본 연구는 성인 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인들을 살펴보고자 하였으며, 미래계획을 재정적 계획, 주거 계획, 법적 계획의 하위요인으로 구분하여 각각의 미래계획을 수립하는데 어떠한 요인들이 영향을 미치는 검증하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 통해 성인기 발달장애인의 부모 및 보호자가 발달장애인의 미래계획을 수립하는데 지원할 수 있는 사회복지 및 장애인복지의 개입방법을 모색하고자 한다. 본 연구는 고용노동부와 한국 장애인고용공단 고용개발원에서 구축한 발달장애인의 일과 삶 실태조사 2021년 (Survey on the Work & Life of Persons with Developmental Disabilities 2021) 자료를 분석에 사용하였으며, 그 중에서 만 19세 이상 성인 발달장애인의 보호자 2,692명을 최종 분석 표본수로 활용하였다. 본 연구에서는 ...
본 연구는 성인 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인들을 살펴보고자 하였으며, 미래계획을 재정적 계획, 주거 계획, 법적 계획의 하위요인으로 구분하여 각각의 미래계획을 수립하는데 어떠한 요인들이 영향을 미치는 검증하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 통해 성인기 발달장애인의 부모 및 보호자가 발달장애인의 미래계획을 수립하는데 지원할 수 있는 사회복지 및 장애인복지의 개입방법을 모색하고자 한다. 본 연구는 고용노동부와 한국 장애인고용공단 고용개발원에서 구축한 발달장애인의 일과 삶 실태조사 2021년 (Survey on the Work & Life of Persons with Developmental Disabilities 2021) 자료를 분석에 사용하였으며, 그 중에서 만 19세 이상 성인 발달장애인의 보호자 2,692명을 최종 분석 표본수로 활용하였다. 본 연구에서는 SPSS Statistics 28.0 통계 패키지를 사용하여 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 빈도분석 및 기술통계, t검정 및 일원변량분석, 상관분석, 다중회귀분석, 다항 로지스틱 회귀분석을 본 연구의 분석에 활용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 미래계획 준비 정도는 재정, 주거, 법률 각각의 계획 영역에서 ‘전혀 세워져 있지 않다’가 그 비율이 가장 높은 것으로 나타났으며, 이는 ‘자세히 세워져있지 않다’의 비율에 10배 이상 차이가 나는 것으로 분석되었다. 둘째, 미래계획에 대한 주요변수의 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났으며 그 결과는 다음과 같다. 발달장애인의 특성 중 지적장애 집단과 자폐성장애 집단, 발달장애인의 취업, 미취업 집단 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 또한 장애자녀의 학력 집단 간의 유의한 차이가 나타났으며, 이는 장애자녀의 최종학력이 무학력, 초졸, 중졸, 고졸일 경우보다 대학교 이상일 경우 미래계획 점수가 높게 나타났다. 또한 장애등급 집단에 따른 차이가 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 유의하였다. 장애등급 1급, 2급, 3급 순으로 장애등급이 낮아질수록 미래계획 점수가 높게 나타났다. 보호자 특성 중 학력, 취업상태, 기초생활수급여부에 따라 미래계획에 유의미한 차이가 나타났다. 보호자의 학력에서 대졸 이상 집단과 고졸 이상 집단, 보호자의 취업 집단과 미취업 집단 간의 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 보호자의 기초생활수급을 받는 집단과 받지 않는 집단 간의 유의한 차이가 나타났으며 통계적으로 유의하였다. 보호자의 성별에 따른 미래계획의 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 발달장애인의 특성 중 전반적 미래계획에 영향을 미치는 변수는 다음과 같다. 발달장애인의 연령, 학력, 장애유형, 취업여부가 장애인에게 미래계획 구체화에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 발달장애인의 보호자 특성 중에서는 보호자의 성별, 학력, 건강상태, 삶의 만족, 돌봄부담이 발달장애인의 미래계획수립에 유의미한 영향을 미치는 결과로 나타났다. 넷째, 미래계획을 재정적, 주거, 법적 부분으로 세분화하여 계획이 세워지지 않은 집단 대비 계획이 일부만 세워져 있는 집단, 구체적으로 세워져있는 집단에 유의미한 차이를 검증하였다. 재정적 미래계획에 대해 분석한 결과 발달장애인의 연령과 학력, 장애유형, 보호자의 건강상태, 삶의 만족, 돌봄 부담이 재정적 계획에 정(+)적으로 유의한 결과를 나타내었으며, 장애인 당사자의 성별과 장애등급, 취업여부, 의사소통능력(언어표현), 보호자의 연령과 학력은 재정적 미래계획에 부(-)적으로 구체화되는 것으로 나타났다. 주거 계획에 대해 분석한 결과 발달장애인의 연령, 학력, 장애유형, 보호자의 성별, 건강상태, 삶의 만족, 돌봄부담이 정(+)적으로 유의한 결과를 나타내었으며, 장애등급, 취업여부, 의사소통능력(언어이해)이 미래의 주거계획에 부(-)적으로 구체화되는 것으로 나타났다. 법적 계획에 대하여 분석한 결과 발달장애인의 연령, 장애유형, 보호자의 성별, 건강상태, 삶의 만족, 돌봄부담은 법적 계획과 정(+)적으로 유의한 결과를 나타내었으며, 장애인의 장애등급과, 취업여부, 언어이해수준, 보호자의 연령과 학력은 법적 미래계획을 부(-)적으로 구체화되는 것으로 나타났다. 이처럼 본 연구는 성인 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 발달장애인의 미래계획의 중요성과 필요성을 강조하며, 이에 대한 사회복지 차원의 실천적・정책적 지원을 모색하는데 기반을 제공할 수 있음에 의의가 있다. 후속 연구에서는 발달장애인의 미래계획에 대한 더욱 세분화된 수준에서의 조사가 요구되며, 장애인의 미래계획에 있어 다양한 영역을 포괄하는 장애인의 삶을 총체적으로 고려하여 연구할 필요가 있다.
본 연구는 성인 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인들을 살펴보고자 하였으며, 미래계획을 재정적 계획, 주거 계획, 법적 계획의 하위요인으로 구분하여 각각의 미래계획을 수립하는데 어떠한 요인들이 영향을 미치는 검증하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 통해 성인기 발달장애인의 부모 및 보호자가 발달장애인의 미래계획을 수립하는데 지원할 수 있는 사회복지 및 장애인복지의 개입방법을 모색하고자 한다. 본 연구는 고용노동부와 한국 장애인고용공단 고용개발원에서 구축한 발달장애인의 일과 삶 실태조사 2021년 (Survey on the Work & Life of Persons with Developmental Disabilities 2021) 자료를 분석에 사용하였으며, 그 중에서 만 19세 이상 성인 발달장애인의 보호자 2,692명을 최종 분석 표본수로 활용하였다. 본 연구에서는 SPSS Statistics 28.0 통계 패키지를 사용하여 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 빈도분석 및 기술통계, t검정 및 일원변량분석, 상관분석, 다중회귀분석, 다항 로지스틱 회귀분석을 본 연구의 분석에 활용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 미래계획 준비 정도는 재정, 주거, 법률 각각의 계획 영역에서 ‘전혀 세워져 있지 않다’가 그 비율이 가장 높은 것으로 나타났으며, 이는 ‘자세히 세워져있지 않다’의 비율에 10배 이상 차이가 나는 것으로 분석되었다. 