이 연구의 목적은 인공지능 활용 미술, 음악 수업을 진행하여 학생들의 인공지능에 대한 인식 변화를 분석해보고자 했다. 이 연구를 위하여 남부권 소재 초등학교의 6학년 학생 11명이 참여하였다. 2022년에 개발되거나 널리 사용되고 있는 인공지능 도구들을 활용하여 미술 6차시, 음악 3차시의 수업을 설계하였다. 수업 처치 전 학생들의 인공지능 인식에 대한 설문지를 통해 텍스트와 이미지를 통한 분석을 진행하였으며, 수업 후 변화를 알아보기 위해 같은 설문지와 각 과목에 대한 설문지를 통해 변화된 점을 분석하였다. 이 외에도 수업을 진행하는 중 페들렛을 통해 각 차시 진행 후의 감정을 수집하여 분석하였다. 수집하여 분석한 결과를 살펴보면 첫째, 학생들의 인공지능에 대한 개념은 ‘로봇’, ‘편의를 제공하는 것’, ‘일을 대신 해주는 것’으로 나타났다. 학생들에게서 인공지능은 물리적 매개체를 갖춘 형태이어야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 인공지능 활용 미술, 음악 수업 후 학생들의 감정은 긍정적으로 변화하였다. 인공지능이 제공하는 편의성에 대해 긍정적으로 느꼈으며, 미술과 음악에서 어렵고 귀찮은 일들을 인공지능이 쉽게 해주는 데 있어 만족을 느꼈다. 셋째, 인공지능 활용 미술, 음악 수업 후 인공지능에 대한 인식은 수업 관련 내용으로 유의미하게 변함을 알 수 있었다. 수업 전후 ...
이 연구의 목적은 인공지능 활용 미술, 음악 수업을 진행하여 학생들의 인공지능에 대한 인식 변화를 분석해보고자 했다. 이 연구를 위하여 남부권 소재 초등학교의 6학년 학생 11명이 참여하였다. 2022년에 개발되거나 널리 사용되고 있는 인공지능 도구들을 활용하여 미술 6차시, 음악 3차시의 수업을 설계하였다. 수업 처치 전 학생들의 인공지능 인식에 대한 설문지를 통해 텍스트와 이미지를 통한 분석을 진행하였으며, 수업 후 변화를 알아보기 위해 같은 설문지와 각 과목에 대한 설문지를 통해 변화된 점을 분석하였다. 이 외에도 수업을 진행하는 중 페들렛을 통해 각 차시 진행 후의 감정을 수집하여 분석하였다. 수집하여 분석한 결과를 살펴보면 첫째, 학생들의 인공지능에 대한 개념은 ‘로봇’, ‘편의를 제공하는 것’, ‘일을 대신 해주는 것’으로 나타났다. 학생들에게서 인공지능은 물리적 매개체를 갖춘 형태이어야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 인공지능 활용 미술, 음악 수업 후 학생들의 감정은 긍정적으로 변화하였다. 인공지능이 제공하는 편의성에 대해 긍정적으로 느꼈으며, 미술과 음악에서 어렵고 귀찮은 일들을 인공지능이 쉽게 해주는 데 있어 만족을 느꼈다. 셋째, 인공지능 활용 미술, 음악 수업 후 인공지능에 대한 인식은 수업 관련 내용으로 유의미하게 변함을 알 수 있었다. 수업 전후 마인드맵 분석이나 수업 후 각 과목에 대한 설문지에서 유의미한 변화를 확인할 수 있었다. 넷째, 학생들은 아직은 인공지능이 인간을 대체하기는 어려울 것으로 보았다. 창의성, 감정 이런 것들을 인간의 고유한 영역으로 생각하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 학생들에게 인공지능 융합 수업을 진행하면 유의미한 변화가 나타남을 확인하였으므로 앞으로 다양한 과목에서 인공지능 융합 수업이 개발되고 실행되어야 할 것이다.
