본 연구에서는 한국어 학습자들이 읽기 수업에서 능동적으로 학습할 수 있으며, 학습자의 읽기 능력을 향상할 수 있는 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업 모형을 모색하고 실험연구를 통해 직소 읽기 수업의 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 제1장에서는 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업을 연구할 필요성을 제시한다. 그리고 직소 협동 학습을 활용한 언어 교육에 관한 연구를 영어 교육, 한국어 교육 두 가지로 분류하여 검토하고 직소 협동 학...
본 연구에서는 한국어 학습자들이 읽기 수업에서 능동적으로 학습할 수 있으며, 학습자의 읽기 능력을 향상할 수 있는 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업 모형을 모색하고 실험연구를 통해 직소 읽기 수업의 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 제1장에서는 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업을 연구할 필요성을 제시한다. 그리고 직소 협동 학습을 활용한 언어 교육에 관한 연구를 영어 교육, 한국어 교육 두 가지로 분류하여 검토하고 직소 협동 학습이 언어 학습자의 인지적᛫정의적 영역에 미치는 긍정적인 영향을 검토하였다. 제2장에서는 협동 학습의 개념과 특징을 살펴보고 현재 수업에 많이 활용되고 있는 협동 학습 모형을 살펴보았다. 그 후에 협동 학습 중인 직소 협동 학습의 개념과 특징을 설명하고 직소 협동 학습 네 가지 유형의 모형을 소개하였다. 특히 본고는 직소Ⅳ 모형을 활용하여 읽기 수업을 연구하기 때문에 직소 Ⅳ모형의 수업 절차를 구체적으로 알아보았다. 이를 토대로 한국어 읽기 교육방안을 설계하였다. 또한, 본 연구에서는 협동 학습을 활용한 읽기 교육의 필요성을 검토하였다. 제3장에서는 중급 중국인 학습자 24명을 모집하여 실험 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 직소 협동 학습을 활용한 한국어 읽기 수업의 효과를 검증하기 위해 모집된 학습자를 통제집단과 실험집단으로 나누어 실험 연구를 진행하였다. 통제집단과 실험집단의 수업을 설계하기 위해 실험 참여자를 대상으로 1:1 상담을 진행하여 그들의 학습 성향 및 한국어 읽기 수업에 대한 태도, 한국어 학습 동기, 한국어 읽기 수업에 대한 요구 등을 조사하였다. 그리고 직소 읽기 수업과 일반적인 읽기 수업이 학습자의 읽기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 읽기 능력 사전 평가와 정의적 영역을 사전 조사를 진행하였다. 이후 실험집단과 통제집단의 읽기 수업 모형을 설계하여 구체적인 읽기 수업 진행 과정을 제시하였다. 제4장에서는 직소 협동 학습을 활용한 한국어 읽기 수업의 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단 학습자의 읽기 능력 사후평가 및 정의적 영역 평가 결과를 비교하였다. 조사 결과를 통해 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업이 다음과 같은 효과가 있다는 것을 알 수 있다. 첫째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 능력 향상하는 데 효과가 있다. 둘째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 흥미도를 유발하는 효과가 있다. 셋째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 자신감을 높여주는 효과가 있다. 넷째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 태도에 도움이 있다. 그리고 실험 수업이 끝난 후 직소 읽기 수업에 대한 실험집단 학습자들의 인식을 조사하기 위해 사후 설문 조사 및 면담 조사를 진행하였다. 조사 결과에 따라 학습자들이 직소 협동 학습을 활용한 수업을 선호하여 나중에 기회가 있으면 이런 수업을 참여하고 싶은 의향을 가지고 있다. 본 연구는 직소 협동 학습을 활용한 한국어 읽기 수업을 모색하며 실험 연구를 통해 수업의 효과를 검증했다는 점에서 의의가 있다. 그러나 본 연구는 ZOOM으로 원격수업을 진행했기 때문에 학습자들이 적극적으로 참여하지 못하였다. 향후 오프라인으로 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업을 진행할 필요가 있다.
