중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지 및 경영성과의 구조적 관계: 최고경영자 특성의 조절효과 A Study on the Structural Relationships among ESG Management Activities, Corporate Trust, Corporate Image and Business Performance in SMEs: Moderating Effect of CEO’s Characteristics원문보기
ESG는 불확실한 시대에 새로운 성공전략으로, 정부, 가계, 투자자, 지역사회 등 모든 사회구성원 즉 이해관계자들의 요구로 인하여 기업 생존을 위한 중심적인 경영활동으로 인식되고 있다. 최근 ESG 경영활동은 대기업만의 사회적 책임이 아니라 중소기업에게 중요성이 대두되면서 중소・중견기업 가이드라인 진단평가항목이 정부에 의해 제시되고 있으며, 중소기업은 인력, 비용 등의 경영부담으로 인하여 전반적인 ESG 경영활동이 어려우나 각 분야에서 ESG 경영활동을 평가에 적용되면서 중요한 경영활동으로 대두되고 있다. 본 연구는 최근 중소기업에 요구되고 있는 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, ...
ESG는 불확실한 시대에 새로운 성공전략으로, 정부, 가계, 투자자, 지역사회 등 모든 사회구성원 즉 이해관계자들의 요구로 인하여 기업 생존을 위한 중심적인 경영활동으로 인식되고 있다. 최근 ESG 경영활동은 대기업만의 사회적 책임이 아니라 중소기업에게 중요성이 대두되면서 중소・중견기업 가이드라인 진단평가항목이 정부에 의해 제시되고 있으며, 중소기업은 인력, 비용 등의 경영부담으로 인하여 전반적인 ESG 경영활동이 어려우나 각 분야에서 ESG 경영활동을 평가에 적용되면서 중요한 경영활동으로 대두되고 있다. 본 연구는 최근 중소기업에 요구되고 있는 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, 경영성과를 다각적인 측면에서 살펴보았다. 기존 선행연구는 대기업의 ESG 경영활동이나 평가등급이 경영성과에 영향을 유효하게 미치고 있음을 제시하였으나, 중소기업의 ESG 경영활동이 중소기업에 미치는 영향에 대하여는 다각적으로 접근하지 못하고 활발하게 이루어지지 못하는 한계가 있었다. 이에 본 연구는 선행연구를 검토하여 새로운 연구모형을 도출하였고, 중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, 경영성과의 구조적인 관계를 각각 분석하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 중소기업 ESG 경영활동은 기업신뢰에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 중소기업 ESG 경영활동은 기업이미지에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 중소기업 기업신뢰는 기업이미지에 영향을 미칠 것이다. 넷째, 중소기업 기업신뢰는 경영성과에 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 중소기업 기업이미지는 경영성과에 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 중소기업 ESG 경영활동은 경영성과에 영향을 미칠 것이다. 일곱째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업신뢰와의 관계에 있어서 중소기업 최고경영자 특성은 조절 작용을 할 것이다. 여덟째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업이미지와의 관계에 있어서 중소기업 최고경영자 특성은 조절 작용을 할 것이다. 본 연구에서 연구모형을 검증하기 위하여 선행 사용된 변수들의 집중타당성과 판별타당성을 위해 AMOS 25.0을 사용 검증 요인분석을 실시하였다. 또한 본 논문에서는 설정이 된 가설을 검증하기 위해 구조방정식의 모형을 적용하였으며 구조방정식 모형분석은 단계적 접근법에 의하여 분석을 한다. 본 연구는 중소기업 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, 경영성과, 최고경영자특성에 대한 선행연구를 중심으로 그 이론적 토대를 고찰하고 상기 요인들의 관계를 검증하기 위하여 이론과 실증적 연구방법을 동시 진행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중소기업 ESG 경영활동이 기업신뢰에 영향을 미친다. 