에서 실행된 공연의 분석 결과는 만돌린의 대중화를 위해서 만돌린의 전문화가 선행되어야 한다는 사실을 명확히 시사해주고 있다. 한국에서 만돌린 공연이 활성화되고 나아가 만돌린이 대중화되기 위해서는 먼저 학교 중심으로 전문가를 양성하여 체계적인 틀 속에서 만돌린의 전문화를 추구해 나가야 하고, 이를 바탕으로 점차 외연을 확장해 나가야 한다.
만돌린은 독주와 중주, 오케스트라까지 그 연주영역이 넓고, 클래식부터 대중가요에 이르기까지 연주 레퍼토리도 다양하여, 전 생애에 걸쳐 문화예술교육이 요구되는 현대사회에서 누구나 연주가 가능한 클래식 악기이다. 이러한 만돌린의 가능성과 독특한 매력에도 불구하고, 만돌린은 국내 일반 대중에게 생소한 악기로 인식되고 있다. 유럽에서 만돌린은 400여 년의 역사를 가지고 있고, 비발디, 헨델, 모차르트, 베토벤, 훔멜 등에 의해 만돌린 음악이 작곡되는 등 바로크와 고전 시대에 인기를 누렸다. 일본에서 만돌린은 19세기 말 유럽에서 만돌린이 부흥하고 있을 당시 유럽으로 유학을 다녀온 음악전공자들에 의해 소개되어, 학교 클럽활동을 중심으로 지금까지 꾸준히 인기가 있다. 만돌린이 유럽과 일본을 중심으로 성행한 것에 비해, 국내에서의 만돌린은 아직 그 대중화에 한계가 있다. 이에 본 연구자는 유럽과 일본에서 만돌린이 성행하였던 시기의 역사적 상황과 그 배경을 파악하여 시사점을 도출하고 이를 국내 만돌린 공연에 적용하여 만돌린의 이해를 제고하는 공연을 기획하고자 하였다. 유럽과 일본의 만돌린의 역사적 고찰을 통하여 한국의 만돌린 공연에 적용할 수 있는 시사점은 다음과 같이 네 가지로 나누어 고려해 볼 수 있다. 첫째, 만돌린 악기의 소비적 특성과 연주기법 등의 음악적 특성에 관련된 악기의 측면이다. 둘째, 만돌린을 지도하기 위한 교수법과 교재, 교사 인력에 관한 교육적 측면이다. 셋째, 창작 및 콘텐츠 중심의 활동, 외부적 지원활동과 관련된 장르적 측면이다. 넷째, 학교 중심의 활동과 사회 중심의 활동에 관련된 음악 시장의 측면이다. 본 연구는 이러한 만돌린의 역사적 고찰에 의한 시사점을 공연 제작의 기획 단계에 적용하여 유럽에서 만돌린 음악의 전성기인 바로크 시대를 중심으로 만돌린이 인기 있었던 고전 시대 일부 지역과 19세기 후반 만돌린이 부흥하는 시기의 음악을 콘셉트로 하여 만돌린 공연을 기획하고 실행하였다. 실행된 공연은 새로운 공연 구성의 시도와 만돌린만의 다양한 연주기법 등 만돌린의 특장점을 잘 보여줌으로써 기존 공연과 차별화된 프로그램을 실현하였다고 평가되었다. 이에 본 연구는 실행된 공연을 연구 대상으로 하여, 만돌린 공연이 만돌린 마니아를 대상으로 하는 공연에서 벗어나 일반 대중을 대상으로 하는 공연으로 전환될 수 있는 방향을 제시할 목적으로 심층 면담에 의한 질적 사례연구를 진행하였다. 유럽과 일본의 만돌린의 역사적 고찰을 통하여 제작된 만돌린 공연을 평가분석한 결과, 전문 연주자와 지도의 주체가 되는 교사 인력, 창작 인력 등 만돌린과 관련된 음악 전공자들을 육성함으로써 만돌린 발전의 동력을 키워나가야 한다고 분석되었다. 특히, 일본 만돌린의 역사적 고찰과 본 연구에서 실행된 공연의 분석 결과는 만돌린의 대중화를 위해서 만돌린의 전문화가 선행되어야 한다는 사실을 명확히 시사해주고 있다. 한국에서 만돌린 공연이 활성화되고 나아가 만돌린이 대중화되기 위해서는 먼저 학교 중심으로 전문가를 양성하여 체계적인 틀 속에서 만돌린의 전문화를 추구해 나가야 하고, 이를 바탕으로 점차 외연을 확장해 나가야 한다.
Mandolin is a classical instrument that anyone can play in a modern society that requires cultural and artistic education throughout life. Mandolin covers a wide range of performances covering solo, quartet, and orchestra, and a variety of performance repertoires ranging from classical to popular mu...
