최근 글로벌 비즈니스 환경은 정보통신기술의 발달 및 혁신을 지속하며 전통적인 상거래 구조로부터 온라인 전자상거래를 이용한 글로벌 상품교역으로 전환되는 새로운 패러다임으로 전개되고 있다. 이와 같은 배경에서 등장한 글로벌전자상거래(Cross-Border E-commerce)는 수출제조기업의 시장정보 수집과 해외 거래처 발굴 등의 용이성을 바탕으로 수출업무 프로세스의 혁신을 유도하고 있다. 한국무역협회(2021)는 2025년에는 모든 B2B 거래의 약 80%가 디지털에서 이뤄질 것으로 전망하며 글로벌전자상거래에 관한 국가적 차원의 정책지원 방안에 관한 이슈가 지속적으로 등장할 것으로 보았다. 이는 국제상거래에서 80% 이상을 차지하는 B2B 거래에서 글로벌전자상거래 플랫폼을 활용하는 기업의 증가를 의미하며 전체 수출입 거래 측면에서 글로벌전자상거래가 차지하는 비중이 높아지고 있는 것으로 볼 수 있다. 한편, 중소수출제조기업의 경우에는 제한된 인적, 재정적 자원과 내수시장환경을 극복하고 급변하는 글로벌 비즈니스 환경에 대응하고자 B2B 글로벌전자상거래를 적극적으로 활용하고 있다. 중소수출제조기업은 글로벌전자상거래를 통하여 거래의 실질적인 부분인 계약, 통관, 대금결제, 물류추적 등의 업무에서 효과적으로 활용하고 있으며 공급과 수요를 연결하는 글로벌전자상거래 플랫폼을 통해 능동적으로 제품의 수요를 파악하고 공급을 하고 있다. 그러나 이면에는 중소수출제조기업은 글로벌 시장으로 진출하여 많은 경쟁기업에 노출되었으며 B2B 글로벌전자상거래를 통한 성과를 도출하기 위해서는 시장 내에서 경쟁우위 확보가 중요한 것으로 나타나고 있다. 이에 따라 글로벌 비즈니스 환경에서 중소수출제조기업의 글로벌전자상거래 활용에 관하여 효율성을 높이기 위한 검토가 필요한 시점이다. 이와 관련하여 중소수출제조기업은 B2B 거래를 중심으로 글로벌전자상거래 활용 시 나타나는 물류인프라의 조성, 결제시스템의 호환성, 국제마케팅 역량 등의 기술적인 역량과 조직 내 의사결정체계를 바탕으로 한 인적자원과 원활한 유통 환경 조성을 위한 재정자원 등을 바탕으로 한 조직적인 역량, 전자상거래에 대한 정부지원 및 거래국가의 IT성숙 등의 환경적인 부분이 검토의 필요성이 제기된다. 이에 따라 본 연구는 우리나라 중소수출제조기업의 글로벌전자상거래의 활용이 기업 내 수출성과에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 본 연구의 주요 연구 및 설문대상은 한국무역협회 회원리스트 및 전문상사리스트, 국내 ...
