본 연구는 보육교사의 공감능력이 보육교사의 일반적 배경변인에 따라 차이가 있는지 살펴보고 보육교사의 공감능력이 영아의 사회정서발달에 어떠 한 영향을 미치는지를 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 보육교사의 배경변인 (연령, 결혼여부와 자녀여부, 현장 경력, 최종 학력, 보육교사취득 방법, 어린이집 유형, 담당 연령반)에 따라 보육교사의 공감능력은 차이가 있는가?
2. 보육교사의 공감능력과 영아의 사회정서 발달 간 관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 공감능력이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향은 어떠한 가?
충청남도 B시에 소재한 어린이집 영아담당교사 138명과 276명의 영아를 대상으로 본 연구의 목적과 방법, 절차 등을 설명한 후 교사의 공감능력과 영아의 사회정서발달을 측정하는 설문지를 배부하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 ...
본 연구는 보육교사의 공감능력이 보육교사의 일반적 배경변인에 따라 차이가 있는지 살펴보고 보육교사의 공감능력이 영아의 사회정서발달에 어떠 한 영향을 미치는지를 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 보육교사의 배경변인 (연령, 결혼여부와 자녀여부, 현장 경력, 최종 학력, 보육교사취득 방법, 어린이집 유형, 담당 연령반)에 따라 보육교사의 공감능력은 차이가 있는가?
2. 보육교사의 공감능력과 영아의 사회정서 발달 간 관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 공감능력이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향은 어떠한 가?
충청남도 B시에 소재한 어린이집 영아담당교사 138명과 276명의 영아를 대상으로 본 연구의 목적과 방법, 절차 등을 설명한 후 교사의 공감능력과 영아의 사회정서발달을 측정하는 설문지를 배부하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 분석 하였다.측정도구의 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach's α 계수를 산출하였으며 교사의 일반적 특성에 따라 공감능력, 사회정서 발달에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 공감능력과 사회정서발달의 각 하위요인 간 관련성을 알아보기 위하여 피어슨 상관 계수를 산출하였다. 그리고 일원변량분석을 실시하였고, 사후검정 방법으로는 Scheffé test를 실시하였다. 또한 교사의 공감능력이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 배경 변인으로 인한 공감능력의 차이는 모두 유의한 차이가 없었다. 둘째, 상관관계 분석결과 교사의 공감능력의 하위요인인 정서공감, 공감표현력은 영아의 기본정서 및 사회적 행동과 통계적으로 유의한 정적 상관 관계가 있고, 인지공감은 영아의 자아개념과 영아의 인지조절에 대해 유의한 정적 상관관계가 있었다. 교사의 인지 공감, 정서 공감, 공감 표현력은 영아의 또래관계와 교사와의 관계에 대해 정적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 교사의 공감능력 요인을 예측변수로 하고 영아의 각 사회정서발달 요인을 종속변수로 하여 중다회귀분석을 실시한 결과, 인지공감 만이 영아의 인지 발달과 또래관계 발달에 대한 유의한 예언요인인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 영아들의 사회정서발달을 위해 보육교사의 공감능력 향상을 위한 물리적 지원과 심리적 지원이 제공되는 환경이 조성되어야 하며 다양한 공감능력 향상을 위한 프로그램이 적용될 필요가 있음을 시사한다.
본 연구는 보육교사의 공감능력이 보육교사의 일반적 배경변인에 따라 차이가 있는지 살펴보고 보육교사의 공감능력이 영아의 사회정서발달에 어떠 한 영향을 미치는지를 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 보육교사의 배경변인 (연령, 결혼여부와 자녀여부, 현장 경력, 최종 학력, 보육교사취득 방법, 어린이집 유형, 담당 연령반)에 따라 보육교사의 공감능력은 차이가 있는가?
2. 보육교사의 공감능력과 영아의 사회정서 발달 간 관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 공감능력이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향은 어떠한 가?
충청남도 B시에 소재한 어린이집 영아담당교사 138명과 276명의 영아를 대상으로 본 연구의 목적과 방법, 절차 등을 설명한 후 교사의 공감능력과 영아의 사회정서발달을 측정하는 설문지를 배부하였다. 본 연구에서 수집된 자료를 SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 분석 하였다.측정도구의 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach's α 계수를 산출하였으며 교사의 일반적 특성에 따라 공감능력, 사회정서 발달에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 공감능력과 사회정서발달의 각 하위요인 간 관련성을 알아보기 위하여 피어슨 상관 계수를 산출하였다. 그리고 일원변량분석을 실시하였고, 사후검정 방법으로는 Scheffé test를 실시하였다. 또한 교사의 공감능력이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 배경 변인으로 인한 공감능력의 차이는 모두 유의한 차이가 없었다. 둘째, 상관관계 분석결과 교사의 공감능력의 하위요인인 정서공감, 공감표현력은 영아의 기본정서 및 사회적 행동과 통계적으로 유의한 정적 상관 관계가 있고, 인지공감은 영아의 자아개념과 영아의 인지조절에 대해 유의한 정적 상관관계가 있었다. 교사의 인지 공감, 정서 공감, 공감 표현력은 영아의 또래관계와 교사와의 관계에 대해 정적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 교사의 공감능력 요인을 예측변수로 하고 영아의 각 사회정서발달 요인을 종속변수로 하여 중다회귀분석을 실시한 결과, 인지공감 만이 영아의 인지 발달과 또래관계 발달에 대한 유의한 예언요인인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 영아들의 사회정서발달을 위해 보육교사의 공감능력 향상을 위한 물리적 지원과 심리적 지원이 제공되는 환경이 조성되어야 하며 다양한 공감능력 향상을 위한 프로그램이 적용될 필요가 있음을 시사한다.
