본 연구는 집단표현예술치료가 전업주부의 자아존중감과 자기돌봄에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 SNS 홍보를 통해 수도권에 거주하고 있는 전업주부 12명을 선별하여 진행하였으며 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 구성하였다. 2022년 7월 20일부터 2022년 10월 5일까지 12주에 걸쳐 실험집단에는 주 1회 90분씩, 총 12회기에 걸쳐 집단표현예술치료를 시행하였으며, 통제집단에는 프로그램을 시행하는 동안 아무런 처치도 이루어지지 않았다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 강종구(1986)가 Coopersmith(1967)에 의해 제작된 Self-Esteem Inventory를 한국판으로 표준화한 자아존중감 척도를 사용하였으며 Saakvitne와 Pearlman(1996)에 의해 개발된 자기돌봄 척도(Self-Care Assessment)를 Schomaker(2015)가 수정 및 보완한 것을 최연희(2018)가 재구성한 것으로 Schomaker(2015)의 자기돌봄 하위척도에서 40문항을 선정하여 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 집단표현예술치료가 전업주부의 자아존중감과 자기돌봄에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 SNS 홍보를 통해 수도권에 거주하고 있는 전업주부 12명을 선별하여 진행하였으며 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 구성하였다. 2022년 7월 20일부터 2022년 10월 5일까지 12주에 걸쳐 실험집단에는 주 1회 90분씩, 총 12회기에 걸쳐 집단표현예술치료를 시행하였으며, 통제집단에는 프로그램을 시행하는 동안 아무런 처치도 이루어지지 않았다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 강종구(1986)가 Coopersmith(1967)에 의해 제작된 Self-Esteem Inventory를 한국판으로 표준화한 자아존중감 척도를 사용하였으며 Saakvitne와 Pearlman(1996)에 의해 개발된 자기돌봄 척도(Self-Care Assessment)를 Schomaker(2015)가 수정 및 보완한 것을 최연희(2018)가 재구성한 것으로 Schomaker(2015)의 자기돌봄 하위척도에서 40문항을 선정하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 이용하여 분석하였으며 프로그램 실시 전 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위하여 Mann-Whitney U 검정을 하였고, 프로그램 실시 후 사전·사후 차이를 비교 분석하기 위해 Wilcoxon 부호 순위 검정하여 결과를 비교 분석하였다. 또한, 집단표현예술치료 프로그램을 실시하는 과정에서 나타난 전업주부의 자아존중감과 자기돌봄의 변화과정을 살펴보기 위해 회기 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단표현예술치료 프로그램이 전업주부의 자아존중감에 미친 영향은 통계적으로 유의미한 변화를 나타냈다(Z=-2.201, p<.05). 둘째, 집단표현예술치료 프로그램이 전업주부의 자기돌봄에 미친 영향은 통계적으로 유의미한 변화를 나타냈다(Z=-2.201, p<.05). 셋째, 집단표현예술치료 프로그램 실시과정에서 나타난 전업주부들의 자아존중감과 자기돌봄의 변화는 통계적인 변화와 함께 회기가 진행될수록 향상된 모습을 보여주었다. 매회기 다양한 예술치료작업을 통하여 긍정적인 자기 인식이 향상되어 자아존중감이 향상되었으며, 참여자들 간의 적극적인 관계 형성으로 타인의 공감과 지지, 수용과 배려를 통해 자신을 이해하고 자기돌봄이 되는 계기가 되었다. 이와 같은 연구 결과는 집단표현예술치료 프로그램이 연구 참여자들에게 가치 있는 존재로서의 자기 인식과 자기 삶을 돌보는데 긍정적인 효과가 있음을 검증하였다는 점에서 의의를 둘 수 있으며 이 결과를 바탕으로 전업주부의 긍정적인 삶의 질을 향상하는 데 도움을 주었다는 것에 의의를 가진다.
본 연구는 집단표현예술치료가 전업주부의 자아존중감과 자기돌봄에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 SNS 홍보를 통해 수도권에 거주하고 있는 전업주부 12명을 선별하여 진행하였으며 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 구성하였다. 2022년 7월 20일부터 2022년 10월 5일까지 12주에 걸쳐 실험집단에는 주 1회 90분씩, 총 12회기에 걸쳐 집단표현예술치료를 시행하였으며, 통제집단에는 프로그램을 시행하는 동안 아무런 처치도 이루어지지 않았다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 강종구(1986)가 Coopersmith(1967)에 의해 제작된 Self-Esteem Inventory를 한국판으로 표준화한 자아존중감 척도를 사용하였으며 Saakvitne와 Pearlman(1996)에 의해 개발된 자기돌봄 척도(Self-Care Assessment)를 Schomaker(2015)가 수정 및 보완한 것을 최연희(2018)가 재구성한 것으로 Schomaker(2015)의 자기돌봄 하위척도에서 40문항을 선정하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 이용하여 분석하였으며 프로그램 실시 전 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위하여 Mann-Whitney U 검정을 하였고, 프로그램 실시 후 사전·사후 차이를 비교 분석하기 위해 Wilcoxon 부호 순위 검정하여 결과를 비교 분석하였다. 또한, 집단표현예술치료 프로그램을 실시하는 과정에서 나타난 전업주부의 자아존중감과 자기돌봄의 변화과정을 살펴보기 위해 회기 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단표현예술치료 프로그램이 전업주부의 자아존중감에 미친 영향은 통계적으로 유의미한 변화를 나타냈다(Z=-2.201, p<.05). 둘째, 집단표현예술치료 프로그램이 전업주부의 자기돌봄에 미친 영향은 통계적으로 유의미한 변화를 나타냈다(Z=-2.201, p<.05). 셋째, 집단표현예술치료 프로그램 실시과정에서 나타난 전업주부들의 자아존중감과 자기돌봄의 변화는 통계적인 변화와 함께 회기가 진행될수록 향상된 모습을 보여주었다. 매회기 다양한 예술치료작업을 통하여 긍정적인 자기 인식이 향상되어 자아존중감이 향상되었으며, 참여자들 간의 적극적인 관계 형성으로 타인의 공감과 지지, 수용과 배려를 통해 자신을 이해하고 자기돌봄이 되는 계기가 되었다. 이와 같은 연구 결과는 집단표현예술치료 프로그램이 연구 참여자들에게 가치 있는 존재로서의 자기 인식과 자기 삶을 돌보는데 긍정적인 효과가 있음을 검증하였다는 점에서 의의를 둘 수 있으며 이 결과를 바탕으로 전업주부의 긍정적인 삶의 질을 향상하는 데 도움을 주었다는 것에 의의를 가진다.