최근 글로벌 비즈니스 환경은 정보통신기술의 발달 및 혁신을 지속하며 전통적인 상거래 구조로부터 온라인 전자상거래를 이용한 글로벌 상품교역으로 전환되는 새로운 패러다임으로 전개되고 있다. 이와 같은 배경에서 등장한 글로벌전자상거래(Cross-Border E-commerce)는 수출제조기업의 시장정보 수집과 해외 거래처 발굴 등의 용이성을 바탕으로 수출업무 프로세스의 혁신을 유도하고 있다. 한국무역협회(2021)는 2025년에는 모든 B2B 거래의 약 80%가 디지털에서 이뤄질 것으로 전망하며 글로벌전자상거래에 관한 국가적 차원의 정책지원 방안에 관한 이슈가 지속적으로 등장할 것으로 보았다. 이는 국제상거래에서 80% 이상을 차지하는 B2B 거래에서 글로벌전자상거래 플랫폼을 활용하는 기업의 증가를 의미하며 전체 수출입 거래 측면에서 글로벌전자상거래가 차지하는 비중이 높아지고 있는 것으로 볼 수 있다. 한편, 중소수출제조기업의 경우에는 제한된 인적, 재정적 자원과 내수시장환경을 극복하고 급변하는 글로벌 비즈니스 환경에 대응하고자 B2B 글로벌전자상거래를 적극적으로 활용하고 있다. 중소수출제조기업은 글로벌전자상거래를 통하여 거래의 실질적인 부분인 계약, 통관, 대금결제, 물류추적 등의 업무에서 효과적으로 활용하고 있으며 공급과 수요를 연결하는 글로벌전자상거래 플랫폼을 통해 능동적으로 제품의 수요를 파악하고 공급을 하고 있다. 그러나 이면에는 중소수출제조기업은 글로벌 시장으로 진출하여 많은 경쟁기업에 노출되었으며 B2B 글로벌전자상거래를 통한 성과를 도출하기 위해서는 시장 내에서 경쟁우위 확보가 중요한 것으로 나타나고 있다. 이에 따라 글로벌 비즈니스 환경에서 중소수출제조기업의 글로벌전자상거래 활용에 관하여 효율성을 높이기 위한 검토가 필요한 시점이다. 이와 관련하여 중소수출제조기업은 B2B 거래를 중심으로 글로벌전자상거래 활용 시 나타나는 물류인프라의 조성, 결제시스템의 호환성, 국제마케팅 역량 등의 기술적인 역량과 조직 내 의사결정체계를 바탕으로 한 인적자원과 원활한 유통 환경 조성을 위한 재정자원 등을 바탕으로 한 조직적인 역량, 전자상거래에 대한 정부지원 및 거래국가의 IT성숙 등의 환경적인 부분이 검토의 필요성이 제기된다. 이에 따라 본 연구는 우리나라 중소수출제조기업의 글로벌전자상거래의 활용이 기업 내 수출성과에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 본 연구의 주요 연구 및 설문대상은 한국무역협회 회원리스트 및 전문상사리스트, 국내 KOSPI & KONEX 상장기업 및 외부감사 대상 기업 리스트, Kompass, Trade in Korea, Kmall24에서 활동 중인 국내 중소수출기업들이다. 연구대상에 대하여 2021년 9월 6일부터 2022년 2월 11일까지 약 4개월 동안 설문의 배포 및 회수를 진행하였다. 설문지의 배포와 응답의 회수를 위하여서는 직접방문, E-mail, Fax 등의 온/오프라인 방식을 통하여 2,600부를 배포하였으며 508부를 회수하고 불성실한 설문 28부를 제거한 후 본 연구를 위한 설문자료 480부를 확보하였다. 또한, 본 연구에서 수행된 빈도분석은 SPSS 26.0 통계패키지를 사용하여 이루어졌으며 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용 요인이 동적역량과 경쟁우위 및 활용성과에 미치는 영향을 분석하기 위한 가설검정은 Smart PLS 3.3.7을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 중소수출제조기업에 관한 전문가 심층인터뷰 내용을 바탕으로 혁신확산이론 그리고 선행연구를 검토하여 B2B 글로벌전자상거래 활용요인으로 물류인프라 요인, 결제시스템 요인, 국제마케팅 요인, 인적자원 요인, 재정자원 요인, 정부지원 요인, 거래국가의 IT성숙 요인으로 7가지를 도출하였다. 둘째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용요인 중 물류인프라 요인과 결제시스템 요인의 경우 동적역량에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용요인 중 국제마케팅 요인, 인적자원 요인, 재정자원 요인, 정부지원 요인, 거래국의 정보기술 성숙 요인은 동적역량에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래를 통한 동적역량이 글로벌 시장에서 경쟁우위에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용을 통한 경쟁우위가 중소수출제조기업의 성과로 나타남을 도출하였다. 여섯째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용에 따른 동적역량과 경쟁우위의 관계에서 B2B 글로벌전자상거래 활용수준이 음(-)의 방향으로 조절적 효과를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래의 활용을 혁신확산이론과 동적역량이론의 관점에서 살펴보고 해당 기업들의 경쟁우위 확보와 기업 내 수출성과를 높이는 방안을 검토하였다는 점에서 학문적, 실무적 기여를 하였다. 그러나 향후 연구에서는 중소수출제조기업의 세부적인 분류를 시행하여 거래 대상국을 비롯한 거래 품목과 관련하여 차별화된 연구의 진행이 필요할 것으로 보인다.
