본 연구는 연령에 따른 유아의 사회정서발달의 특성에 기초하여 36개월부터 78개월까지 유아의 사회정서발달 및 행동 문제를 조기에 선별할 수 있는 도구를 개발하고 타당화하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌 및 선행연구 고찰과 학계 및 현장 전문가들의 내용타당도 검증, 부모와 양육자를 대상으로 한 예비연구를 통해 문항을 구성하고, 표준화 연구를 수행하여 유아를 위한 사회정서발달선별도구로서 효과성을 파악하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 ...
본 연구는 연령에 따른 유아의 사회정서발달의 특성에 기초하여 36개월부터 78개월까지 유아의 사회정서발달 및 행동 문제를 조기에 선별할 수 있는 도구를 개발하고 타당화하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌 및 선행연구 고찰과 학계 및 현장 전문가들의 내용타당도 검증, 부모와 양육자를 대상으로 한 예비연구를 통해 문항을 구성하고, 표준화 연구를 수행하여 유아를 위한 사회정서발달선별도구로서 효과성을 파악하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 델파이 분석 결과는 어떠한가? 1-1. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 영역 및 하위요인은 어떠한가? 1-2. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 문항양호도 및 내용타당도는 어떠한가?
[연구문제 2] 유아를 위한 사회정서선별도구의 예비 연구를 통한 분석 결과는 어떠한가? 2-1. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 연령별 문항 구성은 어떠한가?
[연구문제 3] 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 표준화를 위한 심리측정학적 속성은 어떠한가? 3-1. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 연령별 기술통계는 어떠한가? 3-2. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 연령별 타당도는 어떠한가? 3-3. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 신뢰도는 어떠한가?
본 연구는 DeVellis(2017)가 제시한 도구 개발 및 검증단계에 따라 수행하였다. 유아 사회정서발달 관련 문헌과 기존 도구를 분석한 후, 사회정서발달 특성을 반영한 문항을 추출하였다. 이후 유아교육, 유아특수교육 전공 교수 4명의 자문을 받아 초기 델파이 초안을 구성하였다. 2차에 걸쳐 진행된 학계 및 현장 전문가 델파이 조사와 유아 부모 및 양육자를 대상으로 한 예비조사를 통해 문항에 대한 적절성 및 유용성을 확인하였다. 최종적으로 도출된 문항을 토대로 전국 36개월 이상 유아의 부모 및 양육자 470명을 대상으로 표준화 연구를 수행하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 WINSTEPS 5.2.2를 사용하여 타당도(문항적합도, 절선점수 산출, 공인타당도, 변별도)와 신뢰도(내적일관성신뢰도, 재검사신뢰도)를 검증하였다.
위와 같은 절차를 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아를 위한 사회정서발달선별도구 6개 영역, 66개 문항으로 구성되었다. 사회적 상호작용, 자기조절, 독립성, 정서발달, 긍정적 자아상과 같은 유아기 전반적인 사회정서발달 과업과 유아의 사회정서발달에 어려움이 있을 경우 나타날 수 있는 행동 문제를 포함하였다. 둘째, 델파이조사와 예비조사 과정을 통해 도출된 66개 문항은 36개월-47개월 30일 대상 50개 문항, 48개월-78개월 30일 대상 52개 문항으로 재구성되었다. 셋째, 전국 유아를 대상으로 심리측정학적 연구를 수행하여 높은 신뢰도와 타당도를 확보하였다.
결론적으로 유아를 위한 사회정서발달선별도구는 유아의 부모나 양육자가 간단하게 작성할 수 있게 구성되었다. 사회정서발달 측면에서 심도 있는 평가가 필요한 유아를 판별하는 데 타당한 도구임을 확인하였다. 따라서 유아를 위한 사회정서발달선별도구는 사회정서발달에 어려움이 있는 유아를 선별하여 조기에 적절한 개입과 지원을 위한 기초자료를 제공한 기여점이 있는 것으로 본다.
본 연구는 연령에 따른 유아의 사회정서발달의 특성에 기초하여 36개월부터 78개월까지 유아의 사회정서발달 및 행동 문제를 조기에 선별할 수 있는 도구를 개발하고 타당화하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌 및 선행연구 고찰과 학계 및 현장 전문가들의 내용타당도 검증, 부모와 양육자를 대상으로 한 예비연구를 통해 문항을 구성하고, 표준화 연구를 수행하여 유아를 위한 사회정서발달선별도구로서 효과성을 파악하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 델파이 분석 결과는 어떠한가? 1-1. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 영역 및 하위요인은 어떠한가? 1-2. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 문항양호도 및 내용타당도는 어떠한가?
