본 연구는 2015개정 교육과정을 기반으로 한 미술과 교육과정의 재구성을 통해 고등학교 학습자를 대상으로 학습 동기 및 학업성취도의 유의미한 변화에 관하여 연구하였다. 이를 위해 교육부에서 고시한 교육과정 핵심 역량을 기반으로 구성된 미술과 교육과정의 역량을 반영하여 주제를 선정한 후 가상현실 프로그램을 활용한 수업을 설계하였다. 이에 고등학교 학습자 80명을 선정하여 2022년 5월동안 총 10차시의 미술 수업을 진행하였고, 수업의 효과성을 질적 분석하기 위해 신뢰도가 검증된 과정중심평가 모형을 활용하였다. 또한 미술과 교육과정 재구성을 통한 미술 교과 수업이 학습자의 학습 동기 및 학업 성취도에 미치는 영향을 분석하기 위해 ...
본 연구는 2015개정 교육과정을 기반으로 한 미술과 교육과정의 재구성을 통해 고등학교 학습자를 대상으로 학습 동기 및 학업성취도의 유의미한 변화에 관하여 연구하였다. 이를 위해 교육부에서 고시한 교육과정 핵심 역량을 기반으로 구성된 미술과 교육과정의 역량을 반영하여 주제를 선정한 후 가상현실 프로그램을 활용한 수업을 설계하였다. 이에 고등학교 학습자 80명을 선정하여 2022년 5월동안 총 10차시의 미술 수업을 진행하였고, 수업의 효과성을 질적 분석하기 위해 신뢰도가 검증된 과정중심평가 모형을 활용하였다. 또한 미술과 교육과정 재구성을 통한 미술 교과 수업이 학습자의 학습 동기 및 학업 성취도에 미치는 영향을 분석하기 위해 SPSS Ver 29.0 통계 프로그램을 활용하여 사전·사후 검사를 진행하였다. 사전·사후 신뢰도 분석 및 대응표본t-test를 실시한 결과, 학습 동기 및 학업 성취도는 0.78점 증가하였고, 이외의 영역도 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 더불어 질적 분석을 위한 과정중심평가 모형을 통해 수업의 긍정적인 효과성도 검증할 수 있었다. 즉 사전·사후 검사 및 질적 분석을 위한 과정중심평가 모형을 통해 가상현실 기술 프로그램을 활용한 미술 교과 수업이 연구 대상의 학습 동기 및 학업 성취도 향상 변화에 대해 긍정적인 효과를 보인 점과 미술과 교육과정의 재구성을 위한 교육적 실효성이 있다는 결과를 도출하였다. 이로써 본 연구는 2015개정 미술과 교육과정의 지향점에 부합할 수 있도록 교육과정을 재구성하여 구성한 수업을 토대로 교육 현장의 실천 가능성을 모색하고 효과적인 교육 방식을 제시하고자 하였다. 더 나아가 향후 2022개정 미술과 교육과정 개발에 의미 있는 기초 연구로 활용되기를 기대한다.
본 연구는 2015개정 교육과정을 기반으로 한 미술과 교육과정의 재구성을 통해 고등학교 학습자를 대상으로 학습 동기 및 학업성취도의 유의미한 변화에 관하여 연구하였다. 이를 위해 교육부에서 고시한 교육과정 핵심 역량을 기반으로 구성된 미술과 교육과정의 역량을 반영하여 주제를 선정한 후 가상현실 프로그램을 활용한 수업을 설계하였다. 이에 고등학교 학습자 80명을 선정하여 2022년 5월동안 총 10차시의 미술 수업을 진행하였고, 수업의 효과성을 질적 분석하기 위해 신뢰도가 검증된 과정중심평가 모형을 활용하였다. 또한 미술과 교육과정 재구성을 통한 미술 교과 수업이 학습자의 학습 동기 및 학업 성취도에 미치는 영향을 분석하기 위해 SPSS Ver 29.0 통계 프로그램을 활용하여 사전·사후 검사를 진행하였다. 사전·사후 신뢰도 분석 및 대응표본t-test를 실시한 결과, 학습 동기 및 학업 성취도는 0.78점 증가하였고, 이외의 영역도 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 더불어 질적 분석을 위한 과정중심평가 모형을 통해 수업의 긍정적인 효과성도 검증할 수 있었다. 즉 사전·사후 검사 및 질적 분석을 위한 과정중심평가 모형을 통해 가상현실 기술 프로그램을 활용한 미술 교과 수업이 연구 대상의 학습 동기 및 학업 성취도 향상 변화에 대해 긍정적인 효과를 보인 점과 미술과 교육과정의 재구성을 위한 교육적 실효성이 있다는 결과를 도출하였다. 이로써 본 연구는 2015개정 미술과 교육과정의 지향점에 부합할 수 있도록 교육과정을 재구성하여 구성한 수업을 토대로 교육 현장의 실천 가능성을 모색하고 효과적인 교육 방식을 제시하고자 하였다. 더 나아가 향후 2022개정 미술과 교육과정 개발에 의미 있는 기초 연구로 활용되기를 기대한다.
