본 연구는 문자지도교육을 교재에 의존하는 현 유아 영어 교육 실정에서 유아가 영어를 읽을 때 고려되어야하는 다양한 요소를 타당성 있게 제시하여 분석하는 연구가 부재한 것으로 보았다. 이에 유아 교재의 읽기 난이도에 해당하는 요소를 바탕으로 연계성이 적절하게 구성되어있는지 분석하고자 하였다. 이를 위해 먼저 타당성이 있는 평가 도구를 개발하고자 하였다. 평가 도구 개발에는 문헌연구와 델파이조사를 사용하고, 이를 통해 평가 도구의 요소와 평가방법을 결정하였다. 그 후 개발된 평가 도구를 활용하여 유아 교재의 단어구조, 어휘, 외형, 삽화, 스토리 구조를 평가하였다. 이에 도출된 수치를 요소별로 분석하고, 최종적으로 교재의 단계별 연계성을 살펴보았다. 더불어 ...
본 연구는 문자지도교육을 교재에 의존하는 현 유아 영어 교육 실정에서 유아가 영어를 읽을 때 고려되어야하는 다양한 요소를 타당성 있게 제시하여 분석하는 연구가 부재한 것으로 보았다. 이에 유아 교재의 읽기 난이도에 해당하는 요소를 바탕으로 연계성이 적절하게 구성되어있는지 분석하고자 하였다. 이를 위해 먼저 타당성이 있는 평가 도구를 개발하고자 하였다. 평가 도구 개발에는 문헌연구와 델파이조사를 사용하고, 이를 통해 평가 도구의 요소와 평가방법을 결정하였다. 그 후 개발된 평가 도구를 활용하여 유아 교재의 단어구조, 어휘, 외형, 삽화, 스토리 구조를 평가하였다. 이에 도출된 수치를 요소별로 분석하고, 최종적으로 교재의 단계별 연계성을 살펴보았다. 더불어 Coh-Metrix 측정방법을 병행하여 언어의 특성도 함께 분석하여 교재의 총체적 평가 결과를 도출하였다. 첫째, 세 교재 모두 단어구조의 난이도가 매우 높았다. 분석된 난이도는 7 - 9로 읽기에 입문하는 유아가 텍스트를 읽을 때 받는 학습 부담이 클 수 있기 때문에 읽기 난이도가 매우 높은 것으로 보인다. 둘째, 어휘의 종류는 구체어와 친숙한 어휘로 적절하게 구성되어 있는 것을 확인할 수 있다. 이를 볼 때 유아 읽기 교재 텍스트의 단어 구성이 단어구조 난이도에 의한 단어보다 내용 중심의 친숙한 어휘로 구성되어 있는 것으로 보인다. 셋째, 세 교재 모두 외형의 단계별 차이를 고려하지 않았다. 텍스트의 위치는 교재별로 상의하나 단계별로는 변화가 없었고, 단계에 따른 활자의 크기 또한 변화가 전혀 없었다. 넷째, 단계별 삽화의 변화가 미미하였다. 외형에 비해 삽화의 명확함이나 내용과의 일치도에 단계별 변화를 시도한 것을 관찰할 수 있었지만, 그 변화가 매우 미미하여, 연계성이 이루어졌다고는 할 수 없었다. 다섯째, 스토리 구조의 연계성이 적절하게 잘 이루어졌다. 단계별로 등장인물과 장소가 추가되어 스토리구조가 복잡해지는 것을 확인할 수 있었다. 마지막으로 Coh-metrix분석은 교재를 정교하게 요소별로 분석할 수 있지만 분석된 결과를 보면 세 교재 간, 각 교재별 등급 간의 큰 차이가 보이지 않았다. 이는 유아 교재의 언어재료가 상대적으로 적기 때문에 Coh-metrix와 같은 코퍼스도구는 유아교재의 분석 및 평가에 알맞지 않다는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 유아용 읽기 교재를 분석에 관한 기준이나 연구가 지속되어야 한다. 현재 유아용 읽기 교재를 분석에 관한 기준이나 연구가 부족한 실정이다. 앞으로 이에 관련된 연구가 지속적으로 실행되어야 할 것이다. 둘째, 같은 난이도로 제시되는 교재들도 출판사 별로 난이도가 다르기 때문에 교재를 선정하기 위해 학부모와 교사는 다양한 부분을 살펴보아야 한다. 셋째, 연계성이 이루어진 교재를 선정하는 것이 중요하다. 세 교재 모두 연계성이 적절하게 이루어진 요소가 적었다. 연계성은 학습자가 적절한 난이도로 지속적인 학습을 하는데 중요한 요소이다. 따라서 교재를 선정할 때 요소별로 연계성이 적절하게 구성되어 있는지를 확인하고 교재를 선택하는 것이 중요하다. 