중국 고대의 교육은 처음에는 남녀유별의 교육시스템이었다. 만약 중국 교육의 근원을 찾고자 한다면 원시사회 사람들의 사회경험에 대한 구두로 전수하던 시대로 거슬러 올라 갈 수 있다. 인류가 부계사회에 진입하고 사회적 분업이 달라지면서 여성들은 지위가 점점 떨어지고 가사와 아이양육을 전문으로 하게 되었다. 이로써 남존여비의 격차가 형성되었다. 하(夏)나라 시기 이미 공식적으로 설립한 학교가 있었는데 “교(校)”를 상(商)나라 때는 “서(序)”라 부르고, 주(周)나라 때는 “상(庠)”이라 불렀지만 그 성질은 동일하다. 이로써 중국의 교육은 최초부터 계승성을 가지고 있었음을 알 수 있다. 다만 여성은 하·상·주 시대 뿐만 아니라 노예사회부터 봉건사회까지 학교교육에서 시종 배제되었었다. 다행인 것은 여성교육이 결코 사라지지 않고 전통 관학과는 판이하게 다른 모습으로 스스로 발전을 했다. 한(漢)나라 때부터 ...
중국 고대의 교육은 처음에는 남녀유별의 교육시스템이었다. 만약 중국 교육의 근원을 찾고자 한다면 원시사회 사람들의 사회경험에 대한 구두로 전수하던 시대로 거슬러 올라 갈 수 있다. 인류가 부계사회에 진입하고 사회적 분업이 달라지면서 여성들은 지위가 점점 떨어지고 가사와 아이양육을 전문으로 하게 되었다. 이로써 남존여비의 격차가 형성되었다. 하(夏)나라 시기 이미 공식적으로 설립한 학교가 있었는데 “교(校)”를 상(商)나라 때는 “서(序)”라 부르고, 주(周)나라 때는 “상(庠)”이라 불렀지만 그 성질은 동일하다. 이로써 중국의 교육은 최초부터 계승성을 가지고 있었음을 알 수 있다. 다만 여성은 하·상·주 시대 뿐만 아니라 노예사회부터 봉건사회까지 학교교육에서 시종 배제되었었다. 다행인 것은 여성교육이 결코 사라지지 않고 전통 관학과는 판이하게 다른 모습으로 스스로 발전을 했다. 한(漢)나라 때부터 전해 내려온《예기(禮記)》,《의례(儀禮)》의 내용을 살펴보면 주(周)나라 때부터 여성교육이 생겼음을 추측할 수 있다. 그 후 교육체제 속에서 여성교육은 남성교육과 병행발전을 하면서 여성교육만의 독특한 풍격을 만들었다. 본 논문은 중국의 여성교육을 연구대상으로 하여 여성교육의 정점이었던 송나라를 연구시점으로 여성교육의 내용과 교육방식에 대해 연구를 진행했다. 서론 부분에서는 본 연구의 이유와 목적, 학계선행연구 성과, 연구방향 및 연구의 의의를 소개하면서 본 연구와 관련된 이론을 서술하고 그밖에 본 연구의 연구방법 등을 간략하게 소개했다. 논문의 중심부분에서는 우선, 周나라부터 송나라까지의 여성교육의 발전역사를 정리하면서 발전맥락을 가려내고 시기별 교육내용의 발전변화와 교육방식의 발전변화를 명확히 하였다. 이 기초에서 중국 여성교육의 기본내용과 교육방식을 정하고 송나라 이후 여성교육의 발전연구를 위해 대략적인 틀을 구성했다. 이 부분에서 중국의 여성교육이 단순함에서 풍부한 발전과정을 거쳤으며, 교육내용과 교육형태가 단일함에서 다양화되었고 중국의 전통 여성교육이 송나라에 이르러 절정에 달하였는데 이 시기 여성교육의 대중성이 확대되어 평민여성도 교육을 받게 됨을 강조하여 논술하였다. 다음으로 정치, 경제, 문화, 과학기술 등 방면에서 송나라 여성교육의 번영원인에 대해 분석했다. 이를 기초로 하여 원·명·청시기의 여성교육이 새로운 변화가 나타난 원인을 탐석했다. 그다음으로, 원·명·청 여성교육이 보여주는 시대적 특징을 설명하고 그 원인을 구체적으로 분석하였으며, 송나라 여성교육으로 대표되는 중국 여성교육이 원·명·청 여성교육에 미치는 영향을 분석했다. 특히 송나라 이학(理學)이 원·명·청시기 여성의 ‘정절교육’에 대한 영향과 명청 시기 여성에 대한 “재덕지변(才德之辯)”이 여성교육에 미친 영향을 서술하였다. 마지막으로, 근현대 사회에서 유신파(維新派), 부르주아혁명파 등 각 유파가 제창해 온 여성교육 사상을 결합하여, 근현대 여성교육 내용의 변화를 분석하고, 여성 교육의 본질을 해부하였다. 이를 바탕으로 첫째, 현대사회에서 여자아이의 언행이 조잡하고 천박한 등의 현상을 주의 깊게 관찰하여 분석하였고; 둘째, 역할논리를 도입하여 현대여성의 역할문제를 분석하고, 다원적 가치관의 영향으로 인해 생활과 직업에서 많은 모순을 야기하며, 역할충돌 및 여성의 역할기대 불균형을 이루고 있음을 지적하였다. 마지막으로 역할연기, 역할학습 등의 이론으로 가정, 학교, 사회 세 가지 교육방식을 통해 현대 여성의 다양한 신분에 맞는 교육을 완성해야 한다고 강조하고 교육과 적응을 통한 역할전환을 통해 복잡한 상황에 유연하게 대처할 수 있어야 하고 여학생의 도덕교육과 전통문화지식 습득을 강화해 정서를 수련하고 소양을 높이며 사회주의 사업건설의 우수 책임자가 될 것을 제창했다. 결론 부분에서는 전체 연구 과정을 되돌아보고, 각 부분의 내용을 개괄 총결하였으며 또한 본 연구의 불완전한 부분과 후속 연구를 어떻게 전개할 것인지를 지적하고, 중국 전통 여성교육의 정수를 계승하여 중국 현대사회의 여성 육 사업을 잘 해나가야 함을 재차 강조하였다.
중국 고대의 교육은 처음에는 남녀유별의 교육시스템이었다. 만약 중국 교육의 근원을 찾고자 한다면 원시사회 사람들의 사회경험에 대한 구두로 전수하던 시대로 거슬러 올라 갈 수 있다. 인류가 부계사회에 진입하고 사회적 분업이 달라지면서 여성들은 지위가 점점 떨어지고 가사와 아이양육을 전문으로 하게 되었다. 이로써 남존여비의 격차가 형성되었다. 하(夏)나라 시기 이미 공식적으로 설립한 학교가 있었는데 “교(校)”를 상(商)나라 때는 “서(序)”라 부르고, 주(周)나라 때는 “상(庠)”이라 불렀지만 그 성질은 동일하다. 이로써 중국의 교육은 최초부터 계승성을 가지고 있었음을 알 수 있다. 다만 여성은 하·상·주 시대 뿐만 아니라 노예사회부터 봉건사회까지 학교교육에서 시종 배제되었었다. 다행인 것은 여성교육이 결코 사라지지 않고 전통 관학과는 판이하게 다른 모습으로 스스로 발전을 했다. 한(漢)나라 때부터 전해 내려온《예기(禮記)》,《의례(儀禮)》의 내용을 살펴보면 주(周)나라 때부터 여성교육이 생겼음을 추측할 수 있다. 그 후 교육체제 속에서 여성교육은 남성교육과 병행발전을 하면서 여성교육만의 독특한 풍격을 만들었다. 본 논문은 중국의 여성교육을 연구대상으로 하여 여성교육의 정점이었던 송나라를 연구시점으로 여성교육의 내용과 교육방식에 대해 연구를 진행했다. 서론 부분에서는 본 연구의 이유와 목적, 학계선행연구 성과, 연구방향 및 연구의 의의를 소개하면서 본 연구와 관련된 이론을 서술하고 그밖에 본 연구의 연구방법 등을 간략하게 소개했다. 논문의 중심부분에서는 우선, 周나라부터 송나라까지의 여성교육의 발전역사를 정리하면서 발전맥락을 가려내고 시기별 교육내용의 발전변화와 교육방식의 발전변화를 명확히 하였다. 이 기초에서 중국 여성교육의 기본내용과 교육방식을 정하고 송나라 이후 여성교육의 발전연구를 위해 대략적인 틀을 구성했다. 