본 연구의 목적은 다양한 방송 매체를 통한 동성애를 소재로 한 콘텐츠의 확산과 학교에서 진행되는 급진적 성교육이 진행되고 있는 교육의 현실을 조명하고, 기독교성과 대안성을 갖춘 기독교대안학교에서 적용할 수 있는 성경적 성교육의 원리로 교육할 수 있는 성경적 성교육 프로그램을 개발이다. 이를 통해 성적 호기심과 신체적, 사회적, 심리적 변화를 겪고 있는 초등고학년 학생들에게 성경적 가치관을 함양하여 올바른 성(性)교육을 제공하고자 한다. 이에 본 연구의 이론적 배경으로 초등고학년의 이해를 위해 신체적 발달, 사회·정서 발달과 심리·성적 발달을 살펴보고 학교에서 진행되고 급진적 성교육과 교육과정과 교과서에 수록된 젠더 교육, 학생인권조례에 담긴 포괄적 성교육의 실태를 파악하였다. 또한 기독교 교육에서의 성(性)교육의 자료와 교육에 대한 인식의 부족으로 성교육의 한계와 성경적 성교육 자료 개발의 필요성을 살펴보았다. 성경적 성교육 프로그램 개발을 위한 방법으로 Dick, Carey & Carey의 체제적 ...
본 연구의 목적은 다양한 방송 매체를 통한 동성애를 소재로 한 콘텐츠의 확산과 학교에서 진행되는 급진적 성교육이 진행되고 있는 교육의 현실을 조명하고, 기독교성과 대안성을 갖춘 기독교대안학교에서 적용할 수 있는 성경적 성교육의 원리로 교육할 수 있는 성경적 성교육 프로그램을 개발이다. 이를 통해 성적 호기심과 신체적, 사회적, 심리적 변화를 겪고 있는 초등고학년 학생들에게 성경적 가치관을 함양하여 올바른 성(性)교육을 제공하고자 한다. 이에 본 연구의 이론적 배경으로 초등고학년의 이해를 위해 신체적 발달, 사회·정서 발달과 심리·성적 발달을 살펴보고 학교에서 진행되고 급진적 성교육과 교육과정과 교과서에 수록된 젠더 교육, 학생인권조례에 담긴 포괄적 성교육의 실태를 파악하였다. 또한 기독교 교육에서의 성(性)교육의 자료와 교육에 대한 인식의 부족으로 성교육의 한계와 성경적 성교육 자료 개발의 필요성을 살펴보았다. 성경적 성교육 프로그램 개발을 위한 방법으로 Dick, Carey & Carey의 체제적 교수 설계 모형을 적용하였다. 연구 방법은 개발 모형 절차에 따라 실시되었으며, 4차시의 프로그램 초안을 개발하였다. 개발된 프로그램의 타당화를 위해 전문가 델파이 조사를 통해 기독교 대안학교 교사 1명, 성교육 전문가 1명, 프로그램 개발 전문가 3명을 통해서 타당도 검증받았다. 전문가 검증 결과, 수렴도, 합의도, 내용 타당도가 검증되었다. 1차 설문을 통해서 개발된 프로그램의 타당성이 검증되었기에 전문가 델파이 설문을 중단하였다. 다만, 전문가들의 수정사항 의견을 반영하여 성경적 성교육 프로그램을 6차시로 구성하였다. 본 연구는 Dick, Carey & Carey의 체제적 교수 설계 모형을 적용하여 성경적 성교육 프로그램 개발을 시도했을 뿐만 아니라 전문가 델파이를 통해 타당도를 검증받았다.
본 연구의 목적은 다양한 방송 매체를 통한 동성애를 소재로 한 콘텐츠의 확산과 학교에서 진행되는 급진적 성교육이 진행되고 있는 교육의 현실을 조명하고, 기독교성과 대안성을 갖춘 기독교대안학교에서 적용할 수 있는 성경적 성교육의 원리로 교육할 수 있는 성경적 성교육 프로그램을 개발이다. 이를 통해 성적 호기심과 신체적, 사회적, 심리적 변화를 겪고 있는 초등고학년 학생들에게 성경적 가치관을 함양하여 올바른 성(性)교육을 제공하고자 한다. 이에 본 연구의 이론적 배경으로 초등고학년의 이해를 위해 신체적 발달, 사회·정서 발달과 심리·성적 발달을 살펴보고 학교에서 진행되고 급진적 성교육과 교육과정과 교과서에 수록된 젠더 교육, 학생인권조례에 담긴 포괄적 성교육의 실태를 파악하였다. 또한 기독교 교육에서의 성(性)교육의 자료와 교육에 대한 인식의 부족으로 성교육의 한계와 성경적 성교육 자료 개발의 필요성을 살펴보았다. 성경적 성교육 프로그램 개발을 위한 방법으로 Dick, Carey & Carey의 체제적 교수 설계 모형을 적용하였다. 연구 방법은 개발 모형 절차에 따라 실시되었으며, 4차시의 프로그램 초안을 개발하였다. 개발된 프로그램의 타당화를 위해 전문가 델파이 조사를 통해 기독교 대안학교 교사 1명, 성교육 전문가 1명, 프로그램 개발 전문가 3명을 통해서 타당도 검증받았다. 전문가 검증 결과, 수렴도, 합의도, 내용 타당도가 검증되었다. 1차 설문을 통해서 개발된 프로그램의 타당성이 검증되었기에 전문가 델파이 설문을 중단하였다. 다만, 전문가들의 수정사항 의견을 반영하여 성경적 성교육 프로그램을 6차시로 구성하였다. 본 연구는 Dick, Carey & Carey의 체제적 교수 설계 모형을 적용하여 성경적 성교육 프로그램 개발을 시도했을 뿐만 아니라 전문가 델파이를 통해 타당도를 검증받았다.