둘째, 미래계획에 대한 주요변수의 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났으며 그 결과는 다음과 같다. 발달장애인의 특성 중 지적장애 집단과 자폐성장애 집단, 발달장애인의 취업, 미취업 집단 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 또한 장애자녀의 학력 집단 간의 유의한 차이가 나타났으며, 이는 장애자녀의 최종학력이 무학력, 초졸, 중졸, 고졸일 경우보다 대학교 이상일 경우 미래계획 점수가 높게 나타났다. 또한 장애등급 집단에 따른 차이가 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 유의하였다. 장애등급 1급, 2급, 3급 순으로 장애등급이 낮아질수록 미래계획 점수가 높게 나타났다. 보호자 특성 중 학력, 취업상태, 기초생활수급여부에 따라 미래계획에 유의미한 차이가 나타났다. 보호자의 학력에서 대졸 이상 집단과 고졸 이상 집단, 보호자의 취업 집단과 미취업 집단 간의 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 보호자의 기초생활수급을 받는 집단과 받지 않는 집단 간의 유의한 차이가 나타났으며 통계적으로 유의하였다. 보호자의 성별에 따른 미래계획의 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 발달장애인의 특성 중 전반적 미래계획에 영향을 미치는 변수는 다음과 같다. 발달장애인의 연령, 학력, 장애유형, 취업여부가 장애인에게 미래계획 구체화에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 발달장애인의 보호자 특성 중에서는 보호자의 성별, 학력, 건강상태, 삶의 만족, 돌봄부담이 발달장애인의 미래계획수립에 유의미한 영향을 미치는 결과로 나타났다. 넷째, 미래계획을 재정적, 주거, 법적 부분으로 세분화하여 계획이 세워지지 않은 집단 대비 계획이 일부만 세워져 있는 집단, 구체적으로 세워져있는 집단에 유의미한 차이를 검증하였다. 재정적 미래계획에 대해 분석한 결과 발달장애인의 연령과 학력, 장애유형, 보호자의 건강상태, 삶의 만족, 돌봄 부담이 재정적 계획에 정(+)적으로 유의한 결과를 나타내었으며, 장애인 당사자의 성별과 장애등급, 취업여부, 의사소통능력(언어표현), 보호자의 연령과 학력은 재정적 미래계획에 부(-)적으로 구체화되는 것으로 나타났다. 주거 계획에 대해 분석한 결과 발달장애인의 연령, 학력, 장애유형, 보호자의 성별, 건강상태, 삶의 만족, 돌봄부담이 정(+)적으로 유의한 결과를 나타내었으며, 장애등급, 취업여부, 의사소통능력(언어이해)이 미래의 주거계획에 부(-)적으로 구체화되는 것으로 나타났다. 법적 계획에 대하여 분석한 결과 발달장애인의 연령, 장애유형, 보호자의 성별, 건강상태, 삶의 만족, 돌봄부담은 법적 계획과 정(+)적으로 유의한 결과를 나타내었으며, 장애인의 장애등급과, 취업여부, 언어이해수준, 보호자의 연령과 학력은 법적 미래계획을 부(-)적으로 구체화되는 것으로 나타났다. 이처럼 본 연구는 성인 발달장애인의 미래계획에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 발달장애인의 미래계획의 중요성과 필요성을 강조하며, 이에 대한 사회복지 차원의 실천적・정책적 지원을 모색하는데 기반을 제공할 수 있음에 의의가 있다. 후속 연구에서는 발달장애인의 미래계획에 대한 더욱 세분화된 수준에서의 조사가 요구되며, 장애인의 미래계획에 있어 다양한 영역을 포괄하는 장애인의 삶을 총체적으로 고려하여 연구할 필요가 있다.
The purpose of the study was to identify the predictive factors that affect the future plans for people with developmental disabilities. This study used the 2021 Work and Life Survey for the people with Developmental Disabilities, and the total number of 2,629 cases were used for final statistical a...
The purpose of the study was to identify the predictive factors that affect the future plans for people with developmental disabilities. This study used the 2021 Work and Life Survey for the people with Developmental Disabilities, and the total number of 2,629 cases were used for final statistical analysis. Descriptive analysis, multiple logistic regression analysis and multi-nominal logistic regression analysis were used. Major findings of this study are as follows. First, more than 60% of the parents do not have future planning. Second, there was a difference between groups in major variables for future planning and the results are as follows. There was a statistically significant difference between the intellectual disability group, the autism group, and the employment and non-employment groups of people with developmental disabilities. In addition, there was a significant difference between the educational background, which means that the future planning score was higher when the final education level of children with disabilities was college or higher than when they had no education, elementary school, middle school, or high school. And there was a difference according to the disability grade group, and the difference was statistically significant. The lower the disability grade, in order of disability grade 1, 2, and 3, the higher the score for future planning. Among the characteristics of guardians, there was a significant difference in future plans according to educational background, employment status, and basic living allowance. There was a statistically significant difference between the group with a college degree or higher and