넷째, 난이도에 맞는 단어구조에 기초한 단어로 교재와 친숙한 단어가 함께 구성되어있는 교재가 필요하다. 마지막으로 단계별 외형이 차이가 있는 교재가 필요하다. 외형별 차이를 고려하여 제작된 교재를 선정하는 것이 중요하다. 이에 따른 국가적 기준이 없기 때문에 이에 관한 후속 연구도 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 문자지도교육을 교재에 의존하는 현 유아 영어 교육 실정에서 유아가 영어를 읽을 때 고려되어야하는 다양한 요소를 타당성 있게 제시하여 분석하는 연구가 부재한 것으로 보았다. 이에 유아 교재의 읽기 난이도에 해당하는 요소를 바탕으로 연계성이 적절하게 구성되어있는지 분석하고자 하였다. 이를 위해 먼저 타당성이 있는 평가 도구를 개발하고자 하였다. 평가 도구 개발에는 문헌연구와 델파이조사를 사용하고, 이를 통해 평가 도구의 요소와 평가방법을 결정하였다. 그 후 개발된 평가 도구를 활용하여 유아 교재의 단어구조, 어휘, 외형, 삽화, 스토리 구조를 평가하였다. 이에 도출된 수치를 요소별로 분석하고, 최종적으로 교재의 단계별 연계성을 살펴보았다. 더불어 Coh-Metrix 측정방법을 병행하여 언어의 특성도 함께 분석하여 교재의 총체적 평가 결과를 도출하였다. 첫째, 세 교재 모두 단어구조의 난이도가 매우 높았다. 분석된 난이도는 7 - 9로 읽기에 입문하는 유아가 텍스트를 읽을 때 받는 학습 부담이 클 수 있기 때문에 읽기 난이도가 매우 높은 것으로 보인다. 둘째, 어휘의 종류는 구체어와 친숙한 어휘로 적절하게 구성되어 있는 것을 확인할 수 있다. 이를 볼 때 유아 읽기 교재 텍스트의 단어 구성이 단어구조 난이도에 의한 단어보다 내용 중심의 친숙한 어휘로 구성되어 있는 것으로 보인다. 셋째, 세 교재 모두 외형의 단계별 차이를 고려하지 않았다. 텍스트의 위치는 교재별로 상의하나 단계별로는 변화가 없었고, 단계에 따른 활자의 크기 또한 변화가 전혀 없었다. 넷째, 단계별 삽화의 변화가 미미하였다. 외형에 비해 삽화의 명확함이나 내용과의 일치도에 단계별 변화를 시도한 것을 관찰할 수 있었지만, 그 변화가 매우 미미하여, 연계성이 이루어졌다고는 할 수 없었다. 다섯째, 스토리 구조의 연계성이 적절하게 잘 이루어졌다. 단계별로 등장인물과 장소가 추가되어 스토리구조가 복잡해지는 것을 확인할 수 있었다. 마지막으로 Coh-metrix분석은 교재를 정교하게 요소별로 분석할 수 있지만 분석된 결과를 보면 세 교재 간, 각 교재별 등급 간의 큰 차이가 보이지 않았다. 이는 유아 교재의 언어재료가 상대적으로 적기 때문에 Coh-metrix와 같은 코퍼스도구는 유아교재의 분석 및 평가에 알맞지 않다는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 유아용 읽기 교재를 분석에 관한 기준이나 연구가 지속되어야 한다. 현재 유아용 읽기 교재를 분석에 관한 기준이나 연구가 부족한 실정이다. 앞으로 이에 관련된 연구가 지속적으로 실행되어야 할 것이다. 둘째, 같은 난이도로 제시되는 교재들도 출판사 별로 난이도가 다르기 때문에 교재를 선정하기 위해 학부모와 교사는 다양한 부분을 살펴보아야 한다. 셋째, 연계성이 이루어진 교재를 선정하는 것이 중요하다. 세 교재 모두 연계성이 적절하게 이루어진 요소가 적었다. 연계성은 학습자가 적절한 난이도로 지속적인 학습을 하는데 중요한 요소이다. 따라서 교재를 선정할 때 요소별로 연계성이 적절하게 구성되어 있는지를 확인하고 교재를 선택하는 것이 중요하다. 넷째, 난이도에 맞는 단어구조에 기초한 단어로 교재와 친숙한 단어가 함께 구성되어있는 교재가 필요하다. 마지막으로 단계별 외형이 차이가 있는 교재가 필요하다. 외형별 차이를 고려하여 제작된 교재를 선정하는 것이 중요하다. 이에 따른 국가적 기준이 없기 때문에 이에 관한 후속 연구도 필요할 것으로 보인다.