분석결과, ESG 경영활동의 환경, 사회, 지배구조는 기업에 대한 제품신뢰와 고객신뢰에 영향을 미치므로 중소기업은 ESG 경영활동을 통하여 소비자에게 친환경제품, 환경적 가치를 보유하고 있다는 제품신뢰를 주게 되고, 지역사회의 일원으로 사회적 문제를 해결하는 기업이라는 고객신뢰를 가지는데 영향을 미치는 것으로 판단된다. 둘째, 중소기업 ESG 경영활동은 기업이미지에 영향을 미친다. 분석결과, 중소기업이 지속적으로 ESG 경영활동을 수행하게 되면 소비자와의 심리적 거리를 좁혀 높게 지각된 기업 가치로 고객을 포함한 이해관계자에게 긍정적인 기업이미지를 형성할 수 있다는 것으로 판단된다. 셋째, 중소기업 기업신뢰는 기업이미지에 영향을 미친다. 분석결과, 중소기업이 고객을 대상으로 친환경제품의 투자 및 지역사회 일원으로 사회적 문제 해결이나 취약계층에 공정한 기업이라는 메시지를 지속적으로 지각시킬 때, 고객은 기업을 신뢰하게 되며, 이는 긍정적인 기업이미지 형성에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 넷째, 중소기업 기업신뢰 중 고객신뢰가 경영성과에 영향을 미친다. 분석결과, 친환경 제품, 고객의 제품 구매, 환경적 가치를 변수로 측정한 제품신뢰는 경영성과에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 여성 및 취약계층에 공정, 사회적 문제 해결 기업, 지역사회 구성원이며 경제발전에 기여함을 변수로 채택한 고객신뢰에서는 경영성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다섯째, 중소기업 기업이미지는 경영성과에 영향을 미친다. 분석결과, 기업이미지의 다양한 광고와 사회적 책임 활동, 구매경험 등을 통해 형성된 좋은 기업이미지는 구매 및 기업의 수용적인 태도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 여섯째, 중소기업 ESG 경영활동 중 지배구조는 경영성과에 영향을 미친다. 분석결과, ESG 경영활동 중 환경, 사회를 제외한 지배구조에서 경영성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다는 점에서 일부 선행연구와 차별점을 보이고 있다. 일곱째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업신뢰와의 관계에 있어서 최고경영자 특성은 조절작용을 할 것이다. 분석결과, 조절변수 최고경영자 특성은 통계적으로 유의미하게 기업신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 여덟째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업이미지와의 관계에 있어서 최고경영자 특성은 조절작용을 할 것이다. 분석결과 조절변수 최고경영자 특성은 통계적으로 유의미하게 기업이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 상기 분석 결과를 토대로 아래와 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 기존에 대기업을 대상으로 검증・분석한 선행연구의 변수를 중소기업에 적용하여 연구한 결과, 중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지 및 경영성과 간의 유의한 연구결과를 도출하였다. 둘째, 중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지 및 경영성과에서 유의한 결과를 도출하여 중소기업 ESG 경영활동의 정책수립 및 후속 연구 자료로 활용이 가능할 것이다. 셋째, 중소기업의 ESG 경영활동과 기업신뢰 및 기업이미지와의 관계에서 최고경영자 특성을 조절변수로 채택하여 중소기업의 ESG 경영활동이 기업신뢰 및 기업이미지에 대한 조절역할을 확인한 결과, 중소기업의 ESG 경영활동과 기업신뢰 및 기업이미지 간에 유의한 조절효과가 있음을 검증하였다. 넷째, 기존 중소기업의 ESG 경영활동 관련하여 관련지표나 변수로 대기업을 대상으로 한 ESG 평가등급의 항목이나 점수를 활용하였는데, 본 연구에서는 산업통상자원부에서 2021년 중소기업을 대상으로 제시한 “K-ESG가이드라인”의 항목이나 지표를 기반으로 변수를 설정하여 측정하였다. 다섯째, 본 연구는 ESG 경영활동과 관련된 향후 연구 방향이 중소기업을 연구대상으로 확대하여야 할 필요성이 있음을 시사하고 있다.
