정보기술의 발달과 코로나19 사태는 다양한 측면에서 사람들의 삶에 영향을 미쳤고 사람들의 소비 패턴을 변화시켰다. 이러한 과정에서 생겨난 비대면 소비문화는 모바일 쇼핑 앱의 국민 이용률을 점점 가속화시키고 있다. 이러한 배경하에서 액티브 시니어에게 온라인 소비 활동을 원활하게 할 수 있도록 편의를 제공해 주는 것은 중요한 문제라 할 수 있다. 특히 액티브 시니어들은 초기의 신체적 노화로 인해서 모바일 쇼핑 앱을 사용할 때 원활하게 사용할 수 없는 문제들이 발생하고 있다. 예를 들어 복잡한 디자인 프로세스나 폰트 크기에 따른 인식의 어려움을 겪으면서 사용에 불편함을 호소하고 있다. 또한, 현재 모바일 쇼핑 앱 ...
정보기술의 발달과 코로나19 사태는 다양한 측면에서 사람들의 삶에 영향을 미쳤고 사람들의 소비 패턴을 변화시켰다. 이러한 과정에서 생겨난 비대면 소비문화는 모바일 쇼핑 앱의 국민 이용률을 점점 가속화시키고 있다. 이러한 배경하에서 액티브 시니어에게 온라인 소비 활동을 원활하게 할 수 있도록 편의를 제공해 주는 것은 중요한 문제라 할 수 있다. 특히 액티브 시니어들은 초기의 신체적 노화로 인해서 모바일 쇼핑 앱을 사용할 때 원활하게 사용할 수 없는 문제들이 발생하고 있다. 예를 들어 복잡한 디자인 프로세스나 폰트 크기에 따른 인식의 어려움을 겪으면서 사용에 불편함을 호소하고 있다. 또한, 현재 모바일 쇼핑 앱 인터페이스는 주로 젊은 세대를 중심으로 디자인되어 있다. 따라서 모바일 쇼핑 앱을 쉬우면서 효율적으로 이용할 수 있도록 액티브 시니어 모바일 쇼핑 앱의 사용성을 향상할 필요가 있다. 이에 본 연구의 목적은 모바일 쇼핑 앱 인터페이스의 평가와 개선을 통해 액티브 시니어 모바일 쇼핑 앱의 사용성을 향상하고 액티브 시니어에 적합한 모바일 쇼핑 앱 인터페이스 디자인 원칙을 도출하는 것이다. 본 연구에서는 먼저 선행연구 및 각종 문헌자료를 검토하여 액티브 시니어의 특성과 모바일 쇼핑 현황을 정리하였다. 정리 결과에 따르면 시력 및 기억력 저하, 컬러 감지 능력 저하, 인지 능력 및 반응 속도 저하 등이 모바일 쇼핑 앱 사용에 부정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 또한, 모바일 쇼핑 앱 인터페이스의 시각적 요소는 컬러, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 내비게이션 등 다섯 가지 요소로 정리할 수 있다. 둘째, 전문가 Heuristic 사용성 평가원칙을 바탕으로 액티브 시니어의 특성을 고려한 학습 용이성, 일관성, 효율성, 간결성, 오류 예방 등 5가지 사용성 평가원칙을 설정해서 모바일 쇼핑 앱 인터페이스의 사용성 평가모델을 구축했다. 셋째, 쇼핑 앱 중에서도 Taobao를 대상으로 태스크 및 설문조사 방법을 활용하여 Taobao의 기존 인터페이스에 대한 사용성을 평가하고, 그 결과를 바탕으로 인터페이스의 각 시각적 요소의 사용성 현황을 파악하여 문제점을 도출하였다. 그리고 해당 문제점을 중심으로 Taobao 앱 인터페이스에 대한 개선안을 제시하고 디자인을 개선하였다. 마지막으로 실증분석 방법을 통해 개선 전과 후의 인터페이스 디자인의 사용성을 평가하여 개선된 디자인이 GUI의 사용성 향상에 대한 유효성을 검증함으로써 액티브 시니어 세대를 위한 모바일 쇼핑 앱 인터페이스 디자인 원칙을 도출하였다. 도출된 원칙을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 컬러 선택은 식별성과 편안함을 동시에 고려해야 한다. 각기 다른 컬러의 종류는 적당해야 하며 서로 다른 컬러의 동시 사용 또는 중첩 사용은 피해야 한다. 둘째, 인터페이스의 레이아웃은 간결하면서 명확하고 일관성을 유지해야 한다. 화면 속 불필요한 정보를 최소화하면서 중요한 정보에 시각적 초점을 맞추고 초점의 이동 순서에 따라 일관성 있게 배치해야 한다. 셋째, 아이콘 디자인에 일관성이 있어야 하고 디자인 스타일도 일관성을 유지해야 한다. 그리고 직관적이고 단순하면서 상징적이거나 관련성이 강한 아이콘을 사용해야 하며 추상적인 아이콘은 피해야 한다. 넷째, 타이포그래피의 디자인은 액티브 시니어의 시력에 적합하면서도 간결하고 읽기 편해야 한다. 폰트 크기는 18pt를 편안함의 기준으로 하여 디자인해야 하고, 전체적으로 산세리프 서체를 통일해서 사용하는 것이 좋다. 다섯째, 내비게이션의 디자인은 액티브 시니어의 사고 패턴을 기반으로 내비게이션 경로를 최대한 간소화해 이용자의 불필요한 조작단계를 줄여야 하며, 구조적으로 심층적이고 복잡한 디자인은 피해야 한다. 이상의 분석 결과는 연구의 적용 범위에 있어 한계가 있으나, 인터페이스의 사용성을 효과적으로 향상시킬 수 있는 디자인 원칙을 도출했다는 점, 그리고 액티브 시니어를 위한 모바일 쇼핑 앱의 연구 개발과 디자인에 근거자료를 제시했다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다.
정보기술의 발달과 코로나19 사태는 다양한 측면에서 사람들의 삶에 영향을 미쳤고 사람들의 소비 패턴을 변화시켰다. 이러한 과정에서 생겨난 비대면 소비문화는 모바일 쇼핑 앱의 국민 이용률을 점점 가속화시키고 있다. 이러한 배경하에서 액티브 시니어에게 온라인 소비 활동을 원활하게 할 수 있도록 편의를 제공해 주는 것은 중요한 문제라 할 수 있다. 특히 액티브 시니어들은 초기의 신체적 노화로 인해서 모바일 쇼핑 앱을 사용할 때 원활하게 사용할 수 없는 문제들이 발생하고 있다. 예를 들어 복잡한 디자인 프로세스나 폰트 크기에 따른 인식의 어려움을 겪으면서 사용에 불편함을 호소하고 있다. 또한, 현재 모바일 쇼핑 앱 인터페이스는 주로 젊은 세대를 중심으로 디자인되어 있다. 따라서 모바일 쇼핑 앱을 쉬우면서 효율적으로 이용할 수 있도록 액티브 시니어 모바일 쇼핑 앱의 사용성을 향상할 필요가 있다. 이에 본 연구의 목적은 모바일 쇼핑 앱 인터페이스의 평가와 개선을 통해 액티브 시니어 모바일 쇼핑 앱의 사용성을 향상하고 액티브 시니어에 적합한 모바일 쇼핑 앱 인터페이스 디자인 원칙을 도출하는 것이다. 본 연구에서는 먼저 선행연구 및 각종 문헌자료를 검토하여 액티브 시니어의 특성과 모바일 쇼핑 현황을 정리하였다. 