최근의 패션 유통과 마케팅 분야에서 가상 피팅 서비스에 관련된 관심이 증가하고 있다. ‘가상 피팅’은 증강현실 기술과 가상현실 기술을 활용하여 3D아바타 혹은 디지털 ...
최근의 패션 유통과 마케팅 분야에서 가상 피팅 서비스에 관련된 관심이 증가하고 있다. ‘가상 피팅’은 증강현실 기술과 가상현실 기술을 활용하여 3D아바타 혹은 디지털 바디(Digital body)를 이용하여 직접 의상을 입어보는 것과 비슷한 효과를 체험할 수 있도록 하는 서비스로 소비자가 옷을 구입하는 과정에서 의사결정과정에 영향을 미치고, 구매를 결정하는 데 도움을 줄 수 있다. 이와 같이 패션과 IT의 결합을 통해 소비자들에게 새로운 쇼핑환경이 제공되고 있으며, 이는 점점 치열해지고 있는 패션 시장에서 기업의 생존에 중요한 전략이 될 수 있다. 따라서 본 연구를 통하여, 네트워크 기반의 가상 피팅을 활용한 체험 마케팅이 소비자의 제품 구매에 미치는 영향을 분석하고, 이용자 중심의 가상 피팅 기술을 발전시키기 위한 자료를 확보하여 학문적, 실무적 분야에서 도움을 주고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 한국 서울과 경기 지역의 20-30대 여성 소비자 320명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 자료는 spss26.0을 사용하여 기술통계, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석의 방법을 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성 요소는 텔레프레젠스, 편의성, 상호작용성, 즉시성으로 도출되었고 사용자 특성요소는 패션 관여도, 자기 효능감, 소비자 혁신성으로 도출되었다. 또한, 기술수용요소는 지각된 사용용이성, 지각된 유용성과 지각된 즐거움의 3개의 요소로 도출되었다. 둘째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성과 사용자 특성이 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술적 특성 요소들 중 텔레프레젠스, 편의성, 사용자 특성 요소들 중, 자기 효능감이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성이 기술수용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술적 특성 요소들 중 텔레프레젠스, 편의성이 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 상호작용성, 즉시성이 지각된 사용용이성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 텔레프레젠스, 편의성이 지각된 즐거움에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가상 피팅 서비스의 사용자 특성이 기술수용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 사용자 특성 요소들 중 패션 관여도, 자기 효능감이 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 자기 효능감만 지각된 사용용이성과 지각된 즐거움에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 가상 피팅 서비스의 기술수용이 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술수용 요소들 중 지각된 유용성과 지각된 즐거움이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성, 사용자 특성과 구매의도 간 관계에서 기술수용의 매개효과를 분석한 결과, 기술적 특성 요소들 중 텔레프레젠스, 편의성과 구매의도 간 관계에서 지각된 유용성과 지각된 즐거움이 부분매개 하는 것으로 나타났으며, 사용자 특성 요소들 중, 자기 효능감과 구매의도 간 관계에서는 지각된 유용성, 지각된 사용용이성과 지각된 즐거움이 부분 매개효과를 주는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로부터 가상 피팅 서비스의 기술적 특성 중 텔레프레전스와 편의성이 소비자에게 서비스의 유용성과 즐거움을 느끼게 하여 제품 구매로 연결되도록 하는 중요한 기능임을 알 수 있었다. 증강기술의 발달과 3D 의상 모델링 기술의 발달로 실재감을 높이고 모바일이나 컴퓨터로 쉽게 서비스를 이용할 수 있도록 하는 프로그램 개발이 필요하다고 본다. 또한, 가상 피팅 서비스의 이용자의 특성 중, 자기 효능감이 기술수용과 구매의도에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타나 가상 피팅 서비스 사용시 사용자의 만족도와 성취감을 높일 수 있도록 AI기술을 활용한 코디제안이나 상호작용성을 높여 서비스 사용시 몰입도를 높일 수 있도록 콘텐츠 개발이 중요하다고 본다.
