본 연구는 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식과 지원요구를 심층적으로 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 유아교육 현장에서 교사에게 필요한 지원을 제공하여 안정적인 놀이중심교육과정을 운영하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 놀이중심교육과정 운영에 대한 국공립 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 2. 놀이중심교육과정 운영에서 경험하는 국공립 유치원 교사의 어려움은 무엇인가? 3. 놀이중심교육과정 운영을 위한 국공립 유치원 교사의 지원요구는 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 국공립 유치원 현장에서 근무하고 있는 단설유치원 교사 4인(그룹1), 병설유치원 교사 3인(그룹2)의 총 2개 그룹의 연구참여자를 대상으로 2개월간 ...
본 연구는 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식과 지원요구를 심층적으로 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 유아교육 현장에서 교사에게 필요한 지원을 제공하여 안정적인 놀이중심교육과정을 운영하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 놀이중심교육과정 운영에 대한 국공립 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 2. 놀이중심교육과정 운영에서 경험하는 국공립 유치원 교사의 어려움은 무엇인가? 3. 놀이중심교육과정 운영을 위한 국공립 유치원 교사의 지원요구는 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 국공립 유치원 현장에서 근무하고 있는 단설유치원 교사 4인(그룹1), 병설유치원 교사 3인(그룹2)의 총 2개 그룹의 연구참여자를 대상으로 2개월간 포커스그룹인터뷰를 진행하였다. 연구절차는 2022년 8월부터 9월까지 예비 연구와 본 연구 순으로 진행되었으며, 수집된 자료는 반복적 비교분석법을 활용하여 질적연구를 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식을 살펴본 결과, ‘유아교육기관에서 유아 놀이의 개념 및 의의’, ‘놀이중심교육과정의 운영’, ‘놀이중심교육과정에서 교사의 역할’로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에서 경험하는 어려움을 살펴본 결과, ‘놀이 지원 역량 부족의 어려움’, ‘다양한 역할 수행의 어려움’, ‘학부모와 관리자로 인한 어려움’, ‘기관 측면의 어려움’을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영을 위한 지원요구를 살펴본 결과, ‘교사의 놀이 지원 역량 강화’, ‘유아교육기관의 지원’, ‘교육공동체의 지원’, ‘국가적 차원의 지원’의 요구가 있는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 바탕으로 국공립 유치원에 근무하는 교사들을 대상으로 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식과 어려움을 살펴보고 지원요구를 알아볼 수 있었다. 이러한 연구결과는 유아교육 현장의 목소리를 담아냈기에, 이후 안정적인 놀이중심교육과정 운영을 위한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식과 지원요구를 심층적으로 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 유아교육 현장에서 교사에게 필요한 지원을 제공하여 안정적인 놀이중심교육과정을 운영하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 놀이중심교육과정 운영에 대한 국공립 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 2. 놀이중심교육과정 운영에서 경험하는 국공립 유치원 교사의 어려움은 무엇인가? 3. 놀이중심교육과정 운영을 위한 국공립 유치원 교사의 지원요구는 무엇인가?
이를 위하여 연구자는 국공립 유치원 현장에서 근무하고 있는 단설유치원 교사 4인(그룹1), 병설유치원 교사 3인(그룹2)의 총 2개 그룹의 연구참여자를 대상으로 2개월간 포커스그룹인터뷰를 진행하였다. 연구절차는 2022년 8월부터 9월까지 예비 연구와 본 연구 순으로 진행되었으며, 수집된 자료는 반복적 비교분석법을 활용하여 질적연구를 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식을 살펴본 결과, ‘유아교육기관에서 유아 놀이의 개념 및 의의’, ‘놀이중심교육과정의 운영’, ‘놀이중심교육과정에서 교사의 역할’로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영에서 경험하는 어려움을 살펴본 결과, ‘놀이 지원 역량 부족의 어려움’, ‘다양한 역할 수행의 어려움’, ‘학부모와 관리자로 인한 어려움’, ‘기관 측면의 어려움’을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 국공립 유치원 교사의 놀이중심교육과정 운영을 위한 지원요구를 살펴본 결과, ‘교사의 놀이 지원 역량 강화’, ‘유아교육기관의 지원’, ‘교육공동체의 지원’, ‘국가적 차원의 지원’의 요구가 있는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 바탕으로 국공립 유치원에 근무하는 교사들을 대상으로 놀이중심교육과정 운영에 대한 인식과 어려움을 살펴보고 지원요구를 알아볼 수 있었다. 이러한 연구결과는 유아교육 현장의 목소리를 담아냈기에, 이후 안정적인 놀이중심교육과정 운영을 위한 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to discuss in depth the public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum and their request for support, and therethrough, provide the teachers with the supports required and furnish some basic data about the operation of a play-centered curriculum...