[연구문제 2] 유아를 위한 사회정서선별도구의 예비 연구를 통한 분석 결과는 어떠한가? 2-1. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 연령별 문항 구성은 어떠한가?
[연구문제 3] 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 표준화를 위한 심리측정학적 속성은 어떠한가? 3-1. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 연령별 기술통계는 어떠한가? 3-2. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 연령별 타당도는 어떠한가? 3-3. 유아를 위한 사회정서발달선별도구의 신뢰도는 어떠한가?
본 연구는 DeVellis(2017)가 제시한 도구 개발 및 검증단계에 따라 수행하였다. 유아 사회정서발달 관련 문헌과 기존 도구를 분석한 후, 사회정서발달 특성을 반영한 문항을 추출하였다. 이후 유아교육, 유아특수교육 전공 교수 4명의 자문을 받아 초기 델파이 초안을 구성하였다. 2차에 걸쳐 진행된 학계 및 현장 전문가 델파이 조사와 유아 부모 및 양육자를 대상으로 한 예비조사를 통해 문항에 대한 적절성 및 유용성을 확인하였다. 최종적으로 도출된 문항을 토대로 전국 36개월 이상 유아의 부모 및 양육자 470명을 대상으로 표준화 연구를 수행하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 WINSTEPS 5.2.2를 사용하여 타당도(문항적합도, 절선점수 산출, 공인타당도, 변별도)와 신뢰도(내적일관성신뢰도, 재검사신뢰도)를 검증하였다.
위와 같은 절차를 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아를 위한 사회정서발달선별도구 6개 영역, 66개 문항으로 구성되었다. 사회적 상호작용, 자기조절, 독립성, 정서발달, 긍정적 자아상과 같은 유아기 전반적인 사회정서발달 과업과 유아의 사회정서발달에 어려움이 있을 경우 나타날 수 있는 행동 문제를 포함하였다. 둘째, 델파이조사와 예비조사 과정을 통해 도출된 66개 문항은 36개월-47개월 30일 대상 50개 문항, 48개월-78개월 30일 대상 52개 문항으로 재구성되었다. 셋째, 전국 유아를 대상으로 심리측정학적 연구를 수행하여 높은 신뢰도와 타당도를 확보하였다.
결론적으로 유아를 위한 사회정서발달선별도구는 유아의 부모나 양육자가 간단하게 작성할 수 있게 구성되었다. 사회정서발달 측면에서 심도 있는 평가가 필요한 유아를 판별하는 데 타당한 도구임을 확인하였다. 따라서 유아를 위한 사회정서발달선별도구는 사회정서발달에 어려움이 있는 유아를 선별하여 조기에 적절한 개입과 지원을 위한 기초자료를 제공한 기여점이 있는 것으로 본다.
The purpose of this study is to develop and evaluate a tool for early screening of social-emotional development difficulties in young children aged between 36 and 78 months based on the characteristics of social-emotional development by age. A review of literature and previous studies, verification ...
The purpose of this study is to develop and evaluate a tool for early screening of social-emotional development difficulties in young children aged between 36 and 78 months based on the characteristics of social-emotional development by age. A review of literature and previous studies, verification of the content validity from academic and field experts, and preliminary research on parents and caregivers were conducted to develop a questionnaire, and standardization research was carried out to assess the effectiveness of the social-emotional development screening tool for young children. The research questions are as follows:
[Research question 1] What is the result of the Delphi analysis of the social-emotional screening instrument for young children? 1-1. What are the areas and sub-factors of the social-emotional screening instrument for young children? 1-2. How are the item quality and content validity of the social-emotional screening instrument for young children?
[Research question 2] What is the result of the preliminary study of the social-emotional screening instrument for young children? 2-1. How is the composition of questions by age in the social-emotional screening instrument for young children?
[Research question 3] What are the psychometric properties for standardization of social-emotional screening instrument for young children? 3-1. What are the descriptive statistics by age of the social-emotional screening instrument for young children? 3-2. How is the validity of the social-emotional screening instrument for young children by age? 3-3. How reliable is the social-emotional screening instrument for young children?
