드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)는 19세기 말 독일의 리트((Lied)의 영향으로 생긴 프랑스 예술가곡(Mélodie)을 고유한 장르로 구축한 중요한 작곡가이다. 그의 가곡은 프랑스 상징주의 시인 베를렌(Paul Verline, 1844-1896)의 시를 채택하여 작곡하였고 베를렌은 로코코 화가 와토(Jean-Antoine Watteau, 1684-1721)의 그림에서 영감을 받았다.
본 논문의 연구 주제 「달빛(Clair de lune)」과「만돌린(Mandoline)」은 A-B-A´-...
드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)는 19세기 말 독일의 리트((Lied)의 영향으로 생긴 프랑스 예술가곡(Mélodie)을 고유한 장르로 구축한 중요한 작곡가이다. 그의 가곡은 프랑스 상징주의 시인 베를렌(Paul Verline, 1844-1896)의 시를 채택하여 작곡하였고 베를렌은 로코코 화가 와토(Jean-Antoine Watteau, 1684-1721)의 그림에서 영감을 받았다.
본 논문의 연구 주제 「달빛(Clair de lune)」과「만돌린(Mandoline)」은 A-B-A´-Coda의 형식으로 달빛은 긴 전주를 포함하고 있다. 화성에 있어 「달빛(Clair de lune)」은 폴리코드, 7화음, 11화음, 나폴리 6화음, 병행8도 등을 사용하여 신비로운 이미지를 그려내고 있고, 「만돌린(Mandoline)」은 감7화음, 반감7화음, 완전5도, 단3도의 화성 변화로 색채감 나타내고 있다. 또한, 두 곡에서는 시어의 음절, 각운, 강세 등에 적절한 악상기호를 사용하여 음색과 음향에 효과를 극대화함으로써 드뷔시만의 독특한 음악양식을 구축하고 발전시킨 것으로 평가된다.
드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)는 19세기 말 독일의 리트((Lied)의 영향으로 생긴 프랑스 예술가곡(Mélodie)을 고유한 장르로 구축한 중요한 작곡가이다. 그의 가곡은 프랑스 상징주의 시인 베를렌(Paul Verline, 1844-1896)의 시를 채택하여 작곡하였고 베를렌은 로코코 화가 와토(Jean-Antoine Watteau, 1684-1721)의 그림에서 영감을 받았다.
본 논문의 연구 주제 「달빛(Clair de lune)」과「만돌린(Mandoline)」은 A-B-A´-Coda의 형식으로 달빛은 긴 전주를 포함하고 있다. 화성에 있어 「달빛(Clair de lune)」은 폴리코드, 7화음, 11화음, 나폴리 6화음, 병행8도 등을 사용하여 신비로운 이미지를 그려내고 있고, 「만돌린(Mandoline)」은 감7화음, 반감7화음, 완전5도, 단3도의 화성 변화로 색채감 나타내고 있다. 또한, 두 곡에서는 시어의 음절, 각운, 강세 등에 적절한 악상기호를 사용하여 음색과 음향에 효과를 극대화함으로써 드뷔시만의 독특한 음악양식을 구축하고 발전시킨 것으로 평가된다.
Claude Achille Debussy (1862-1918) was an important composer who built a unique genre of French artist music (Mélodie), which was created under the influence of Lied in Germany at the end of the 19th century. His songs were composed by the French symbolist poet Verlaine. Paul Verline (1844-1896)'s p...
Claude Achille Debussy (1862-1918) was an important composer who built a unique genre of French artist music (Mélodie), which was created under the influence of Lied in Germany at the end of the 19th century. His songs were composed by the French symbolist poet Verlaine. Paul Verline (1844-1896)'s poetry was adapted and composed, and Verlaine was inspired by the paintings of the Rococo painter Jean-Antoine Watteau (1684-1721).
The research topics of this thesis, 「Clair de lune」 and 「Mandoline」, are in the form of A-B-A´-Coda, and the moonlight includes a long prelude.
In harmony,「Clair de lune」 draws a mysterious image using polychords, 7th chords, 11th chords, Neapolitan 6th chords, parallel 8ths, etc. 「Mandoline」 shows a sense of color with harmonic changes of a reduced 7th, a half 7th, a perfect 5th, and a minor 3rd. In addition, it is evaluated that Debussy's unique musical style was built and developed by maximizing the effect on tone and sound by using appropriate musical symbols such as syllables, rhymes, and stresses of poetry in both songs.
Claude Achille Debussy (1862-1918) was an important composer who built a unique genre of French artist music (Mélodie), which was created under the influence of Lied in Germany at the end of the 19th century. His songs were composed by the French symbolist poet Verlaine. Paul Verline (1844-1896)'s poetry was adapted and composed, and Verlaine was inspired by the paintings of the Rococo painter Jean-Antoine Watteau (1684-1721).
The research topics of this thesis, 「Clair de lune」 and 「Mandoline」, are in the form of A-B-A´-Coda, and the moonlight includes a long prelude.
In harmony,「Clair de lune」 draws a mysterious image using polychords, 7th chords, 11th chords, Neapolitan 6th chords, parallel 8ths, etc. 「Mandoline」 shows a sense of color with harmonic changes of a reduced 7th, a half 7th, a perfect 5th, and a minor 3rd. In addition, it is evaluated that Debussy's unique musical style was built and developed by maximizing the effect on tone and sound by using appropriate musical symbols such as syllables, rhymes, and stresses of poetry in both songs.
주제어
#음악학과 성악 드뷔시 프랑스예술가곡 상징주의 베를렌 달빛 만돌린 인상주의 뉘앙스
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.