The purpose of this study is to discuss in depth the public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum and their request for support, and therethrough, provide the teachers with the supports required and furnish some basic data about the operation of a play-centered curriculum. For this purpose, the following research points were set; 1. What about the public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum operation? 2. What are the difficulty experienced by the public kindergarten teachers’ regarding the operation of the play-centered curriculum? 3. What are the public kindergarten teachers’ request for support for the operation of the play-centered curriculum? In order to find the answers to the above questions, the researcher sampled 4 teachers working for independent kindergartens(group 1), 3 teachers working for the kindergartens attached to the elementary schools(group 2) and thereby, conducted a focus group interview with them for 2 months. The research consisted of preliminary and main researches for the period from Aug. to Sept., 2022. The data collected were processed using the repetitive comparion analysis method for a qualitative study.
The results of this study can be summerized as follows; First, as a result of reviewing public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum operation, it was found that they perceived it as ‘concept and significance of younger children’s play at the kindergarten’, ‘operation of a play-centered curriculum’ and ‘teachers’ roles in the play-centered curriculum’. Secondly, as a result of reviewing public kindergarten teachers’ difficulties regarding the play-centered curriculum operation, it was found that they felt difficult for ‘competence of supporting the play-centered curriculum operation’, ‘performance of diverse roles’, ‘relation with parents and kindergarten manager’ and ‘the institution-related problems’. Thirdly, as a result of examining public kindergarten teachers’ requests for support regarding the operation of the play-centered curriculum, it was found that they wanted ‘reforcement of their competence of supporting the play-centered curriculum’, ‘support from the kindergarten’, ‘support from the education community’ and ‘support in the demension of the nation’.
All in all, the researcher could well review public kindergarten teachers’ perception and difficulties of the play-centered curriculum and thereby, could confirm their request for support. Lastly, it is hoped that the results of this study would well provide for some basic data for a stable operation of the play-centered curriculum because they reflect the opinions of the teachers on the field.
The purpose of this study is to discuss in depth the public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum and their request for support, and therethrough, provide the teachers with the supports required and furnish some basic data about the operation of a play-centered curriculum. For this purpose, the following research points were set; 1. What about the public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum operation? 2. What are the difficulty experienced by the public kindergarten teachers’ regarding the operation of the play-centered curriculum? 3. What are the public kindergarten teachers’ request for support for the operation of the play-centered curriculum? In order to find the answers to the above questions, the researcher sampled 4 teachers working for independent kindergartens(group 1), 3 teachers working for the kindergartens attached to the elementary schools(group 2) and thereby, conducted a focus group interview with them for 2 months. The research consisted of preliminary and main researches for the period from Aug. to Sept., 2022. The data collected were processed using the repetitive comparion analysis method for a qualitative study.
The results of this study can be summerized as follows; First, as a result of reviewing public kindergarten teachers’ perception of the play-centered curriculum operation, it was found that they perceived it as ‘concept and significance of younger children’s play at the kindergarten’, ‘operation of a play-centered curriculum’ and ‘teachers’ roles in the play-centered curriculum’. Secondly, as a result of reviewing public kindergarten teachers’ difficulties regarding the play-centered curriculum operation, it was found that they felt difficult for ‘competence of supporting the play-centered curriculum operation’, ‘performance of diverse roles’, ‘relation with parents and kindergarten manager’ and ‘the institution-related problems’. Thirdly, as a result of examining public kindergarten teachers’ requests for support regarding the operation of the play-centered curriculum, it was found that they wanted ‘reforcement of their competence of supporting the play-centered curriculum’, ‘support from the kindergarten’, ‘support from the education community’ and ‘support in the demension of the nation’.
All in all, the researcher could well review public kindergarten teachers’ perception and difficulties of the play-centered curriculum and thereby, could confirm their request for support. Lastly, it is hoped that the results of this study would well provide for some basic data for a stable operation of the play-centered curriculum because they reflect the opinions of the teachers on the field.
주제어
#놀이 놀이중심교육과정 국공립 유치원 교사 인식 지원요구 play play-centered curriculum public kindergarten teacher perception request for support
학위논문 정보
저자
오수민
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육전공
지도교수
조형숙
발행연도
2023
총페이지
iii, 130 p.
키워드
놀이 놀이중심교육과정 국공립 유치원 교사 인식 지원요구 play play-centered curriculum public kindergarten teacher perception request for support
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.