This study has contemplated on meaningful changes of educational motivation and academic achievement intended for high school learners through re-composition of art curriculum on the basis of 2015 Revised Curriculum. The classes are devised by facilitating the virtual reality program after selecting...
This study has contemplated on meaningful changes of educational motivation and academic achievement intended for high school learners through re-composition of art curriculum on the basis of 2015 Revised Curriculum. The classes are devised by facilitating the virtual reality program after selecting the theme in reflecting of art curriculum capability structured based on the core capability of curriculum as notified by the Ministry of Education. Therefore, 80 high school learners were selected to process a total of 10 art classes which were held throughout the entire month of May in 2022, and in order to make qualitative analysis on effectiveness of classes, the course-intensified evaluation model that has proven reliability was utilized. In addition, in order to analyze the influence on the educational motivation as well as the level of accomplishment for learning, the art curriculum class through art and restructuring of curriculum facilitated the SPSS Ver 29.0 statistics program to process the tests before and after. As a result of implementing the reliability analysis and response sample test before and after, the motivation for learning and the level of accomplishment for learning went up by 0.78 points, respectively, and has also shown a statistically noticeable difference for other domains. Furthermore, through the course-intensified evaluation model for qualitative analysis, the positive effects of the class were verified. Namely, through the course-intensified evaluation model for tests before and after and qualitative analysis, the art curriculum class that facilitated the virtual reality technology program, which has formulated the result in displaying positive effect on the motivation for learning and change of improving the class accomplishment for the subject of this study as well as the educational efficacy for re-structuring of the curriculum. By doing so, this study is intended to recompose the curriculum in a way of proposing the efficient education method by seeking for possibility to practice the educational field on the basis of classes composed to conform the perspective of 2015 Revised Art Curriculum. Furthermore, it is expected to be facilitated as the meaningful base study in the development of 2022 Revised Art Curriculum.
This study has contemplated on meaningful changes of educational motivation and academic achievement intended for high school learners through re-composition of art curriculum on the basis of 2015 Revised Curriculum. The classes are devised by facilitating the virtual reality program after selecting the theme in reflecting of art curriculum capability structured based on the core capability of curriculum as notified by the Ministry of Education. Therefore, 80 high school learners were selected to process a total of 10 art classes which were held throughout the entire month of May in 2022, and in order to make qualitative analysis on effectiveness of classes, the course-intensified evaluation model that has proven reliability was utilized. In addition, in order to analyze the influence on the educational motivation as well as the level of accomplishment for learning, the art curriculum class through art and restructuring of curriculum facilitated the SPSS Ver 29.0 statistics program to process the tests before and after. As a result of implementing the reliability analysis and response sample test before and after, the motivation for learning and the level of accomplishment for learning went up by 0.78 points, respectively, and has also shown a statistically noticeable difference for other domains. Furthermore, through the course-intensified evaluation model for qualitative analysis, the positive effects of the class were verified. Namely, through the course-intensified evaluation model for tests before and after and qualitative analysis, the art curriculum class that facilitated the virtual reality technology program, which has formulated the result in displaying positive effect on the motivation for learning and change of improving the class accomplishment for the subject of this study as well as the educational efficacy for re-structuring of the curriculum. By doing so, this study is intended to recompose the curriculum in a way of proposing the efficient education method by seeking for possibility to practice the educational field on the basis of classes composed to conform the perspective of 2015 Revised Art Curriculum. Furthermore, it is expected to be facilitated as the meaningful base study in the development of 2022 Revised Art Curriculum.
주제어
#2015개정 미술과 교육과정 교육과정 재구성 학습동기 학업성취도 가상현실 기술 미술 교과 수업 2015 Revised Art Curriculum restructuring of curriculum motivation for learning accomplishment for learning virtual reality technology art curriculum class
학위논문 정보
저자
한효림
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 미술교육전공
지도교수
이길우
발행연도
2023
총페이지
iii, 67 p.
키워드
2015개정 미술과 교육과정 교육과정 재구성 학습동기 학업성취도 가상현실 기술 미술 교과 수업 2015 Revised Art Curriculum restructuring of curriculum motivation for learning accomplishment for learning virtual reality technology art curriculum class
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