이 부분에서 중국의 여성교육이 단순함에서 풍부한 발전과정을 거쳤으며, 교육내용과 교육형태가 단일함에서 다양화되었고 중국의 전통 여성교육이 송나라에 이르러 절정에 달하였는데 이 시기 여성교육의 대중성이 확대되어 평민여성도 교육을 받게 됨을 강조하여 논술하였다. 다음으로 정치, 경제, 문화, 과학기술 등 방면에서 송나라 여성교육의 번영원인에 대해 분석했다. 이를 기초로 하여 원·명·청시기의 여성교육이 새로운 변화가 나타난 원인을 탐석했다. 그다음으로, 원·명·청 여성교육이 보여주는 시대적 특징을 설명하고 그 원인을 구체적으로 분석하였으며, 송나라 여성교육으로 대표되는 중국 여성교육이 원·명·청 여성교육에 미치는 영향을 분석했다. 특히 송나라 이학(理學)이 원·명·청시기 여성의 ‘정절교육’에 대한 영향과 명청 시기 여성에 대한 “재덕지변(才德之辯)”이 여성교육에 미친 영향을 서술하였다. 마지막으로, 근현대 사회에서 유신파(維新派), 부르주아혁명파 등 각 유파가 제창해 온 여성교육 사상을 결합하여, 근현대 여성교육 내용의 변화를 분석하고, 여성 교육의 본질을 해부하였다. 이를 바탕으로 첫째, 현대사회에서 여자아이의 언행이 조잡하고 천박한 등의 현상을 주의 깊게 관찰하여 분석하였고; 둘째, 역할논리를 도입하여 현대여성의 역할문제를 분석하고, 다원적 가치관의 영향으로 인해 생활과 직업에서 많은 모순을 야기하며, 역할충돌 및 여성의 역할기대 불균형을 이루고 있음을 지적하였다. 마지막으로 역할연기, 역할학습 등의 이론으로 가정, 학교, 사회 세 가지 교육방식을 통해 현대 여성의 다양한 신분에 맞는 교육을 완성해야 한다고 강조하고 교육과 적응을 통한 역할전환을 통해 복잡한 상황에 유연하게 대처할 수 있어야 하고 여학생의 도덕교육과 전통문화지식 습득을 강화해 정서를 수련하고 소양을 높이며 사회주의 사업건설의 우수 책임자가 될 것을 제창했다. 결론 부분에서는 전체 연구 과정을 되돌아보고, 각 부분의 내용을 개괄 총결하였으며 또한 본 연구의 불완전한 부분과 후속 연구를 어떻게 전개할 것인지를 지적하고, 중국 전통 여성교육의 정수를 계승하여 중국 현대사회의 여성 육 사업을 잘 해나가야 함을 재차 강조하였다.
From the very beginning, the education system in ancient China was a two-track educational system in which men and women were different. If we want to explore the source of Chinese education, we can trace back to the oral teaching of life experience in primitive society. In the patriarchal society, ...
From the very beginning, the education system in ancient China was a two-track educational system in which men and women were different. If we want to explore the source of Chinese education, we can trace back to the oral teaching of life experience in primitive society. In the patriarchal society, women's status has declined due to different social division of labor. They are full-time in family affairs and raising children. The status difference between men and women has been formed. In Xia Dynasty, there was an official school "Xiao", which was called "Xu" in Shang Dynasty and "Xiang" in Zhou Dynasty. The names are different, but the nature is the same. From here, we can see that China's education has been inherited from the very beginning. However, throughout the history of Chinese education, women have always been excluded from official schools. Fortunately, women's education did not disappear in China, but developed on its own with a very different look from the traditional official schools. According to the records of The Book of Rites and Yili, which have been handed down since Han Dynasty, the female education in China has been produced during Zhou Dynasty. Since then, within the education system, women's education and men's one have developed in parallel and formed their own unique style. This paper takes women’s education in China as the research object, selects the peak of the development of female education, Song Dynasty as the research point, and carries out the research from two dimensions: the educational content of women’s education and the way of receiving education. The introduction part introduces the reason and purpose of this study, previous research review, research ideas and research significance, expounds the theories related to this study, and briefly introduces the research methods of this study. The main part of the article, first of all, summarizes the development history of women's education