연구의 목적은 반려견과 함께 하는 아동독서교육 및 AI로봇과 아동의 상호작용 사례 분석을 바탕으로 AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발하고, 이를 적용하기 위한 방안을 제시하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형 개발에 필요한 기능 및 아동과의 상호작용 특징을 도출한다. 둘째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발한다. 셋째, AI로봇을 활용한 아동독서교육에서 활성화하기 위한 적용 방안을 탐색한다.
이에 본 연구는 선행연구를 바탕으로 인간과 상호작용이 가능한 반려견의 특성을 반영하는 AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발하고 이를 교육현장에 적용하기 위한 방안을 모색하고자 전문가와의 FGI(Focus Group Interview)를 진행하였다. 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형 개발에 필요한 AI로봇의 기능 및 독서교육 ...
연구의 목적은 반려견과 함께 하는 아동독서교육 및 AI로봇과 아동의 상호작용 사례 분석을 바탕으로 AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발하고, 이를 적용하기 위한 방안을 제시하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형 개발에 필요한 기능 및 아동과의 상호작용 특징을 도출한다. 둘째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발한다. 셋째, AI로봇을 활용한 아동독서교육에서 활성화하기 위한 적용 방안을 탐색한다.
이에 본 연구는 선행연구를 바탕으로 인간과 상호작용이 가능한 반려견의 특성을 반영하는 AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발하고 이를 교육현장에 적용하기 위한 방안을 모색하고자 전문가와의 FGI(Focus Group Interview)를 진행하였다. 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형 개발에 필요한 AI로봇의 기능 및 독서교육 콘텐츠는 다음과 같다. AI로봇과 아동의 주요 상호작용 양상은 의사소통하기, 스킨쉽하기, 정서적 교감하기, 보살피기 등이었다. AI로봇은 아동이 다양한 상호작용을 경험할 수 있도록 음성 기능을 갖추어야 하며, 흥미를 끌 수 있는 반려동물 외형이어야 한다. 또한, 로봇이 마음을 읽거나 감정이입하여 공감해주는 상호작용을 할 수 있도록 AI로봇이 감정을 표현하는 서비스 기능이 포함되어야 한다. 로봇을 살아있는 생명체로 의인화하고 배려와 돌봄이 가능한 AI기능으로 시각 및 청각 기능, 이동성, 상황 판단 기능이 포함되어야 한다. 그리고 로봇과 아동 간 상호작용에서 나타난 또 다른 특성이었던 놀이성과 학습, 개인차의 특성을 고려해야 한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형의 구성은 학습원리를 기초로 교육 목표와 주체, 프로세스, 환경적 요인, 흥미 유발적 요인, 로봇 특징적 요인을 반영한 모형을 제시하였다. 셋째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형의 효과적인 교육현장 적용을 위한 방안을 살펴보고 교육모형을 확정하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 디지털 매체 및 공간 혁신을 통한 교육 현장이 개선되어야 하고 교사들의 거부감 해소 및 전문성 제고, 부모의 인식 제고와 참여 강화, AI로봇 활용과 관련된 다양한 교육 활동 및 콘텐츠 개발 등 교육적 지원의 필요성을 제기하였다. 또한 아동독서교육에 적합한 AI로봇의 개발을 위한 기술적 지원과 테크놀로지 관련 전문성을 갖춘 인적자원 지원의 필요성을 살펴보았다. 무엇보다 아동독서교육에 적합한 AI로봇의 개발 및 적용을 위해 아동의 관점에서 친밀성, 정서적 안정, 교감을 위한 감성, 다양한 상호작용성을 고려하면서 다른 교육 활동으로의 확장성이 가능해야 함을 알 수 있었다. 본 연구는 이제까지 수행된 선행연구들이 다루지 않았던 AI로봇이라는 학습 매개체를 활용하여 아동의 독서에 대한 관심과 흥미를 촉진시킬 수 있는 모형을 구성하여 실제 교육 현장에 적용할 수 있는 방안을 탐색해 보았다는 점에서 의의가 있다. 이를 토대로 변화하는 교육환경에 AI로봇이 독서교수매체로써 활용될 수 있을지 그 의미를 탐색하고자 하였다. 이 연구 결과가 앞으로 AI로봇을 활용한 아동독서교육 실천방법 모색 뿐만 아니라 변화하는 교육현장에 적합한 융합 연구 활동 및 AI로봇의 개발과 적용에 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
연구의 목적은 반려견과 함께 하는 아동독서교육 및 AI로봇과 아동의 상호작용 사례 분석을 바탕으로 AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발하고, 이를 적용하기 위한 방안을 제시하는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형 개발에 필요한 기능 및 아동과의 상호작용 특징을 도출한다. 둘째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발한다. 셋째, AI로봇을 활용한 아동독서교육에서 활성화하기 위한 적용 방안을 탐색한다.
