‘K-컬쳐(K-Culture)’, ‘한류(Hallyu)’와 같은 표현이 낯설지 않고, 이를 일상에서 흔히 접할 수 있을 만큼 세계적으로 한국 문화에 대한 인기가 크게 부상하고 있다. 최근 블랙핑크와 방탄소년단이 K팝 공연 예술을 통해 한국의 고유한 전통문화를 세계에 알리는 등 ‘K-패션(K-fashion)’이 글로벌 트렌드로 떠오르면서 세계 유명 디자이너들은 한국의 전통 요소들을 재해석하여 현대적 이미지로 발전시키고자 하였다. 그중 전통 단청에서 나타나는 문양은 한국의 전통적 이미지뿐만 아니라 다채로운 색감으로 전통적 요소를 대표하고 있어 다양한 형태로 활용되고 있다. 한편, 최근 1인 가구의 증가, 출산 기피, 고령화 등으로 애완동물을 가족처럼 여기는 ‘펫팸족(pet과 Family의 합성어)’이 증가하고 있다. 현재 ...
‘K-컬쳐(K-Culture)’, ‘한류(Hallyu)’와 같은 표현이 낯설지 않고, 이를 일상에서 흔히 접할 수 있을 만큼 세계적으로 한국 문화에 대한 인기가 크게 부상하고 있다. 최근 블랙핑크와 방탄소년단이 K팝 공연 예술을 통해 한국의 고유한 전통문화를 세계에 알리는 등 ‘K-패션(K-fashion)’이 글로벌 트렌드로 떠오르면서 세계 유명 디자이너들은 한국의 전통 요소들을 재해석하여 현대적 이미지로 발전시키고자 하였다. 그중 전통 단청에서 나타나는 문양은 한국의 전통적 이미지뿐만 아니라 다채로운 색감으로 전통적 요소를 대표하고 있어 다양한 형태로 활용되고 있다. 한편, 최근 1인 가구의 증가, 출산 기피, 고령화 등으로 애완동물을 가족처럼 여기는 ‘펫팸족(pet과 Family의 합성어)’이 증가하고 있다. 현재 반려동물을 양육하는 가구는 약 638만 가구로 2019년 대비 47만 가구 증가하였다. 이들 가구는 약 860만 마리의 반려견·반려묘를 키우는 것으로 추정된다. 이에 따라 반려동물의 의·식·주 나아가 주변 환경까지 모두 다양화·세분화되고 있다. 그중 반려동물 의류 관련 산업의 발전 속도는 매우 빠르며 이에 따라 다양한 의류 패턴과 제품이 개발되고 있다. K-컬쳐가 주목받으며 한국을 찾는 외국 관광객 수도 증가하는 추세이다. 이러한 점에서 한국 고유 문화유산의 독창성 및 아름다움이 담겨 있는 펫 의류 문화 상품 개발은 외국 관광객들에게 K-컬쳐를 알릴 기회가 될 것이다. 이에 본 연구는 유네스코에서 세계 문화유산으로 지정한 한국의 산지 승원을 대상으로 단청 문양을 조사하여 도출한 패턴으로 펫 의류 텍스타일 디자인을 개발하였다. 또한, 문화 포털 사이트와 어도비 일러스트레이터 2019 (Adobe Illustrator 2019) 프로그램을 사용하여 문양을 도출하였으며, DTP (Digital Textile Printing) 기계를 활용하여 텍스타일 디자인을 출력하였다. 이러한 소프트웨어를 활용하면 문양의 크기 조절 및 변형이 용이할 뿐만 아니라 쉽게 새로운 디자인을 만들어 낼 수 있다. 특히 패턴의 형태 그대로 DTP를 이용해 찍어내면 별도의 공정 없이 바로 재단 및 봉제가 가능하여 비용적·시간적 절감이 가능하며 생산 효율성이 크다는 장점이 있다. 나아가 본 연구는 반려인이라면 쉽게 접근할 수 있는 기본적인 강아지 티셔츠 원형(1 피스), 원피스(1 피스), 케이프(3 피스)로 구성된 총 7개 시리즈 35개 디자인을 완성하였다. 이를 통해 반려동물과 더불어 사는 삶에 있어 문화의 특색이 있으면서도, 부담 없이 소비하고 활용할 수 있는 펫 의류 문화 상품 개발을 제시하였다. 나아가 민족의 문화와 색채를 담고 있으면서 반려동물과 함께하는 트렌드에 발맞추어 한국 문화에 관심을 가진 반려인들이 쉽게 접할 수 있는 문화 상품을 제안하였다. 이는 한국 전통문화 상품 및 패션 문화 상품 산업을 통한 국가 이미지 제고 및 경제적 효과 증진에 도움될 것이다.
