자아정체성 형성을 위한 미술-국어 통합수업 모형 연구 : 고등학교 교육과정을 중심으로 A study on a Class Model Integrating Art and Korean for Self-Identity Formation : Focusing on High School Curriculum원문보기
본 연구는 미술-국어 교과 간의 통합을 통해 학생들이 진솔한 내면을 성찰할 수 있도록 국어 교과의 글을 활용하며, 자신을 이해하는 경험을 바탕으로 자신에 대해 표현하는 작품을 제작함으로써 자아정체성 형성을 돕고 자아와 세계에 대한 인식을 확대하고자 한다. 타인에 대한 이해는 자신에 대한 이해로부터 출발한다. 하지만 코로나19 상황에서 자신에 대한 이해와 표현의 기회가 부족하게 됨에 따라 학생들은 정서적 측면과 자아정체성 형성에서 어려움을 겪고 있다. 이에 대한 대안으로 본 연구는 자기표현을 위해 활용될 수 있는 교과라는 미술과 국어의 공통점을 바탕으로 미술-국어 교과 통합수업 모형을 제시하고자 한다. 교과 간 연계가 부족한 채 각 교과의 특성을 중심으로 수업이 이루어지는 고등학교 상황을 고려하여 이를 보완하고자 고등학생을 대상으로 한 미술-국어 교과 통합수업 방안을 제시한다. 본 연구에서는 교과 통합수업을 통한 전인적 성장을 돕기 위해 자아정체성의 중요성과 ...
본 연구는 미술-국어 교과 간의 통합을 통해 학생들이 진솔한 내면을 성찰할 수 있도록 국어 교과의 글을 활용하며, 자신을 이해하는 경험을 바탕으로 자신에 대해 표현하는 작품을 제작함으로써 자아정체성 형성을 돕고 자아와 세계에 대한 인식을 확대하고자 한다. 타인에 대한 이해는 자신에 대한 이해로부터 출발한다. 하지만 코로나19 상황에서 자신에 대한 이해와 표현의 기회가 부족하게 됨에 따라 학생들은 정서적 측면과 자아정체성 형성에서 어려움을 겪고 있다. 이에 대한 대안으로 본 연구는 자기표현을 위해 활용될 수 있는 교과라는 미술과 국어의 공통점을 바탕으로 미술-국어 교과 통합수업 모형을 제시하고자 한다. 교과 간 연계가 부족한 채 각 교과의 특성을 중심으로 수업이 이루어지는 고등학교 상황을 고려하여 이를 보완하고자 고등학생을 대상으로 한 미술-국어 교과 통합수업 방안을 제시한다. 본 연구에서는 교과 통합수업을 통한 전인적 성장을 돕기 위해 자아정체성의 중요성과 통합교육의 필요성을 고찰하고, 고등학교 교육과정을 중심으로 국어 교과서에 수록된 글을 미술 수업에 연계하여 학생들의 내면적 성찰을 통한 자아정체성 형성을 돕고자 한다. 고등학생은 고등사고력을 바탕으로 다양한 지식의 융합이 가능한 시기이므로 교과 간 통합수업은 교육적 성취를 달성하는 데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구의 중요성은 다음과 같다. 첫째, 코로나19가 지속되는 상황 속에서 학생들의 전인적 성장을 도울 수 있는 교육적 경험이 필요하다. 원격 수업으로 생겨난 정서적 어려움을 극복하기 위해 다양한 자기 이해와 표현의 경험을 제공해야 한다. 둘째, 고등학교 교육과정에서 자아정체성에 관한 활동의 다양화가 필요하다. 자신에 대한 이해와 표현의 경험이 진로 및 대학을 선택하는 고민 해결의 시작점이 될 수 있으므로 진로 활동 시간뿐만 아니라 교과 수업에서도 자아정체성 형성 및 확립에 관한 활동이 이루어질 필요가 있다. 셋째, 교과 간 융합을 통해 삶의 복잡한 문제를 이해하고 해결하는 데 필요한 역량을 기를 수 있도록 도와야 한다. 국어 교과에서 학습한 글 내용을 바탕으로 자아정체성에 관해 성찰해보고, 이를 이미지로 표현하는 일련의 고민과 과정을 통해 학습한 지식을 구체적 상황에 적용하고 활용하는 역량을 기를 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 미술 교과와 국어 교과의 통합적 지도가 자신의 내면을 깊이 이해하고 자신을 진솔하게 표현하는 경험을 제공하며, 이를 통해 고등학생의 학과 및 진로 선택에 도움을 줄 수 있을 것이라고 본다. 