슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 피아노 소나타(Sonata)가 작곡된 1817년부터 1828년까지는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 후기 양식기와 겹쳐 있으며 빈이라는 공간에서 공존했던 베토벤의 삶과 예술의 영향을 강하게 받았다. 그의 마지막 피아노 소나타인 Bb Major D. 960에서도 이러한 면모를 엿볼 수 있다. 베토벤과 더불어 낭만주의의 문을 연 그를 고전적 낭만주의 작곡가라고 할 수 있다. 이 소나타를 통해서 베토벤의 접근법과는 다른 슈베르트만의...
슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 피아노 소나타(Sonata)가 작곡된 1817년부터 1828년까지는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 후기 양식기와 겹쳐 있으며 빈이라는 공간에서 공존했던 베토벤의 삶과 예술의 영향을 강하게 받았다. 그의 마지막 피아노 소나타인 Bb Major D. 960에서도 이러한 면모를 엿볼 수 있다. 베토벤과 더불어 낭만주의의 문을 연 그를 고전적 낭만주의 작곡가라고 할 수 있다. 이 소나타를 통해서 베토벤의 접근법과는 다른 슈베르트만의 서정적이면서도 새로운 방식을 시도하고 있음을 알 수 있다.
슈베르트의 피아노 소나타는 초기에 세 개 악장 구성으로 된 두 곡과 중기의 한 곡을 제외하고는 모두 네 개 악장 구성을 취하고 있다. 그는 베토벤이 초기 피아노 소나타에서 보여주었던 면을 수용한 것으로 볼 수 있다. 그는 고전주의 소나타의 원형적인 틀을 그대로 수용하고 있지만, 내부적인 구조와 주요한 요소들의 전개 순서를 바꾸어 이전까지의 피아노 소나타에 담았던 세부적인 내용에 큰 변화를 가져왔다. 고전주의 소나타의 중심이 되는 제1악장은 Sonata-Allegro라고 불린다. 소나타의 전체적인 분위기에 강한 힘을 부여하게 되는 Allegro의 제1 주제는 쾌활하고 역동적이며 남성적인 성격을 갖게 된다. 하지만 슈베르트 피아노 소나타 D. 960의 제1악장 제1 주제의 속도는 Allegro가 아닌 Molto moderato로 지시되고 있다. 제1 주제는 ‘보다 억제되어’ 서정적이고 여성적인 모습을 보여준다. 특히 제1 주제와 제2 주제는 선율의 움직임이 순차적이며 다이내믹도 pp로 매우 정적인 상태로 도입된다. 이에 비해 제3 주제는 다이내믹을 약간 높여서 p로 도입되며 도약적인 진행을 보인다. 역동적인 면을 보인 고전주의 작곡가들의 소나타 제1악장의 제1 주제와 제2 주제의 성격을 대비되게 설정되었다는 점을 주목해 볼 수 있다. 그의 주제 전개 방식 역시 고전주의적 동기 발전 방식을 취하지 않고 서정적이며 성악적인 긴 호흡의 선율을 반복하여 전개하는 과정에서 다양한 조성적 변화와 변주를 보여주고 있다.
고전주의 소나타 형식의 원형적인 제시부의 조성 구조는 Ⅰ-Ⅴ이다. 그러나 D. 960에서는 Ⅰ와 Ⅴ의 조성 사이에 제3의 조성을 삽입하여 Ⅰ-Ⅲ(bⅢ) 또는 Ⅵ(bⅥ)-Ⅴ의 구성으로 펼쳐지고 있다. 이는 재현부에서도 하나의 조성으로 통일을 지향하면서도 중간에 네아폴리탄 6화음 관계가 삽입되어 낭만주의의 확대된 조성을 잘 보여주고 있다. 슈베르트는 반음계적 3도 관계(Chromatic Mediant Relationship)를 사용하면서 제1 주제의 끝부분에 뜻밖의 Gb 트릴이라는 장치를 사용한다. 이는 앞으로 전개될 반음계적 3도 관계의 조성 변화를 암시해 주고 제1 주제 선율을 Gb Major로 전조하여 반복하고 다음 부분으로 연결한다. Bb Major의 장3도 관계인 Gb Major는 제2 주제인 이명동음적인 f# minor로 전조가 된다. 제3 주제에서는 Bb Major의 딸림조인 F Major로 이어진다. 반음계적 3도 관계는 악장 간에도 나타난다. 제2악장의 조성인 c# minor는 동주음조로 보면 db minor로 제1악장의 Bb Major와는 단3도 위의 조가 된다.