최근 글로벌 비즈니스 환경은 정보통신기술의 발달 및 혁신을 지속하며 전통적인 상거래 구조로부터 온라인 전자상거래를 이용한 글로벌 상품교역으로 전환되는 새로운 패러다임으로 전개되고 있다. 이와 같은 배경에서 등장한 글로벌전자상거래(Cross-Border E-commerce)는 수출제조기업의 시장정보 수집과 해외 거래처 발굴 등의 용이성을 바탕으로 수출업무 프로세스의 혁신을 유도하고 있다. 한국무역협회(2021)는 2025년에는 모든 B2B 거래의 약 80%가 디지털에서 이뤄질 것으로 전망하며 글로벌전자상거래에 관한 국가적 차원의 정책지원 방안에 관한 이슈가 지속적으로 등장할 것으로 보았다. 이는 국제상거래에서 80% 이상을 차지하는 B2B 거래에서 글로벌전자상거래 플랫폼을 활용하는 기업의 증가를 의미하며 전체 수출입 거래 측면에서 글로벌전자상거래가 차지하는 비중이 높아지고 있는 것으로 볼 수 있다. 한편, 중소수출제조기업의 경우에는 제한된 인적, 재정적 자원과 내수시장환경을 극복하고 급변하는 글로벌 비즈니스 환경에 대응하고자 B2B 글로벌전자상거래를 적극적으로 활용하고 있다. 중소수출제조기업은 글로벌전자상거래를 통하여 거래의 실질적인 부분인 계약, 통관, 대금결제, 물류추적 등의 업무에서 효과적으로 활용하고 있으며 공급과 수요를 연결하는 글로벌전자상거래 플랫폼을 통해 능동적으로 제품의 수요를 파악하고 공급을 하고 있다. 그러나 이면에는 중소수출제조기업은 글로벌 시장으로 진출하여 많은 경쟁기업에 노출되었으며 B2B 글로벌전자상거래를 통한 성과를 도출하기 위해서는 시장 내에서 경쟁우위 확보가 중요한 것으로 나타나고 있다. 이에 따라 글로벌 비즈니스 환경에서 중소수출제조기업의 글로벌전자상거래 활용에 관하여 효율성을 높이기 위한 검토가 필요한 시점이다. 이와 관련하여 중소수출제조기업은 B2B 거래를 중심으로 글로벌전자상거래 활용 시 나타나는 물류인프라의 조성, 결제시스템의 호환성, 국제마케팅 역량 등의 기술적인 역량과 조직 내 의사결정체계를 바탕으로 한 인적자원과 원활한 유통 환경 조성을 위한 재정자원 등을 바탕으로 한 조직적인 역량, 전자상거래에 대한 정부지원 및 거래국가의 IT성숙 등의 환경적인 부분이 검토의 필요성이 제기된다. 이에 따라 본 연구는 우리나라 중소수출제조기업의 글로벌전자상거래의 활용이 기업 내 수출성과에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 본 연구의 주요 연구 및 설문대상은 한국무역협회 회원리스트 및 전문상사리스트, 국내 KOSPI & KONEX 상장기업 및 외부감사 대상 기업 리스트, Kompass, Trade in Korea, Kmall24에서 활동 중인 국내 중소수출기업들이다. 연구대상에 대하여 2021년 9월 6일부터 2022년 2월 11일까지 약 4개월 동안 설문의 배포 및 회수를 진행하였다. 설문지의 배포와 응답의 회수를 위하여서는 직접방문, E-mail, Fax 등의 온/오프라인 방식을 통하여 2,600부를 배포하였으며 508부를 회수하고 불성실한 설문 28부를 제거한 후 본 연구를 위한 설문자료 480부를 확보하였다. 또한, 본 연구에서 수행된 빈도분석은 SPSS 26.0 통계패키지를 사용하여 이루어졌으며 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용 요인이 동적역량과 경쟁우위 및 활용성과에 미치는 영향을 분석하기 위한 가설검정은 Smart PLS 3.3.7을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 중소수출제조기업에 관한 전문가 심층인터뷰 내용을 바탕으로 혁신확산이론 그리고 선행연구를 검토하여 B2B 글로벌전자상거래 활용요인으로 물류인프라 요인, 결제시스템 요인, 국제마케팅 요인, 인적자원 요인, 재정자원 요인, 정부지원 요인, 거래국가의 IT성숙 요인으로 7가지를 도출하였다. 둘째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용요인 중 물류인프라 요인과 결제시스템 요인의 경우 동적역량에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용요인 중 국제마케팅 요인, 인적자원 요인, 재정자원 요인, 정부지원 요인, 거래국의 정보기술 성숙 요인은 동적역량에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래를 통한 동적역량이 글로벌 시장에서 경쟁우위에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용을 통한 경쟁우위가 중소수출제조기업의 성과로 나타남을 도출하였다. 여섯째, 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래 활용에 따른 동적역량과 경쟁우위의 관계에서 B2B 글로벌전자상거래 활용수준이 음(-)의 방향으로 조절적 효과를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 중소수출제조기업의 B2B 글로벌전자상거래의 활용을 혁신확산이론과 동적역량이론의 관점에서 살펴보고 해당 기업들의 경쟁우위 확보와 기업 내 수출성과를 높이는 방안을 검토하였다는 점에서 학문적, 실무적 기여를 하였다. 그러나 향후 연구에서는 중소수출제조기업의 세부적인 분류를 시행하여 거래 대상국을 비롯한 거래 품목과 관련하여 차별화된 연구의 진행이 필요할 것으로 보인다.
Recently, the global business environment has continued to develop and innovate in information and communication technology and is evolving into a new paradigm, shifting from the traditional commerce structure to global product trade using online e-commerce. Cross-border e-commerce, which emerged in...
