교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램이 신규 간호사의 간호업무성과와 교육 만족도에 미치는 효과 Effects of the clinical nurse education grogram for new graduated nurse led by clinical nurse educator원문보기
본 연구의 목적은 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램이 신규간호사의 간호업무성과와 교육에 대한 만족도에 미치는 효과를 확인하기 위함이다. 본 연구는 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램을 적용한 실험군과 적용하지 않은 대조군 간의 간호업무성과와 교육만족도의 차이를 검증하기 위한 비동등성 대조군 전후 설계의 유사 실험연구이다. 연구 대상자는 G도 소재 일 종합병원에 신규간호사로 입사한지 1년 이내의 간호사로 연구목적을 이해하고 연구 참여에 서면으로 동의한 간호사로, 실험군 29명, 대조군 26명이었다. 실험군에게는 임상현장 교육프로그램을 실시하였으며, 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 조사로 설문지를 이용하여 자가보고 형식으로 측정하였다. 연구도구는 고유경 등(2007)이 개발한 임상 간호사의 간호업무성과 측정 도구를 사용하였으며, 교육만족도는 신나연 등(2020)이 개발한 교육전담간호사가 주도하는 교육프로그램에 대한 교육만족도 측정 도구를 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램이 신규간호사의 간호업무성과와 교육에 대한 만족도에 미치는 효과를 확인하기 위함이다. 본 연구는 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램을 적용한 실험군과 적용하지 않은 대조군 간의 간호업무성과와 교육만족도의 차이를 검증하기 위한 비동등성 대조군 전후 설계의 유사 실험연구이다. 연구 대상자는 G도 소재 일 종합병원에 신규간호사로 입사한지 1년 이내의 간호사로 연구목적을 이해하고 연구 참여에 서면으로 동의한 간호사로, 실험군 29명, 대조군 26명이었다. 실험군에게는 임상현장 교육프로그램을 실시하였으며, 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 조사로 설문지를 이용하여 자가보고 형식으로 측정하였다. 연구도구는 고유경 등(2007)이 개발한 임상 간호사의 간호업무성과 측정 도구를 사용하였으며, 교육만족도는 신나연 등(2020)이 개발한 교육전담간호사가 주도하는 교육프로그램에 대한 교육만족도 측정 도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 26.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험군과 대조군 간의 일반적 특성과 종속변수의 사전 동질성 검정은 χ² test, Fisher’s exact test, independent t-test, Mann-Whitney U test로 분석하였고, 실험군과 대조군 간의 실험 후 종속 변수의 차이는 ANCOVA로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
1. 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램을 제공받은 실험군은 대조군보다 간호업무성과가 높은 것으로 나타났다(F=4.50, p=.039). 하위영역에서는 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램을 제공받은 실험군이 대조군보다 간호업무성과 능력이 높은 것으로 나타났다(F=6.96, p=.001). 2. 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육프로그램을 제공받은 실험군은 대조군보다 교육만족도가 높은 것으로 나타났다(F=4.91, p=.031). 하위영역에서는 실험군이 대조군보다 비판적 사고능력이 높은 것으로 나타났다(F=7.29, p=.009).
본 연구를 통해 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램은 신규간호사의 간호업무성과와 교육만족도를 향상시키는 것으로 확인되었다. 이상의 결과를 토대로 신규간호사들을 대상으로 간호업무성과를 향상시키기 위해 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램을 적용할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램이 신규간호사의 간호업무성과와 교육에 대한 만족도에 미치는 효과를 확인하기 위함이다. 본 연구는 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램을 적용한 실험군과 적용하지 않은 대조군 간의 간호업무성과와 교육만족도의 차이를 검증하기 위한 비동등성 대조군 전후 설계의 유사 실험연구이다. 연구 대상자는 G도 소재 일 종합병원에 신규간호사로 입사한지 1년 이내의 간호사로 연구목적을 이해하고 연구 참여에 서면으로 동의한 간호사로, 실험군 29명, 대조군 26명이었다. 실험군에게는 임상현장 교육프로그램을 실시하였으며, 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 조사로 설문지를 이용하여 자가보고 형식으로 측정하였다. 연구도구는 고유경 등(2007)이 개발한 임상 간호사의 간호업무성과 측정 도구를 사용하였으며, 교육만족도는 신나연 등(2020)이 개발한 교육전담간호사가 주도하는 교육프로그램에 대한 교육만족도 측정 도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 26.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험군과 대조군 간의 일반적 특성과 종속변수의 사전 동질성 검정은 χ² test, Fisher’s exact test, independent t-test, Mann-Whitney U test로 분석하였고, 실험군과 대조군 간의 실험 후 종속 변수의 차이는 ANCOVA로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
1. 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램을 제공받은 실험군은 대조군보다 간호업무성과가 높은 것으로 나타났다(F=4.50, p=.039). 하위영역에서는 교육전담간호사가 주도하는 임상현장 교육프로그램을 제공받은 실험군이 대조군보다 간호업무성과 능력이 높은 것으로 나타났다(F=6.96, p=.001). 2. 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육프로그램을 제공받은 실험군은 대조군보다 교육만족도가 높은 것으로 나타났다(F=4.91, p=.031). 하위영역에서는 실험군이 대조군보다 비판적 사고능력이 높은 것으로 나타났다(F=7.29, p=.009).