from Zhou Dynasty to Song Dynasty, clarifies the development context, defines the development and changes of education content and education methods in each dynasty, establishes the basic content and education methods of Chinese women's education on this basis, and sets a general framework for the development of women's education after Song Dynasty. In this part, women's education in China has undergone a process of development from simple to rich. The contents and forms of education have changed from single to diversified. China's traditional women's education reached its peak in Song Dynasty. The audience of women's education has expanded, and the education of civilian women has become a bright spot. Secondly, the paper analyzes the reasons for the prosperity of female education in Song Dynasty from the aspects of politics, economy, culture, science and technology. On this basis, the paper attempts to analyze the reasons for the new changes in female education in Yuan, Ming and Qing Dynasties, which will be talked about in the later part. Thirdly, the paper expounds the characteristics of the times of women education in Yuan, Ming and Qing Dynasties, analyzes the reasons, and the impact of Chinese women’s education, represented by women education in Song Dynasty, on women education in Yuan, Ming and Qing Dynasties. In particular, the paper argues the influence of Neo-Confucianism in Song Dynasty on the chastity education of women in Yuan, Ming and Qing Dynasties, and the influence of women's "debate on talent and morality" on women's education in Ming and Qing Dynasties. Finally, combined with the popular female education thoughts of bourgeois reformers, bourgeois revolutionaries and other schools in modern society, this paper analyzes the changes in the content of modern female education and the essence of female education. On this basis, first of all, the paper pays close attention to and analyzes the phenomenon of girls' rude words and deeds in modern society, and attributes it to the reality that women's moral education is desalinated and their cultural foundation is shallow in modern society; Secondly, the paper introduces the role theory, analyzes the role of modern women, and points out that due to the influence of multiple values, women's roles have many contradictions in life and career, resulting in role conflicts and imbalance of women's role expectations; Finally, under the guidance of the theories of role play and role learning, through three educational methods of family, school and society, we can complete the education that matches the various identities of modern women, and realize the transformation of roles through education and adjustment, so as to calmly deal with various complex situations. It is advocated to strengthen the moral education of female students and the study of traditional cultural knowledge, so as to cultivate their sentiment, improve their quality and become excellent builders of the socialist cause. The conclusion part reviews the whole research process, summarizes the contents of each part, points out the imperfections of this study and how to carry out the follow-up research, and once again emphasizes the need to inherit the essence of Chinese traditional women’s education and do a beneficial job in the cause of women’s education in modern China.
