오늘날 세계화와 더불어 최신 기술의 발달과 여러 스마트기기의 등장으로 새로운 영어 학습 방식에 대한 요구가 나날이 증가하고 있다. 이에 스마트폰 앱을 통한 모바일 학습이 하나의 방안으로 등장하게 되었다. 스마트폰 앱은 특히나 어휘학습에 특화되어 있는데 휘발성이 높은 어휘학습의 특성상 스마트폰이 단어의 발음과 강세, 그리고 문장표현까지 반복하여 공부할 충분한 기회를 제공하기 때문이다. 이러한 어휘학습은 정확한 발음과 강세를 들으면서 진행되기 때문에 듣기에도 긍정적인 영향을 미칠 것이라 보았다. 따라서, 본 연구에서는 스마트폰을 어휘...
오늘날 세계화와 더불어 최신 기술의 발달과 여러 스마트기기의 등장으로 새로운 영어 학습 방식에 대한 요구가 나날이 증가하고 있다. 이에 스마트폰 앱을 통한 모바일 학습이 하나의 방안으로 등장하게 되었다. 스마트폰 앱은 특히나 어휘학습에 특화되어 있는데 휘발성이 높은 어휘학습의 특성상 스마트폰이 단어의 발음과 강세, 그리고 문장표현까지 반복하여 공부할 충분한 기회를 제공하기 때문이다. 이러한 어휘학습은 정확한 발음과 강세를 들으면서 진행되기 때문에 듣기에도 긍정적인 영향을 미칠 것이라 보았다. 따라서, 본 연구에서는 스마트폰을 어휘 앱을 활용해서 어휘를 암기했을 때 어휘와 듣기 능력과의 연관성을 알아보고자 하였다. 본 연구에서 제시한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 스마트폰 어휘 앱을 활용하여 어휘를 암기할 시 기존의 종이 어휘 목록을 이용해 어휘를 암기할 때와 비교하여 어휘 시험 점수의 차이가 있는가? 둘째, 스마트폰 어휘 앱을 활용하여 어휘를 암기했을 시 기존의 종이 어휘 목록을 이용해 어휘를 암기했을 때와 비교하여 직후 시행된 듣기 시험 점수의 차이가 있는가? 셋째, 스마트폰 어휘 앱을 활용하여 어휘 암기 후 영어 듣기평가 시 연구 수업 이후 정의적 영역인 흥미도, 자신감, 자율성, 집중도, 부담감에 변화가 있는가?
연구 문제를 살펴보기 위해 경기도에 거주하는 중학교 1학년 4명을 연구대상으로 설정하여 사전 설문과 사전 면담을 한 후 짝수·홀수 주차로 나누어 짝수 차시에는 스마트폰으로 어휘를 암기하고 어휘평가와 듣기평가를 보았고 홀수 차시에는 기존의 종이 어휘 목록으로 어휘를 암기하고 어휘평가와 듣기평가를 보았다. 그리고 마지막으로 사후 설문과 사후 면담을 하였다. 연구에 따른 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트폰을 통해서 어휘를 암기했을 때 종이 어휘 목록으로 어휘를 암기했을 때보다 4명 모두 평균 어휘점수가 더 높았다. 둘째, 스마트폰을 통해서 어휘를 암기하고 듣기평가를 보았을 때 종이 어휘 목록으로 어휘를 암기했을 때보다 4명 모두 평균 듣기 점수가 더 높았다. 셋째, 스마트폰을 통해 어휘를 암기한 후 듣기평가를 보는 수업 진행 결과 사전보다 대부분 흥미도, 자신감, 자율성, 집중도가 향상되고 부담감이 적어지는 정의적 영역의 변화가 일어났다.
결론적으로, 스마트폰 어휘 앱을 활용해서 어휘를 학습했을 때와 종이 어휘 목록을 이용하였을 경우 모두 어휘력과 듣기 능력이 향상되는 추세를 보였으나 스마트폰 어휘 앱을 활용했을 경우가 조금 더 평균 점수가 높았으며, 학습자들의 정의적 영역의 변화에도 긍정적인 영향을 미쳤다.
오늘날 세계화와 더불어 최신 기술의 발달과 여러 스마트기기의 등장으로 새로운 영어 학습 방식에 대한 요구가 나날이 증가하고 있다. 이에 스마트폰 앱을 통한 모바일 학습이 하나의 방안으로 등장하게 되었다. 스마트폰 앱은 특히나 어휘학습에 특화되어 있는데 휘발성이 높은 어휘학습의 특성상 스마트폰이 단어의 발음과 강세, 그리고 문장표현까지 반복하여 공부할 충분한 기회를 제공하기 때문이다. 이러한 어휘학습은 정확한 발음과 강세를 들으면서 진행되기 때문에 듣기에도 긍정적인 영향을 미칠 것이라 보았다. 따라서, 본 연구에서는 스마트폰을 어휘 앱을 활용해서 어휘를 암기했을 때 어휘와 듣기 능력과의 연관성을 알아보고자 하였다. 본 연구에서 제시한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 스마트폰 어휘 앱을 활용하여 어휘를 암기할 시 기존의 종이 어휘 목록을 이용해 어휘를 암기할 때와 비교하여 어휘 시험 점수의 차이가 있는가? 둘째, 스마트폰 어휘 앱을 활용하여 어휘를 암기했을 시 기존의 종이 어휘 목록을 이용해 어휘를 암기했을 때와 비교하여 직후 시행된 듣기 시험 점수의 차이가 있는가? 셋째, 스마트폰 어휘 앱을 활용하여 어휘 암기 후 영어 듣기평가 시 연구 수업 이후 정의적 영역인 흥미도, 자신감, 자율성, 집중도, 부담감에 변화가 있는가?