The popularity of Korean culture has emerged worldwide to the point where expressions such as "K-Culture" and "Hallyu" are not unfamiliar but are so common in everyday life that they have become a part of our everyday lives. Recently, "K-fashion" has emerged as a global trend, with BLACKPINK and BTS informing the world of Korea's unique traditional culture through K-pop performance art. Moreover, world-famous designers have tried to reinterpret traditional Korean elements and develop them into a modern image. Among them, the patterns in traditional Dancheong represent traditional Korean images and elements in various shades and are used in diverse ways. Meanwhile, the number of "petfam" (a compound word of "pet" and "family") households, which consider pets as family members, is increasing due to the recent increase in one-person households, avoidance of childbirth, and aging of the population. Currently, approximately 6.38 million households have pets, an increase of 470,000 from 2019. These households are estimated to have approximately 8.6 million companion dogs and cats. As a result, the pet's food, clothing, shelter, and even the surrounding environment have all become diversified and segmented. Among these, the pet clothing industry is developing at an extremely rapid pace, and a wide variety of clothing patterns and products are being developed. As K-Culture attracts attention, the number of foreign tourists visiting Korea is also increasing. In this regard, developing pet clothing cultural products that incorporate the originality and beauty of Korea's unique cultural heritage will provide an opportunity to inform foreign tourists about K-Culture. Therefore, this study developed a pet clothing textile design based on a pattern derived from a survey of Dancheong patterns for a mountain monastery designated as a World Cultural Heritage by UNESCO. The patterns were derived using the Culture Portal and Adobe Illustrator 2019 program, and the textile designs were output using Digital Textile Printing (DTP) machinery. This type of software makes it easy to adjust the pattern size, transform it, and create new designs easily. In particular, if the pattern is printed using DTP, cutting and sewing can be done immediately without separate processes, which has the advantage of cost and time savings and high production efficiency. Furthermore, this study completed a total of 7 series of 35 designs consisting of a basic puppy T-shirt prototype (1 piece), a dress (1 piece), and a cape (3 pieces) that pet owners can easily access. Through these designs, the company presented the development of pet clothing culture products that can be easily consumed and used while still having cultural characteristics in the lives of people living with pets. In addition, the products incorporate ethnic culture and colors, keeping pace with the trend toward pets and offering cultural products easily accessed by pet owners interested in Korean culture. It will help to enhance the national image and promote economic benefits through the Korean traditional and fashionable cultural products industry.
‘K-컬쳐(K-Culture)’, ‘한류(Hallyu)’와 같은 표현이 낯설지 않고, 이를 일상에서 흔히 접할 수 있을 만큼 세계적으로 한국 문화에 대한 인기가 크게 부상하고 있다. 최근 블랙핑크와 방탄소년단이 K팝 공연 예술을 통해 한국의 고유한 전통문화를 세계에 알리는 등 ‘K-패션(K-fashion)’이 글로벌 트렌드로 떠오르면서 세계 유명 디자이너들은 한국의 전통 요소들을 재해석하여 현대적 이미지로 발전시키고자 하였다. 그중 전통 단청에서 나타나는 문양은 한국의 전통적 이미지뿐만 아니라 다채로운 색감으로 전통적 요소를 대표하고 있어 다양한 형태로 활용되고 있다. 한편, 최근 1인 가구의 증가, 출산 기피, 고령화 등으로 애완동물을 가족처럼 여기는 ‘펫팸족(pet과 Family의 합성어)’이 증가하고 있다. 현재 반려동물을 양육하는 가구는 약 638만 가구로 2019년 대비 47만 가구 증가하였다. 이들 가구는 약 860만 마리의 반려견·반려묘를 키우는 것으로 추정된다. 이에 따라 반려동물의 의·식·주 나아가 주변 환경까지 모두 다양화·세분화되고 있다. 그중 반려동물 의류 관련 산업의 발전 속도는 매우 빠르며 이에 따라 다양한 의류 패턴과 제품이 개발되고 있다. K-컬쳐가 주목받으며 한국을 찾는 외국 관광객 수도 증가하는 추세이다. 이러한 점에서 한국 고유 문화유산의 독창성 및 아름다움이 담겨 있는 펫 의류 문화 상품 개발은 외국 관광객들에게 K-컬쳐를 알릴 기회가 될 것이다. 이에 본 연구는 유네스코에서 세계 문화유산으로 지정한 한국의 산지 승원을 대상으로 단청 문양을 조사하여 도출한 패턴으로 펫 의류 텍스타일 디자인을 개발하였다. 또한, 문화 포털 사이트와 어도비 일러스트레이터 2019 (Adobe Illustrator 2019) 프로그램을 사용하여 문양을 도출하였으며, DTP (Digital Textile Printing) 기계를 활용하여 텍스타일 디자인을 출력하였다. 이러한 소프트웨어를 활용하면 문양의 크기 조절 및 변형이 용이할 뿐만 아니라 쉽게 새로운 디자인을 만들어 낼 수 있다. 특히 패턴의 형태 그대로 DTP를 이용해 찍어내면 별도의 공정 없이 바로 재단 및 봉제가 가능하여 비용적·시간적 절감이 가능하며 생산 효율성이 크다는 장점이 있다. 나아가 본 연구는 반려인이라면 쉽게 접근할 수 있는 기본적인 강아지 티셔츠 원형(1 피스), 원피스(1 피스), 케이프(3 피스)로 구성된 총 7개 시리즈 35개 디자인을 완성하였다. 이를 통해 반려동물과 더불어 사는 삶에 있어 문화의 특색이 있으면서도, 부담 없이 소비하고 활용할 수 있는 펫 의류 문화 상품 개발을 제시하였다. 나아가 민족의 문화와 색채를 담고 있으면서 반려동물과 함께하는 트렌드에 발맞추어 한국 문화에 관심을 가진 반려인들이 쉽게 접할 수 있는 문화 상품을 제안하였다. 이는 한국 전통문화 상품 및 패션 문화 상품 산업을 통한 국가 이미지 제고 및 경제적 효과 증진에 도움될 것이다.