최근의 패션 유통과 마케팅 분야에서 가상 피팅 서비스에 관련된 관심이 증가하고 있다. ‘가상 피팅’은 증강현실 기술과 가상현실 기술을 활용하여 3D 아바타 혹은 디지털 바디(Digital body)를 이용하여 직접 의상을 입어보는 것과 비슷한 효과를 체험할 수 있도록 하는 서비스로 소비자가 옷을 구입하는 과정에서 의사결정과정에 영향을 미치고, 구매를 결정하는 데 도움을 줄 수 있다. 이와 같이 패션과 IT의 결합을 통해 소비자들에게 새로운 쇼핑환경이 제공되고 있으며, 이는 점점 치열해지고 있는 패션 시장에서 기업의 생존에 중요한 전략이 될 수 있다. 따라서 본 연구를 통하여, 네트워크 기반의 가상 피팅을 활용한 체험 마케팅이 소비자의 제품 구매에 미치는 영향을 분석하고, 이용자 중심의 가상 피팅 기술을 발전시키기 위한 자료를 확보하여 학문적, 실무적 분야에서 도움을 주고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 한국 서울과 경기 지역의 20-30대 여성 소비자 320명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 자료는 spss26.0을 사용하여 기술통계, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석의 방법을 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성 요소는 텔레프레젠스, 편의성, 상호작용성, 즉시성으로 도출되었고 사용자 특성요소는 패션 관여도, 자기 효능감, 소비자 혁신성으로 도출되었다. 또한, 기술수용요소는 지각된 사용용이성, 지각된 유용성과 지각된 즐거움의 3개의 요소로 도출되었다. 둘째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성과 사용자 특성이 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술적 특성 요소들 중 텔레프레젠스, 편의성, 사용자 특성 요소들 중, 자기 효능감이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성이 기술수용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술적 특성 요소들 중 텔레프레젠스, 편의성이 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 상호작용성, 즉시성이 지각된 사용용이성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 텔레프레젠스, 편의성이 지각된 즐거움에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가상 피팅 서비스의 사용자 특성이 기술수용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 사용자 특성 요소들 중 패션 관여도, 자기 효능감이 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 자기 효능감만 지각된 사용용이성과 지각된 즐거움에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 가상 피팅 서비스의 기술수용이 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술수용 요소들 중 지각된 유용성과 지각된 즐거움이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 가상 피팅 서비스의 기술적 특성, 사용자 특성과 구매의도 간 관계에서 기술수용의 매개효과를 분석한 결과, 기술적 특성 요소들 중 텔레프레젠스, 편의성과 구매의도 간 관계에서 지각된 유용성과 지각된 즐거움이 부분매개 하는 것으로 나타났으며, 사용자 특성 요소들 중, 자기 효능감과 구매의도 간 관계에서는 지각된 유용성, 지각된 사용용이성과 지각된 즐거움이 부분 매개효과를 주는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로부터 가상 피팅 서비스의 기술적 특성 중 텔레프레전스와 편의성이 소비자에게 서비스의 유용성과 즐거움을 느끼게 하여 제품 구매로 연결되도록 하는 중요한 기능임을 알 수 있었다. 증강기술의 발달과 3D 의상 모델링 기술의 발달로 실재감을 높이고 모바일이나 컴퓨터로 쉽게 서비스를 이용할 수 있도록 하는 프로그램 개발이 필요하다고 본다. 또한, 가상 피팅 서비스의 이용자의 특성 중, 자기 효능감이 기술수용과 구매의도에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타나 가상 피팅 서비스 사용시 사용자의 만족도와 성취감을 높일 수 있도록 AI기술을 활용한 코디제안이나 상호작용성을 높여 서비스 사용시 몰입도를 높일 수 있도록 콘텐츠 개발이 중요하다고 본다.
In recent years, there has been an increase in interest in virtual fitting services in the fashion distribution and marketing sector. 'Virtual fitting' is a service that uses augmented reality technology and virtual reality technology to experience an effect similar to trying on clothes using a 3D a...
