오늘날 코로나19 팬데믹으로 인한 경기불황에 불안전한 시기임에도 불구하고 반려인구 수는 늘어나고 있다. 국내 반려인구 수는 1,500만 명을 바라보고 있으며, 이는 한국인 4명중 1명이 이상이 반려동물과 살고 있고 한국 전체 인구의 30% 가까이 차지하고 있다. 이같이 반려 인구가 증가하는 이유는 1인 가구와 핵가족화 증가의 원인과 저 출산의 현상으로 나타나고 있다. 한편, 반려동물을 입양하는 인구는 오히려 늘어나고 있는 현상은 자식처럼 보호하고 관리하며 함께하는 ‘반려자’로 생각하는 사람들이 계속해서 늘어나고 있기 때문이다. 이러한 사회현상은 사람들의 반려동물에 대한 인식의 변화로 보고 한편으로 인간과 반려동물과의 관계가 시작된 시기를 문헌자료를 통해 역사들을 확인했듯이 오늘날의 현상은 예견된 일이라고 볼 수 있다. 반려동물 관련 산업 발전은 과도기를 넘어 지속적인 성장 단계에 도래했다. 제품의 수요가 증가하고 다양해지고 있으며, 반려 인들은 반려동물에 대한 관심과 애정이 깊어지면서 기꺼이 지출을 하는 소비자의 니즈를 충족시키기 위해 반려동물 관련 업계는 발 빠른 신제품들을 출시하고 있다. 펫 드라이룸과 펫 식기용기 등 수십만 원에서 수백만 원을 호가하는 ...
오늘날 코로나19 팬데믹으로 인한 경기불황에 불안전한 시기임에도 불구하고 반려인구 수는 늘어나고 있다. 국내 반려인구 수는 1,500만 명을 바라보고 있으며, 이는 한국인 4명중 1명이 이상이 반려동물과 살고 있고 한국 전체 인구의 30% 가까이 차지하고 있다. 이같이 반려 인구가 증가하는 이유는 1인 가구와 핵가족화 증가의 원인과 저 출산의 현상으로 나타나고 있다. 한편, 반려동물을 입양하는 인구는 오히려 늘어나고 있는 현상은 자식처럼 보호하고 관리하며 함께하는 ‘반려자’로 생각하는 사람들이 계속해서 늘어나고 있기 때문이다. 이러한 사회현상은 사람들의 반려동물에 대한 인식의 변화로 보고 한편으로 인간과 반려동물과의 관계가 시작된 시기를 문헌자료를 통해 역사들을 확인했듯이 오늘날의 현상은 예견된 일이라고 볼 수 있다. 반려동물 관련 산업 발전은 과도기를 넘어 지속적인 성장 단계에 도래했다. 제품의 수요가 증가하고 다양해지고 있으며, 반려 인들은 반려동물에 대한 관심과 애정이 깊어지면서 기꺼이 지출을 하는 소비자의 니즈를 충족시키기 위해 반려동물 관련 업계는 발 빠른 신제품들을 출시하고 있다. 펫 드라이룸과 펫 식기용기 등 수십만 원에서 수백만 원을 호가하는 전자 제품도 선을 보이고, 이는 패션 업계에 해외 명품 브랜드 샤넬, 루이비통, 펜디, 에르메스 등 명품 시장 수요도 증가하면서 더 고급화 되어가고 있다. 패션 업계에서 가속화하는 반려동물 패션 시장 현황을 바라봤을 때 관심을 갖는 사람들과 업계가 증대해지고 있는 반면, 패션 트렌드 흐름을 읽어낼 수 있는 자료들이 부족한 현실이다. 본 연구는 패션 트렌드 유형을 살펴보기 위해 세계의 모든 브랜드의 런웨이 이미지를 실은 해외 보그(https://www.vogue.com/fashion-shows)사이트가 가장 신뢰도가 높다고 사료되어 선정하였다. 2011년부터 2021년까지 20시즌의 세계 패션 위크 런웨이에서 집중된 71개의 브랜드를 구별하고 이 중에 10년 동안 5회 이상 언급된 18개의 브랜드를 추출하였다. 따라서 가장 많이 언급된 주요 트렌드는 클래식, 로맨틱, 미네트 등 3개 유형의 트렌드를 도출하여 Ⅲ장에 <표 1>로 정리하였다. 본 연구의 목적은 패션 사회에 공존하고 있는 펫 패션 트렌드를 살펴보고 정리하여 패션 트렌드와 연관성을 도출한 3개의 트렌드 유형에 따른 독창적인 작품을 제시하는 데에 있다. 본 논문에서 각 트렌드 유형에 펫 의상 3점씩, 총 9점의 작품을 구성하여 제시하고자 한다. 첫째, 펫 패션에 나타난 클래식의 전통적 기본양식이 충실히 나타나고 있다. 클래식을 대표하는 브랜드 ‘샤넬(Chanel)’ 에서 보여주는 소재, 실루엣, 색상 등을 반영하여 디자인하였다. 둘째, 펫 패션에서 보이는 로맨틱의 화려하고 낭만적인 감성은 낭만주의 시대에서 그 아름다움을 찾아볼 수 있다. 시대적 영향을 받아 변화하고 새롭게 창조되어 이러한 경향은 현대 패션에도 반영됨으로서 환상적이고 장식적인 패션으로 표현된다. 본 작품은 이와 같은 분위기를 자아내기 위한 드레스들로 제시한다. 셋째, 펫 패션에서 미네트는 귀여움의 대명사인 반려동물 본연의 이미지인 귀엽고 순수함이 더욱 더 표출되어 인간이 반려동물에게 느끼는 매력을 최고조로 끌어올리게 한다. 예측컨대, 미네트적 경향은 클래식과 로맨틱보다 펫 패션에서 먼저 표현됐을 것이다. 본 작품은 미네트 안에 나타나는 다양한 세부 트렌드들 중에 발레리나룩, 세일러룩, 스쿨걸룩을 표현하고자 하였다. 이와 같이, 앞으로 나아갈 펫 패션 업계에 이바지하고 관련분야를 추구하며 희망하는 이들에게 산업 발전과 후속 연구로 이어지길 바라며 현대 패션에서 펫 패션이 대중화된 패션으로 자리 잡기를 기대한다.
오늘날 코로나19 팬데믹으로 인한 경기불황에 불안전한 시기임에도 불구하고 반려인구 수는 늘어나고 있다. 국내 반려인구 수는 1,500만 명을 바라보고 있으며, 이는 한국인 4명중 1명이 이상이 반려동물과 살고 있고 한국 전체 인구의 30% 가까이 차지하고 있다. 이같이 반려 인구가 증가하는 이유는 1인 가구와 핵가족화 증가의 원인과 저 출산의 현상으로 나타나고 있다. 한편, 반려동물을 입양하는 인구는 오히려 늘어나고 있는 현상은 자식처럼 보호하고 관리하며 함께하는 ‘반려자’로 생각하는 사람들이 계속해서 늘어나고 있기 때문이다. 이러한 사회현상은 사람들의 반려동물에 대한 인식의 변화로 보고 한편으로 인간과 반려동물과의 관계가 시작된 시기를 문헌자료를 통해 역사들을 확인했듯이 오늘날의 현상은 예견된 일이라고 볼 수 있다. 반려동물 관련 산업 발전은 과도기를 넘어 지속적인 성장 단계에 도래했다. 제품의 수요가 증가하고 다양해지고 있으며, 반려 인들은 반려동물에 대한 관심과 애정이 깊어지면서 기꺼이 지출을 하는 소비자의 니즈를 충족시키기 위해 반려동물 관련 업계는 발 빠른 신제품들을 출시하고 있다. 펫 드라이룸과 펫 식기용기 등 수십만 원에서 수백만 원을 호가하는 전자 제품도 선을 보이고, 이는 패션 업계에 해외 명품 브랜드 샤넬, 루이비통, 펜디, 에르메스 등 명품 시장 수요도 증가하면서 더 고급화 되어가고 있다. 