현대인들에게 손질된 깨끗하고 선도 높은 재료로 빠른 시간 안에 음식을 조리해서 섭취할 수 있는 밀키트는 무척 매력적이다. 또한 직접 조리하는 형태로 기존의 간편식에 비해 맛과 신선함이 강화되어 건강한 음식을 찾는 소비자들의 밀키트에 대한 수요로 이어지고 있다. 그로 인해 밀키트 시장은 급성장세를 보이면서 업체 간의 경쟁이 더욱 심화 되고 있다. 최근까지 코로나 바이러스(COVID-19)로 인한 전자상거래 이용행태 변화 분석에 따르면 사회적 거리두기로 인하여 비대면 생활이 장기화됨에 따라 오프라인 쇼핑 및 외식에 제한을 받게 된 소비자들이 온라인식품 배송 서비스에 의존하게 되면서 온라인 식품 업계의 영향력이 크게 확대된 것으로 나타났다. 온라인 쇼핑몰의 성장과 더불어 택배 이용 횟수가 증가함에 따라, 신선식품의 비중이 높은 온라인식품 업계에서 배송 중 일관된 상태를 유지하기 위해 포장재를 과도하게 사용하고 있는 것으로 나타나는 가운데 환경친화적 소비는 이제 선택이 아닌 필수가 되어가고 있다는 ‘필환경 시대’가 언급되고 있다. 또한 ‘고객이 마지막으로 물건을 수령하는 순간까지 고려한다‘는 ‘라스트핏 이코노미’ 적 관점에서 수령 하는 것부터 폐기하는 모든 과정이 브랜드의 친환경 이미지를 형성하게 되는 중요한 요소로 인지하여 본 연구를 진행하였다. 이에 본 연구에서는 밀키트 패키지 속성을 배송, 개봉, 보관, 이용, 정리 단계별로 나누어 각 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드의 친환경 이미지와 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 주고 환경관심도와 브랜드 충성도가 어떠한 ...
현대인들에게 손질된 깨끗하고 선도 높은 재료로 빠른 시간 안에 음식을 조리해서 섭취할 수 있는 밀키트는 무척 매력적이다. 또한 직접 조리하는 형태로 기존의 간편식에 비해 맛과 신선함이 강화되어 건강한 음식을 찾는 소비자들의 밀키트에 대한 수요로 이어지고 있다. 그로 인해 밀키트 시장은 급성장세를 보이면서 업체 간의 경쟁이 더욱 심화 되고 있다. 최근까지 코로나 바이러스(COVID-19)로 인한 전자상거래 이용행태 변화 분석에 따르면 사회적 거리두기로 인하여 비대면 생활이 장기화됨에 따라 오프라인 쇼핑 및 외식에 제한을 받게 된 소비자들이 온라인식품 배송 서비스에 의존하게 되면서 온라인 식품 업계의 영향력이 크게 확대된 것으로 나타났다. 온라인 쇼핑몰의 성장과 더불어 택배 이용 횟수가 증가함에 따라, 신선식품의 비중이 높은 온라인식품 업계에서 배송 중 일관된 상태를 유지하기 위해 포장재를 과도하게 사용하고 있는 것으로 나타나는 가운데 환경친화적 소비는 이제 선택이 아닌 필수가 되어가고 있다는 ‘필환경 시대’가 언급되고 있다. 또한 ‘고객이 마지막으로 물건을 수령하는 순간까지 고려한다‘는 ‘라스트핏 이코노미’ 적 관점에서 수령 하는 것부터 폐기하는 모든 과정이 브랜드의 친환경 이미지를 형성하게 되는 중요한 요소로 인지하여 본 연구를 진행하였다. 이에 본 연구에서는 밀키트 패키지 속성을 배송, 개봉, 보관, 이용, 정리 단계별로 나누어 각 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드의 친환경 이미지와 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 주고 환경관심도와 브랜드 충성도가 어떠한 조절변수로서 영향을 주는지 알아보고자 한다. 조사대상자는 2022년 11월 25일~11월 30일까지 6일 동안의 조사기간을 통해 실시되었고 총 212부를 분석하였다. 분석은 SPSS 27.0을 이용하여 분석하였다. 본연구의 분석 결과 첫째, 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드의 친환경이미지에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성 중 보관단계와 정리단계에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째로 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성은 환경관심도에 따라서 브랜드의 친환경 이미지에 대한 영향 관계를 분석하였지만 유의한 영향을 미친다고 할 수 없는 것으로 나타났다. 셋째로 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성은 브랜드 충성도에 따라서 브랜드의 친환경 이미지에 대한 영향 관계를 분석하였지만 영향 관계가 없다고 나타났다. 넷째로 브랜드의 친환경 이미지는 브랜드의 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째로 배송 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드 이미지에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 단계별 밀키트 패키지 속성 중 보관단계, 이용단계와 정리단계에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 국내 밀키트 산업에 관련된 다양한 기업들은 브랜드에 대한 이미지를 높여 타 브랜드와 구별할 수 있는 제품에 대한 이미지를 형성하는데 도움이 되는 기초자료를 제공할 수 있다는 점에서 실무적 시사점을 제시한다. 또한 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성과, 친환경 브랜드 이미지와 브랜드 이미지, 환경관심도, 브랜드 충성도간의 영향관계를 구조적으로 분석함으로써 기존 진행되지 않았던 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성에 대한 연구를 하였다는 점에서 학문적 시사점을 제시한다.
