친환경 제주감물염색 패션제품의 지각된 혜택과 위험이 소비가치와 구매의도에 미치는 영향 연구 : 원산지 이미지 조절효과를 중심으로 A Study on the Effects of Perceived Benefits and Risks of Eco-Friendly Jeju Persimmons Juice Dyed Apparel on Consumption Value and Purchase Intention : Focusing on the moderation of district images원문보기
현대사회의 급격한 변화와 발전으로 사람들은 편리해지고 풍요로워졌지만 환경오염과 그에 따른 부작용은 심각한 상황이다. 2018년 3월 유엔 유럽 경제위원회(UNECE)의 국제회의에서 ‘패션과 지속가능한 개발 목표: 유엔의 역할은’이란 주제 아래 패션산업이 지구환경에 미치는 영향력이 과소평가 되고 있음을 알렸다 패션산업에서 가장 문제시되는 것은 염색 및 가공에서 필요한 화학물질, 의류 생산에 쓰이는 에너지와 면화 재배를 위한 살충제 사용 등의 증가하고 있다는 점이다. 이로 인해 전 세계 오염이 계속적으로 더 확대될 것이라는 우려가 제기되고 있다. 그 중에서도 염색과정에서 생기는 폐수와 폐기물은 환경오염의 주범이며 합성염료의 제조나 취급과정에서 발생하는 인체 유해성이 심각한 수준이다. 친환경염색 패션제품이란 지속가능한 패션이 한 범주로서 친환경염색 방법으로 염색한 제품을 뜻한다. 의류제품의 주 원료인 소재 획득과정에서 환경과 사회에 미치는 문제를 감소시키고 지속가능한 방법으로 생산된 의류제품이다. 예를 들면 물을 사용하지 않는 염색이나 박테리아를 활용한 염색, 천연염색 등과 같은 방법으로 직물을 염색한다. 이처럼 다양한 방식으로 염색과정에서 지속가능을 실현하고 있으나 친환경염색 패션제품에 관한 연구는 미미한 실정이다. 현재 패션 브랜드들이 인디고제로기법이나 박테리아 염색법 등과 같은 친환경염색법을 활용해 제품을 생산하고 있지만 소비자들의 니즈에 발맞춘 의류제품개발은 물론 이에 따른 서비스 제공이 부족하다. 따라서 친환경염색 패션제품에 대한 실무적인 연구가 필요한 실정이다. 최근 K-culture에 대한 세계적인 주목과 전통에 대한 가치평가의 변화로 인해 한국의 대표적 관광지인 제주도가 재조명되고 있다. 특히 제주도의 오래된 전통인 감물염색은 감물염색 의류제품을 따로 지칭하는 용어가 있을 정도로 대표적인 친환경염색 패션제품이다. 이에 본 연구는 전통 친환경 염색 기법인 감물염색 기법에 특화하여 진행하고자 한다. 소비자의 관점을 반영하여 가치기반 ...
현대사회의 급격한 변화와 발전으로 사람들은 편리해지고 풍요로워졌지만 환경오염과 그에 따른 부작용은 심각한 상황이다. 2018년 3월 유엔 유럽 경제위원회(UNECE)의 국제회의에서 ‘패션과 지속가능한 개발 목표: 유엔의 역할은’이란 주제 아래 패션산업이 지구환경에 미치는 영향력이 과소평가 되고 있음을 알렸다 패션산업에서 가장 문제시되는 것은 염색 및 가공에서 필요한 화학물질, 의류 생산에 쓰이는 에너지와 면화 재배를 위한 살충제 사용 등의 증가하고 있다는 점이다. 이로 인해 전 세계 오염이 계속적으로 더 확대될 것이라는 우려가 제기되고 있다. 그 중에서도 염색과정에서 생기는 폐수와 폐기물은 환경오염의 주범이며 합성염료의 제조나 취급과정에서 발생하는 인체 유해성이 심각한 수준이다. 친환경염색 패션제품이란 지속가능한 패션이 한 범주로서 친환경염색 방법으로 염색한 제품을 뜻한다. 의류제품의 주 원료인 소재 획득과정에서 환경과 사회에 미치는 문제를 감소시키고 지속가능한 방법으로 생산된 의류제품이다. 