항공사 친환경 경영활동이 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰 및 재이용의도에 미치는 영향 The Effect of Airlines' Eco-Friendly Management Activities on Brand Image, Brand Trust and Reuse Intentions원문보기
본 연구는 코로나19 팬데믹 상황과 기후변화와 환경오염의 문제는 사회 전반의 근본적인 패러다임의 변화를 가져왔으며, 모든 항공사는 2027년부터 국제항공 탄소상쇄감축제도인 ‘코르시아’에 의무적으로 참여하여 선제적 제도를 구축해야 한다. 항공사 친환경 경영활동이 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰, 재이용의도에 미치는 영향 요인을 실증적으로 파악함으로써 치열한 항공사 경영에 있어 친환경 경영활동의 중요성 및 필요성을 인식하여 항공사의 경쟁우위 확보를 위한 학술적, 실무적 시사점을 제시하고, 지속 가능한 경영전략을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 표본 대상은 3년 동안 국내 항공사를 이용한 경험이 있는 고객으로 하였으며, 자료수집 기간은 2022년 8월 10일부터 2022년 8월 25일까지 편의표본 추출법을 이용하였고, 구조화된 설문지로 총 310부가 배포되어 283부가 분석에 활용되었다. 본 연구의 가설검증을 위해 ...
본 연구는 코로나19 팬데믹 상황과 기후변화와 환경오염의 문제는 사회 전반의 근본적인 패러다임의 변화를 가져왔으며, 모든 항공사는 2027년부터 국제항공 탄소상쇄감축제도인 ‘코르시아’에 의무적으로 참여하여 선제적 제도를 구축해야 한다. 항공사 친환경 경영활동이 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰, 재이용의도에 미치는 영향 요인을 실증적으로 파악함으로써 치열한 항공사 경영에 있어 친환경 경영활동의 중요성 및 필요성을 인식하여 항공사의 경쟁우위 확보를 위한 학술적, 실무적 시사점을 제시하고, 지속 가능한 경영전략을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 표본 대상은 3년 동안 국내 항공사를 이용한 경험이 있는 고객으로 하였으며, 자료수집 기간은 2022년 8월 10일부터 2022년 8월 25일까지 편의표본 추출법을 이용하였고, 구조화된 설문지로 총 310부가 배포되어 283부가 분석에 활용되었다. 본 연구의 가설검증을 위해 SPSS for Window Version 23.0 및 AMOS 24.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 실시하였다. 첫째, 응답자들의 최근 3년 이내에 국내 항공사 1회 이상 이용자에 관한 일반적 특성과 인구통계학적 특성을 파악하고자 빈도분석(Frequency Analysis)과 기술통계 분석을 하였다. 둘째, 측정변수들 간의 내적일관성을 신뢰도 분석을 실시하였다. 셋째, 각 구성개념들 간의 타당성 검증으로 확인적 요인분석(Confirmatory Factor Analysis)을 실시하였으며, 확인적 요인분석 과정에서 설계모형의 적합성 및 집중타당성, 구성개념 간 판별타당성을 확인하였다. 연구모형에 제시된 각 구성개념 간의 구조관계를 파악하기 위해 구조방정식모형분석(Structural Equation Modeling)을 실시하였다. 본 연구의 가설검증을 위해 실증분석을 실시하여 도출된 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 가설 1 항공사의 친환경 경영이 브랜드 이미지에 미치는 영향을 검증한 결과, 친환경교육과 폐기물/재활용서비스가 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 가설 2 항공사의 친환경 경영이 브랜드 신뢰에 미치는 영향을 검증한 결과는 친환경 경영활동 요인 중 사회공헌 및 캠페인 요인만이 브랜드 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가설 3 항공사 브랜드 이미지는 브랜드 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가설 4, 가설 5 브랜드 이미지와 브랜드 신뢰는 재이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 항공사 친환경 경영활동을 5가지 관점에서 측정 요인을 파악하고, 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰, 재이용의도에 미치는 영향 요인을 검증하였다. 이와 같은 결과를 통해 치열한 항공사 경영에 있어 친환경 경영활동의 중요성 및 필요성을 인식하여 항공사의 경쟁우위 확보를 위한 학술적, 실무적 방안과 지속 가능한 경영 전략을 위한 시사점을 제시하였다. 학술적 시사점으로 본 논문은 친환경 경영활동의 5가지 측정 요인을 파악하여 현재 친환경 경영을 하는 항공사에 대한 이용고객들의 인식을 시대적 차원으로 반영하였고, 친환경 경영에 관한 항공사 이용자들의 인식 정도 파악에서 항공사의 경영성과 범위로 확장한 것과 친환경 경영에 관한 연구는 몇 편에 불과하여 이와 같은 연구가 진행된 것에 학술적인 의의를 지닌다. 실무적 시사점은 다음과 같다. 항공사의 친환경 경영에 대한 정보와 프로그램을 적극적으로 고객들에게 제공하고 함께 공유할 수 있는 공간이 필요하겠다. 따라서 항공사에서는 친환경 경영활동에 대한 홍보 및 광고를 홈페이지에 공시하는 것 외에도 MZ세대와의 지속적인 소통을 위해 SNS를 적극적으로 활용하고, 이들을 위한 행사 등을 전국적으로 시도하는 것도 필요할 것이다. 또한, 항공사의 친환경 경영활동에 대한 좋은 이미지로 다가가기 위해서 수도권에 집중하기보다 지방에서도 소통할 수 있는 공간을 마련하여 고객들이 쉽게 참여하고, 공유하는 등의 참여 공간 마련이 필요할 것이다. 항공사에서는 친환경 경영활동에 관한 다각적인 방안 모색이 필요할 것으로 사료된다.