본 연구에서는 한국어 학습자들이 읽기 수업에서 능동적으로 학습할 수 있으며, 학습자의 읽기 능력을 향상할 수 있는 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업 모형을 모색하고 실험연구를 통해 직소 읽기 수업의 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 제1장에서는 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업을 연구할 필요성을 제시한다. 그리고 직소 협동 학습을 활용한 언어 교육에 관한 연구를 영어 교육, 한국어 교육 두 가지로 분류하여 검토하고 직소 협동 학습이 언어 학습자의 인지적᛫정의적 영역에 미치는 긍정적인 영향을 검토하였다. 제2장에서는 협동 학습의 개념과 특징을 살펴보고 현재 수업에 많이 활용되고 있는 협동 학습 모형을 살펴보았다. 그 후에 협동 학습 중인 직소 협동 학습의 개념과 특징을 설명하고 직소 협동 학습 네 가지 유형의 모형을 소개하였다. 특히 본고는 직소Ⅳ 모형을 활용하여 읽기 수업을 연구하기 때문에 직소 Ⅳ모형의 수업 절차를 구체적으로 알아보았다. 이를 토대로 한국어 읽기 교육방안을 설계하였다. 또한, 본 연구에서는 협동 학습을 활용한 읽기 교육의 필요성을 검토하였다. 제3장에서는 중급 중국인 학습자 24명을 모집하여 실험 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 직소 협동 학습을 활용한 한국어 읽기 수업의 효과를 검증하기 위해 모집된 학습자를 통제집단과 실험집단으로 나누어 실험 연구를 진행하였다. 통제집단과 실험집단의 수업을 설계하기 위해 실험 참여자를 대상으로 1:1 상담을 진행하여 그들의 학습 성향 및 한국어 읽기 수업에 대한 태도, 한국어 학습 동기, 한국어 읽기 수업에 대한 요구 등을 조사하였다. 그리고 직소 읽기 수업과 일반적인 읽기 수업이 학습자의 읽기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 읽기 능력 사전 평가와 정의적 영역을 사전 조사를 진행하였다. 이후 실험집단과 통제집단의 읽기 수업 모형을 설계하여 구체적인 읽기 수업 진행 과정을 제시하였다. 제4장에서는 직소 협동 학습을 활용한 한국어 읽기 수업의 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단 학습자의 읽기 능력 사후평가 및 정의적 영역 평가 결과를 비교하였다. 조사 결과를 통해 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업이 다음과 같은 효과가 있다는 것을 알 수 있다. 첫째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 능력 향상하는 데 효과가 있다. 둘째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 흥미도를 유발하는 효과가 있다. 셋째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 자신감을 높여주는 효과가 있다. 넷째, 직소 협동 학습이 한국어 학습자들의 읽기 태도에 도움이 있다. 그리고 실험 수업이 끝난 후 직소 읽기 수업에 대한 실험집단 학습자들의 인식을 조사하기 위해 사후 설문 조사 및 면담 조사를 진행하였다. 조사 결과에 따라 학습자들이 직소 협동 학습을 활용한 수업을 선호하여 나중에 기회가 있으면 이런 수업을 참여하고 싶은 의향을 가지고 있다. 본 연구는 직소 협동 학습을 활용한 한국어 읽기 수업을 모색하며 실험 연구를 통해 수업의 효과를 검증했다는 점에서 의의가 있다. 그러나 본 연구는 ZOOM으로 원격수업을 진행했기 때문에 학습자들이 적극적으로 참여하지 못하였다. 향후 오프라인으로 직소 협동 학습을 활용한 읽기 수업을 진행할 필요가 있다.
This study aims to explore how Korean learners can actively learn and improve their reading ability by using Jigsaw cooperative learning in reading teaching, and to understand the effect of Jigsaw reading teaching through experimental research. The first chapter puts forward the necessity of stu...
