오늘날 디지털 기술의 발전에 따라서 정보가 개방, 공유됨으로 모두 사람이 정보의 공유에 참여할 수 있다. 정보의 개방과 공유를 만들어내는 중요한 매체는 바로 소셜미디어이다. 소비자들이 소셜미디어를 통해 개방된 정보를 접수하거나 직접 생산해서 기업과 쌍방향 커뮤니케이션을 진행할 수 있다. 그리고 소비자들은 소셜미디어를 통해 정보 검색 또는 상품 구매 등 다양한 행동을 진행할 수 있다. 따라서 디지털시대에서 소비자들이 기업의 정보로부터 자극받은 후 심리적인 태도 변화뿐만 아니라 반응인 행동도 다양화되고 있다. 소셜미디어는 기술의 발전에 따라 과거의 텍스트, 이미지, 긴 동영상으로부터 숏폼 동영상의 형식까지 발전해왔다. 최근 세계적으로 인기를 얻고 있는 숏폼 동영상 소셜미디어 플랫폼으로 틱톡을 들 수 있다. 틱톡의 인기 산업은 뷰티화장품 산업이며, 기업들은 틱톡의 ...
오늘날 디지털 기술의 발전에 따라서 정보가 개방, 공유됨으로 모두 사람이 정보의 공유에 참여할 수 있다. 정보의 개방과 공유를 만들어내는 중요한 매체는 바로 소셜미디어이다. 소비자들이 소셜미디어를 통해 개방된 정보를 접수하거나 직접 생산해서 기업과 쌍방향 커뮤니케이션을 진행할 수 있다. 그리고 소비자들은 소셜미디어를 통해 정보 검색 또는 상품 구매 등 다양한 행동을 진행할 수 있다. 따라서 디지털시대에서 소비자들이 기업의 정보로부터 자극받은 후 심리적인 태도 변화뿐만 아니라 반응인 행동도 다양화되고 있다. 소셜미디어는 기술의 발전에 따라 과거의 텍스트, 이미지, 긴 동영상으로부터 숏폼 동영상의 형식까지 발전해왔다. 최근 세계적으로 인기를 얻고 있는 숏폼 동영상 소셜미디어 플랫폼으로 틱톡을 들 수 있다. 틱톡의 인기 산업은 뷰티화장품 산업이며, 기업들은 틱톡의 콘텐츠 및 인플루언서를 통해 관련 제품정보 메시지를 전달해서 브랜드인지도 제고, 소비자 태도 향상, 매출 증가 등을 도모하고 있다. 본 연구에서는 중국 뷰티화장품 산업에서 틱톡 내 콘텐츠의 속성(정보성, 오락성, 창의성)과 인플루언서의 속성(매력성, 전문성, 상호작용성)이 소비자 지각된 신뢰, 디지털시대 소비자의 팔로우 의도와 구매 의도에 대해 어떤 영향을 미칠지를 분석해서, 시기별로 중국 시장에서 진입되거나 진입하고자 하는 뷰티화장품 기업자들에게 실무적 시사점을 제시하려고 한다. 특히 본 연구는 중국에서 틱톡을 통해 뷰티화장품 내용을 접촉한 경험이 있는 사람을 대상으로 2022년 3월 9일부터 19일까지 10일 동안에 설문조사를 실시하고 총 572부의 설문지를 SPSS. 25과 AMOS. 26을 이용해서 분석하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 콘텐츠 속성에 따라 정보성이 지각된 신뢰에 대해 유의한 영향을 미치지 못했다. 오락성이 소비자 지각된 신뢰에 정(+)의 유의한 영향으로 나타났다. 그리고 창의성이 소비자 지각된 신뢰에 대해 부(-)의 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 콘텐츠 속성의 정보성과 오락성이 소비자의 팔로우 의도 및 구매 의도에 같은 정(+)의 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 인플루언서 속성의 매력성, 전문성, 상호작용성이 모두 소비자 지각된 신뢰에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 인플루언서 속성의 매력성이 소비자 팔로우 의도 및 구매 의도에 대해 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 전문성과 상호작용성은 유의한 영향으로 나타나지 못했다. 다섯째, 지각된 신뢰가 소비자의 팔로우 의도 및 구매 의도에 대해 같은 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다.