Mandolin is a classical instrument that anyone can play in a modern society that requires cultural and artistic education throughout life. Mandolin covers a wide range of performances covering solo, quartet, and orchestra, and a variety of performance repertoires ranging from classical to popular music. Despite its availability and unique charm, mandolin is yet unfamiliar instrument in Korea. In Europe, mandolin has a history of more than 400 years and enjoyed popularity in the Baroque and Classical era, with mandolin music composed by Vivaldi, Handel, Mozart, Beethoven, and Hummel. In Japan, mandolin was introduced by some Japanese musician who studied in Europe during the mandolin renaissance at the end of the 19th century. Comparing to Europe and Japan, mandolin is not popular yet in Korea. Hence, this study purports to present a performance that strengthens the understandings of mandolin by identifying the historical situation and background of the period when mandolin was popular in Europe and Japan and applying their implications to domestic mandolin performances. Through the historical study of European and Japanese mandolin, the implications applicable to Korean mandolin performances can be divided into four categories as follows. First, an aspect of musical instruments related to the consumption characteristics of the mandolin instrument and musical characteristics such as playing technique. Second, an aspect of education related to the teaching methods, textbooks, and education faculties to teach mandolin. Third, an aspect of genre related to creative and content-oriented activities and external support activities. Fourth, an aspect of the music market related to school-oriented activities and social-oriented activities. This study applies the implications of these historical considerations of mandolin to the planning stage of performance production based on the Baroque period, the heyday of mandolin music in Europe with referring to some parts of the classical period where mandolin was popular, and the mandolin renaissance at the end of the 19th century. The performance was evaluated as realizing a program, which was differentiated from existing performances by improved program execution and demonstrating various performance techniques unique to the mandolin. Thereupon with executed performances as research subject, we conducted qualitative case study through in-depth interviews to suggest a direction in which mandolin performances can be converted from performances for mandolin enthusiasts to performances for the general public. As a result of analyzing the mandolin performance produced through the historical study of mandolin in Europe and Japan, development of mandolin should be driven by nurturing music majors related to mandolin, such as professional performers, teachers and composers who are the core manpower for musical guidance. In particular, the historical examination of Japanese mandolin and the analysis results of the performances carried out in this study clearly suggest that specialization of the mandolin must precede the popularization of the mandolin. In order for the mandolin performance to become active in Korea and furthermore, for the mandolin to become popular, it is necessary to first cultivate school-oriented experts to pursue the specialization of the mandolin within a systematic framework, and based on this, it is necessary to gradually expand the scope.
Mandolin is a classical instrument that anyone can play in a modern society that requires cultural and artistic education throughout life. Mandolin covers a wide range of performances covering solo, quartet, and orchestra, and a variety of performance repertoires ranging from classical to popular music. Despite its availability and unique charm, mandolin is yet unfamiliar instrument in Korea. In Europe, mandolin has a history of more than 400 years and enjoyed popularity in the Baroque and Classical era, with mandolin music composed by Vivaldi, Handel, Mozart, Beethoven, and Hummel. In Japan, mandolin was introduced by some Japanese musician who studied in Europe during the mandolin renaissance at the end of the 19th century. Comparing to Europe and Japan, mandolin is not popular yet in Korea. Hence, this study purports to present a performance that strengthens the understandings of mandolin by identifying the historical situation and background of the period when mandolin was popular in Europe and Japan and applying their implications to domestic mandolin performances. Through the historical study of European and Japanese mandolin, the implications applicable to Korean mandolin performances can be divided into four categories as follows. First, an aspect of musical instruments related to the consumption characteristics of the mandolin instrument and musical characteristics such as playing technique. Second, an aspect of education related to the teaching methods, textbooks, and education faculties to teach mandolin. Third, an aspect of genre related to creative and content-oriented activities and external support activities. Fourth, an aspect of the music market related to school-oriented activities and social-oriented activities. This study applies the implications of these historical considerations of mandolin to the planning stage of performance production based on the Baroque period, the heyday of mandolin music in Europe with referring to some parts of the classical period where mandolin was popular, and the mandolin renaissance at the end of the 19th century. The performance was evaluated as realizing a program, which was differentiated from existing performances by improved program execution and demonstrating various performance techniques unique to the mandolin. Thereupon with executed performances as research subject, we conducted qualitative case study through in-depth interviews to suggest a direction in which mandolin performances can be converted from performances for mandolin enthusiasts to performances for the general public. As a result of analyzing the mandolin performance produced through the historical study of mandolin in Europe and Japan, development of mandolin should be driven by nurturing music majors related to mandolin, such as professional performers, teachers and composers who are the core manpower for musical guidance. In particular, the historical examination of Japanese mandolin and the analysis results of the performances carried out in this study clearly suggest that specialization of the mandolin must precede the popularization of the mandolin. In order for the mandolin performance to become active in Korea and furthermore, for the mandolin to become popular, it is necessary to first cultivate school-oriented experts to pursue the specialization of the mandolin within a systematic framework, and based on this, it is necessary to gradually expand the scope.
주제어
#만돌린 역사 만돌린 공연 만돌린 전문화 만돌린 대중화 Mandolin History Mandolin Performance Mandolin Specialization Mandolin Popularization
학위논문 정보
저자
김혜경
학위수여기관
추계예술대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술학과 문화예술행정경영전공
지도교수
남상문
발행연도
2022
총페이지
158
키워드
만돌린 역사 만돌린 공연 만돌린 전문화 만돌린 대중화 Mandolin History Mandolin Performance Mandolin Specialization Mandolin Popularization
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.