The purpose of this study is to understand the spread of homosexuality-themed content through various broadcasting media, and the current states of radical gender education being conducted in schools. Furthermore, the study aims to develop a biblical sex education program that can be taught with the...
The purpose of this study is to understand the spread of homosexuality-themed content through various broadcasting media, and the current states of radical gender education being conducted in schools. Furthermore, the study aims to develop a biblical sex education program that can be taught with the principles of biblical sex education which can be applied in Christian alternative schools equipped with Christianity and alternativity. Through these efforts, the study attempts to provide the sex education based on biblical values for upper elementary students who have high levels of sexual curiosity and experience various physical, social, and psychological changes. As the theoretical background, this study reviewed upper elementary students’ physical, social and emotional, psychological, and sexual development. I also investigated the current states of the radical gender education that primarily focuses on sexual rights, and Comprehensive Sexuality Education embedded in gender education textbooks, Students’ Human Rights Ordinance, and curriculum. In addition, the study examined the current status of sex education in Christian education, and the limitations of sex education due to the lack of awareness about sex, and limited resources for sex education. Dick, Carey & Carey 's Instructional Systems Design model was implemented to develop a biblical sex education program. The program was conducted according to the model development procedure, and four sessions were developed. To validate the program, Delphi survey was administered to one Christian alternative schoolteacher, one sex education expert, and three program development experts. The expert verification established the program’s convergence, agreement, and content validity. Because the validity of the program was established in the first survey, further Delphi survey was not administered. However, I modified the biblical sex education program into 6 sessions instead of 4 sessions, reflecting the experts' opinions. This study not only attempted to develop a biblical sex education program by applying Dick, Carey & Carey's Instructional Systems Design, but also verified its validity through Delphi survey.
Key words Biblical sex education, sex education programs, elementary school students, Christian alternative schools, Delphi, Instructional Systems Design
The purpose of this study is to understand the spread of homosexuality-themed content through various broadcasting media, and the current states of radical gender education being conducted in schools. Furthermore, the study aims to develop a biblical sex education program that can be taught with the principles of biblical sex education which can be applied in Christian alternative schools equipped with Christianity and alternativity. Through these efforts, the study attempts to provide the sex education based on biblical values for upper elementary students who have high levels of sexual curiosity and experience various physical, social, and psychological changes. As the theoretical background, this study reviewed upper elementary students’ physical, social and emotional, psychological, and sexual development. I also investigated the current states of the radical gender education that primarily focuses on sexual rights, and Comprehensive Sexuality Education embedded in gender education textbooks, Students’ Human Rights Ordinance, and curriculum. In addition, the study examined the current status of sex education in Christian education, and the limitations of sex education due to the lack of awareness about sex, and limited resources for sex education. Dick, Carey & Carey 's Instructional Systems Design model was implemented to develop a biblical sex education program. The program was conducted according to the model development procedure, and four sessions were developed. To validate the program, Delphi survey was administered to one Christian alternative schoolteacher, one sex education expert, and three program development experts. The expert verification established the program’s convergence, agreement, and content validity. Because the validity of the program was established in the first survey, further Delphi survey was not administered. However, I modified the biblical sex education program into 6 sessions instead of 4 sessions, reflecting the experts' opinions. This study not only attempted to develop a biblical sex education program by applying Dick, Carey & Carey's Instructional Systems Design, but also verified its validity through Delphi survey.
Key words Biblical sex education, sex education programs, elementary school students, Christian alternative schools, Delphi, Instructional Systems Design
주제어
#성경적 성교육 성교육 프로그램 초등학생 기독교대안학교 델파이 체계적 교수 설계 Dick Carey & Carey
학위논문 정보
저자
이한나
학위수여기관
백석대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
기독교학교교육
지도교수
이은철
발행연도
2022
키워드
성경적 성교육 성교육 프로그램 초등학생 기독교대안학교 델파이 체계적 교수 설계 Dick Carey &,
Carey
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.