이에 본 연구는 선행연구를 바탕으로 인간과 상호작용이 가능한 반려견의 특성을 반영하는 AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형을 개발하고 이를 교육현장에 적용하기 위한 방안을 모색하고자 전문가와의 FGI(Focus Group Interview)를 진행하였다. 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형 개발에 필요한 AI로봇의 기능 및 독서교육 콘텐츠는 다음과 같다. AI로봇과 아동의 주요 상호작용 양상은 의사소통하기, 스킨쉽하기, 정서적 교감하기, 보살피기 등이었다. AI로봇은 아동이 다양한 상호작용을 경험할 수 있도록 음성 기능을 갖추어야 하며, 흥미를 끌 수 있는 반려동물 외형이어야 한다. 또한, 로봇이 마음을 읽거나 감정이입하여 공감해주는 상호작용을 할 수 있도록 AI로봇이 감정을 표현하는 서비스 기능이 포함되어야 한다. 로봇을 살아있는 생명체로 의인화하고 배려와 돌봄이 가능한 AI기능으로 시각 및 청각 기능, 이동성, 상황 판단 기능이 포함되어야 한다. 그리고 로봇과 아동 간 상호작용에서 나타난 또 다른 특성이었던 놀이성과 학습, 개인차의 특성을 고려해야 한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형의 구성은 학습원리를 기초로 교육 목표와 주체, 프로세스, 환경적 요인, 흥미 유발적 요인, 로봇 특징적 요인을 반영한 모형을 제시하였다. 셋째, AI로봇을 활용한 아동독서교육 모형의 효과적인 교육현장 적용을 위한 방안을 살펴보고 교육모형을 확정하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 디지털 매체 및 공간 혁신을 통한 교육 현장이 개선되어야 하고 교사들의 거부감 해소 및 전문성 제고, 부모의 인식 제고와 참여 강화, AI로봇 활용과 관련된 다양한 교육 활동 및 콘텐츠 개발 등 교육적 지원의 필요성을 제기하였다. 또한 아동독서교육에 적합한 AI로봇의 개발을 위한 기술적 지원과 테크놀로지 관련 전문성을 갖춘 인적자원 지원의 필요성을 살펴보았다. 무엇보다 아동독서교육에 적합한 AI로봇의 개발 및 적용을 위해 아동의 관점에서 친밀성, 정서적 안정, 교감을 위한 감성, 다양한 상호작용성을 고려하면서 다른 교육 활동으로의 확장성이 가능해야 함을 알 수 있었다. 본 연구는 이제까지 수행된 선행연구들이 다루지 않았던 AI로봇이라는 학습 매개체를 활용하여 아동의 독서에 대한 관심과 흥미를 촉진시킬 수 있는 모형을 구성하여 실제 교육 현장에 적용할 수 있는 방안을 탐색해 보았다는 점에서 의의가 있다. 이를 토대로 변화하는 교육환경에 AI로봇이 독서교수매체로써 활용될 수 있을지 그 의미를 탐색하고자 하였다. 이 연구 결과가 앞으로 AI로봇을 활용한 아동독서교육 실천방법 모색 뿐만 아니라 변화하는 교육현장에 적합한 융합 연구 활동 및 AI로봇의 개발과 적용에 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to develop a children's reading education model using an AI robot based on an analysis of the case of children's reading education with dogs and the case of interaction between the AI robot and children, and to suggest a way to apply it. The research contents to achiev...