또한, 미술과 국어에 대해 폭넓게 이해하고, 학습한 지식을 구체적 상황에 적용해보는 경험을 통해 통합적 사고력을 증진할 수 있으며 조화로운 전인적 발달을 도울 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 미술-국어 교과 간의 통합을 통해 학생들이 진솔한 내면을 성찰할 수 있도록 국어 교과의 글을 활용하며, 자신을 이해하는 경험을 바탕으로 자신에 대해 표현하는 작품을 제작함으로써 자아정체성 형성을 돕고 자아와 세계에 대한 인식을 확대하고자 한다. 타인에 대한 이해는 자신에 대한 이해로부터 출발한다. 하지만 코로나19 상황에서 자신에 대한 이해와 표현의 기회가 부족하게 됨에 따라 학생들은 정서적 측면과 자아정체성 형성에서 어려움을 겪고 있다. 이에 대한 대안으로 본 연구는 자기표현을 위해 활용될 수 있는 교과라는 미술과 국어의 공통점을 바탕으로 미술-국어 교과 통합수업 모형을 제시하고자 한다. 교과 간 연계가 부족한 채 각 교과의 특성을 중심으로 수업이 이루어지는 고등학교 상황을 고려하여 이를 보완하고자 고등학생을 대상으로 한 미술-국어 교과 통합수업 방안을 제시한다. 본 연구에서는 교과 통합수업을 통한 전인적 성장을 돕기 위해 자아정체성의 중요성과 통합교육의 필요성을 고찰하고, 고등학교 교육과정을 중심으로 국어 교과서에 수록된 글을 미술 수업에 연계하여 학생들의 내면적 성찰을 통한 자아정체성 형성을 돕고자 한다. 고등학생은 고등사고력을 바탕으로 다양한 지식의 융합이 가능한 시기이므로 교과 간 통합수업은 교육적 성취를 달성하는 데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구의 중요성은 다음과 같다. 첫째, 코로나19가 지속되는 상황 속에서 학생들의 전인적 성장을 도울 수 있는 교육적 경험이 필요하다. 원격 수업으로 생겨난 정서적 어려움을 극복하기 위해 다양한 자기 이해와 표현의 경험을 제공해야 한다. 둘째, 고등학교 교육과정에서 자아정체성에 관한 활동의 다양화가 필요하다. 자신에 대한 이해와 표현의 경험이 진로 및 대학을 선택하는 고민 해결의 시작점이 될 수 있으므로 진로 활동 시간뿐만 아니라 교과 수업에서도 자아정체성 형성 및 확립에 관한 활동이 이루어질 필요가 있다. 셋째, 교과 간 융합을 통해 삶의 복잡한 문제를 이해하고 해결하는 데 필요한 역량을 기를 수 있도록 도와야 한다. 국어 교과에서 학습한 글 내용을 바탕으로 자아정체성에 관해 성찰해보고, 이를 이미지로 표현하는 일련의 고민과 과정을 통해 학습한 지식을 구체적 상황에 적용하고 활용하는 역량을 기를 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 미술 교과와 국어 교과의 통합적 지도가 자신의 내면을 깊이 이해하고 자신을 진솔하게 표현하는 경험을 제공하며, 이를 통해 고등학생의 학과 및 진로 선택에 도움을 줄 수 있을 것이라고 본다. 또한, 미술과 국어에 대해 폭넓게 이해하고, 학습한 지식을 구체적 상황에 적용해보는 경험을 통해 통합적 사고력을 증진할 수 있으며 조화로운 전인적 발달을 도울 수 있을 것으로 기대한다.
(Abstract) By expressing their honest inner thoughts with the help of texts from Korean textbook, creating artworks that represent their inner self based on self-reflection, this study suggests that integrated Art-Korean class can deepen student’s understanding of themselves and the world and help f...