the group with a high school or higher, and between the employed group and the unemployed group in the guardian's educational background. There was a significant difference between the group receiving the guardian's basic livelihood benefits and the group not receiving it, and it was statistically significant. There was no difference in future plans according to the gender of the guardian. Third, among the characteristics of people with developmental disabilities, the variables that affect overall future planning are as follows. It was found that the age, education level, disability type, and employment status of persons with developmental disabilities had a significant impact on the concreteness of future plans for persons with developmental disabilities. This was found to have a significant effect on the future planning of persons with developmental disabilities. Fourth, by subdividing the future plan into financial, housing, and legal parts, significant differences were verified between the group with no plan, the group with only part of the plan, and the group with specific plans. As a result of analyzing the financial future plan, the age and education level of the person with developmental disability, the type of disability, the health status of the guardian, life satisfaction, and the burden of care showed positively (+) significant results in the financial plan, and the gender of the disabled person and disability grade, employment status, communication ability (language expression), guardian's age and educational background were found to be negatively specified in financial future plans. As a result of analyzing the housing plan, the age, education level, disability type, guardian's gender, health status, life satisfaction, and care burden of the person with developmental disability showed positive (+) significant results, and disability grade, employment status, It was found that communication ability (understanding of language) was negatively embodied in future housing plans. As a result of analyzing the legal plan, the age, disability type, guardian's gender, health status, life satisfaction, and care burden of the person with developmental disability showed positively (+) significant results during the legal plan. Employment status, level of language comprehension, age and educational background of the guardian negatively shaped the legal future plan. As such, this study identifies the factors that affect the future planning of adults with developmental disabilities, emphasizes the importance and necessity of future planning for those with developmental disabilities, and implications for social work practice and policy and limitations of this study were discussed. In follow-up research, a more detailed investigation of the future plans of people with developmental disabilities is required, and it is necessary to study the future plans of people with disabilities by considering the lives of people with disabilities as a whole, encompassing various areas.
The purpose of the study was to identify the predictive factors that affect the future plans for people with developmental disabilities. This study used the 2021 Work and Life Survey for the people with Developmental Disabilities, and the total number of 2,629 cases were used for final statistical analysis. Descriptive analysis, multiple logistic regression analysis and multi-nominal logistic regression analysis were used. Major findings of this study are as follows. First, more than 60% of the parents do not have future planning. Second, there was a difference between groups in major variables for future planning and the results are as follows. There was a statistically significant difference between the intellectual disability group, the autism group, and the employment and non-employment groups of people with developmental disabilities. In