제1악장 제1 주제의 주요 동기인 ‘Bb-Bb-A-Bb-C-D’는 제2악장, 제3악장, 제4악장의 주요 주제를 형성하는 동일한 성격의 음정 관계가 적용되어 곡 전체에서 동기의 연관성을 강하게 보여주고 있다. 이는 낭만주의 음악의 특징 중 하나인 순환 형식의 초기 형태를 보여준다고 할 수 있다.
슈베르트는 가곡의 왕으로 성악 장르에서 크게 성공한 작곡가로만 여겨 그의 피아노 소나타의 분야에서는 주목을 받지 못했다. 그러나 오늘날 그의 피아노 작품들에 대한 깊은 연구가 이어지면서 새롭게 평가되고 있다. 본 연구도 슈베르트의 음악을 새로운 시각으로 바라볼 수 있는 계기가 되기를 바라는 바이다.
슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 피아노 소나타(Sonata)가 작곡된 1817년부터 1828년까지는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 후기 양식기와 겹쳐 있으며 빈이라는 공간에서 공존했던 베토벤의 삶과 예술의 영향을 강하게 받았다. 그의 마지막 피아노 소나타인 Bb Major D. 960에서도 이러한 면모를 엿볼 수 있다. 베토벤과 더불어 낭만주의의 문을 연 그를 고전적 낭만주의 작곡가라고 할 수 있다. 이 소나타를 통해서 베토벤의 접근법과는 다른 슈베르트만의 서정적이면서도 새로운 방식을 시도하고 있음을 알 수 있다.
슈베르트의 피아노 소나타는 초기에 세 개 악장 구성으로 된 두 곡과 중기의 한 곡을 제외하고는 모두 네 개 악장 구성을 취하고 있다. 그는 베토벤이 초기 피아노 소나타에서 보여주었던 면을 수용한 것으로 볼 수 있다. 그는 고전주의 소나타의 원형적인 틀을 그대로 수용하고 있지만, 내부적인 구조와 주요한 요소들의 전개 순서를 바꾸어 이전까지의 피아노 소나타에 담았던 세부적인 내용에 큰 변화를 가져왔다. 고전주의 소나타의 중심이 되는 제1악장은 Sonata-Allegro라고 불린다. 소나타의 전체적인 분위기에 강한 힘을 부여하게 되는 Allegro의 제1 주제는 쾌활하고 역동적이며 남성적인 성격을 갖게 된다. 하지만 슈베르트 피아노 소나타 D. 960의 제1악장 제1 주제의 속도는 Allegro가 아닌 Molto moderato로 지시되고 있다. 제1 주제는 ‘보다 억제되어’ 서정적이고 여성적인 모습을 보여준다. 특히 제1 주제와 제2 주제는 선율의 움직임이 순차적이며 다이내믹도 pp로 매우 정적인 상태로 도입된다. 이에 비해 제3 주제는 다이내믹을 약간 높여서 p로 도입되며 도약적인 진행을 보인다. 역동적인 면을 보인 고전주의 작곡가들의 소나타 제1악장의 제1 주제와 제2 주제의 성격을 대비되게 설정되었다는 점을 주목해 볼 수 있다. 그의 주제 전개 방식 역시 고전주의적 동기 발전 방식을 취하지 않고 서정적이며 성악적인 긴 호흡의 선율을 반복하여 전개하는 과정에서 다양한 조성적 변화와 변주를 보여주고 있다.