오늘날 디지털 기술의 발전에 따라서 정보가 개방, 공유됨으로 모두 사람이 정보의 공유에 참여할 수 있다. 정보의 개방과 공유를 만들어내는 중요한 매체는 바로 소셜미디어이다. 소비자들이 소셜미디어를 통해 개방된 정보를 접수하거나 직접 생산해서 기업과 쌍방향 커뮤니케이션을 진행할 수 있다. 그리고 소비자들은 소셜미디어를 통해 정보 검색 또는 상품 구매 등 다양한 행동을 진행할 수 있다. 따라서 디지털시대에서 소비자들이 기업의 정보로부터 자극받은 후 심리적인 태도 변화뿐만 아니라 반응인 행동도 다양화되고 있다. 소셜미디어는 기술의 발전에 따라 과거의 텍스트, 이미지, 긴 동영상으로부터 숏폼 동영상의 형식까지 발전해왔다. 최근 세계적으로 인기를 얻고 있는 숏폼 동영상 소셜미디어 플랫폼으로 틱톡을 들 수 있다. 틱톡의 인기 산업은 뷰티화장품 산업이며, 기업들은 틱톡의 콘텐츠 및 인플루언서를 통해 관련 제품정보 메시지를 전달해서 브랜드인지도 제고, 소비자 태도 향상, 매출 증가 등을 도모하고 있다. 본 연구에서는 중국 뷰티화장품 산업에서 틱톡 내 콘텐츠의 속성(정보성, 오락성, 창의성)과 인플루언서의 속성(매력성, 전문성, 상호작용성)이 소비자 지각된 신뢰, 디지털시대 소비자의 팔로우 의도와 구매 의도에 대해 어떤 영향을 미칠지를 분석해서, 시기별로 중국 시장에서 진입되거나 진입하고자 하는 뷰티화장품 기업자들에게 실무적 시사점을 제시하려고 한다. 특히 본 연구는 중국에서 틱톡을 통해 뷰티화장품 내용을 접촉한 경험이 있는 사람을 대상으로 2022년 3월 9일부터 19일까지 10일 동안에 설문조사를 실시하고 총 572부의 설문지를 SPSS. 25과 AMOS. 26을 이용해서 분석하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 콘텐츠 속성에 따라 정보성이 지각된 신뢰에 대해 유의한 영향을 미치지 못했다. 오락성이 소비자 지각된 신뢰에 정(+)의 유의한 영향으로 나타났다. 그리고 창의성이 소비자 지각된 신뢰에 대해 부(-)의 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 콘텐츠 속성의 정보성과 오락성이 소비자의 팔로우 의도 및 구매 의도에 같은 정(+)의 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 인플루언서 속성의 매력성, 전문성, 상호작용성이 모두 소비자 지각된 신뢰에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 인플루언서 속성의 매력성이 소비자 팔로우 의도 및 구매 의도에 대해 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 전문성과 상호작용성은 유의한 영향으로 나타나지 못했다. 다섯째, 지각된 신뢰가 소비자의 팔로우 의도 및 구매 의도에 대해 같은 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다.
With the development of today's digital technology, the opened and shared information allows everyone can participate in the sharing of information. An important medium for creating openness and sharing of information is social media. With this, consumers can receive open information or participate ...