Recently, the global business environment has continued to develop and innovate in information and communication technology and is evolving into a new paradigm, shifting from the traditional commerce structure to global product trade using online e-commerce. Cross-border e-commerce, which emerged in this context, is leading to innovation in export business processes based on the ease with which export manufacturers can collect market information and discover overseas customers. The Korea International Trade Association(2021) predicts that about 80% of all B2B transactions will be done digitally in 2025, and the issue of national policy support measures for cross-border e-commerce will continue to emerge. This means an increase in the number of companies using cross-border e-commerce platforms for B2B transactions, which account for more than 80% of international commerce. On the other hand, small and medium-sized export manufacturing companies are actively using B2B cross-border e-commerce to overcome limited human and financial resources and the domestic market environment and respond to the rapidly changing global business environment. Small and medium-sized export manufacturing companies are effectively using them for tasks such as contracts, customs clearance, payment, and logistics tracking, which are practical parts of transactions through cross-border e-commerce. However, behind the scenes, small and medium-sized export manufacturers have entered the global market and have been exposed to many competitors, and it has been shown that securing a competitive advantage in the market is important to achieving results through B2B cross-border e-commerce. Accordingly, it is time to review and improve the efficiency of cross-border e-commerce use by small and medium-sized export manufacturers in the global business envi- ronment. In this regard, small and medium-sized export-manufacturing companies should focus on B2B transactions and develop logistics infrastructure, payment system compatibility, international marketing capabilities, etc. It is necessary to review the environmental aspects, such as organizational capabilities based on financial resources to create a smooth distribution environment, government support for e-commerce, and IT maturity of the trading country. Accordingly, this study tried to understand the effect of the use of cross-border e-commerce by small and medium-sized export manufacturers in Korea on their export performance. The main research and questionnaire subjects of this study are the list of members of the Korea International Trade Association and the list of specialized trading companies, the list of domestic KOSPI & KONEX listed companies and companies subject to external audit, and the list of domestic small and medium- sized export companies active in Kompass, Trade in Korea, and Kmall24. The distribution and collection of questionnaires were conducted for about 4 months from September 6, 2021 to February 11, 2022 for the research subjects. For the