현대인들에게 손질된 깨끗하고 선도 높은 재료로 빠른 시간 안에 음식을 조리해서 섭취할 수 있는 밀키트는 무척 매력적이다. 또한 직접 조리하는 형태로 기존의 간편식에 비해 맛과 신선함이 강화되어 건강한 음식을 찾는 소비자들의 밀키트에 대한 수요로 이어지고 있다. 그로 인해 밀키트 시장은 급성장세를 보이면서 업체 간의 경쟁이 더욱 심화 되고 있다. 최근까지 코로나 바이러스(COVID-19)로 인한 전자상거래 이용행태 변화 분석에 따르면 사회적 거리두기로 인하여 비대면 생활이 장기화됨에 따라 오프라인 쇼핑 및 외식에 제한을 받게 된 소비자들이 온라인식품 배송 서비스에 의존하게 되면서 온라인 식품 업계의 영향력이 크게 확대된 것으로 나타났다. 온라인 쇼핑몰의 성장과 더불어 택배 이용 횟수가 증가함에 따라, 신선식품의 비중이 높은 온라인식품 업계에서 배송 중 일관된 상태를 유지하기 위해 포장재를 과도하게 사용하고 있는 것으로 나타나는 가운데 환경친화적 소비는 이제 선택이 아닌 필수가 되어가고 있다는 ‘필환경 시대’가 언급되고 있다. 또한 ‘고객이 마지막으로 물건을 수령하는 순간까지 고려한다‘는 ‘라스트핏 이코노미’ 적 관점에서 수령 하는 것부터 폐기하는 모든 과정이 브랜드의 친환경 이미지를 형성하게 되는 중요한 요소로 인지하여 본 연구를 진행하였다. 이에 본 연구에서는 밀키트 패키지 속성을 배송, 개봉, 보관, 이용, 정리 단계별로 나누어 각 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드의 친환경 이미지와 브랜드 이미지에 어떠한 영향을 주고 환경관심도와 브랜드 충성도가 어떠한 조절변수로서 영향을 주는지 알아보고자 한다. 조사대상자는 2022년 11월 25일~11월 30일까지 6일 동안의 조사기간을 통해 실시되었고 총 212부를 분석하였다. 분석은 SPSS 27.0을 이용하여 분석하였다. 본연구의 분석 결과 첫째, 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드의 친환경이미지에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성 중 보관단계와 정리단계에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째로 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성은 환경관심도에 따라서 브랜드의 친환경 이미지에 대한 영향 관계를 분석하였지만 유의한 영향을 미친다고 할 수 없는 것으로 나타났다. 셋째로 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성은 브랜드 충성도에 따라서 브랜드의 친환경 이미지에 대한 영향 관계를 분석하였지만 영향 관계가 없다고 나타났다. 넷째로 브랜드의 친환경 이미지는 브랜드의 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째로 배송 단계별 밀키트 패키지 속성이 브랜드 이미지에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 단계별 밀키트 패키지 속성 중 보관단계, 이용단계와 정리단계에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 국내 밀키트 산업에 관련된 다양한 기업들은 브랜드에 대한 이미지를 높여 타 브랜드와 구별할 수 있는 제품에 대한 이미지를 형성하는데 도움이 되는 기초자료를 제공할 수 있다는 점에서 실무적 시사점을 제시한다. 또한 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성과, 친환경 브랜드 이미지와 브랜드 이미지, 환경관심도, 브랜드 충성도간의 영향관계를 구조적으로 분석함으로써 기존 진행되지 않았던 라스트핏 단계별 밀키트 패키지 속성에 대한 연구를 하였다는 점에서 학문적 시사점을 제시한다.
For modern people, the meal kit, which allows them to cook and consume food in a short period of time with clean, high-quality ingredients, is very attractive. In addition, the taste and freshness are strengthened compared to conventional convenience foods in the form of cooking themselves, leading ...