본 연구는 코로나19 팬데믹 상황과 기후변화와 환경오염의 문제는 사회 전반의 근본적인 패러다임의 변화를 가져왔으며, 모든 항공사는 2027년부터 국제항공 탄소상쇄감축제도인 ‘코르시아’에 의무적으로 참여하여 선제적 제도를 구축해야 한다. 항공사 친환경 경영활동이 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰, 재이용의도에 미치는 영향 요인을 실증적으로 파악함으로써 치열한 항공사 경영에 있어 친환경 경영활동의 중요성 및 필요성을 인식하여 항공사의 경쟁우위 확보를 위한 학술적, 실무적 시사점을 제시하고, 지속 가능한 경영전략을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 표본 대상은 3년 동안 국내 항공사를 이용한 경험이 있는 고객으로 하였으며, 자료수집 기간은 2022년 8월 10일부터 2022년 8월 25일까지 편의표본 추출법을 이용하였고, 구조화된 설문지로 총 310부가 배포되어 283부가 분석에 활용되었다. 본 연구의 가설검증을 위해 SPSS for Window Version 23.0 및 AMOS 24.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 실시하였다. 첫째, 응답자들의 최근 3년 이내에 국내 항공사 1회 이상 이용자에 관한 일반적 특성과 인구통계학적 특성을 파악하고자 빈도분석(Frequency Analysis)과 기술통계 분석을 하였다. 둘째, 측정변수들 간의 내적일관성을 신뢰도 분석을 실시하였다. 셋째, 각 구성개념들 간의 타당성 검증으로 확인적 요인분석(Confirmatory Factor Analysis)을 실시하였으며, 확인적 요인분석 과정에서 설계모형의 적합성 및 집중타당성, 구성개념 간 판별타당성을 확인하였다. 연구모형에 제시된 각 구성개념 간의 구조관계를 파악하기 위해 구조방정식모형분석(Structural Equation Modeling)을 실시하였다. 본 연구의 가설검증을 위해 실증분석을 실시하여 도출된 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 가설 1 항공사의 친환경 경영이 브랜드 이미지에 미치는 영향을 검증한 결과, 친환경교육과 폐기물/재활용서비스가 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 가설 2 항공사의 친환경 경영이 브랜드 신뢰에 미치는 영향을 검증한 결과는 친환경 경영활동 요인 중 사회공헌 및 캠페인 요인만이 브랜드 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가설 3 항공사 브랜드 이미지는 브랜드 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가설 4, 가설 5 브랜드 이미지와 브랜드 신뢰는 재이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 항공사 친환경 경영활동을 5가지 관점에서 측정 요인을 파악하고, 브랜드 이미지, 브랜드 신뢰, 재이용의도에 미치는 영향 요인을 검증하였다. 이와 같은 결과를 통해 치열한 항공사 경영에 있어 친환경 경영활동의 중요성 및 필요성을 인식하여 항공사의 경쟁우위 확보를 위한 학술적, 실무적 방안과 지속 가능한 경영 전략을 위한 시사점을 제시하였다. 학술적 시사점으로 본 논문은 친환경 경영활동의 5가지 측정 요인을 파악하여 현재 친환경 경영을 하는 항공사에 대한 이용고객들의 인식을 시대적 차원으로 반영하였고, 친환경 경영에 관한 항공사 이용자들의 인식 정도 파악에서 항공사의 경영성과 범위로 확장한 것과 친환경 경영에 관한 연구는 몇 편에 불과하여 이와 같은 연구가 진행된 것에 학술적인 의의를 지닌다. 실무적 시사점은 다음과 같다. 항공사의 친환경 경영에 대한 정보와 프로그램을 적극적으로 고객들에게 제공하고 함께 공유할 수 있는 공간이 필요하겠다. 따라서 항공사에서는 친환경 경영활동에 대한 홍보 및 광고를 홈페이지에 공시하는 것 외에도 MZ세대와의 지속적인 소통을 위해 SNS를 적극적으로 활용하고, 이들을 위한 행사 등을 전국적으로 시도하는 것도 필요할 것이다. 또한, 항공사의 친환경 경영활동에 대한 좋은 이미지로 다가가기 위해서 수도권에 집중하기보다 지방에서도 소통할 수 있는 공간을 마련하여 고객들이 쉽게 참여하고, 공유하는 등의 참여 공간 마련이 필요할 것이다. 항공사에서는 친환경 경영활동에 관한 다각적인 방안 모색이 필요할 것으로 사료된다.
In this study, the COVID-19 pandemic situation and the problems of climate change and environmental pollution have brought about a fundamental paradigm shift throughout society, and all airlines are obliged to participate in 'Corsia', an international aviation carbon offset reduction system from 202...
In this study, the COVID-19 pandemic situation and the problems of climate change and environmental pollution have brought about a fundamental paradigm shift throughout society, and all airlines are obliged to participate in 'Corsia', an international aviation carbon offset reduction system from 2027, A preemptive system must be established. By empirically identifying the factors influencing airline eco-friendly management activities on brand image, brand trust, and intention to reuse, academic and practical implications for securing competitive advantage of airlines were made by recognizing the importance and necessity of eco-friendly management activities in fierce airline management. and presented basic data for a sustainable management strategy. Therefore, in order to achieve the purpose of this study, the sample subject was a customer with experience using domestic airlines for 3 years, and the data collection period was from August 10, 2022 to August 25, 2022, and a convenience sampling method was used. A total of 310 copies of the structured questionnaire were distributed, and 283 copies were used for analysis. For hypothesis verification of this study, it was conducted using SPSS for Window Version 23.0 and AMOS 24.0 statistical