This study aims to explore how Korean learners can actively learn and improve their reading ability by using Jigsaw cooperative learning in reading teaching, and to understand the effect of Jigsaw reading teaching through experimental research. The first chapter puts forward the necessity of studying the application of Jigsaw cooperative learning in reading teaching. Then the paper divides the related research into English teaching and Korean teaching and discusses the positive influence of Jigsaw cooperative learning on the cognitive and affective domain of language learners. The second chapter discusses the concept and characteristics of cooperative learning, and discusses the cooperative learning model, which is currently widely used in teaching. Then it elaborates on the concept and attributes of Jigsaw cooperative learning and introduces four models of Jigsaw cooperative learning. In particular, since this paper studies reading classes using the Jigsaw IV model, the instructional procedure of the Jigsaw Ⅳ model was examined in detail. On this basis, the teaching scheme of Korean reading is designed. In addition, this study also discusses the necessity of using cooperative learning in reading teaching. In chapter three, 24 intermediate Chinese learners were recruited for experimental study. This study aims to test the effect of Jigsaw cooperative learning in Korean reading teaching. The learners are divided into a control group and an experimental group. To design the teaching of the control group and the experimental group, a 1:1 consultation was conducted among the experimental participants, and their learning tendency, attitude toward Korean reading teaching, Korean learning motivation and Korean reading teaching requirements were investigated. In addition, a preliminary evaluation of reading ability and affective area was conducted to determine the effect of jigsaw reading classes and general reading classes on learners' reading ability and affective area. Then we design the reading teaching model of the experimental and control groups and give the specific reading teaching process. The fourth chapter discusses the effect of Jigsaw cooperative learning in Korean reading teaching. It compares the results of post-evaluation of reading ability and affective domain between the experimental group and the control group. Through the survey results, we can see that the use of Jigsaw cooperative learning in reading teaching has the following effects: First, Jigsaw cooperative learning has a good effect on improving Korean learners' reading ability. Secondly, Jigsaw cooperative learning can promote Korean learners' interest in reading. Thirdly, Jigsaw cooperative learning can improve Korean learners' reading self-confidence. Fourthly, Jigsaw cooperative learning is helpful to Korean learners' reading attitude. After-the-fact questionnaire survey and interview survey were conducted to investigate the learners' understanding of reading class in the experimental group after the end of the experimental class. According to the survey results, learners are more inclined to use the teaching of Jigsaw cooperative learning, and have the opportunity to participate in this kind of teaching in the future. This study explores the use of Jigsaw cooperative learning of Korean reading teaching, through experimental research to verify the teaching effect, has certain significance. However, due to the use of ZOOM in distance teaching in this study, learners failed to actively participate. In the future, it is necessary to use Jigsaw cooperative learning to teach reading online.
This study aims to explore how Korean learners can actively learn and improve their reading ability by using Jigsaw cooperative learning in reading teaching, and to understand the effect of Jigsaw reading teaching through experimental research. The first chapter puts forward the necessity of studying the application of Jigsaw cooperative learning in reading teaching. Then the paper divides the related research into English teaching and Korean teaching and discusses the positive influence of Jigsaw cooperative learning on the cognitive and affective domain of language learners. The second chapter discusses the concept and characteristics of cooperative learning, and discusses the cooperative learning model, which is currently widely used in teaching. Then it elaborates on the concept and attributes of Jigsaw cooperative learning and introduces four models of Jigsaw cooperative learning. In particular, since this paper studies reading classes using the Jigsaw IV model, the instructional procedure of the Jigsaw Ⅳ model was examined in detail. On this basis, the teaching scheme of Korean reading is designed. In addition, this study also discusses the necessity of using cooperative learning in reading teaching. In chapter three, 24 intermediate Chinese learners were recruited for experimental study. This study aims to test the effect of Jigsaw cooperative learning in Korean reading teaching. The learners are divided into a control group and an experimental group. To design the teaching of the control group and the experimental group, a 1:1 consultation was conducted among the experimental participants, and their learning tendency, attitude toward Korean reading teaching, Korean learning motivation and Korean reading teaching requirements were investigated. In addition, a preliminary evaluation of reading ability and affective area was conducted to determine the effect of jigsaw reading classes and general reading classes on learners' reading ability and affective area. Then we design the reading teaching model of the experimental and control groups and give the specific reading teaching process. The fourth chapter discusses the effect of Jigsaw cooperative learning in Korean reading teaching. It compares the results of post-evaluation of reading ability and affective domain between the experimental group and the control group. Through the survey results, we can see that the use of Jigsaw cooperative learning in reading teaching has the following effects: First, Jigsaw cooperative learning has a good effect on improving Korean learners' reading ability. Secondly, Jigsaw cooperative learning can promote Korean learners' interest in reading. Thirdly, Jigsaw cooperative learning can improve Korean learners' reading self-confidence. Fourthly, Jigsaw cooperative learning is helpful to Korean learners' reading attitude. After-the-fact questionnaire survey and interview survey were conducted to investigate the learners' understanding of reading class in the experimental group after the end of the experimental class. According to the survey results, learners are more inclined to use the teaching of Jigsaw cooperative learning, and have the opportunity to participate in this kind of teaching in the future. This study explores the use of Jigsaw cooperative learning of Korean reading teaching, through experimental research to verify the teaching effect, has certain significance. However, due to the use of ZOOM in distance teaching in this study, learners failed to actively participate. In the future, it is necessary to use Jigsaw cooperative learning to teach reading online.
주제어
#한국어, 한국어 읽기, 한국어 읽기 능력, 직소(Jigsaw)협동 학습, 협동 학습, 한국어 학습자
학위논문 정보
저자
CHEN BAIYI
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
이정희
발행연도
2023
총페이지
vii, 106 p.
키워드
한국어, 한국어 읽기, 한국어 읽기 능력, 직소(Jigsaw)협동 학습, 협동 학습, 한국어 학습자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.