예를 들면 물을 사용하지 않는 염색이나 박테리아를 활용한 염색, 천연염색 등과 같은 방법으로 직물을 염색한다. 이처럼 다양한 방식으로 염색과정에서 지속가능을 실현하고 있으나 친환경염색 패션제품에 관한 연구는 미미한 실정이다. 현재 패션 브랜드들이 인디고제로기법이나 박테리아 염색법 등과 같은 친환경염색법을 활용해 제품을 생산하고 있지만 소비자들의 니즈에 발맞춘 의류제품개발은 물론 이에 따른 서비스 제공이 부족하다. 따라서 친환경염색 패션제품에 대한 실무적인 연구가 필요한 실정이다. 최근 K-culture에 대한 세계적인 주목과 전통에 대한 가치평가의 변화로 인해 한국의 대표적 관광지인 제주도가 재조명되고 있다. 특히 제주도의 오래된 전통인 감물염색은 감물염색 의류제품을 따로 지칭하는 용어가 있을 정도로 대표적인 친환경염색 패션제품이다. 이에 본 연구는 전통 친환경 염색 기법인 감물염색 기법에 특화하여 진행하고자 한다. 소비자의 관점을 반영하여 가치기반 수용모델을 바탕으로 친환경염색 패션제품이 지각된 혜택과 희생이 소비자의 지각된 소비가치를 매개하여 구매의도에 미치는 영향을 분석하고, 원산지 이미지가 변인들 사이에서 어떠한 조절 역할을 하는지 검증하려 한다. 이를 통해 친환경염색 제품에 대해 소비자들의 소비 행동을 연구하고 향후 친환경염색 패션제품에 관한 실효성 있는 마케팅 전략수집의 실증적인 자료로 활용하고자 한다. 본 연구는 연구 문제를 실증적으로 규명하기 위해 온라인 설문조사를 실시하였다. 평균 41.31세의 국내 남녀 소비자 대상으로 조사되었으며 설문지에 제시된 친환경염색 패션제품을 연상하면서 설문에 응답하도록 하였다. 수집된 응답 자료 총 300부를 Python 3.9.12 프로그램을 사용하여 통계분석을 하였다. 연구 결과, 친환경염색 패션제품의 지각된 혜택들은 지각된 소비가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 건강·친환경성 혜택은 기능적 가치와 환경적 가치에 정(+)의 영향을 미치고 개성추구 혜택은 기능적, 진귀적, 환경적 가치에 정(+)의 영향을 미쳤다. 자연미 혜택은 진귀적 가치와 환경적 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 친환경염색의 지각된 위험인 경제적 위험은 진귀적 가치, 심미적 위험은 기능적 가치, 진귀적 가치, 환경적 가치에 부(-)의 영향을 미쳤으며 의복관리 위험은 기능적 가치에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지각된 소비가치인 기능적 가치와 진귀적 가치는 친환경염색 패션제품 구매의도에 미치는 정(+)의 영향을 확인했으며 건강·친환경 혜택이 진귀적 가치에 미치는 영향과 개성 추구혜택이 환경적 가치에 미치는 영향에서 원산지 이미지의 조절효과를 확인할 수 있었다. 지각된 위험에서는 의복관리 위험이 진귀적 가치에 미치는 영향에서 원산지 이미지의 조절효과가 확인되었다. 본 연구는 그동안 지속가능 패션에서 거의 다루어지지 않았던 친환경염색 패션제품에 대한 실증적 연구를 진행했다는 점에서 의의를 지닌다. 친환경염색의 지각된 혜택과 위험의 하위요인을 세분화했으며 친환경염색 패션제품의 지각된 소비가치를 구분하여 원산지 이미지, 구매의도 간의 영향 관계를 규명하고, 정량적으로 분석하였다는 점에서 학술적 의의를 가진다. 그리고 농·특산물을 대상으로 한 지역 원산지 연구에서 패션제품으로 확장하였으며 조절변인으로 채택했다는 점에서 차별화된다. 이러한 연구 결과는 친환경염색 패션제품 개발에 도움이 될 뿐 아니라 친환경 염색의류제품의 마케팅 전략을 수립하는데 있어 시사점을 제공한다.