정리 결과에 따르면 시력 및 기억력 저하, 컬러 감지 능력 저하, 인지 능력 및 반응 속도 저하 등이 모바일 쇼핑 앱 사용에 부정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 또한, 모바일 쇼핑 앱 인터페이스의 시각적 요소는 컬러, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 내비게이션 등 다섯 가지 요소로 정리할 수 있다. 둘째, 전문가 Heuristic 사용성 평가원칙을 바탕으로 액티브 시니어의 특성을 고려한 학습 용이성, 일관성, 효율성, 간결성, 오류 예방 등 5가지 사용성 평가원칙을 설정해서 모바일 쇼핑 앱 인터페이스의 사용성 평가모델을 구축했다. 셋째, 쇼핑 앱 중에서도 Taobao를 대상으로 태스크 및 설문조사 방법을 활용하여 Taobao의 기존 인터페이스에 대한 사용성을 평가하고, 그 결과를 바탕으로 인터페이스의 각 시각적 요소의 사용성 현황을 파악하여 문제점을 도출하였다. 그리고 해당 문제점을 중심으로 Taobao 앱 인터페이스에 대한 개선안을 제시하고 디자인을 개선하였다. 마지막으로 실증분석 방법을 통해 개선 전과 후의 인터페이스 디자인의 사용성을 평가하여 개선된 디자인이 GUI의 사용성 향상에 대한 유효성을 검증함으로써 액티브 시니어 세대를 위한 모바일 쇼핑 앱 인터페이스 디자인 원칙을 도출하였다. 도출된 원칙을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 컬러 선택은 식별성과 편안함을 동시에 고려해야 한다. 각기 다른 컬러의 종류는 적당해야 하며 서로 다른 컬러의 동시 사용 또는 중첩 사용은 피해야 한다. 둘째, 인터페이스의 레이아웃은 간결하면서 명확하고 일관성을 유지해야 한다. 화면 속 불필요한 정보를 최소화하면서 중요한 정보에 시각적 초점을 맞추고 초점의 이동 순서에 따라 일관성 있게 배치해야 한다. 셋째, 아이콘 디자인에 일관성이 있어야 하고 디자인 스타일도 일관성을 유지해야 한다. 그리고 직관적이고 단순하면서 상징적이거나 관련성이 강한 아이콘을 사용해야 하며 추상적인 아이콘은 피해야 한다. 넷째, 타이포그래피의 디자인은 액티브 시니어의 시력에 적합하면서도 간결하고 읽기 편해야 한다. 폰트 크기는 18pt를 편안함의 기준으로 하여 디자인해야 하고, 전체적으로 산세리프 서체를 통일해서 사용하는 것이 좋다. 다섯째, 내비게이션의 디자인은 액티브 시니어의 사고 패턴을 기반으로 내비게이션 경로를 최대한 간소화해 이용자의 불필요한 조작단계를 줄여야 하며, 구조적으로 심층적이고 복잡한 디자인은 피해야 한다. 이상의 분석 결과는 연구의 적용 범위에 있어 한계가 있으나, 인터페이스의 사용성을 효과적으로 향상시킬 수 있는 디자인 원칙을 도출했다는 점, 그리고 액티브 시니어를 위한 모바일 쇼핑 앱의 연구 개발과 디자인에 근거자료를 제시했다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다.
Advances in information technology and the Corona epidemic, which has been sweeping the world since 19 years, have affected people's lives and changed the way they consume in various ways, and the non-face-to-face consumer culture that has emerged has led to an increasing national usage of mobile sh...
Advances in information technology and the Corona epidemic, which has been sweeping the world since 19 years, have affected people's lives and changed the way they consume in various ways, and the non-face-to-face consumer culture that has emerged has led to an increasing national usage of mobile shopping applications. In this context, it is also critical for active seniors to be able to conduct online consumption activities fluently. However, due to the initial aging of their bodies, active seniors encounter inconveniences when using mobile shopping applications, such as the inability to use them smoothly due to the complicated design process or the difficulty in recognizing the font size, especially since the current mobile shopping application interface is mainly designed with the younger generation in mind. Therefore, it is necessary to improve the usability of mobile shopping applications for the active elderly in order to make them use mobile shopping applications more conveniently and efficiently. Accordingly, the purpose of this thesis is to improve the usability of mobile shopping applications for active seniors by evaluating and improving the interfaces of mobile shopping applications, and to derive principles of mobile shopping application interface design that are suitable for active seniors. The study firstly summarizes the characteristics of the active elderly and their current mobile shopping situation by using the literature research method