패션 업계에서 가속화하는 반려동물 패션 시장 현황을 바라봤을 때 관심을 갖는 사람들과 업계가 증대해지고 있는 반면, 패션 트렌드 흐름을 읽어낼 수 있는 자료들이 부족한 현실이다. 본 연구는 패션 트렌드 유형을 살펴보기 위해 세계의 모든 브랜드의 런웨이 이미지를 실은 해외 보그(https://www.vogue.com/fashion-shows)사이트가 가장 신뢰도가 높다고 사료되어 선정하였다. 2011년부터 2021년까지 20시즌의 세계 패션 위크 런웨이에서 집중된 71개의 브랜드를 구별하고 이 중에 10년 동안 5회 이상 언급된 18개의 브랜드를 추출하였다. 따라서 가장 많이 언급된 주요 트렌드는 클래식, 로맨틱, 미네트 등 3개 유형의 트렌드를 도출하여 Ⅲ장에 <표 1>로 정리하였다. 본 연구의 목적은 패션 사회에 공존하고 있는 펫 패션 트렌드를 살펴보고 정리하여 패션 트렌드와 연관성을 도출한 3개의 트렌드 유형에 따른 독창적인 작품을 제시하는 데에 있다. 본 논문에서 각 트렌드 유형에 펫 의상 3점씩, 총 9점의 작품을 구성하여 제시하고자 한다. 첫째, 펫 패션에 나타난 클래식의 전통적 기본양식이 충실히 나타나고 있다. 클래식을 대표하는 브랜드 ‘샤넬(Chanel)’ 에서 보여주는 소재, 실루엣, 색상 등을 반영하여 디자인하였다. 둘째, 펫 패션에서 보이는 로맨틱의 화려하고 낭만적인 감성은 낭만주의 시대에서 그 아름다움을 찾아볼 수 있다. 시대적 영향을 받아 변화하고 새롭게 창조되어 이러한 경향은 현대 패션에도 반영됨으로서 환상적이고 장식적인 패션으로 표현된다. 본 작품은 이와 같은 분위기를 자아내기 위한 드레스들로 제시한다. 셋째, 펫 패션에서 미네트는 귀여움의 대명사인 반려동물 본연의 이미지인 귀엽고 순수함이 더욱 더 표출되어 인간이 반려동물에게 느끼는 매력을 최고조로 끌어올리게 한다. 예측컨대, 미네트적 경향은 클래식과 로맨틱보다 펫 패션에서 먼저 표현됐을 것이다. 본 작품은 미네트 안에 나타나는 다양한 세부 트렌드들 중에 발레리나룩, 세일러룩, 스쿨걸룩을 표현하고자 하였다. 이와 같이, 앞으로 나아갈 펫 패션 업계에 이바지하고 관련분야를 추구하며 희망하는 이들에게 산업 발전과 후속 연구로 이어지길 바라며 현대 패션에서 펫 패션이 대중화된 패션으로 자리 잡기를 기대한다.
Despite the unstable economic recession caused by the COVID-19 pandemic today, the number of companion populations is increasing. The number of companion animals in Korea is estimated at 15 million, with more than one in four Koreans living with pets and accounting for nearly 30% of Korea's tota...
Despite the unstable economic recession caused by the COVID-19 pandemic today, the number of companion populations is increasing. The number of companion animals in Korea is estimated at 15 million, with more than one in four Koreans living with pets and accounting for nearly 30% of Korea's total population. The reason for the increase in the number of pets is the cause of the increase in single-person households and nuclear families and the phenomenon of low birth rates. On the other hand, the growing number of people adopting pets is because more and more people continue to think of them as "companies" who protect, manage, and share pets like children. This social phenomenon is reported as a change in people's perception of pets, and on the other hand, today's phenomenon can be seen as foreseen, as history has been confirmed through literature data when the relationship between humans and pets began. The development of companion animal-related industries has reached a stage of continuous growth beyond the transition period. As demand for products is increasing and diversifying, and pets' interest and affection for pets deepen, pet-related industries are releasing fast-paced new products to meet the needs of consumers who are willing to spend. Electronic products that cost hundreds of thousands to millions of won, including pet dry rooms and pet tableware containers, are also being introduced, which is becoming more luxurious as demand in luxury markets such as Chanel, Louis Vuitton, Fendi, and Hermes increases in the fashion industry. Looking at the accelerating current status of the pet fashion market in the fashion industry, the number