distribution of questionnaires and collection of responses, 2600 copies were distributed through on/offline methods such as direct visits, e-mails, and faxes. After collecting 508 copies and removing 28 insincere questionnaires, 480 copies of questionnaire data were secured for this study. In addition, the frequency analysis performed in this study was performed using the SPSS 26.0 statistical package, and the hypothesis test to analyze the impact of small and medium-sized export manufacturing companies' B2B cross-border e-commerce utilization factors on their dynamic capabilities, competitive advantage, and utilization performance is Smart. PLS 3.3.7 was used. The results of this study were as follows: First, based on in-depth interviews with experts on small and medium-sized export manufacturing companies, the theory of innovation diffusion and prior research were reviewed, and the factors used in B2B cross-border e-commerce were logistics infrastructure factors, payment system factors, international marketing factors, human resources factors, financial resource factors, government support factors, and IT maturity factors, which were derived from 7 factors. Second, among the factors of B2B cross-border e-commerce utilization of small and medium-sized export manufacturers, it was found that logistics system factors and payment system factors did not have a significant effect on dynamic capabilities. Third, among the factors of B2B cross-border e-commerce utilization by small and medium-sized export manufacturing companies, international marketing factors, human resources factors, financial resource factors, government support factors, and IT maturity factors of trading countries were found to have a significant effect on dynamic capabilities. Fourth, it was found that the dynamic capabilities of small and medium- sized export manufacturers through B2B cross-border e-commerce had a significant effect on their competitive advantage in the global market. Fifth, it was derived that the competitive advantage of small and medium- sized export manufacturers through the use of B2B cross-border e-commerce is shown in the performance. Sixth, it was found that the level of B2B cross-border e-commerce utilization showed a negative (-) moderating effect in the relationship between dynamic capability and competitive advantage according to the use of B2B cross-border e-commerce by small and medium-sized export manufacturers. This study examines the use of B2B cross-border e-commerce by small and medium-sized export manufacturing companies from the perspective of innovation diffusion theory and dynamic capability theory and examines ways to secure competitive advantage and enhance export performance within companies. contributed However, in future research, it is necessary to conduct a detailed classification of small and medium-sized export manufacturing companies and conduct differentiated research in relation to the transaction items, including the target countries.