For modern people, the meal kit, which allows them to cook and consume food in a short period of time with clean, high-quality ingredients, is very attractive. In addition, the taste and freshness are strengthened compared to conventional convenience foods in the form of cooking themselves, leading to the demand for milk kits from consumers looking for healthy foods. As a result, the milk kit market is showing rapid growth, and competition among companies is intensifying. According to an analysis of changes in e-commerce usage behavior caused by COVID-19 until recently, the influence of the online food industry has greatly expanded as consumers who are restricted from offline shopping and eating out due to prolonged non-face-to-face life due to social distancing rely on online food delivery services. In particular, while the online food industry, which has a high proportion of fresh food, appears to be using packaging materials excessively to maintain consistency during delivery, the "necessary environment era" is now being mentioned that eco-friendly consumption is becoming a necessity, not an option. Also, 'Consider until the last time the customer receives the item. This study was conducted by recognizing that all processes from receiving to discarding from the 'last-fit economy' point of view are important factors that form the brand's eco-friendly image. Therefore, in this study, the meal kit package attributes are divided into delivery, opening, storage, use, and organization stages to find out how the meal kit package attributes affect the brand's eco-friendly image and brand image, and environmental interest and brand loyalty as control variables. The survey subjects were conducted through a six-day survey period from November 25 to November 30, 2022, and a total of 212 copies were analyzed. The analysis was performed using SPSS 27.0. As a result of the analysis of this study, first, it was found that the meal kit package attribute at the last fit stage had a partially significant effect on the brand's eco-friendly image. Among the attributes of the meal kit package at the last fit stage, it was found to have a significant effect in the storage stage and the organization stage. Second, the meal kit package attribute at the last fit stage analyzed the influence relationship on the brand's eco-friendly image according to the degree of environmental interest, but it was not found to have a significant effect. Third, the meal kit package attribute at the last fit stage analyzed the influence relationship on the brand's eco-friendly image according to brand loyalty, but it was found that there was no influence relationship. Fourth, it was found that the brand's eco-friendly image had a significant effect on the brand's image. Fifth, it was found that the meal kit package attribute at the delivery stage had a partially significant effect on the brand image. Among the attributes of the meal kit package by stage, it was found to have a significant effect in the storage stage, use stage, and organization stage. Through this study, various companies related to the domestic meal kit industry can provide basic data to help form an image of a product that can be distinguished from other brands by increasing the image of the brand. It also presents academic implications in that it has studied the meal kit Package properties at the last fit stage by structurally analyzing the impact relationship between the meal kit Package properties at the last fit stage, the brand image, environmental interest, and brand loyalty.
For modern people, the meal kit, which allows them to cook and consume food in a short period of time with clean, high-quality ingredients, is very attractive. In addition, the taste and freshness are strengthened compared to conventional convenience foods in the form of cooking themselves, leading to the demand for milk kits from consumers looking for healthy foods. As a result, the milk kit market is showing rapid growth, and competition among companies is intensifying. According to an analysis of changes in e-commerce usage behavior caused by COVID-19 until recently, the influence of the online food industry has greatly expanded as consumers who are restricted from offline shopping and eating out due to prolonged non-face-to-face life due to social distancing rely on online food delivery services. In particular, while the online food industry, which has a high proportion of fresh food, appears to be using packaging materials excessively to maintain consistency during delivery, the "necessary environment era" is now being mentioned that eco-friendly consumption is becoming a necessity, not an option. Also, 'Consider until the last time the customer receives the item. This study was conducted by recognizing that all processes from receiving to discarding from the 'last-fit economy' point of view are important factors that form the brand's eco-friendly image. Therefore, in this study, the meal kit package attributes are divided into delivery, opening, storage, use, and organization stages to find out how the meal kit package attributes affect the brand's eco-friendly image and brand image, and environmental interest and brand loyalty as control variables. The survey subjects were conducted through a six-day survey period from November 25 to November 30, 2022, and a total of 212 copies were analyzed. The analysis was performed using SPSS 27.0. As a result of the analysis of this study, first, it was found that the meal kit package attribute at the last fit stage had a partially significant effect on the brand's eco-friendly image. Among the attributes of the meal kit package at the last fit stage, it was found to have a significant effect in the storage stage and the organization stage. Second, the meal kit package attribute at the last fit stage analyzed the influence relationship on the brand's eco-friendly image according to the degree of environmental interest, but it was not found to have a significant effect. Third, the meal kit package attribute at the last fit stage analyzed the influence relationship on the brand's eco-friendly image according to brand loyalty, but it was found that there was no influence relationship. Fourth, it was found that the brand's eco-friendly image had a significant effect on the brand's image. Fifth, it was found that the meal kit package attribute at the delivery stage had a partially significant effect on the brand image. Among the attributes of the meal kit package by stage, it was found to have a significant effect in the storage stage, use stage, and organization stage. Through this study, various companies related to the domestic meal kit industry can provide basic data to help form an image of a product that can be distinguished from other brands by increasing the image of the brand. It also presents academic implications in that it has studied the meal kit Package properties at the last fit stage by structurally analyzing the impact relationship between the meal kit Package properties at the last fit stage, the brand image, environmental interest, and brand loyalty.
주제어
#라스트핏 단계별 패키지 속성, 브랜드의 친환경이미지, 브랜드 이미지, 환경관심도, 브랜드 충성도, Meal kit Package Properties in the Last Fit Stage, Brand's eco-friendly image, Brand image, Environmental interest, Brand loyalty
학위논문 정보
저자
윤제현
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
조리외식경영학과
지도교수
황조혜
발행연도
2023
총페이지
vii, 86 p.
키워드
라스트핏 단계별 패키지 속성, 브랜드의 친환경이미지, 브랜드 이미지, 환경관심도, 브랜드 충성도, Meal kit Package Properties in the Last Fit Stage, Brand's eco-friendly image, Brand image, Environmental interest, Brand loyalty
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