고전주의 소나타 형식의 원형적인 제시부의 조성 구조는 Ⅰ-Ⅴ이다. 그러나 D. 960에서는 Ⅰ와 Ⅴ의 조성 사이에 제3의 조성을 삽입하여 Ⅰ-Ⅲ(bⅢ) 또는 Ⅵ(bⅥ)-Ⅴ의 구성으로 펼쳐지고 있다. 이는 재현부에서도 하나의 조성으로 통일을 지향하면서도 중간에 네아폴리탄 6화음 관계가 삽입되어 낭만주의의 확대된 조성을 잘 보여주고 있다. 슈베르트는 반음계적 3도 관계(Chromatic Mediant Relationship)를 사용하면서 제1 주제의 끝부분에 뜻밖의 Gb 트릴이라는 장치를 사용한다. 이는 앞으로 전개될 반음계적 3도 관계의 조성 변화를 암시해 주고 제1 주제 선율을 Gb Major로 전조하여 반복하고 다음 부분으로 연결한다. Bb Major의 장3도 관계인 Gb Major는 제2 주제인 이명동음적인 f# minor로 전조가 된다. 제3 주제에서는 Bb Major의 딸림조인 F Major로 이어진다. 반음계적 3도 관계는 악장 간에도 나타난다. 제2악장의 조성인 c# minor는 동주음조로 보면 db minor로 제1악장의 Bb Major와는 단3도 위의 조가 된다.
제1악장 제1 주제의 주요 동기인 ‘Bb-Bb-A-Bb-C-D’는 제2악장, 제3악장, 제4악장의 주요 주제를 형성하는 동일한 성격의 음정 관계가 적용되어 곡 전체에서 동기의 연관성을 강하게 보여주고 있다. 이는 낭만주의 음악의 특징 중 하나인 순환 형식의 초기 형태를 보여준다고 할 수 있다.
슈베르트는 가곡의 왕으로 성악 장르에서 크게 성공한 작곡가로만 여겨 그의 피아노 소나타의 분야에서는 주목을 받지 못했다. 그러나 오늘날 그의 피아노 작품들에 대한 깊은 연구가 이어지면서 새롭게 평가되고 있다. 본 연구도 슈베르트의 음악을 새로운 시각으로 바라볼 수 있는 계기가 되기를 바라는 바이다.
Franz Peter Schubert(1797-1828)’s Piano Sonata period(1817-1828) was strongly influenced by Ludwig van Beethoven(1770-1827)’s life and art that coexisted during the period because it overlapped with Beethoven’s late-stage stylistic period and spatially in Vienna. He is a classical Romantic composer ...
Franz Peter Schubert(1797-1828)’s Piano Sonata period(1817-1828) was strongly influenced by Ludwig van Beethoven(1770-1827)’s life and art that coexisted during the period because it overlapped with Beethoven’s late-stage stylistic period and spatially in Vienna. He is a classical Romantic composer who opened the door of Romanticism with Beethoven in his last Piano Sonata, Bb Major D. 960, but he is trying his own lyrical new way different from Beethoven’s approach.
Schubert’s piano sonatas consist of four movements except for two in the early three movements and one in the middle, which can be seen as an acceptance of the characteristics of the early Beethoven piano sonatas. Although he accepts the original framework of classical sonata, he changed the internal structure and the order of development of important elements, bringing about a change in the details of the past piano sonata. The first movement, which is the center of the classical sonata, is called Sonata-Allegro. Allegro’s first theme, which gives strong power to the overall tone of the sonata, has a cheerful, dynamic, and masculine personality. however, in the first movement of D. 960, the tempo is indicated by Molto moderato, not Allegro. The first theme of the classical sonata Allegro, which has a influenced strongly the entire work, shows a cheerful, dynamic, and masculine personality, which has a more restrained, lyrical, and feminine appearance. In particular, the first theme and the second theme are sequential in the movement of the melody and start in a very static state with the dynamics of pp(pianissimo), but the third theme starts slightly higher with the dynamics of p(piano) and shows a leap forward. It can be noted that his theme development method is also set in contrast to classical sonata, which showed dynamic aspects, as it shows various compositional changes and variations in the process of repeating lyrical and vocal long breathing melodies without classical synchronization.
The tonality structure of the fundamental exposition in the classical sonata form is Ⅰ-Ⅴ, but in D. 960, the third tonality is inserted between the tonality of Ⅰ and Ⅴ, and it is presented in the composition of Ⅰ-Ⅲ(bⅢ) or Ⅵ(bⅥ)-Ⅴ. This shows the expanded tonality of romanticism by inserting the Neapolitan 6th chord in the middle while aiming for unification as a tonality in the recapitulation. Schubert uses a Chromatic Mediant Relationship and uses an unexpected Gb-trill device at the end of the first theme. This implies a change in the composition of the Chromatic Mediant Relationship to be developed in the future, and repeats the first theme melody with Gb Major, and connects it to the next part. Gb Major, the major’s third-degree(M3) relationship of Bb Major, is modulated by the second theme, enharmonic f# minor. In the third theme, it is followed F Major which is the Dominant key of Bb Major. The Chromatic Mediant Relationship also appears between movements. c# minor, the key of the second movement is db minor in the Parallel key, which is a minor’s third-degree(m3) above Bb Major in the first movement.