and compiling relevant data and prior studies, and learns that the main obstacles to their use of mobile shopping applications are the diminished vision and memory, diminished and distorted color perception, decreased cognitive ability, and low reaction speed. We also summarized the visual elements of mobile shopping application interface into five elements: color, layout, icon, typography and navigation. Secondly, based on the expert hurlistick usability evaluation principles and combined with the characteristics of active elderly people, five usability evaluation principles of ease of learning, consistency, efficiency, simplicity, and error prevention were identified for the usability evaluation of mobile shopping interface, and an evaluation model was established. Again, the usability evaluation of the existing interface of Taobao was conducted by using task and questionnaire method with the shopping application Taobao as the center, and the usability status of each visual element of the interface was grasped according to the evaluation results, and problem points were derived. Then, we proposed the improvement plan for Taobao application interface through the problem points and carried out the improvement design. Finally, the usability evaluation of the interface design before and after improvement is conducted using empirical analysis to verify the effectiveness of the improved design in improving the usability of the GUI, and in this process, the design principles of the mobile shopping application interface applicable to the active elderly generation are derived. According to this design principle, the interface design should: First, the color selection should take into account both recognition and comfort, and the number of colors should be appropriate, while avoiding the use of different colors at the same time and the overlapping of different colors. Second, the layout should be simple, clear and consistent. Try to reduce unnecessary information in the screen, and at the same time, put the visual focus on important information, and unify the layout according to the order of moving the focus. Third, the icons should be designed consistently and the design style should be consistent. Icons that are intuitive, simple, symbolic or relevant should be used, and abstract icons, should be avoided. Fourth, the design of the typography matches the vision condition of the active elderly, and needs to be simple in style and easy to read. The font size should be 18pt for comfortable layout, and the overall sans serif font should be used uniformly. Fifth, the design of navigation is based on the thinking pattern of active elderly people, simplifying the navigation path as much as possible and reducing the unnecessary operation steps in the use of users. The structure avoids deep and complex design. Despite the limitations of this study in terms of research topic and scope, the significance of this study is that the design principles to effectively improve the usability of the interface are derived, which provides clues for the development and design of mobile shopping applications targeting active seniors.