of people and industries interested in it is increasing, but there is a lack of data to read the trend of fashion trends. This study selected overseas Vogue (https://www.vogue.com/fashion-shows) site), which contains runway images of all brands in the world, as it was considered the most reliable to examine the types of fashion trends. From 2011 to 2021, 71 brands concentrated on the 20th season of the World Fashion Week runway were distinguished, of which 18 brands mentioned more than five times in 10 years were extracted. Therefore, the most frequently mentioned major trends were derived from three types of trends: classical, romantic, and minnet, and summarized in Chapter III as Table 1. The purpose of this study is to present original works according to the three trend types that derive a connection with fashion trends by examining and organizing pet fashion trends that coexist in the fashion society. In this paper, I would like to organize and present a total of 9 works, 3 pet costumes for each trend type. First, the traditional basic style of classical music in pet fashion is faithfully appearing. It was designed to reflect the materials, silhouettes, and colors shown in Chanel, a classic brand. Second, the colorful and romantic sensibility of romance seen in pet fashion can be found in the Romantic era. It is changed and newly created under the influence of the times, and this trend is expressed as fantastic and decorative fashion by being reflected in modern fashion. This work is presented as dresses to create this atmosphere. Third, in pet fashion, Minute's natural image of a companion animal, which is the epitome of cuteness, is further expressed, raising the attractiveness that humans feel toward their pets to the peak. Predictably, the minnet trend would have been expressed before classical and romantic in pet fashion. This work attempted to express ballerina look, Sailor look, and School Girl among the various detailed trends that appear in Minet. As such, we hope that pet fashion will contribute to the future pet fashion industry, pursue related fields, and lead to industrial development and follow-up research, and hope that pet fashion will become a popular fashion in modern fashion.
Despite the unstable economic recession caused by the COVID-19 pandemic today, the number of companion populations is increasing. The number of companion animals in Korea is estimated at 15 million, with more than one in four Koreans living with pets and accounting for nearly 30% of Korea's total population. The reason for the increase in the number of pets is the cause of the increase in single-person households and nuclear families and the phenomenon of low birth rates. On the other hand, the growing number of people adopting pets is because more and more people continue to think of them as "companies" who protect, manage, and share pets like children. This social phenomenon is reported as a change in people's perception of pets, and on the other hand, today's phenomenon can be seen as foreseen, as history has been confirmed through literature data