“Bb-Bb-A-Bb-C-D”, the main motive of the first theme of the first movement, is applied with a pitch relationship of the same character that forms the main theme of the second, third, and fourth movements, showing a strong relationship of motivation throughout the work. It can be said that it shows the early form of a circular form, one of the characteristics of romantic music.
Schubert was known only as the king of Lied and a composer who was very successful in the vocal genre, so he did not receive much attention in the field of piano sonata. Today, however, his piano works are being evaluated as a result of deep research. It is hoped that this study will also serve as an opportunity to look at Schubert’s music from a new perspective.
Franz Peter Schubert(1797-1828)’s Piano Sonata period(1817-1828) was strongly influenced by Ludwig van Beethoven(1770-1827)’s life and art that coexisted during the period because it overlapped with Beethoven’s late-stage stylistic period and spatially in Vienna. He is a classical Romantic composer who opened the door of Romanticism with Beethoven in his last Piano Sonata, Bb Major D. 960, but he is trying his own lyrical new way different from Beethoven’s approach.
Schubert’s piano sonatas consist of four movements except for two in the early three movements and one in the middle, which can be seen as an acceptance of the characteristics of the early Beethoven piano sonatas. Although he accepts the original framework of classical sonata, he changed the internal structure and the order of development of important elements, bringing about a change in the details of the past piano sonata. The first movement, which is the center of the classical sonata, is called Sonata-Allegro. Allegro’s first theme, which gives strong power to the overall tone of the sonata, has a cheerful, dynamic, and masculine personality. however, in the first movement of D. 960, the tempo is indicated by Molto moderato, not Allegro. The first theme of the classical sonata Allegro, which has a influenced strongly the entire work, shows a cheerful, dynamic, and masculine personality, which has a more restrained, lyrical, and feminine appearance. In particular, the first theme and the second theme are sequential in the movement of the melody and start in a very static state with the dynamics of pp(pianissimo), but the third theme starts slightly higher with the dynamics of p(piano) and shows a leap forward. It can be noted that his theme development method is also set in contrast to classical sonata, which showed dynamic aspects, as it shows various compositional changes and variations in the process of repeating lyrical and vocal long breathing melodies without classical synchronization.
The tonality structure of the fundamental exposition in the classical sonata form is Ⅰ-Ⅴ, but in D. 960, the third tonality is inserted between the tonality of Ⅰ and Ⅴ, and it is presented in the composition of Ⅰ-Ⅲ(bⅢ) or Ⅵ(bⅥ)-Ⅴ. This shows the expanded tonality of romanticism by inserting the Neapolitan 6th chord in the middle while aiming for unification as a tonality in the recapitulation. Schubert uses a Chromatic Mediant Relationship and uses an unexpected Gb-trill device at the end of the first theme. This implies a change in the composition of the Chromatic Mediant Relationship to be developed in the future, and repeats the first theme melody with Gb Major, and connects it to the next part. Gb Major, the major’s third-degree(M3) relationship of Bb Major, is modulated by the second theme, enharmonic f# minor. In the third theme, it is followed F Major which is the Dominant key of Bb Major. The Chromatic Mediant Relationship also appears between movements. c# minor, the key of the second movement is db minor in the Parallel key, which is a minor’s third-degree(m3) above Bb Major in the first movement.
“Bb-Bb-A-Bb-C-D”, the main motive of the first theme of the first movement, is applied with a pitch relationship of the same character that forms the main theme of the second, third, and fourth movements, showing a strong relationship of motivation throughout the work. It can be said that it shows the early form of a circular form, one of the characteristics of romantic music.
Schubert was known only as the king of Lied and a composer who was very successful in the vocal genre, so he did not receive much attention in the field of piano sonata. Today, however, his piano works are being evaluated as a result of deep research. It is hoped that this study will also serve as an opportunity to look at Schubert’s music from a new perspective.
주제어
#슈베르트 마지막 소나타 Schubert Piano Sonata D.960 반음계적 3도 관계 Chromatic mediant Gb트릴
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.