The purpose of this study is to develop a children's reading education model using an AI robot based on an analysis of the case of children's reading education with dogs and the case of interaction between the AI robot and children, and to suggest a way to apply it. The research contents to achieve this purpose are as follows. First, by analyzing cases of previous studies, functions and characteristics necessary for developing a model for children's reading education using AI robots are derived. Second, develop a children's reading education model using AI robots. Third, we explore application methods to activate children's reading education using AI robots. Therefore, this study is to develop a children's reading education model using an AI robot that reflects the characteristics of a dog that can interact with humans based on previous research and to find a way to apply it to the educational field. Group Interview) was conducted. The main findings of the study are summarized as follows. First, the functions and reading education contents of the AI robot required for the development of a children's reading education model using the AI robot are as follows. The main interaction patterns of the AI robot and children were communication, skinship, emotional communication, and caring. The AI robot should have a voice function so that children can experience various interactions, and it should have an interesting appearance as a companion animal. In addition, a service function that allows the AI robot to express emotions should be included so that the robot can read minds or empathize with each other. The AI function that personifies the robot as a living organism and can consider and care should include visual and auditory functions, mobility, and situation judgment functions. In addition, it was found that the characteristics of play performance, learning, and individual differences, which were other characteristics shown in the interaction between the robot and children, should be considered. Second, for the composition of the children's reading education model using the AI robot, based on the learning principle, a model reflecting the educational goals, subjects, processes, environmental factors, interest-inducing factors, and robot characteristic factors was presented. Third, educational support, technical support, and national support are needed for the effective application of the children's reading education model using AI robots to the educational field. As for educational support, the educational field should be improved through digital media and spatial innovation, and there are various educational activities and content development related to the use of AI robots, such as relieving teachers' objection and enhancing professionalism, raising parents' awareness and strengthening participation, and so on. In addition, technical support includes development of an AI robot suitable for children's reading education and human resource support with technology-related expertise. In the development of an AI robot suitable for children's reading education, it should be possible to expand to other educational activities through intimacy, emotional stability, sensibility for sympathy, and various interactivity from the child's point of view. In summary, for children's reading education using AI robots, we analyzed cases of children's reading education with dogs and cases of interaction between AI robots and children, based on this, developed a model for children's reading education using AI robots and We searched for a way to apply it. Based on this, it was attempted to explore the meaning of whether AI robots could be used as a reading teaching medium in the changing educational environment. It is expected that the results of this study will be utilized not only to find ways to practice children's reading education using AI robots, but also to develop and apply AI robots and convergence research activities suitable for the changing educational field.
The purpose of this study is to develop a children's reading education model using an AI robot based on an analysis of the case of children's reading education with dogs and the case of interaction between the AI robot and children, and to suggest a way to apply it. The research contents to achieve this purpose are as follows. First, by analyzing cases of previous studies, functions and characteristics necessary for developing a model for children's reading education using AI robots are derived. Second, develop a children's reading education model using AI robots. Third, we explore application methods to activate children's reading education using AI robots. Therefore, this study is to develop a children's reading education model using an AI robot that reflects the characteristics of a dog that can interact with humans based on previous research and to find a way to apply it to the educational field. Group Interview) was conducted. The main findings of the study are summarized as follows. First, the functions and reading education contents of the AI robot required for the development of a children's reading education model using the AI robot are as follows. The main interaction patterns of the AI robot and children were communication, skinship, emotional communication, and caring. The AI robot should have a voice function so that children can experience various interactions, and it should have an interesting appearance as a companion animal. In addition, a service function that allows the AI robot to express emotions should be included so that the robot can read minds or empathize with each other. The AI function that personifies the robot as a living organism and can consider and care should include visual and auditory functions, mobility, and situation judgment functions. In addition, it was found that the characteristics of play performance, learning, and individual differences, which were other characteristics shown in the interaction between the robot and children, should be considered. Second, for the composition of the children's reading education model using the AI robot, based on the learning principle, a model reflecting the educational goals, subjects, processes, environmental factors, interest-inducing factors, and robot characteristic factors was presented. Third, educational support, technical support, and national support are needed for the effective application of the children's reading education model using AI robots to the educational field. As for educational support, the educational field should be improved through digital media and spatial innovation, and there are various educational activities and content development related to the use of AI robots, such as relieving teachers' objection and enhancing professionalism, raising parents' awareness and strengthening participation, and so on. In addition, technical support includes development of an AI robot suitable for children's reading education and human resource support with technology-related expertise. In the development of an AI robot suitable for children's reading education, it should be possible to expand to other educational activities through intimacy, emotional stability, sensibility for sympathy, and various interactivity from the child's point of view. In summary, for children's reading education using AI robots, we analyzed cases of children's reading education with dogs and cases of interaction between AI robots and children, based on this, developed a model for children's reading education using AI robots and We searched for a way to apply it. Based on this, it was attempted to explore the meaning of whether AI robots could be used as a reading teaching medium in the changing educational environment. It is expected that the results of this study will be utilized not only to find ways to practice children's reading education using AI robots, but also to develop and apply AI robots and convergence research activities suitable for the changing educational field.
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