package programs. First, frequency analysis and descriptive statistical analysis were conducted to identify the general characteristics and demographic characteristics of respondents who had used domestic airlines at least once within the last three years. Second, a reliability analysis was conducted on the internal consistency between measurement variables. Third, a confirmatory factor analysis was conducted to verify validity between each construct, and in the process of confirmatory factor analysis, the suitability and convergent validity of the design model, and the discriminant validity between constructs were confirmed. Structural Equation Modeling was conducted to identify the structural relationship between each construct presented in the research model. The verification results derived from the empirical analysis for the hypothesis verification of this study are as follows. First, as a result of verifying the effect of Hypothesis 1 airline's eco-friendly management on brand image, it was found that eco-friendly education and waste/recycling service had a significant effect on brand image. Second, the results of verifying the effect of the airline's eco-friendly management on brand trust in Hypothesis 2 showed that only social contribution and campaign factors among eco-friendly management activity factors had a significant effect on brand trust. Third, hypothesis 3 airline brand image has a positive effect on brand trust. Fourth, hypothesis 4, hypothesis 5 It has been confirmed that brand image and brand trust have a positive effect on reuse intention. This study identified measurement factors for airline eco-friendly management activities from five perspectives, and verified the factors affecting brand image, brand trust, and intention to reuse. Through these results, we recognized the importance and necessity of eco-friendly management activities in fierce airline management, and suggested academic and practical measures to secure competitive advantage of airlines and implications for sustainable management strategies. As an academic implication, this thesis identified five measurement factors of eco-friendly management activities, reflected users' perceptions of airlines that are currently conducting eco-friendly management on a chronological level, and identified airline users' awareness of eco-friendly management. There are only a few studies on eco-friendly management and expansion into the scope of performance, so it has academic significance that such a study was conducted. The practical implications are as follows. We need a space where we can actively provide and share information and programs on the airline's eco-friendly management with our customers. Therefore, it will be necessary for airlines to actively utilize social media for continuous communication with the MZ generation and to try events for them nationwide, in addition to publicizing publicity and advertisements for eco-friendly management activities on their homepage. In addition, in order to approach the airline's eco-friendly management activities with a good image, it will be necessary to prepare a space where customers can easily participate and share by providing a space for communication in the provinces rather than focusing on the metropolitan area. It is believed that airlines need to seek various ways for eco-friendly management activities.