With the development of today's digital technology, the opened and shared information allows everyone can participate in the sharing of information. An important medium for creating openness and sharing of information is social media. With this, consumers can receive open information or participate the information production directly, and conduct two-way communication with enterprises. In addition, consumers can conduct a variety of actions through social media, such as information searching or goods purchasing. Therefore, in the digital age, when consumers are stimulated by corporate information, not only their psychological attitudes have changed, but their reaction actions have also become diversified. The development of technology, the form of social media has updated from texts, pictures, and long videos in the past to short form videos. As one of the recent most popular short form videos social media platforms around the world, TikTok’s popular industry is the beauty and cosmetics industry. Enterprises convey relevant product information through TikTok's content and internet celebrities, so as to expand brand awareness, improve consumer attitude and increase sales. This study will analyze the impact of the attributes of TikTok content (Informationability, entertainment, creativity) and the attributes of influencer (attraction, professionalism, interactivity) on the consumers’ perceived trust, consumers' follow intention and purchase intention in the digital age in Chinese beauty cosmetics industry, and puts forward practical enlightenment to the beauty cosmetics enterprises who want to enter China or Chinese market according to the period. In particular, the subjects of this study are those who have been exposed to beauty cosmetics through TikTok in China. A questionnaire survey was conducted within 10 days from March 9 to 19, 2022, with a total of 572 questionnaires Using SPSS. 25 and AMOS.26 were analyzed, the empirical results are as follows. First, according to the content attributes, Informationability has no meaningful impact on perceived trust. The attribute of entertainment has a positive (+) correlation effect on consumers' perceived trust. Moreover, the attribute of creativity has a negative (-) correlation with consumers' perceived trust. Secondly, the Informationability and entertainment of content attributes have a positive (+) related impact on consumers' follow intention and purchase intention. Thirdly, the attraction, professionalism and interaction of the influencer attributes have a positive (+) related impact on consumers' perceived trust. Fourthly, the attraction of influencer attribute has a positive (+) correlation effect on consumer follow intention and purchase intention. Professionalism and interaction did not appear to have a significant effect. Fifthly, the perceived trust has a positive (+) correlation effect on consumers' follow intention and purchase intention.
With the development of today's digital technology, the opened and shared information allows everyone can participate in the sharing of information. An important medium for creating openness and sharing of information is social media. With this, consumers can receive open information or participate the information production directly, and conduct two-way communication with enterprises. In addition, consumers can conduct a variety of actions through social media, such as information searching or goods purchasing. Therefore, in the digital age, when consumers are stimulated by corporate information, not only their psychological attitudes have changed, but their reaction actions have also become diversified. The development of technology, the form of social media has updated from texts, pictures, and long videos in the past to short form videos. As one of the recent most popular short form videos social media platforms around the world, TikTok’s popular industry is the beauty and cosmetics industry. Enterprises convey relevant product information through TikTok's content and internet celebrities, so as to expand brand awareness, improve consumer attitude and increase sales. This study will analyze the impact of the attributes of TikTok content (Informationability, entertainment, creativity) and the attributes of influencer (attraction, professionalism, interactivity) on the consumers’ perceived trust, consumers' follow intention and purchase intention in the digital age in Chinese beauty cosmetics industry, and puts forward practical enlightenment to the beauty cosmetics enterprises who want to enter China or Chinese market according to the period. In particular, the subjects of this study are those who have been exposed to beauty cosmetics through TikTok in China. A questionnaire survey was conducted within 10 days from March 9 to 19, 2022, with a total of 572 questionnaires Using SPSS. 25 and AMOS.26 were analyzed, the empirical results are as follows. First, according to the content attributes, Informationability has no meaningful impact on perceived trust. The attribute of entertainment has a positive (+) correlation effect on consumers' perceived trust. Moreover, the attribute of creativity has a negative (-) correlation with consumers' perceived trust. Secondly, the Informationability and entertainment of content attributes have a positive (+) related impact on consumers' follow intention and purchase intention. Thirdly, the attraction, professionalism and interaction of the influencer attributes have a positive (+) related impact on consumers' perceived trust. Fourthly, the attraction of influencer attribute has a positive (+) correlation effect on consumer follow intention and purchase intention. Professionalism and interaction did not appear to have a significant effect. Fifthly, the perceived trust has a positive (+) correlation effect on consumers' follow intention and purchase intention.
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