In recent years, there has been an increase in interest in virtual fitting services in the fashion distribution and marketing sector. 'Virtual fitting' is a service that uses augmented reality technology and virtual reality technology to experience an effect similar to trying on clothes using a 3D avatar or digital body, which can influence the decision-making process and help consumers make purchase decisions in the process of purchasing clothes. As such, the combination of fashion and IT is providing consumers with a new shopping environment, which can be an important strategy for the survival of companies in the increasingly competitive fashion market. Therefore, through this study, we analyzed the impact of experiential marketing using network-based virtual fitting on consumers' product purchases, and obtained data to develop user-centered virtual fitting technology to help in academic and practical fields. To this end, this study conducted an online survey of 320 female consumers in their 20s and 30s in Seoul and Gyeonggi, South Korea. Data were analyzed using the methods of descriptive statistics, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis using SPSS26.0, and the results are as follows. First, the technical characteristics of the virtual fitting service were found to be telepresence, convenience, interactivity, and immediacy, and the user characteristic factors were found to be fashion engagement, self-efficacy, and consumer innovation. In addition, technology acceptance factors were classified into three elements: perceived ease of use, perceived usefulness and perceived pleasure. Second, when we examined the effects of technical characteristics and user characteristics on technology acceptance, it was found that telepresence, convenience and fashion involvement, and self-efficacy had a significant effect on perceived usability, while interactivity, immediacy and self-efficacy had a significant effect on perceived ease of use. Among the technical characteristic factors, telepresence, convenience and self-efficacy among the user characteristics factors were found to have a significant effect on perceived pleasure. After examining the effects of technical characteristics, user characteristics and technology acceptance on purchase intention, it was found that telepresence, convenience, self-efficacy, perceived usefulness, and perceived pleasure had a significant effect on purchase intention. Third, as a result of analyzing the mediating effect of technology acceptance in the relationship between technical characteristics, user characteristics and purchase intentions of virtual fitting services, it was found that perceived usefulness and perceived pleasure were partially mediated in the relationship between telepresence, convenience and purchase intention, and perceived usefulness, perceived ease of use, and perceived pleasure were found to have partial mediating effects in the relationship between self-efficacy and purchase intention. From the above research results, it was found that among the technical characteristics of the virtual fitting service, telepresence and convenience are important functions that make consumers feel the usefulness and pleasure of the service and lead to product purchases. With the development of augmentation technology and 3D costume modeling technology, it is necessary to develop programs that enhance the sense of reality and make it easy to use the service on mobile or computer. In addition, among the characteristics of users of the virtual fitting service, self-efficacy has been shown to have the most influence on technology acceptance and purchase intention, so it is important to develop content so that coordination suggestions and interactivity using AI technology can be increased to increase user satisfaction and fulfillment when using the virtual fitting service.
In recent years, there has been an increase in interest in virtual fitting services in the fashion distribution and marketing sector. 'Virtual fitting' is a service that uses augmented reality technology and virtual reality technology to experience an effect similar to trying on clothes using a 3D avatar or digital body, which can influence the decision-making process and help consumers make purchase decisions in the process of purchasing clothes. As such, the combination of fashion and IT is providing consumers with a new shopping environment, which can be an important strategy for the survival of companies in the increasingly competitive fashion market. Therefore, through this study, we analyzed the impact of experiential marketing using network-based virtual fitting on consumers' product purchases, and obtained data to develop user-centered virtual fitting technology to help in academic and practical fields. To this end, this study conducted an online survey of 320 female consumers in their 20s and 30s in Seoul and Gyeonggi, South Korea. Data were analyzed using the methods of descriptive statistics, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis using SPSS26.0, and the results are as follows. First, the technical characteristics of the virtual fitting service were found to be telepresence, convenience, interactivity, and immediacy, and the user characteristic factors were found to be fashion engagement, self-efficacy, and consumer innovation. In addition, technology acceptance factors were classified into three elements: perceived ease of use, perceived usefulness and perceived pleasure. Second, when we examined the effects of technical characteristics and user characteristics on technology acceptance, it was found that telepresence, convenience and fashion involvement, and self-efficacy had a significant effect on perceived usability, while interactivity, immediacy and self-efficacy had a significant effect on perceived ease of use. Among the technical characteristic factors, telepresence, convenience and self-efficacy among the user characteristics factors were found to have a significant effect on perceived pleasure. After examining the effects of technical characteristics, user characteristics and technology acceptance on purchase intention, it was found that telepresence, convenience, self-efficacy, perceived usefulness, and perceived pleasure had a significant effect on purchase intention. Third, as a result of analyzing the mediating effect of technology acceptance in the relationship between technical characteristics, user characteristics and purchase intentions of virtual fitting services, it was found that perceived usefulness and perceived pleasure were partially mediated in the relationship between telepresence, convenience and purchase intention, and perceived usefulness, perceived ease of use, and perceived pleasure were found to have partial mediating effects in the relationship between self-efficacy and purchase intention. From the above research results, it was found that among the technical characteristics of the virtual fitting service, telepresence and convenience are important functions that make consumers feel the usefulness and pleasure of the service and lead to product purchases. With the development of augmentation technology and 3D costume modeling technology, it is necessary to develop programs that enhance the sense of reality and make it easy to use the service on mobile or computer. In addition, among the characteristics of users of the virtual fitting service, self-efficacy has been shown to have the most influence on technology acceptance and purchase intention, so it is important to develop content so that coordination suggestions and interactivity using AI technology can be increased to increase user satisfaction and fulfillment when using the virtual fitting service.
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