ESG는 불확실한 시대에 새로운 성공전략으로, 정부, 가계, 투자자, 지역사회 등 모든 사회구성원 즉 이해관계자들의 요구로 인하여 기업 생존을 위한 중심적인 경영활동으로 인식되고 있다. 최근 ESG 경영활동은 대기업만의 사회적 책임이 아니라 중소기업에게 중요성이 대두되면서 중소・중견기업 가이드라인 진단평가항목이 정부에 의해 제시되고 있으며, 중소기업은 인력, 비용 등의 경영부담으로 인하여 전반적인 ESG 경영활동이 어려우나 각 분야에서 ESG 경영활동을 평가에 적용되면서 중요한 경영활동으로 대두되고 있다. 본 연구는 최근 중소기업에 요구되고 있는 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, 경영성과를 다각적인 측면에서 살펴보았다. 기존 선행연구는 대기업의 ESG 경영활동이나 평가등급이 경영성과에 영향을 유효하게 미치고 있음을 제시하였으나, 중소기업의 ESG 경영활동이 중소기업에 미치는 영향에 대하여는 다각적으로 접근하지 못하고 활발하게 이루어지지 못하는 한계가 있었다. 이에 본 연구는 선행연구를 검토하여 새로운 연구모형을 도출하였고, 중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, 경영성과의 구조적인 관계를 각각 분석하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 중소기업 ESG 경영활동은 기업신뢰에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 중소기업 ESG 경영활동은 기업이미지에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 중소기업 기업신뢰는 기업이미지에 영향을 미칠 것이다. 넷째, 중소기업 기업신뢰는 경영성과에 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 중소기업 기업이미지는 경영성과에 영향을 미칠 것이다. 여섯째, 중소기업 ESG 경영활동은 경영성과에 영향을 미칠 것이다. 일곱째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업신뢰와의 관계에 있어서 중소기업 최고경영자 특성은 조절 작용을 할 것이다. 여덟째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업이미지와의 관계에 있어서 중소기업 최고경영자 특성은 조절 작용을 할 것이다. 본 연구에서 연구모형을 검증하기 위하여 선행 사용된 변수들의 집중타당성과 판별타당성을 위해 AMOS 25.0을 사용 검증 요인분석을 실시하였다. 또한 본 논문에서는 설정이 된 가설을 검증하기 위해 구조방정식의 모형을 적용하였으며 구조방정식 모형분석은 단계적 접근법에 의하여 분석을 한다. 본 연구는 중소기업 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지, 경영성과, 최고경영자특성에 대한 선행연구를 중심으로 그 이론적 토대를 고찰하고 상기 요인들의 관계를 검증하기 위하여 이론과 실증적 연구방법을 동시 진행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중소기업 ESG 경영활동이 기업신뢰에 영향을 미친다. 분석결과, ESG 경영활동의 환경, 사회, 지배구조는 기업에 대한 제품신뢰와 고객신뢰에 영향을 미치므로 중소기업은 ESG 경영활동을 통하여 소비자에게 친환경제품, 환경적 가치를 보유하고 있다는 제품신뢰를 주게 되고, 지역사회의 일원으로 사회적 문제를 해결하는 기업이라는 고객신뢰를 가지는데 영향을 미치는 것으로 판단된다. 둘째, 중소기업 ESG 경영활동은 기업이미지에 영향을 미친다. 분석결과, 중소기업이 지속적으로 ESG 경영활동을 수행하게 되면 소비자와의 심리적 거리를 좁혀 높게 지각된 기업 가치로 고객을 포함한 이해관계자에게 긍정적인 기업이미지를 형성할 수 있다는 것으로 판단된다. 셋째, 중소기업 기업신뢰는 기업이미지에 영향을 미친다. 분석결과, 중소기업이 고객을 대상으로 친환경제품의 투자 및 지역사회 일원으로 사회적 문제 해결이나 취약계층에 공정한 기업이라는 메시지를 지속적으로 지각시킬 때, 고객은 기업을 신뢰하게 되며, 이는 긍정적인 기업이미지 형성에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 넷째, 중소기업 기업신뢰 중 고객신뢰가 경영성과에 영향을 미친다. 분석결과, 친환경 제품, 고객의 제품 구매, 환경적 가치를 변수로 측정한 제품신뢰는 경영성과에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 여성 및 취약계층에 공정, 사회적 문제 해결 기업, 지역사회 구성원이며 경제발전에 기여함을 변수로 채택한 고객신뢰에서는 경영성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다섯째, 중소기업 기업이미지는 경영성과에 영향을 미친다. 분석결과, 기업이미지의 다양한 광고와 사회적 책임 활동, 구매경험 등을 통해 형성된 좋은 기업이미지는 구매 및 기업의 수용적인 태도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 여섯째, 중소기업 ESG 경영활동 중 지배구조는 경영성과에 영향을 미친다. 분석결과, ESG 경영활동 중 환경, 사회를 제외한 지배구조에서 경영성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다는 점에서 일부 선행연구와 차별점을 보이고 있다. 일곱째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업신뢰와의 관계에 있어서 최고경영자 특성은 조절작용을 할 것이다. 분석결과, 조절변수 최고경영자 특성은 통계적으로 유의미하게 기업신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 여덟째, 중소기업 ESG 경영활동과 기업이미지와의 관계에 있어서 최고경영자 특성은 조절작용을 할 것이다. 분석결과 조절변수 최고경영자 특성은 통계적으로 유의미하게 기업이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 상기 분석 결과를 토대로 아래와 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 기존에 대기업을 대상으로 검증・분석한 선행연구의 변수를 중소기업에 적용하여 연구한 결과, 중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지 및 경영성과 간의 유의한 연구결과를 도출하였다. 둘째, 중소기업의 ESG 경영활동, 기업신뢰, 기업이미지 및 경영성과에서 유의한 결과를 도출하여 중소기업 ESG 경영활동의 정책수립 및 후속 연구 자료로 활용이 가능할 것이다. 셋째, 중소기업의 ESG 경영활동과 기업신뢰 및 기업이미지와의 관계에서 최고경영자 특성을 조절변수로 채택하여 중소기업의 ESG 경영활동이 기업신뢰 및 기업이미지에 대한 조절역할을 확인한 결과, 중소기업의 ESG 경영활동과 기업신뢰 및 기업이미지 간에 유의한 조절효과가 있음을 검증하였다. 넷째, 기존 중소기업의 ESG 경영활동 관련하여 관련지표나 변수로 대기업을 대상으로 한 ESG 평가등급의 항목이나 점수를 활용하였는데, 본 연구에서는 산업통상자원부에서 2021년 중소기업을 대상으로 제시한 “K-ESG가이드라인”의 항목이나 지표를 기반으로 변수를 설정하여 측정하였다. 다섯째, 본 연구는 ESG 경영활동과 관련된 향후 연구 방향이 중소기업을 연구대상으로 확대하여야 할 필요성이 있음을 시사하고 있다.
ESG has been recognized to be one of the pivotal managerial activities as a new success strategy essential for corporate survival in an uncertain era, stimulated particularly by the demands of such stakeholders as the government, households, investors, and local communities. In recent years, ESG man...
