본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 ASSURE 모형을 적용하여 효과적인 음악창작 수업지도안을 제안하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 2015 개정 중학교 음악과 교육과정과 음악창작교육의 의미와 중요성에 대해 살펴보고, 수업의 주제인 변주곡 형식과 이론적 배경이 되는 ASSURE 모형을 세부 분석하여 ASSURE 모형을 적용한 음악창작 수업지도안을 작성하였다. 그리고 작성된 수업지도안이 실제로 어떻게 적용되는지 알아보기 위하여 서울 소재의 C중학교 1학년을 대상으로 모의수업을 진행한 후, 그 수업에 대한 평가를 바탕으로 수정...
본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 ASSURE 모형을 적용하여 효과적인 음악창작 수업지도안을 제안하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 2015 개정 중학교 음악과 교육과정과 음악창작교육의 의미와 중요성에 대해 살펴보고, 수업의 주제인 변주곡 형식과 이론적 배경이 되는 ASSURE 모형을 세부 분석하여 ASSURE 모형을 적용한 음악창작 수업지도안을 작성하였다. 그리고 작성된 수업지도안이 실제로 어떻게 적용되는지 알아보기 위하여 서울 소재의 C중학교 1학년을 대상으로 모의수업을 진행한 후, 그 수업에 대한 평가를 바탕으로 수정·보완하여 최종 수업지도안을 제시하였다.
본 연구에서 제안한 최종 수업지도안은 ASSURE 모형의 6단계를 그 순서에 맞게 모두 반영하여 작성된 것으로, 학습자의 수준에 맞는 학습주제와 구체적인 학습목표를 바탕으로 교수·학습 계획이 체계적으로 구성되었다. 또한 본 수업은 학습자 분석을 토대로 작성하였기 때문에 학습자 특성에 맞는 맞춤형 수업이 가능하며, 변주곡을 창작할 수 있도록 단계별로 수업을 구성하여 학생들이 어려움 없이 음악작품을 창작하도록 하였다. 본 수업은 학생들에게 익숙한 시청각 자료와 학습 내용 전달에 효과적인 강의법을 사용하여 학습할 개념을 이해시키고, 학습 내용과 관련된 질문과 활동지를 통한 모둠활동을 통해 개념을 연습시키며, 태블릿PC로 송메이커를 활용하여 변주곡을 만드는 음악창작실습을 통해 학습한 내용을 적용하고 심화하도록 구성함으로써 학생들의 학습동기를 높이고 적극적인 태도를 유도하여 학습효과를 높였다. 특히 동영상, 음원, 악보, 그림 등의 다양한 예시를 제공하고 모든 악보를 실음을 확인시켜줌으로써 학생들의 이해도를 높였으며, 모둠활동과 태블릿PC로 변주곡을 쉽고 재미있게 창작함으로써 학생들의 학습동기를 유발하고 만족도를 높이기에 적절하였다. 이로써 본 수업은 학생들에게 음악창작에 관한 즐거움과 관심 그리고 자신감을 심어주는 유의미한 경험을 제공하는 데 효과적일 것이라 기대한다.
이러한 본 연구의 결과를 종합하였을 때, 음악창작수업에 체계적인 ASSURE 모형을 적용한다면 각 수업상황에 적합한 교수방법과 매체 및 자료를 선정하여 학생들의 학습동기를 유발하고 능동적인 수업태도를 유도하는 효과적인 수업을 설계할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과가 ASSURE 모형을 적용하여 수업을 설계하고자 하는 모든 음악 교사들에게 도움이 되길 바란다.
본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 ASSURE 모형을 적용하여 효과적인 음악창작 수업지도안을 제안하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 2015 개정 중학교 음악과 교육과정과 음악창작교육의 의미와 중요성에 대해 살펴보고, 수업의 주제인 변주곡 형식과 이론적 배경이 되는 ASSURE 모형을 세부 분석하여 ASSURE 모형을 적용한 음악창작 수업지도안을 작성하였다. 그리고 작성된 수업지도안이 실제로 어떻게 적용되는지 알아보기 위하여 서울 소재의 C중학교 1학년을 대상으로 모의수업을 진행한 후, 그 수업에 대한 평가를 바탕으로 수정·보완하여 최종 수업지도안을 제시하였다.