현대사회의 급격한 변화와 발전으로 사람들은 편리해지고 풍요로워졌지만 환경오염과 그에 따른 부작용은 심각한 상황이다. 2018년 3월 유엔 유럽 경제위원회(UNECE)의 국제회의에서 ‘패션과 지속가능한 개발 목표: 유엔의 역할은’이란 주제 아래 패션산업이 지구환경에 미치는 영향력이 과소평가 되고 있음을 알렸다 패션산업에서 가장 문제시되는 것은 염색 및 가공에서 필요한 화학물질, 의류 생산에 쓰이는 에너지와 면화 재배를 위한 살충제 사용 등의 증가하고 있다는 점이다. 이로 인해 전 세계 오염이 계속적으로 더 확대될 것이라는 우려가 제기되고 있다. 그 중에서도 염색과정에서 생기는 폐수와 폐기물은 환경오염의 주범이며 합성염료의 제조나 취급과정에서 발생하는 인체 유해성이 심각한 수준이다. 친환경염색 패션제품이란 지속가능한 패션이 한 범주로서 친환경염색 방법으로 염색한 제품을 뜻한다. 의류제품의 주 원료인 소재 획득과정에서 환경과 사회에 미치는 문제를 감소시키고 지속가능한 방법으로 생산된 의류제품이다. 예를 들면 물을 사용하지 않는 염색이나 박테리아를 활용한 염색, 천연염색 등과 같은 방법으로 직물을 염색한다. 이처럼 다양한 방식으로 염색과정에서 지속가능을 실현하고 있으나 친환경염색 패션제품에 관한 연구는 미미한 실정이다. 현재 패션 브랜드들이 인디고제로기법이나 박테리아 염색법 등과 같은 친환경염색법을 활용해 제품을 생산하고 있지만 소비자들의 니즈에 발맞춘 의류제품개발은 물론 이에 따른 서비스 제공이 부족하다. 따라서 친환경염색 패션제품에 대한 실무적인 연구가 필요한 실정이다. 최근 K-culture에 대한 세계적인 주목과 전통에 대한 가치평가의 변화로 인해 한국의 대표적 관광지인 제주도가 재조명되고 있다. 특히 제주도의 오래된 전통인 감물염색은 감물염색 의류제품을 따로 지칭하는 용어가 있을 정도로 대표적인 친환경염색 패션제품이다. 이에 본 연구는 전통 친환경 염색 기법인 감물염색 기법에 특화하여 진행하고자 한다. 소비자의 관점을 반영하여 가치기반 수용모델을 바탕으로 친환경염색 패션제품이 지각된 혜택과 희생이 소비자의 지각된 소비가치를 매개하여 구매의도에 미치는 영향을 분석하고, 원산지 이미지가 변인들 사이에서 어떠한 조절 역할을 하는지 검증하려 한다. 이를 통해 친환경염색 제품에 대해 소비자들의 소비 행동을 연구하고 향후 친환경염색 패션제품에 관한 실효성 있는 마케팅 전략수집의 실증적인 자료로 활용하고자 한다. 본 연구는 연구 문제를 실증적으로 규명하기 위해 온라인 설문조사를 실시하였다. 평균 41.31세의 국내 남녀 소비자 대상으로 조사되었으며 설문지에 제시된 친환경염색 패션제품을 연상하면서 설문에 응답하도록 하였다. 수집된 응답 자료 총 300부를 Python 3.9.12 프로그램을 사용하여 통계분석을 하였다. 연구 결과, 친환경염색 패션제품의 지각된 혜택들은 지각된 소비가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 건강·친환경성 혜택은 기능적 가치와 환경적 가치에 정(+)의 영향을 미치고 개성추구 혜택은 기능적, 진귀적, 환경적 가치에 정(+)의 영향을 미쳤다. 자연미 혜택은 진귀적 가치와 환경적 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 친환경염색의 지각된 위험인 경제적 위험은 진귀적 가치, 심미적 위험은 기능적 가치, 진귀적 가치, 환경적 가치에 부(-)의 영향을 미쳤으며 의복관리 위험은 기능적 가치에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지각된 소비가치인 기능적 가치와 진귀적 가치는 친환경염색 패션제품 구매의도에 미치는 정(+)의 영향을 확인했으며 건강·친환경 혜택이 진귀적 가치에 미치는 영향과 개성 추구혜택이 환경적 가치에 미치는 영향에서 원산지 이미지의 조절효과를 확인할 수 있었다. 지각된 위험에서는 의복관리 위험이 진귀적 가치에 미치는 영향에서 원산지 이미지의 조절효과가 확인되었다. 본 연구는 그동안 지속가능 패션에서 거의 다루어지지 않았던 친환경염색 패션제품에 대한 실증적 연구를 진행했다는 점에서 의의를 지닌다. 친환경염색의 지각된 혜택과 위험의 하위요인을 세분화했으며 친환경염색 패션제품의 지각된 소비가치를 구분하여 원산지 이미지, 구매의도 간의 영향 관계를 규명하고, 정량적으로 분석하였다는 점에서 학술적 의의를 가진다. 그리고 농·특산물을 대상으로 한 지역 원산지 연구에서 패션제품으로 확장하였으며 조절변인으로 채택했다는 점에서 차별화된다. 이러한 연구 결과는 친환경염색 패션제품 개발에 도움이 될 뿐 아니라 친환경 염색의류제품의 마케팅 전략을 수립하는데 있어 시사점을 제공한다.