본 연구를 통해 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램은 신규간호사의 간호업무성과와 교육만족도를 향상시키는 것으로 확인되었다. 이상의 결과를 토대로 신규간호사들을 대상으로 간호업무성과를 향상시키기 위해 교육전담간호사가 주도하는 임상현장교육 프로그램을 적용할 필요가 있다.
Purpose: The purpose of this study was to identify the effects of a clinical nurse education program led by clinical nurse educator on nursing performance and education satisfaction for new graduated nurse. Methods: This study was a non-equivalent control group pre test-post test design was use...
Purpose: The purpose of this study was to identify the effects of a clinical nurse education program led by clinical nurse educator on nursing performance and education satisfaction for new graduated nurse. Methods: This study was a non-equivalent control group pre test-post test design was used. This study participants are nurses who had worked at a general hospital in within 1 year, who understood the purpose of the study and agreed in writing to participate in the study. The clinical nurse education program was conducted for the experimental group, and both the experimental group and the control group were measured in the form of self-report using questionnaires as pre- and post-surveys. As a research tool, a tool for measuring nursing performance of clinical nurses developed by Koh Yu-gyeong et al. (2007) was used, and for educational satisfaction, a tool for measuring educational satisfaction for education programs led by nurses in charge of education developed by Shin Na-yeon et al. (2020) was used. Data analysis was performed using the SPSS WIN 26.0 program. The preliminary homogeneity test of general characteristics and dependent variables between the experimental group and the control group was analyzed by χ² test, Fisher's exact test, independent t-test, and Mann-Whitney U test. And differences independent variables after the experiment between the experimental group and the control group were analyzed by ANCOVA. Results: The results of the study are as follows. 1. The group, which received the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator, showed higher nursing performance than the control group (F=4.50, p=.039). In the subdomain, the experimental group who received the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator, showed higher nursing performance than the control group (F=6.96, p=.001). 2. The group, which received the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator, showed higher educational satisfaction than the control group (F=4.91, p=.031). In the subdomain, the experimental group showed higher critical thinking ability than the control group (F=7.29, p=.009). Conclusion: Through this study, it was confirmed that the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator improved the nursing performance of new nurses and increased education satisfaction. Based on the above results, it is suggested that repeated studies are needed to identify the effect on the nursing performance of new nurses when the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator is applied.
Purpose: The purpose of this study was to identify the effects of a clinical nurse education program led by clinical nurse educator on nursing performance and education satisfaction for new graduated nurse. Methods: This study was a non-equivalent control group pre test-post test design was used. This study participants are nurses who had worked at a general hospital in within 1 year, who understood the purpose of the study and agreed in writing to participate in the study. The clinical nurse education program was conducted for the experimental group, and both the experimental group and the control group were measured in the form of self-report using questionnaires as pre- and post-surveys. As a research tool, a tool for measuring nursing performance of clinical nurses developed by Koh Yu-gyeong et al. (2007) was used, and for educational satisfaction, a tool for measuring educational satisfaction for education programs led by nurses in charge of education developed by Shin Na-yeon et al. (2020) was used. Data analysis was performed using the SPSS WIN 26.0 program. The preliminary homogeneity test of general characteristics and dependent variables between the experimental group and the control group was analyzed by χ² test, Fisher's exact test, independent t-test, and Mann-Whitney U test. And differences independent variables after the experiment between the experimental group and the control group were analyzed by ANCOVA. Results: The results of the study are as follows. 1. The group, which received the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator, showed higher nursing performance than the control group (F=4.50, p=.039). In the subdomain, the experimental group who received the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator, showed higher nursing performance than the control group (F=6.96, p=.001). 2. The group, which received the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator, showed higher educational satisfaction than the control group (F=4.91, p=.031). In the subdomain, the experimental group showed higher critical thinking ability than the control group (F=7.29, p=.009). Conclusion: Through this study, it was confirmed that the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator improved the nursing performance of new nurses and increased education satisfaction. Based on the above results, it is suggested that repeated studies are needed to identify the effect on the nursing performance of new nurses when the clinical nurse education program led by the clinical nurse educator is applied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.