The popularity of Korean culture has emerged worldwide to the point where expressions such as "K-Culture" and "Hallyu" are not unfamiliar but are so common in everyday life that they have become a part of our everyday lives. Recently, "K-fashion" has emerged as a global trend, with BLACKPINK and BTS informing the world of Korea's unique traditional culture through K-pop performance art. Moreover, world-famous designers have tried to reinterpret traditional Korean elements and develop them into a modern image. Among them, the patterns in traditional Dancheong represent traditional Korean images and elements in various shades and are used in diverse ways. Meanwhile, the number of "petfam" (a compound word of "pet" and "family") households, which consider pets as family members, is increasing due to the recent increase in one-person households, avoidance of childbirth, and aging of the population. Currently, approximately 6.38 million households have pets, an increase of 470,000 from 2019. These households are estimated to have approximately 8.6 million companion dogs and cats. As a result, the pet's food, clothing, shelter, and even the surrounding environment have all become diversified and segmented. Among these, the pet clothing industry is developing at an extremely rapid pace, and a wide variety of clothing patterns and products are being developed. As K-Culture attracts attention, the number of foreign tourists visiting Korea is also increasing. In this regard, developing pet clothing cultural products that incorporate the originality and beauty of Korea's unique cultural heritage will provide an opportunity to inform foreign tourists about K-Culture. Therefore, this study developed a pet clothing textile design based on a pattern derived from a survey of Dancheong patterns for a mountain monastery designated as a World Cultural Heritage by UNESCO. The patterns were derived using the Culture Portal and Adobe Illustrator 2019 program, and the textile designs were output using Digital Textile Printing (DTP) machinery. This type of software makes it easy to adjust the pattern size, transform it, and create new designs easily. In particular, if the pattern is printed using DTP, cutting and sewing can be done immediately without separate processes, which has the advantage of cost and time savings and high production efficiency. Furthermore, this study completed a total of 7 series of 35 designs consisting of a basic puppy T-shirt prototype (1 piece), a dress (1 piece), and a cape (3 pieces) that pet owners can easily access. Through these designs, the company presented the development of pet clothing culture products that can be easily consumed and used while still having cultural characteristics in the lives of people living with pets. In addition, the products incorporate ethnic culture and colors, keeping pace with the trend toward pets and offering cultural products easily accessed by pet owners interested in Korean culture. It will help to enhance the national image and promote economic benefits through the Korean traditional and fashionable cultural products industry.
주제어
#DTP 한국전통문양 단청 Korean Traditional Dancheong 애견의상 애견 반려견 펫의류 문화상품
학위논문 정보
저자
서민경
학위수여기관
경북대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
섬유패션디자인학과
지도교수
송정아
발행연도
2023
총페이지
vii, 91 p.
키워드
DTP 한국전통문양 단청 Korean Traditional Dancheong 애견의상 애견 반려견 펫의류 문화상품
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