With the rapid change and development of modern society, people have become convenient and enriched, but environmental pollution and its side effects are serious. At the International Conference of the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) in March 2018, under the theme Fashion and S...
With the rapid change and development of modern society, people have become convenient and enriched, but environmental pollution and its side effects are serious. At the International Conference of the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) in March 2018, under the theme Fashion and Sustainable Development Goals: The Role of the United Nations, the impact of the fashion industry on the global environment is being underestimated. The biggest problem in the fashion industry is the increasing use of chemicals needed for dyeing and processing, energy used to produce clothing, and pesticides for cotton cultivation. As a result, there is a concern that the pollution around the world will continue to expand, especially the wastewater and wastes generated during the dyeing process are the main cause of environmental pollution, and the human health hazards generated during the manufacturing and handling of synthetic dyes are serious. Eco-friendly dyeing fashion products are products that are dyed by eco-friendly dyeing as a category of sustainable fashion, which is a clothing product produced in a sustainable way to reduce environmental and social problems in the process of acquiring materials, which is the main raw material of clothing products. For example, dyeing fabrics using water-free dyeing, bacterial dyeing, natural dyeing, and the like. In this way, sustainability is realized in the dyeing process in various ways, but research on eco-friendly dyeing fashion products is insignificant. Currently, fashion brands are producing products using eco-friendly dyeing methods such as indigo zero technique and bacterial dyeing method, but there is a lack of development of apparel products that meet the needs of consumers and provision of services accordingly. Therefore, it is necessary to conduct practical research on eco-friendly dyed fashion products. Recently, Jeju Island, a representative tourist destination in Korea, has been reexamined due to the global attention to K-culture and the change in valuation of tradition. In particular, persimmon dyeing, which is an old tradition of Jeju Island, is a representative eco-friendly dyeing fashion product so that there is a term that refers to persimmon dyeing clothing products separately. Based on the Value-based Adoption Model reflecting the consumer's point of view, this study analyzes the impact of perceived benefits and sacrifices of eco-friendly dyeing fashion products on purchase intention by mediating the consumer's perceived consumption value, and verifies the moderating role of origin image among variables. The purpose of this study is to investigate the consumer behavior of eco-friendly dyed products and to utilize them as empirical data for collecting effective marketing strategies for eco-friendly dyed fashion products in the future. This study conducted an online survey to empirically examine the research questions, targeting domestic male and female consumers with an average age of 41.31, and asked them to respond to the survey by reminding them of eco-friendly dyed fashion products presented in the questionnaire. A total of 300 copies of the collected responses were statistically analyzed using the Python 3.9.12 program. As a result of the study, it was confirmed that the perceived benefits of eco-friendly dyed fashion products have a significant effect on the perceived consumption value. Health and eco-friendliness benefits have a positive effect on functional value and environmental value, and personality seeking benefits have a positive effect on functional value, rare value, and environmental value. The natural beauty benefits were found to have a positive effect on the rare value and the environmental value. The economic risk, which is the perceived risk of eco-friendly dyeing, had a negative effect on the rare value, the aesthetic risk had a negative effect on the functional value, the rare value, and the environmental value, and the clothing management risk had a negative effect on the functional value. The functional value and the rare value, which are the perceived consumption values, confirmed the positive (+) effect on the purchase intention of eco-friendly dyeing fashion products, and the control effect of the origin image was confirmed in the effect of health and eco-friendly benefits on the rare value and the effect of individuality seeking benefits on the environmental value. In the perceived risk, the moderating effect of the image of origin was confirmed in the effect of clothing management risk on the rare value. This study is significant in that it conducted an empirical study on eco-friendly dyed fashion products, which have rarely been dealt with in sustainable fashion. It has academic significance in that it subdivided the perceived benefits and risks of eco-friendly dyeing, identified the impact relationship between the image of origin and purchase intention by classifying the perceived consumption value of eco-friendly dyeing fashion products, and quantitatively analyzed it. In addition, it is differentiated in that it has been expanded from the study of regional origin for agricultural and special products to fashion products and adopted as a moderating variable. The results of this study not only help to develop eco-friendly dyed fashion products, but also provide implications for establishing marketing strategies for eco-friendly dyed clothing products.