From the very beginning, the education system in ancient China was a two-track educational system in which men and women were different. If we want to explore the source of Chinese education, we can trace back to the oral teaching of life experience in primitive society. In the patriarchal society, women's status has declined due to different social division of labor. They are full-time in family affairs and raising children. The status difference between men and women has been formed. In Xia Dynasty, there was an official school "Xiao", which was called "Xu" in Shang Dynasty and "Xiang" in Zhou Dynasty. The names are different, but the nature is the same. From here, we can see that China's education has been inherited from the very beginning. However, throughout the history of Chinese education, women have always been excluded from official schools. Fortunately, women's education did not disappear in China, but developed on its own with a very different look from the traditional official schools. According to the records of The Book of Rites and Yili, which have been handed down since Han Dynasty, the female education in China has been produced during Zhou Dynasty. Since then, within the education system, women's education and men's one have developed in parallel and formed their own unique style. This paper takes women’s education in China as the research object, selects the peak of the development of female education, Song Dynasty as the research point, and carries out the research from two dimensions: the educational content of women’s education and the way of receiving education. The introduction part introduces the reason and purpose of this study, previous research review, research ideas and research significance, expounds the theories related to this study, and briefly introduces the research methods of this study. The main part of the article, first of all, summarizes the development history of women's education from Zhou Dynasty to Song Dynasty, clarifies the development context, defines the development and changes of education content and education methods in each dynasty, establishes the basic content and education methods of Chinese women's education on this basis, and sets a general framework for the development of women's education after Song Dynasty. In this part, women's education in China has undergone a process of development from simple to rich. The contents and forms of education have changed from single to diversified. China's traditional women's education reached its peak in Song Dynasty. The audience of women's education has expanded, and the education of civilian women has become a bright spot. Secondly, the paper analyzes the reasons for the prosperity of female education in Song Dynasty from the aspects of politics, economy, culture, science and technology. On this basis, the paper attempts to analyze the reasons for the new changes in female education in Yuan, Ming and Qing Dynasties, which will be talked about in the later part. Thirdly, the paper expounds the characteristics of the times of women education in Yuan, Ming and Qing Dynasties, analyzes the reasons, and the impact of Chinese women’s education, represented by women education in Song Dynasty, on women education in Yuan, Ming and Qing Dynasties. In particular, the paper argues the influence of Neo-Confucianism in Song Dynasty on the chastity education of women in Yuan, Ming and Qing Dynasties, and the influence of women's "debate on talent and morality" on women's education in Ming and Qing Dynasties. Finally, combined with the popular female education thoughts of bourgeois reformers, bourgeois revolutionaries and other schools in modern society, this paper analyzes the changes in the content of modern female education and the essence of female education. On this basis, first of all, the paper pays close attention to and analyzes the phenomenon of girls' rude words and deeds in modern society, and attributes it to the reality that women's moral education is desalinated and their cultural foundation is shallow in modern society; Secondly, the paper introduces the role theory, analyzes the role of modern women, and points out that due to the influence of multiple values, women's roles have many contradictions in life and career, resulting in role conflicts and imbalance of women's role expectations; Finally, under the guidance of the theories of role play and role learning, through three educational methods of family, school and society, we can complete the education that matches the various identities of modern women, and realize the transformation of roles through education and adjustment, so as to calmly deal with various complex situations. It is advocated to strengthen the moral education of female students and the study of traditional cultural knowledge, so as to cultivate their sentiment, improve their quality and become excellent builders of the socialist cause. The conclusion part reviews the whole research process, summarizes the contents of each part, points out the imperfections of this study and how to carry out the follow-up research, and once again emphasizes the need to inherit the essence of Chinese traditional women’s education and do a beneficial job in the cause of women’s education in modern China.
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