이 연구의 목적은 인공지능 활용 미술, 음악 수업을 진행하여 학생들의 인공지능에 대한 인식 변화를 분석해보고자 했다. 이 연구를 위하여 남부권 소재 초등학교의 6학년 학생 11명이 참여하였다. 2022년에 개발되거나 널리 사용되고 있는 인공지능 도구들을 활용하여 미술 6차시, 음악 3차시의 수업을 설계하였다. 수업 처치 전 학생들의 인공지능 인식에 대한 설문지를 통해 텍스트와 이미지를 통한 분석을 진행하였으며, 수업 후 변화를 알아보기 위해 같은 설문지와 각 과목에 대한 설문지를 통해 변화된 점을 분석하였다. 이 외에도 수업을 진행하는 중 페들렛을 통해 각 차시 진행 후의 감정을 수집하여 분석하였다. 수집하여 분석한 결과를 살펴보면 첫째, 학생들의 인공지능에 대한 개념은 ‘로봇’, ‘편의를 제공하는 것’, ‘일을 대신 해주는 것’으로 나타났다. 학생들에게서 인공지능은 물리적 매개체를 갖춘 형태이어야 한다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 인공지능 활용 미술, 음악 수업 후 학생들의 감정은 긍정적으로 변화하였다. 인공지능이 제공하는 편의성에 대해 긍정적으로 느꼈으며, 미술과 음악에서 어렵고 귀찮은 일들을 인공지능이 쉽게 해주는 데 있어 만족을 느꼈다. 셋째, 인공지능 활용 미술, 음악 수업 후 인공지능에 대한 인식은 수업 관련 내용으로 유의미하게 변함을 알 수 있었다. 수업 전후 마인드맵 분석이나 수업 후 각 과목에 대한 설문지에서 유의미한 변화를 확인할 수 있었다. 넷째, 학생들은 아직은 인공지능이 인간을 대체하기는 어려울 것으로 보았다. 창의성, 감정 이런 것들을 인간의 고유한 영역으로 생각하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 학생들에게 인공지능 융합 수업을 진행하면 유의미한 변화가 나타남을 확인하였으므로 앞으로 다양한 과목에서 인공지능 융합 수업이 개발되고 실행되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to analyze the perception changes of the elementary school students from experiencing AI-based art and music classes using artificial intelligence. For this study, 11 6th grade students from an elementary school located in the southern region in south Korea participated...
The purpose of this study was to analyze the perception changes of the elementary school students from experiencing AI-based art and music classes using artificial intelligence. For this study, 11 6th grade students from an elementary school located in the southern region in south Korea participated. Classes for the 6th class of art and the 3rd class of music were designed using artificial intelligence tools developed or widely used in 2022. Before class treatment, analysis was conducted through text and images through questionnaires on students' artificial intelligence perception, and changes were analyzed through the same questionnaire and questionnaires for each subject to find out changes after class. In addition to this, emotions after each class were collected and analyzed through the padlet during the class. The results derived from the analysis of the collected results are as follows. First, students' concepts of artificial intelligence were 'robot', 'providing convenience', and 'doing work for them'. It was confirmed by the students that artificial intelligence must be in the form of a physical medium. Second, students' emotions changed positively after AI-based art and music classes. Third, after the art and music classes using artificial intelligence, students' perception of artificial intelligence changed to class-related content. Fourth, students thought it would be difficult for artificial intelligence to replace humans yet. Based on these results, it was confirmed that meaningful changes occurred when AI convergence classes were conducted for students, so AI convergence classes should be developed and implemented in various subjects in the future.
The purpose of this study was to analyze the perception changes of the elementary school students from experiencing AI-based art and music classes using artificial intelligence. For this study, 11 6th grade students from an elementary school located in the southern region in south Korea participated. Classes for the 6th class of art and the 3rd class of music were designed using artificial intelligence tools developed or widely used in 2022. Before class treatment, analysis was conducted through text and images through questionnaires on students' artificial intelligence perception, and changes were analyzed through the same questionnaire and questionnaires for each subject to find out changes after class. In addition to this, emotions after each class were collected and analyzed through the padlet during the class. The results derived from the analysis of the collected results are as follows. First, students' concepts of artificial intelligence were 'robot', 'providing convenience', and 'doing work for them'. It was confirmed by the students that artificial intelligence must be in the form of a physical medium. Second, students' emotions changed positively after AI-based art and music classes. Third, after the art and music classes using artificial intelligence, students' perception of artificial intelligence changed to class-related content. Fourth, students thought it would be difficult for artificial intelligence to replace humans yet. Based on these results, it was confirmed that meaningful changes occurred when AI convergence classes were conducted for students, so AI convergence classes should be developed and implemented in various subjects in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.