연구 문제를 살펴보기 위해 경기도에 거주하는 중학교 1학년 4명을 연구대상으로 설정하여 사전 설문과 사전 면담을 한 후 짝수·홀수 주차로 나누어 짝수 차시에는 스마트폰으로 어휘를 암기하고 어휘평가와 듣기평가를 보았고 홀수 차시에는 기존의 종이 어휘 목록으로 어휘를 암기하고 어휘평가와 듣기평가를 보았다. 그리고 마지막으로 사후 설문과 사후 면담을 하였다. 연구에 따른 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트폰을 통해서 어휘를 암기했을 때 종이 어휘 목록으로 어휘를 암기했을 때보다 4명 모두 평균 어휘점수가 더 높았다. 둘째, 스마트폰을 통해서 어휘를 암기하고 듣기평가를 보았을 때 종이 어휘 목록으로 어휘를 암기했을 때보다 4명 모두 평균 듣기 점수가 더 높았다. 셋째, 스마트폰을 통해 어휘를 암기한 후 듣기평가를 보는 수업 진행 결과 사전보다 대부분 흥미도, 자신감, 자율성, 집중도가 향상되고 부담감이 적어지는 정의적 영역의 변화가 일어났다.
결론적으로, 스마트폰 어휘 앱을 활용해서 어휘를 학습했을 때와 종이 어휘 목록을 이용하였을 경우 모두 어휘력과 듣기 능력이 향상되는 추세를 보였으나 스마트폰 어휘 앱을 활용했을 경우가 조금 더 평균 점수가 높았으며, 학습자들의 정의적 영역의 변화에도 긍정적인 영향을 미쳤다.
The demand for new English learning methods is increasing due to globalization and various smart devices. Smartphone apps are particularly specialized in vocabulary learning because smartphones can provide opportunities to study repeatedly including pronunciation, stress, and sentence expression. Th...
The demand for new English learning methods is increasing due to globalization and various smart devices. Smartphone apps are particularly specialized in vocabulary learning because smartphones can provide opportunities to study repeatedly including pronunciation, stress, and sentence expression. This vocabulary learning proceeds while listening to accurate pronunciation and stress; thus, it might have a positive effect on listening. The goal of this study is to determine the relationship between vocabulary and listening skills when memorizing vocabulary with a smartphone vocabulary app. The research questions presented here are multifold: First, is there any difference in vocabulary test scores between memorizing vocabulary using a smartphone vocabulary app and memorizing vocabulary using printed vocabulary lists? Second, is there any difference in listening scores conducted immediately after memorizing vocabulary using a smartphone versus those conducted immediately after memorizing vocabulary using printed vocabulary lists? Third, is there any difference in interest, confidence, autonomy, concentration, and burden after the listening evaluation and after memorizing vocabulary with a smartphone vocabulary app? To examine the research questions, four first-year middle school students living in Gyeonggi Province were selected as subjects, and pre-survey and pre-interview evaluations were conducted. They were then evaluated for vocabulary and listening skills after memorizing vocabulary with a smartphone in even-numbered lessons and with printed vocabulary lists in odd-numbered lessons.
In conclusion, there were improved vocabulary and listening skills with both a smartphone vocabulary app and a printed vocabulary list. However, the smartphone vocabulary app was more effective, and it had a positive effect on changes in learners' affective domain.
The demand for new English learning methods is increasing due to globalization and various smart devices. Smartphone apps are particularly specialized in vocabulary learning because smartphones can provide opportunities to study repeatedly including pronunciation, stress, and sentence expression. This vocabulary learning proceeds while listening to accurate pronunciation and stress; thus, it might have a positive effect on listening. The goal of this study is to determine the relationship between vocabulary and listening skills when memorizing vocabulary with a smartphone vocabulary app. The research questions presented here are multifold: First, is there any difference in vocabulary test scores between memorizing vocabulary using a smartphone vocabulary app and memorizing vocabulary using printed vocabulary lists? Second, is there any difference in listening scores conducted immediately after memorizing vocabulary using a smartphone versus those conducted immediately after memorizing vocabulary using printed vocabulary lists? Third, is there any difference in interest, confidence, autonomy, concentration, and burden after the listening evaluation and after memorizing vocabulary with a smartphone vocabulary app? To examine the research questions, four first-year middle school students living in Gyeonggi Province were selected as subjects, and pre-survey and pre-interview evaluations were conducted. They were then evaluated for vocabulary and listening skills after memorizing vocabulary with a smartphone in even-numbered lessons and with printed vocabulary lists in odd-numbered lessons.
In conclusion, there were improved vocabulary and listening skills with both a smartphone vocabulary app and a printed vocabulary list. However, the smartphone vocabulary app was more effective, and it had a positive effect on changes in learners' affective domain.
주제어
#스마트폰 앱 듣기 어휘 모바일 학습 정의적 영역 Mobile-learning Smartphone application Listening Vocabulary Affective domain
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.