ESG has been recognized to be one of the pivotal managerial activities as a new success strategy essential for corporate survival in an uncertain era, stimulated particularly by the demands of such stakeholders as the government, households, investors, and local communities. In recent years, ESG management activities have emerged as an important factor of the social responsibility not only for large corporations but also for small and medium-sized enterprises (SMEs). Given this trend, the government suggests the guidelines with the items of diagnosis and evaluation for small and medium-sized enterprises to follow. As shown in this guideline, ESG management activities are emerging as important management activities and are expected to be applied to evaluation in each field, although small and medium-sized enterprises are in difficult situation due to the management burden such as shortage of manpower and financial resources. In this study, attempts were made to look into ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance, which are recently demanded to SMEs from various aspects. Even though the existing studies have successfully suggested that ESG management activities or evaluation ratings of large companies can exercise valid effects on business performance, there are limitations in that they can neither diversely reveal nor actively approach the impact of ESG management activities upon SMEs themselves. Accordingly, this study reviewed previous studies to derive a new research model, and analyzed the structural relationships among SMEs' ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance in SMEs. In this study, the following hypotheses were premised: First, the ESG management activities of SMEs will affect the corporate trust; Second, the ESG management activities of SMEs will affect the corporate image; Third, the trust of SMEs will affect the corporate image; Fourth, the trust of SMEs will affect the business performance; Fifth, the image of SMEs will affect the business performance; Sixth, the ESG management activities of SMEs will affect the business performance; Seventh, the characteristics of SMEs' CEOs will play a moderating role in the relationship between the ESG management activities and the corporate trust of SMEs; and Eighth, the characteristics of CEOs of SMEs will exercise a moderating effect in the relationship between the ESG management activities and the corporate image of SMEs. In order to verify the research model of this study, a verification factor analysis was conducted using AMOS 25.0 for the convergent validity and discriminant validity of the variables previously used. In addition, a structural equation model was applied in this paper to verify the established hypothesis, and the structural equation model was analyzed by a step-by-step approach. In the present study, I reviewed the theoretical foundation of SMEs' ESG management activities, corporate trust, corporate image, business performance, and CEO characteristics, with a focus on the preceding studies. Simultaneously, theoretical and empirical research methods were employed to verify the relationship among the above-mentioned factors. The results of this study could be summed up as follows. First, SMEs' ESG management activities affect the corporate trust. From the analysis, it was made known, first of all, that as the environment, society, and governance structure of ESG management activities affect the product and consumer trust, SMEs can give consumers confidence that their products have eco-friendly and environmental values, and can thus have an impact on having the customer trust as companies that are able to solve social problems as members of the local community. Second, SMEs' ESG management activities affect the corporate image. The analysis found that if SMEs continuously perform ESG management activities, they can create a positive corporate image