This study was conducted according to the tool development and verification steps suggested by DeVellis (2017). After analyzing literature and existing instruments related to early childhood social-emotional development, questions reflecting the characteristics of social-emotional development were created. Then, the initial Delphi draft was formed with the advice of four professors majoring in early childhood education and early childhood special education. The appropriateness and usefulness of the questionnaire were verified through the Delphi study of academics and field experts performed over two rounds and the preliminary study targeting parents and caregivers. Eventually, the standardization study was conducted targeting 470 parents and caregivers of the children aged 36 months or older nationwide based on the reorganized questions. The validity (item fit, cut-off point calculation, official validity, discrimination) and reliability (internal consistency reliability, test-retest reliability) of the collected data were verified by using SPSS 21.0 and WINSTEPS 5.2.2.
The summary of the research results derived from the aforementioned procedure is as follows:
First, the social emotional screening instrument for young children is composed of six domains and 66 questions. The overall social-emotional development tasks in early childhood such as social interaction, self-regulation, independence, emotional development, and self-concept are included, and challenging behavior that may appear when children have difficulties in social-emotional development is incorporated as well. Second, the 66 questions obtained from the Delphi study and the preliminary study process were reorganized into 50 questions for children aged from 36 months to 47 months and 30 days, and 52 questions for children aged from 48 months to 78 months and 30 days. Third, the psychometric study was conducted targeting children nationwide to secure high reliability and validity.
In conclusion, the social-emotional development screening instrument for young children was designed so that parents or caregivers of young children could write it simply. It was confirmed that it is a valid instrument for discriminating children who need in-depth evaluation in terms of social-emotional development.
Therefore, the social-emotional screening instrument for young children is considered to have contributed to providing basic data for early intervention and support by selecting children with difficulties in social-emotional development.
The purpose of this study is to develop and evaluate a tool for early screening of social-emotional development difficulties in young children aged between 36 and 78 months based on the characteristics of social-emotional development by age. A review of literature and previous studies, verification of the content validity from academic and field experts, and preliminary research on parents and caregivers were conducted to develop a questionnaire, and standardization research was carried out to assess the effectiveness of the social-emotional development screening tool for young children. The research questions are as follows:
[Research question 1] What is the result of the Delphi analysis of the social-emotional screening instrument for young children? 1-1. What are the areas and sub-factors of the social-emotional screening instrument for young children? 1-2. How are the item quality and content validity of the social-emotional screening instrument for young children?
[Research question 2] What is the result of the preliminary study of the social-emotional screening instrument for young children? 2-1. How is the composition of questions by age in the social-emotional screening instrument for young children?
[Research question 3] What are the psychometric properties for standardization of social-emotional screening instrument for young children? 3-1. What are the descriptive statistics by age of the social-emotional screening instrument for young children? 3-2. How is the validity of the social-emotional screening instrument for young children by age? 3-3. How reliable is the social-emotional screening instrument for young children?
This study was conducted according to the tool development and verification steps suggested by DeVellis (2017). After analyzing literature and existing instruments related to early childhood social-emotional development, questions reflecting the characteristics of social-emotional development were created. Then, the initial Delphi draft was formed with the advice of four professors majoring in early childhood education and early childhood special education. The appropriateness and usefulness of the questionnaire were verified through the Delphi study of academics and field experts performed over two rounds and the preliminary study targeting parents and caregivers. Eventually, the standardization study was conducted targeting 470 parents and caregivers of the children aged 36 months or older nationwide based on the reorganized questions. The validity (item fit, cut-off point calculation, official validity, discrimination) and reliability (internal consistency reliability, test-retest reliability) of the collected data were verified by using SPSS 21.0 and WINSTEPS 5.2.2.
The summary of the research results derived from the aforementioned procedure is as follows:
First, the social emotional screening instrument for young children is composed of six domains and 66 questions. The overall social-emotional development tasks in early childhood such as social interaction, self-regulation, independence, emotional development, and self-concept are included, and challenging behavior that may appear when children have difficulties in social-emotional development is incorporated as well. Second, the 66 questions obtained from the Delphi study and the preliminary study process were reorganized into 50 questions for children aged from 36 months to 47 months and 30 days, and 52 questions for children aged from 48 months to 78 months and 30 days. Third, the psychometric study was conducted targeting children nationwide to secure high reliability and validity.
In conclusion, the social-emotional development screening instrument for young children was designed so that parents or caregivers of young children could write it simply. It was confirmed that it is a valid instrument for discriminating children who need in-depth evaluation in terms of social-emotional development.
Therefore, the social-emotional screening instrument for young children is considered to have contributed to providing basic data for early intervention and support by selecting children with difficulties in social-emotional development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.