In this study, the COVID-19 pandemic situation and the problems of climate change and environmental pollution have brought about a fundamental paradigm shift throughout society, and all airlines are obliged to participate in 'Corsia', an international aviation carbon offset reduction system from 2027, A preemptive system must be established. By empirically identifying the factors influencing airline eco-friendly management activities on brand image, brand trust, and intention to reuse, academic and practical implications for securing competitive advantage of airlines were made by recognizing the importance and necessity of eco-friendly management activities in fierce airline management. and presented basic data for a sustainable management strategy. Therefore, in order to achieve the purpose of this study, the sample subject was a customer with experience using domestic airlines for 3 years, and the data collection period was from August 10, 2022 to August 25, 2022, and a convenience sampling method was used. A total of 310 copies of the structured questionnaire were distributed, and 283 copies were used for analysis. For hypothesis verification of this study, it was conducted using SPSS for Window Version 23.0 and AMOS 24.0 statistical package programs. First, frequency analysis and descriptive statistical analysis were conducted to identify the general characteristics and demographic characteristics of respondents who had used domestic airlines at least once within the last three years. Second, a reliability analysis was conducted on the internal consistency between measurement variables. Third, a confirmatory factor analysis was conducted to verify validity between each construct, and in the process of confirmatory factor analysis, the suitability and convergent validity of the design model, and the discriminant validity between constructs were confirmed. Structural Equation Modeling was conducted to identify the structural relationship between each construct presented in the research model. The verification results derived from the empirical analysis for the hypothesis verification of this study are as follows. First, as a result of verifying the effect of Hypothesis 1 airline's eco-friendly management on brand image, it was found that eco-friendly education and waste/recycling service had a significant effect on brand image. Second, the results of verifying the effect of the airline's eco-friendly management on brand trust in Hypothesis 2 showed that only social contribution and campaign factors among eco-friendly management activity factors had a significant effect on brand trust. Third, hypothesis 3 airline brand image has a positive effect on brand trust. Fourth, hypothesis 4, hypothesis 5 It has been confirmed that brand image and brand trust have a positive effect on reuse intention. This study identified measurement factors for airline eco-friendly management activities from five perspectives, and verified the factors affecting brand image, brand trust, and intention to reuse. Through these results, we recognized the importance and necessity of eco-friendly management activities in fierce airline management, and suggested academic and practical measures to secure competitive advantage of airlines and implications for sustainable management strategies. As an academic implication, this thesis identified five measurement factors of eco-friendly management activities, reflected users' perceptions of airlines that are currently conducting eco-friendly management on a chronological level, and identified airline users' awareness of eco-friendly management. There are only a few studies on eco-friendly management and expansion into the scope of performance, so it has academic significance that such a study was conducted. The practical implications are as follows. We need a space where we can actively provide and share information and programs on the airline's eco-friendly management with our customers. Therefore, it will be necessary for airlines to actively utilize social media for continuous communication with the MZ generation and to try events for them nationwide, in addition to publicizing publicity and advertisements for eco-friendly management activities on their homepage. In addition, in order to approach the airline's eco-friendly management activities with a good image, it will be necessary to prepare a space where customers can easily participate and share by providing a space for communication in the provinces rather than focusing on the metropolitan area. It is believed that airlines need to seek various ways for eco-friendly management activities.
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