to stakeholders including customers with highly perceived corporate value by narrowing the psychological distance with consumers. Third, the trust in SMEs affects the corporate image. According to the analysis, when small and medium-sized enterprises consistently send customers the message that they are fair companies for the underprivileged or solve social problems as members of the local community by investing in eco-friendly products, customers are judged to form a positive corporate image toward the companies, helping by thus the customers trust them. Fourth, the trust of SMEs in customers will affect the business performance. The result of the analysis revealed that the trust in products measured with the variables like eco-friendly products, purchases of products by customers, and environmental values did not affect the business performance, whereas the trust of customers measured with the variables like fairness to women and the underprivileged, status as social problem-solving companies, members of local community as well as contribution to economic development has effect on the business performance. Fifth, the corporate image of SMEs affects business performance. The analysis proved that a good corporate image formed through various advertisements of the corporate image, social responsibility activities and purchasing experiences affects the purchasing and corporate acceptance attitudes of customers. Sixth, among the ESG management activities of SMEs, governance structure affects business performance. This conclusion of the analysis is somewhat different from certain previous studies in that the governance structure exclusive of environment and society from ESG management activities turned out to affect the business performance among ESG management activities. Seventh, the characteristics of the CEO will have a moderating effect in the relationship between SMEs' ESG management activities and corporate trust, since the analysis confirmed that the CEO's characteristics as a controlling variable had a statistically significant positive (+) effect on the corporate trust. Eighth, in the relationship between ESG management activities of SMEs and corporate image, the characteristics of the CEO are found to have a moderating effect from the analysis which confirmed that the CEO's characteristics as a moderating variable had a statistically significant positive (+) effect on the corporate image. Based on the above results of the analysis, this study laid bare the following implications. First, by applying the variables of the preceding studies that had verified and analyzed large corporations to the SMEs, significant research results could be derived from among the ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance in SMEs. Second, the significant results drawn from the analysis of ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance in SMEs would be possible to be used as data for research of policy establishment and follow-up on ESG management activities of SMEs. Third, as a result of investigating whether the ESG management activities of SMEs play a moderating role on the corporate trust and corporate image when CEO characteristics are selected as a moderating variable in the relationship among ESG management activities, corporate trust and corporate image of SMEs, it was verified that there was a significant moderating effect among the ESG management activities, corporate trust and corporate image of SMEs. Fourth, the ESG evaluation rating items or scores of large corporations have been used till now as indicators or variables related to ESG management activities of SMEs. In this study, however, variables were set to measure the items or indicators based on the “K-ESG Guidelines” presented for SMEs in 2021 by the Ministry of Trade, Industry and Energy, ROK. Fifth, the present study by thus suggests that the directions of the future researches related to ESG management activities need expand to include SMEs.