This study set out to investigate any differences in childcare teachers' empathic abilities according to their general background variables and their effects on the socio-emotional development of infants. For this purpose, the study set the following research questions:
1. Are there differe...
This study set out to investigate any differences in childcare teachers' empathic abilities according to their general background variables and their effects on the socio-emotional development of infants. For this purpose, the study set the following research questions:
1. Are there differences in childcare teachers' empathic abilities according to their background variables(age, marital status and children, field career, educational background, method of obtaining the childcare teacher qualification, type of daycare centers, and age group they are in charge of)? 2. How are childcare teachers' empathic abilities related to the socio-emotional development of infants? 3. How do childcare teachers' empathic abilities influence the socio-emotional development of infants?
The subjects include 138 teachers responsible for infants at daycare centers in B City, Chungcheongnam Province and also 276 infants they were in charge of at the daycare centers. using SPSS 25.0 program a series of statistical analyses were perforined. Cronbach's α coefficients were obtained to test the reliability of measuring instruments and one-way ANOVA was carried out to examine differences in empathic abilities and socio-emotional development according to the general characteristics of teachers, being followed by Scheffé test for post hoc testing. Then, a pearson correlation coefficient were calculated among teachers' empathic ability variables and infants' socio-emotional development variables. finally multiple regression analyses were conducted to investigate the effects of teachers' empathic abilitiy variables on the socio-emotional development of infants.
The findings were as follows.
First, there were no significant differences in childcare teachers' empathic abilities. Secondly, there were no statistically significant differences in their overall socio-emotional development and also its subfactors. There were statistically significant differences in the self-concept and cognition of the two-year-old class compared with the zero-year-old class. Finally, correlation analysis results show that teachers' emotional empathy and empathic expression had statistically significant positive correlations with infants' basic emotional and social behavior. Teachers' cognitive empathy had statistically significant positive correlations with infants' self-concept and cognitive control. Childcare teachers' cognitive empathy, emotional empathy, and empathic expression had statistically significant positive correlations with infants' peer relations and relations with their teachers. Multiple regressions on the infant's social emotional development variables of the three teacher's emphatic ability variables showed that only cognitive emphatic ability was the significant predictor on the infant's cognitive and peer relations developments. These findings imply a need to create an environment that provides childcare teachers with physical and psychological supports to enhance their empathic abilities, and run programs designed to improve their diverse empathic abilities so that infants can develop socially and emotionally.
This study set out to investigate any differences in childcare teachers' empathic abilities according to their general background variables and their effects on the socio-emotional development of infants. For this purpose, the study set the following research questions:
1. Are there differences in childcare teachers' empathic abilities according to their background variables(age, marital status and children, field career, educational background, method of obtaining the childcare teacher qualification, type of daycare centers, and age group they are in charge of)? 2. How are childcare teachers' empathic abilities related to the socio-emotional development of infants? 3. How do childcare teachers' empathic abilities influence the socio-emotional development of infants?
The subjects include 138 teachers responsible for infants at daycare centers in B City, Chungcheongnam Province and also 276 infants they were in charge of at the daycare centers. using SPSS 25.0 program a series of statistical analyses were perforined. Cronbach's α coefficients were obtained to test the reliability of measuring instruments and one-way ANOVA was carried out to examine differences in empathic abilities and socio-emotional development according to the general characteristics of teachers, being followed by Scheffé test for post hoc testing. Then, a pearson correlation coefficient were calculated among teachers' empathic ability variables and infants' socio-emotional development variables. finally multiple regression analyses were conducted to investigate the effects of teachers' empathic abilitiy variables on the socio-emotional development of infants.
The findings were as follows.
First, there were no significant differences in childcare teachers' empathic abilities. Secondly, there were no statistically significant differences in their overall socio-emotional development and also its subfactors. There were statistically significant differences in the self-concept and cognition of the two-year-old class compared with the zero-year-old class. Finally, correlation analysis results show that teachers' emotional empathy and empathic expression had statistically significant positive correlations with infants' basic emotional and social behavior. Teachers' cognitive empathy had statistically significant positive correlations with infants' self-concept and cognitive control. Childcare teachers' cognitive empathy, emotional empathy, and empathic expression had statistically significant positive correlations with infants' peer relations and relations with their teachers. Multiple regressions on the infant's social emotional development variables of the three teacher's emphatic ability variables showed that only cognitive emphatic ability was the significant predictor on the infant's cognitive and peer relations developments. These findings imply a need to create an environment that provides childcare teachers with physical and psychological supports to enhance their empathic abilities, and run programs designed to improve their diverse empathic abilities so that infants can develop socially and emotionally.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.