The purpose of the study is to analyze the connectivity of factors related to the difficulty in reading materials for children Based on their reading difficulties, the reading books and their compositions were analyzed. Prior to the analysis, appropriate analysis methods were established which are D...
The purpose of the study is to analyze the connectivity of factors related to the difficulty in reading materials for children Based on their reading difficulties, the reading books and their compositions were analyzed. Prior to the analysis, appropriate analysis methods were established which are Delphi method and literature reviews. Based on these methods, several components, such as word structure, vocabulary, layout, illustration, story structures, were evaluated. Finally, the inter-difficulty transitions were also closely looked at. In addition, Coh-Metrix was also used in parallel in order to conduct overall evaluations of these reading books. First, the word structures of the three reading books evaluated for this study all had very high difficulties; however, the vocabularies were appropriately composed of concrete words and abstract words. In other words, content-based material with familiar vocabularies was emphasized over difficult word structures. Second, the changes in the illustrations for the different levels were miniscule. The attempts to vary the illustrations were observed; however, they were very minor and did not transition between levels. Third, in contrast, the story structures transitioned effectively. There were more characters and places being added as the difficulty level progressed with increased story complexity. Lastly, the Coh-Metrix results allowed for detailed analysis of each reading book; however, the result comparison was not fruitful due to lack of any significant differences. In other words, Corpus tools, such as Coh-Metrix, may not be useful for preschool reading book comparison analysis studies such as this study. Based on these results, the conclusions and recommendations are as follows. First, there is lack of current reading books with enough emphasis on word structures. Comprising reading books with concrete words and familiar abstract words can be effective. On the other hand, difficult word structures may hinder the learners. Therefore, finding the appropriate balance between the two is necessary in reading book selection. Second, , there was not enough meaningful and effective transitions for all three reading books. It is important to consider the transitional components and structures when selecting a reading book. There is not enough research being conducted on preschool literacy reading books at the moment. The current analysis tools commonly being used are generally limited to vocabularies and corpus; therefore, it is difficult to consider and apply the characteristics of preschoolers. It is necessary for this area of research to continue moving forward for the betterment of early childhood education.
The purpose of the study is to analyze the connectivity of factors related to the difficulty in reading materials for children Based on their reading difficulties, the reading books and their compositions were analyzed. Prior to the analysis, appropriate analysis methods were established which are Delphi method and literature reviews. Based on these methods, several components, such as word structure, vocabulary, layout, illustration, story structures, were evaluated. Finally, the inter-difficulty transitions were also closely looked at. In addition, Coh-Metrix was also used in parallel in order to conduct overall evaluations of these reading books. First, the word structures of the three reading books evaluated for this study all had very high difficulties; however, the vocabularies were appropriately composed of concrete words and abstract words. In other words, content-based material with familiar vocabularies was emphasized over difficult word structures. Second, the changes in the illustrations for the different levels were miniscule. The attempts to vary the illustrations were observed; however, they were very minor and did not transition between levels. Third, in contrast, the story structures transitioned effectively. There were more characters and places being added as the difficulty level progressed with increased story complexity. Lastly, the Coh-Metrix results allowed for detailed analysis of each reading book; however, the result comparison was not fruitful due to lack of any significant differences. In other words, Corpus tools, such as Coh-Metrix, may not be useful for preschool reading book comparison analysis studies such as this study. Based on these results, the conclusions and recommendations are as follows. First, there is lack of current reading books with enough emphasis on word structures. Comprising reading books with concrete words and familiar abstract words can be effective. On the other hand, difficult word structures may hinder the learners. Therefore, finding the appropriate balance between the two is necessary in reading book selection. Second, , there was not enough meaningful and effective transitions for all three reading books. It is important to consider the transitional components and structures when selecting a reading book. There is not enough research being conducted on preschool literacy reading books at the moment. The current analysis tools commonly being used are generally limited to vocabularies and corpus; therefore, it is difficult to consider and apply the characteristics of preschoolers. It is necessary for this area of research to continue moving forward for the betterment of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.