ESG has been recognized to be one of the pivotal managerial activities as a new success strategy essential for corporate survival in an uncertain era, stimulated particularly by the demands of such stakeholders as the government, households, investors, and local communities. In recent years, ESG management activities have emerged as an important factor of the social responsibility not only for large corporations but also for small and medium-sized enterprises (SMEs). Given this trend, the government suggests the guidelines with the items of diagnosis and evaluation for small and medium-sized enterprises to follow. As shown in this guideline, ESG management activities are emerging as important management activities and are expected to be applied to evaluation in each field, although small and medium-sized enterprises are in difficult situation due to the management burden such as shortage of manpower and financial resources. In this study, attempts were made to look into ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance, which are recently demanded to SMEs from various aspects. Even though the existing studies have successfully suggested that ESG management activities or evaluation ratings of large companies can exercise valid effects on business performance, there are limitations in that they can neither diversely reveal nor actively approach the impact of ESG management activities upon SMEs themselves. Accordingly, this study reviewed previous studies to derive a new research model, and analyzed the structural relationships among SMEs' ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance in SMEs. In this study, the following hypotheses were premised: First, the ESG management activities of SMEs will affect the corporate trust; Second, the ESG management activities of SMEs will affect the corporate image; Third, the trust of SMEs will affect the corporate image; Fourth, the trust of SMEs will affect the business performance; Fifth, the image of SMEs will affect the business performance; Sixth, the ESG management activities of SMEs will affect the business performance; Seventh, the characteristics of SMEs' CEOs will play a moderating role in the relationship between the ESG management activities and the corporate trust of SMEs; and Eighth, the characteristics of CEOs of SMEs will exercise a moderating effect in the relationship between the ESG management activities and the corporate image of SMEs. In order to verify the research model of this study, a verification factor analysis was conducted using AMOS 25.0 for the convergent validity and discriminant validity of the variables previously used. In addition, a structural equation model was applied in this paper to verify the established hypothesis, and the structural equation model was analyzed by a step-by-step approach. In the present study, I reviewed the theoretical foundation of SMEs' ESG management activities, corporate trust, corporate image, business performance, and CEO characteristics, with a focus on the preceding studies. Simultaneously, theoretical and empirical research methods were employed to verify the relationship among the above-mentioned factors. The results of this study could be summed up as follows. First, SMEs' ESG management activities affect the corporate trust. From the analysis, it was made known, first of all, that as the environment, society, and governance structure of ESG management activities affect the product and consumer trust, SMEs can give consumers confidence that their products have eco-friendly and environmental values, and can thus have an impact on having the customer trust as companies that are able to solve social problems as members of the local community. Second, SMEs' ESG management activities affect the corporate image. The analysis found that if SMEs continuously perform ESG management activities, they can create a positive corporate image to stakeholders including customers with highly perceived corporate value by narrowing the psychological distance with consumers. Third, the trust in SMEs affects the corporate image. According to the analysis, when small and medium-sized enterprises consistently send customers the message that they are fair companies for the underprivileged or solve social problems as members of the local community by investing in eco-friendly products, customers are judged to form a positive corporate image toward the companies, helping by thus the customers trust them. Fourth, the trust of SMEs in customers will affect the business performance. The result of the analysis revealed that the trust in products measured with the variables like eco-friendly products, purchases of products by customers, and environmental values did not affect the business performance, whereas the trust of customers measured with the variables like fairness to women and the underprivileged, status as social problem-solving companies, members of local community as well as contribution to economic development has effect on the business performance. Fifth, the corporate image of SMEs affects business performance. The analysis proved that a good corporate image formed through various advertisements of the corporate image, social responsibility activities and purchasing experiences affects the purchasing and corporate acceptance attitudes of customers. Sixth, among the ESG management activities of SMEs, governance structure affects business performance. This conclusion of the analysis is somewhat different from certain previous studies in that the governance structure exclusive of environment and society from ESG management activities turned out to affect the business performance among ESG management activities. Seventh, the characteristics of the CEO will have a moderating effect in the relationship between SMEs' ESG management activities and corporate trust, since the analysis confirmed that the CEO's characteristics as a controlling variable had a statistically significant positive (+) effect on the corporate trust. Eighth, in the relationship between ESG management activities of SMEs and corporate image, the characteristics of the CEO are found to have a moderating effect from the analysis which confirmed that the CEO's characteristics as a moderating variable had a statistically significant positive (+) effect on the corporate image. Based on the above results of the analysis, this study laid bare the following implications. First, by applying the variables of the preceding studies that had verified and analyzed large corporations to the SMEs, significant research results could be derived from among the ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance in SMEs. Second, the significant results drawn from the analysis of ESG management activities, corporate trust, corporate image and business performance in SMEs would be possible to be used as data for research of policy establishment and follow-up on ESG management activities of SMEs. Third, as a result of investigating whether the ESG management activities of SMEs play a moderating role on the corporate trust and corporate image when CEO characteristics are selected as a moderating variable in the relationship among ESG management activities, corporate trust and corporate image of SMEs, it was verified that there was a significant moderating effect among the ESG management activities, corporate trust and corporate image of SMEs. Fourth, the ESG evaluation rating items or scores of large corporations have been used till now as indicators or variables related to ESG management activities of SMEs. In this study, however, variables were set to measure the items or indicators based on the “K-ESG Guidelines” presented for SMEs in 2021 by the Ministry of Trade, Industry and Energy, ROK. Fifth, the present study by thus suggests that the directions of the future researches related to ESG management activities need expand to include SMEs.
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