Advances in information technology and the Corona epidemic, which has been sweeping the world since 19 years, have affected people's lives and changed the way they consume in various ways, and the non-face-to-face consumer culture that has emerged has led to an increasing national usage of mobile shopping applications. In this context, it is also critical for active seniors to be able to conduct online consumption activities fluently. However, due to the initial aging of their bodies, active seniors encounter inconveniences when using mobile shopping applications, such as the inability to use them smoothly due to the complicated design process or the difficulty in recognizing the font size, especially since the current mobile shopping application interface is mainly designed with the younger generation in mind. Therefore, it is necessary to improve the usability of mobile shopping applications for the active elderly in order to make them use mobile shopping applications more conveniently and efficiently. Accordingly, the purpose of this thesis is to improve the usability of mobile shopping applications for active seniors by evaluating and improving the interfaces of mobile shopping applications, and to derive principles of mobile shopping application interface design that are suitable for active seniors. The study firstly summarizes the characteristics of the active elderly and their current mobile shopping situation by using the literature research method and compiling relevant data and prior studies, and learns that the main obstacles to their use of mobile shopping applications are the diminished vision and memory, diminished and distorted color perception, decreased cognitive ability, and low reaction speed. We also summarized the visual elements of mobile shopping application interface into five elements: color, layout, icon, typography and navigation. Secondly, based on the expert hurlistick usability evaluation principles and combined with the characteristics of active elderly people, five usability evaluation principles of ease of learning, consistency, efficiency, simplicity, and error prevention were identified for the usability evaluation of mobile shopping interface, and an evaluation model was established. Again, the usability evaluation of the existing interface of Taobao was conducted by using task and questionnaire method with the shopping application Taobao as the center, and the usability status of each visual element of the interface was grasped according to the evaluation results, and problem points were derived. Then, we proposed the improvement plan for Taobao application interface through the problem points and carried out the improvement design. Finally, the usability evaluation of the interface design before and after improvement is conducted using empirical analysis to verify the effectiveness of the improved design in improving the usability of the GUI, and in this process, the design principles of the mobile shopping application interface applicable to the active elderly generation are derived. According to this design principle, the interface design should: First, the color selection should take into account both recognition and comfort, and the number of colors should be appropriate, while avoiding the use of different colors at the same time and the overlapping of different colors. Second, the layout should be simple, clear and consistent. Try to reduce unnecessary information in the screen, and at the same time, put the visual focus on important information, and unify the layout according to the order of moving the focus. Third, the icons should be designed consistently and the design style should be consistent. Icons that are intuitive, simple, symbolic or relevant should be used, and abstract icons, should be avoided. Fourth, the design of the typography matches the vision condition of the active elderly, and needs to be simple in style and easy to read. The font size should be 18pt for comfortable layout, and the overall sans serif font should be used uniformly. Fifth, the design of navigation is based on the thinking pattern of active elderly people, simplifying the navigation path as much as possible and reducing the unnecessary operation steps in the use of users. The structure avoids deep and complex design. Despite the limitations of this study in terms of research topic and scope, the significance of this study is that the design principles to effectively improve the usability of the interface are derived, which provides clues for the development and design of mobile shopping applications targeting active seniors.
주제어
#액티브 시니어, 쇼핑 앱, 이용자 체험, 사용성, 사용성 평가모형, 인터페이스 디자인 원칙
학위논문 정보
저자
손의림
학위수여기관
상명대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
디자인학과
지도교수
손우성
발행연도
2023
총페이지
156 p.
키워드
액티브 시니어, 쇼핑 앱, 이용자 체험, 사용성, 사용성 평가모형, 인터페이스 디자인 원칙
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