Recently, the global business environment has continued to develop and innovate in information and communication technology and is evolving into a new paradigm, shifting from the traditional commerce structure to global product trade using online e-commerce. Cross-border e-commerce, which emerged in this context, is leading to innovation in export business processes based on the ease with which export manufacturers can collect market information and discover overseas customers. The Korea International Trade Association(2021) predicts that about 80% of all B2B transactions will be done digitally in 2025, and the issue of national policy support measures for cross-border e-commerce will continue to emerge. This means an increase in the number of companies using cross-border e-commerce platforms for B2B transactions, which account for more than 80% of international commerce. On the other hand, small and medium-sized export manufacturing companies are actively using B2B cross-border e-commerce to overcome limited human and financial resources and the domestic market environment and respond to the rapidly changing global business environment. Small and medium-sized export manufacturing companies are effectively using them for tasks such as contracts, customs clearance, payment, and logistics tracking, which are practical parts of transactions through cross-border e-commerce. However, behind the scenes, small and medium-sized export manufacturers have entered the global market and have been exposed to many competitors, and it has been shown that securing a competitive advantage in the market is important to achieving results through B2B cross-border e-commerce. Accordingly, it is time to review and improve the efficiency of cross-border e-commerce use by small and medium-sized export manufacturers in the global business envi- ronment. In this regard, small and medium-sized export-manufacturing companies should focus on B2B transactions and develop logistics infrastructure, payment system compatibility, international marketing capabilities, etc. It is necessary to review the environmental aspects, such as organizational capabilities based on financial resources to create a smooth distribution environment, government support for e-commerce, and IT maturity of the trading country. Accordingly, this study tried to understand the effect of the use of cross-border e-commerce by small and medium-sized export manufacturers in Korea on their export performance. The main research and questionnaire subjects of this study are the list of members of the Korea International Trade Association and the list of specialized trading companies, the list of domestic KOSPI & KONEX listed companies and companies subject to external audit, and the list of domestic small and medium- sized export companies active in Kompass, Trade in Korea, and Kmall24. The distribution and collection of questionnaires were conducted for about 4 months from September 6, 2021 to February 11, 2022 for the research subjects. For the distribution of questionnaires and collection of responses, 2600 copies were distributed through on/offline methods such as direct visits, e-mails, and faxes. After collecting 508 copies and removing 28 insincere questionnaires, 480 copies of questionnaire data were secured for this study. In addition, the frequency analysis performed in this study was performed using the SPSS 26.0 statistical package, and the hypothesis test to analyze the impact of small and medium-sized export manufacturing companies' B2B cross-border e-commerce utilization factors on their dynamic capabilities, competitive advantage, and utilization performance is Smart. PLS 3.3.7 was used. The results of this study were as follows: First, based on in-depth interviews with experts on small and medium-sized export manufacturing companies, the theory of innovation diffusion and prior research were reviewed, and the factors used in B2B cross-border e-commerce were logistics infrastructure factors, payment system factors, international marketing factors, human resources factors, financial resource factors, government support factors, and IT maturity factors, which were derived from 7 factors. Second, among the factors of B2B cross-border e-commerce utilization of small and medium-sized export manufacturers, it was found that logistics system factors and payment system factors did not have a significant effect on dynamic capabilities. Third, among the factors of B2B cross-border e-commerce utilization by small and medium-sized export manufacturing companies, international marketing factors, human resources factors, financial resource factors, government support factors, and IT maturity factors of trading countries were found to have a significant effect on dynamic capabilities. Fourth, it was found that the dynamic capabilities of small and medium- sized export manufacturers through B2B cross-border e-commerce had a significant effect on their competitive advantage in the global market. Fifth, it was derived that the competitive advantage of small and medium- sized export manufacturers through the use of B2B cross-border e-commerce is shown in the performance. Sixth, it was found that the level of B2B cross-border e-commerce utilization showed a negative (-) moderating effect in the relationship between dynamic capability and competitive advantage according to the use of B2B cross-border e-commerce by small and medium-sized export manufacturers. This study examines the use of B2B cross-border e-commerce by small and medium-sized export manufacturing companies from the perspective of innovation diffusion theory and dynamic capability theory and examines ways to secure competitive advantage and enhance export performance within companies. contributed However, in future research, it is necessary to conduct a detailed classification of small and medium-sized export manufacturing companies and conduct differentiated research in relation to the transaction items, including the target countries.
Keyword
#중소수출제조기업 B2B 거래 글로벌전자상거래 활용요인 동적역량이론 혁신확산이론,Small and Medium Export Manufacturing Companies B2B Transactions Cross-Border E-Commerce Utilization Factors Dynamic Capability Theory Innovation Diffusion Theory
학위논문 정보
저자
허영
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
무역물류학과 무역전공
지도교수
김창봉
발행연도
2023
총페이지
v, 191 p.
키워드
중소수출제조기업 B2B 거래 글로벌전자상거래 활용요인 동적역량이론 혁신확산이론,Small and Medium Export Manufacturing Companies B2B Transactions Cross-Border E-Commerce Utilization Factors Dynamic Capability Theory Innovation Diffusion Theory
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