addition, there was a significant difference between the educational background, which means that the future planning score was higher when the final education level of children with disabilities was college or higher than when they had no education, elementary school, middle school, or high school. And there was a difference according to the disability grade group, and the difference was statistically significant. The lower the disability grade, in order of disability grade 1, 2, and 3, the higher the score for future planning. Among the characteristics of guardians, there was a significant difference in future plans according to educational background, employment status, and basic living allowance. There was a statistically significant difference between the group with a college degree or higher and the group with a high school or higher, and between the employed group and the unemployed group in the guardian's educational background. There was a significant difference between the group receiving the guardian's basic livelihood benefits and the group not receiving it, and it was statistically significant. There was no difference in future plans according to the gender of the guardian. Third, among the characteristics of people with developmental disabilities, the variables that affect overall future planning are as follows. It was found that the age, education level, disability type, and employment status of persons with developmental disabilities had a significant impact on the concreteness of future plans for persons with developmental disabilities. This was found to have a significant effect on the future planning of persons with developmental disabilities. Fourth, by subdividing the future plan into financial, housing, and legal parts, significant differences were verified between the group with no plan, the group with only part of the plan, and the group with specific plans. As a result of analyzing the financial future plan, the age and education level of the person with developmental disability, the type of disability, the health status of the guardian, life satisfaction, and the burden of care showed positively (+) significant results in the financial plan, and the gender of the disabled person and disability grade, employment status, communication ability (language expression), guardian's age and educational background were found to be negatively specified in financial future plans. As a result of analyzing the housing plan, the age, education level, disability type, guardian's gender, health status, life satisfaction, and care burden of the person with developmental disability showed positive (+) significant results, and disability grade, employment status, It was found that communication ability (understanding of language) was negatively embodied in future housing plans. As a result of analyzing the legal plan, the age, disability type, guardian's gender, health status, life satisfaction, and care burden of the person with developmental disability showed positively (+) significant results during the legal plan. Employment status, level of language comprehension, age and educational background of the guardian negatively shaped the legal future plan. As such, this study identifies the factors that affect the future planning of adults with developmental disabilities, emphasizes the importance and necessity of future planning for those with developmental disabilities, and implications for social work practice and policy and limitations of this study were discussed. In follow-up research, a more detailed investigation of the future plans of people with developmental disabilities is required, and it is necessary to study the future plans of people with disabilities by considering the lives of people with disabilities as a whole, encompassing various areas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.