본 연구에서 제안한 최종 수업지도안은 ASSURE 모형의 6단계를 그 순서에 맞게 모두 반영하여 작성된 것으로, 학습자의 수준에 맞는 학습주제와 구체적인 학습목표를 바탕으로 교수·학습 계획이 체계적으로 구성되었다. 또한 본 수업은 학습자 분석을 토대로 작성하였기 때문에 학습자 특성에 맞는 맞춤형 수업이 가능하며, 변주곡을 창작할 수 있도록 단계별로 수업을 구성하여 학생들이 어려움 없이 음악작품을 창작하도록 하였다. 본 수업은 학생들에게 익숙한 시청각 자료와 학습 내용 전달에 효과적인 강의법을 사용하여 학습할 개념을 이해시키고, 학습 내용과 관련된 질문과 활동지를 통한 모둠활동을 통해 개념을 연습시키며, 태블릿PC로 송메이커를 활용하여 변주곡을 만드는 음악창작실습을 통해 학습한 내용을 적용하고 심화하도록 구성함으로써 학생들의 학습동기를 높이고 적극적인 태도를 유도하여 학습효과를 높였다. 특히 동영상, 음원, 악보, 그림 등의 다양한 예시를 제공하고 모든 악보를 실음을 확인시켜줌으로써 학생들의 이해도를 높였으며, 모둠활동과 태블릿PC로 변주곡을 쉽고 재미있게 창작함으로써 학생들의 학습동기를 유발하고 만족도를 높이기에 적절하였다. 이로써 본 수업은 학생들에게 음악창작에 관한 즐거움과 관심 그리고 자신감을 심어주는 유의미한 경험을 제공하는 데 효과적일 것이라 기대한다.
이러한 본 연구의 결과를 종합하였을 때, 음악창작수업에 체계적인 ASSURE 모형을 적용한다면 각 수업상황에 적합한 교수방법과 매체 및 자료를 선정하여 학생들의 학습동기를 유발하고 능동적인 수업태도를 유도하는 효과적인 수업을 설계할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과가 ASSURE 모형을 적용하여 수업을 설계하고자 하는 모든 음악 교사들에게 도움이 되길 바란다.
The purpose of this study is to propose an effective music creation instructional plan by applying the ASSURE model to middle school students. To this end, the 2015 revised music department curriculum, the meaning and importance of music creation education and the variation form, which was the subje...
The purpose of this study is to propose an effective music creation instructional plan by applying the ASSURE model to middle school students. To this end, the 2015 revised music department curriculum, the meaning and importance of music creation education and the variation form, which was the subject of the class, was examined. In addition, the concept of the ASSURE model and the six stages, which are the theoretical background of this study, were analyzed in detail to create a music creation lesson plan applying the ASSURE model and based on this, a mock class was conducted for first-year middle school students.
The final lesson plan proposed in this study was created by reflecting all 6 stages of the ASSURE model, and a systematic teaching and learning plan was formed based on the learning topics suitable for the learner's level and specific learning goals. This class was written based on learner analysis, customized classes are possible according to learner characteristics. And classes were organized step-by-step so that students could create variations, so that students could create musical works without difficulty. In addition, this class is structured to help students understand the concept to be learned by using familiar audio-visual materials and lecture methods that are effective in delivering the learning content, practice the concept through group activities and apply and deepen the learned content through making variations. The use of these teaching methods and media enhances the learning effect by motivating students to learn and inducing an active attitude. As a result, this class is expected to be effective in providing students with meaningful experiences that instill interest, and confidence in music creation.
When the results of this study are put together, if the systematic ASSURE model is applied to music creation classes, it will be possible to design effective classes by selecting teaching methods, media, and materials suitable for each class situation. It is hoped that the results of this study will be helpful to all music teachers who want to design classes by applying the ASSURE model.
The purpose of this study is to propose an effective music creation instructional plan by applying the ASSURE model to middle school students. To this end, the 2015 revised music department curriculum, the meaning and importance of music creation education and the variation form, which was the subject of the class, was examined. In addition, the concept of the ASSURE model and the six stages, which are the theoretical background of this study, were analyzed in detail to create a music creation lesson plan applying the ASSURE model and based on this, a mock class was conducted for first-year middle school students.
The final lesson plan proposed in this study was created by reflecting all 6 stages of the ASSURE model, and a systematic teaching and learning plan was formed based on the learning topics suitable for the learner's level and specific learning goals. This class was written based on learner analysis, customized classes are possible according to learner characteristics. And classes were organized step-by-step so that students could create variations, so that students could create musical works without difficulty. In addition, this class is structured to help students understand the concept to be learned by using familiar audio-visual materials and lecture methods that are effective in delivering the learning content, practice the concept through group activities and apply and deepen the learned content through making variations. The use of these teaching methods and media enhances the learning effect by motivating students to learn and inducing an active attitude. As a result, this class is expected to be effective in providing students with meaningful experiences that instill interest, and confidence in music creation.
When the results of this study are put together, if the systematic ASSURE model is applied to music creation classes, it will be possible to design effective classes by selecting teaching methods, media, and materials suitable for each class situation. It is hoped that the results of this study will be helpful to all music teachers who want to design classes by applying the ASSURE model.
주제어
#음악교육 창작 ASSURE 모형 변주곡 태블릿PC
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.