With the rapid change and development of modern society, people have become convenient and enriched, but environmental pollution and its side effects are serious. At the International Conference of the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) in March 2018, under the theme Fashion and Sustainable Development Goals: The Role of the United Nations, the impact of the fashion industry on the global environment is being underestimated. The biggest problem in the fashion industry is the increasing use of chemicals needed for dyeing and processing, energy used to produce clothing, and pesticides for cotton cultivation. As a result, there is a concern that the pollution around the world will continue to expand, especially the wastewater and wastes generated during the dyeing process are the main cause of environmental pollution, and the human health hazards generated during the manufacturing and handling of synthetic dyes are serious. Eco-friendly dyeing fashion products are products that are dyed by eco-friendly dyeing as a category of sustainable fashion, which is a clothing product produced in a sustainable way to reduce environmental and social problems in the process of acquiring materials, which is the main raw material of clothing products. For example, dyeing fabrics using water-free dyeing, bacterial dyeing, natural dyeing, and the like. In this way, sustainability is realized in the dyeing process in various ways, but research on eco-friendly dyeing fashion products is insignificant. Currently, fashion brands are producing products using eco-friendly dyeing methods such as indigo zero technique and bacterial dyeing method, but there is a lack of development of apparel products that meet the needs of consumers and provision of services accordingly. Therefore, it is necessary to conduct practical research on eco-friendly dyed fashion products. Recently, Jeju Island, a representative tourist destination in Korea, has been reexamined due to the global attention to K-culture and the change in valuation of tradition. In particular, persimmon dyeing, which is an old tradition of Jeju Island, is a representative eco-friendly dyeing fashion product so that there is a term that refers to persimmon dyeing clothing products separately. Based on the Value-based Adoption Model reflecting the consumer's point of view, this study analyzes the impact of perceived benefits and sacrifices of eco-friendly dyeing fashion products on purchase intention by mediating the consumer's perceived consumption value, and verifies the moderating role of origin image among variables. The purpose of this study is to investigate the consumer behavior of eco-friendly dyed products and to utilize them as empirical data for collecting effective marketing strategies for eco-friendly dyed fashion products in the future. This study conducted an online survey to empirically examine the research questions, targeting domestic male and female consumers with an average age of 41.31, and asked them to respond to the survey by reminding them of eco-friendly dyed fashion products presented in the questionnaire. A total of 300 copies of the collected responses were statistically analyzed using the Python 3.9.12 program. As a result of the study, it was confirmed that the perceived benefits of eco-friendly dyed fashion products have a significant effect on the perceived consumption value. Health and eco-friendliness benefits have a positive effect on functional value and environmental value, and personality seeking benefits have a positive effect on functional value, rare value, and environmental value. The natural beauty benefits were found to have a positive effect on the rare value and the environmental value. The economic risk, which is the perceived risk of eco-friendly dyeing, had a negative effect on the rare value, the aesthetic risk had a negative effect on the functional value, the rare value, and the environmental value, and the clothing management risk had a negative effect on the functional value. The functional value and the rare value, which are the perceived consumption values, confirmed the positive (+) effect on the purchase intention of eco-friendly dyeing fashion products, and the control effect of the origin image was confirmed in the effect of health and eco-friendly benefits on the rare value and the effect of individuality seeking benefits on the environmental value. In the perceived risk, the moderating effect of the image of origin was confirmed in the effect of clothing management risk on the rare value. This study is significant in that it conducted an empirical study on eco-friendly dyed fashion products, which have rarely been dealt with in sustainable fashion. It has academic significance in that it subdivided the perceived benefits and risks of eco-friendly dyeing, identified the impact relationship between the image of origin and purchase intention by classifying the perceived consumption value of eco-friendly dyeing fashion products, and quantitatively analyzed it. In addition, it is differentiated in that it has been expanded from the study of regional origin for agricultural and special products to fashion products and adopted as a moderating variable. The results of this study not only help to develop eco-friendly dyed fashion products, but also provide implications for establishing marketing strategies for eco-friendly dyed clothing products.
주제어
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학위논문 정보
저자
신은지
학위수여기관
국민대학교 디자인대학원
학위구분
국내석사
학과
패션전공
지도교수
이은정
발행연도
2022
총페이지
xi, 136
키워드
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