(Abstract) By expressing their honest inner thoughts with the help of texts from Korean textbook, creating artworks that represent their inner self based on self-reflection, this study suggests that integrated Art-Korean class can deepen student’s understanding of themselves and the world and help form their self-identity. Understanding others starts from the understanding of oneself. However, students have difficulty in expressing their emotions and forming self-identity because of the current Covid situation, the opportunities to know and express themselves is lacking. This study suggests an Art-Korean integrated class model based on the commonality between Art and Korean that can be used for self-expression. Considering a situation of high school in which classes are conducted centered on the characteristics of each subject with insufficient linkage between subjects, This study suggests an Art-Korean integrated class for high school students to make up for this. This study considers the importance of self-identity and the necessity of integrated education through the class of combined subject to help a holistic growth and intends to find self-identity though student’s inner introspection by associating the texts contained in Korean Language textbook to Art class focusing on the high school curriculum. Art-Korean integrated class can be helpful achieve educational achievement because high school students are at a time when it is possible to converge various knowledge based on higher thinking skills. The importances of this study is as follows. First, it is necessary to have an educational experience that can help students grow as a whole in the current Covid situation. In order to overcome the emotional difficulties caused by remote learning, various experiences of self-understanding and expression have to be provided. Second, it is necessary to diversify activities related to self-identity in the high school curriculum. Since understanding oneself and experience of expressing can be the starting point of resolving concerns about choosing a career and university, it is necessary to conduct activities related to the formation and establishment of self-identity not only during career activities time but also in class time. Third, it is necessary to help has the capabilities to understand and solve the complex problems of life through convergence between subjects. Based on the learned texts of the Korean textbook, students will be able to reflect on their self-identity and develop the ability to apply and utilize the knowledge they have learned in specific situations through a series of contemplations and processes that express what they learned as images. Through this study, the integrated guidance of Art and Korean subjects will provide experiences of deeply understanding one’s inner self and expressing one self honestly, and this will help high school students to choose their majors and careers. In addition, it is expected to understand Art and Korean broadly and to develop integrated thinking skills through the experience of applying learned knowledge to specific situations and also help harmonious holistic development.
(Abstract) By expressing their honest inner thoughts with the help of texts from Korean textbook, creating artworks that represent their inner self based on self-reflection, this study suggests that integrated Art-Korean class can deepen student’s understanding of themselves and the world and help form their self-identity. Understanding others starts from the understanding of oneself. However, students have difficulty in expressing their emotions and forming self-identity because of the current Covid situation, the opportunities to know and express themselves is lacking. This study suggests an Art-Korean integrated class model based on the commonality between Art and Korean that can be used for self-expression. Considering a situation of high school in which classes are conducted centered on the characteristics of each subject with insufficient linkage between subjects, This study suggests an Art-Korean integrated class for high school students to make up for this. This study considers the importance of self-identity and the necessity of integrated education through the class of combined subject to help a holistic growth and intends to find self-identity though student’s inner introspection by associating the texts contained in Korean Language textbook to Art class focusing on the high school curriculum. Art-Korean integrated class can be helpful achieve educational achievement because high school students are at a time when it is possible to converge various knowledge based on higher thinking skills. The importances of this study is as follows. First, it is necessary to have an educational experience that can help students grow as a whole in the current Covid situation. In order to overcome the emotional difficulties caused by remote learning, various experiences of self-understanding and expression have to be provided. Second, it is necessary to diversify activities related to self-identity in the high school curriculum. Since understanding oneself and experience of expressing can be the starting point of resolving concerns about choosing a career and university, it is necessary to conduct activities related to the formation and establishment of self-identity not only during career activities time but also in class time. Third, it is necessary to help has the capabilities to understand and solve the complex problems of life through convergence between subjects. Based on the learned texts of the Korean textbook, students will be able to reflect on their self-identity and develop the ability to apply and utilize the knowledge they have learned in specific situations through a series of contemplations and processes that express what they learned as images. Through this study, the integrated guidance of Art and Korean subjects will provide experiences of deeply understanding one’s inner self and expressing one self honestly, and this will help high school students to choose their majors and careers. In addition, it is expected to understand Art and Korean broadly and to develop integrated thinking skills through the experience of applying learned knowledge to specific situations and also help harmonious holistic development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.