when the relationship between humans and pets began. The development of companion animal-related industries has reached a stage of continuous growth beyond the transition period. As demand for products is increasing and diversifying, and pets' interest and affection for pets deepen, pet-related industries are releasing fast-paced new products to meet the needs of consumers who are willing to spend. Electronic products that cost hundreds of thousands to millions of won, including pet dry rooms and pet tableware containers, are also being introduced, which is becoming more luxurious as demand in luxury markets such as Chanel, Louis Vuitton, Fendi, and Hermes increases in the fashion industry. Looking at the accelerating current status of the pet fashion market in the fashion industry, the number of people and industries interested in it is increasing, but there is a lack of data to read the trend of fashion trends. This study selected overseas Vogue (https://www.vogue.com/fashion-shows) site), which contains runway images of all brands in the world, as it was considered the most reliable to examine the types of fashion trends. From 2011 to 2021, 71 brands concentrated on the 20th season of the World Fashion Week runway were distinguished, of which 18 brands mentioned more than five times in 10 years were extracted. Therefore, the most frequently mentioned major trends were derived from three types of trends: classical, romantic, and minnet, and summarized in Chapter III as Table 1. The purpose of this study is to present original works according to the three trend types that derive a connection with fashion trends by examining and organizing pet fashion trends that coexist in the fashion society. In this paper, I would like to organize and present a total of 9 works, 3 pet costumes for each trend type. First, the traditional basic style of classical music in pet fashion is faithfully appearing. It was designed to reflect the materials, silhouettes, and colors shown in Chanel, a classic brand. Second, the colorful and romantic sensibility of romance seen in pet fashion can be found in the Romantic era. It is changed and newly created under the influence of the times, and this trend is expressed as fantastic and decorative fashion by being reflected in modern fashion. This work is presented as dresses to create this atmosphere. Third, in pet fashion, Minute's natural image of a companion animal, which is the epitome of cuteness, is further expressed, raising the attractiveness that humans feel toward their pets to the peak. Predictably, the minnet trend would have been expressed before classical and romantic in pet fashion. This work attempted to express ballerina look, Sailor look, and School Girl among the various detailed trends that appear in Minet. As such, we hope that pet fashion will contribute to the future pet fashion industry, pursue related fields, and lead to industrial development and follow-up research, and hope that pet fashion will become a popular fashion in modern fashion.
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