The purpose of this study is to find out how group expressive arts therapy affects self-esteem and self-care in stay-at-home mothers. The subjects of the study were selected and conducted by 12 stay-at-home mothers living in the metropolitan area through social media promotion, and consisted of 6 ex...
The purpose of this study is to find out how group expressive arts therapy affects self-esteem and self-care in stay-at-home mothers. The subjects of the study were selected and conducted by 12 stay-at-home mothers living in the metropolitan area through social media promotion, and consisted of 6 experimental groups and 6 control groups. For 12 weeks, from July 20, 2022 to October 5, 2022, the experimental group was given group expression art therapy once a week for 90 minutes, for a total of 12 sessions, and no treatment was given to the control group during the program. The research tool used in this study was the self-esteem scale standardized by Kang Jong-goo (1986) as a Korean version of the Self-Esteem Inventory produced by Coopersmith (1967), and the self-care scale developed by Saakvitne and Pearlman (1996) ( Self-Care Assessment) was modified and supplemented by Schomaker (2015) and reconstructed by Choi Yeon-hee (2018), and 40 items were selected and used from Schomaker's (2015) self-care subscale. The collected data was analyzed using SPSS 25.0, Mann-Whitney U test was performed to verify the homogeneity of the experimental group and control group before the program was implemented, and Wilcoxon signed rank test was performed to compare and analyze the difference before and after the program. The results were comparatively analyzed. In addition, the contents of the session were analyzed to examine the change process of self-esteem and self-care of stay-at-home mothers in the process of implementing the group expressive arts therapy program. The results of this study are as follows. First, the effect of the group expressive arts therapy program on the self-esteem of stay-at-home mothers was statistically significant. showed a significant change (Z=-2.201, p<.05). Second, the effect of the group expressive arts therapy program on self-care of stay-at-home mothers was statistically significant. showed a significant change (Z=-2.201, p<.05). Third, changes in self-esteem and self-care of stay-at-home mothers during the group expressive arts therapy program showed improvement as the session progressed along with statistical changes. Through various art therapy works in each session, positive self-awareness was improved and self-esteem was improved, and active relationship formation between participants provided an opportunity to understand oneself and take care of oneself through empathy, support, acceptance and consideration of others. . The results of this study can be meaningful in that it has been verified that the group expressive arts therapy program has a positive effect on the participants' self-awareness as a valuable being and taking care of their lives. It is significant that it helped improve the positive quality of life of stay-at-home mothers.
The purpose of this study is to find out how group expressive arts therapy affects self-esteem and self-care in stay-at-home mothers. The subjects of the study were selected and conducted by 12 stay-at-home mothers living in the metropolitan area through social media promotion, and consisted of 6 experimental groups and 6 control groups. For 12 weeks, from July 20, 2022 to October 5, 2022, the experimental group was given group expression art therapy once a week for 90 minutes, for a total of 12 sessions, and no treatment was given to the control group during the program. The research tool used in this study was the self-esteem scale standardized by Kang Jong-goo (1986) as a Korean version of the Self-Esteem Inventory produced by Coopersmith (1967), and the self-care scale developed by Saakvitne and Pearlman (1996) ( Self-Care Assessment) was modified and supplemented by Schomaker (2015) and reconstructed by Choi Yeon-hee (2018), and 40 items were selected and used from Schomaker's (2015) self-care subscale. The collected data was analyzed using SPSS 25.0, Mann-Whitney U test was performed to verify the homogeneity of the experimental group and control group before the program was implemented, and Wilcoxon signed rank test was performed to compare and analyze the difference before and after the program. The results were comparatively analyzed. In addition, the contents of the session were analyzed to examine the change process of self-esteem and self-care of stay-at-home mothers in the process of implementing the group expressive arts therapy program. The results of this study are as follows. First, the effect of the group expressive arts therapy program on the self-esteem of stay-at-home mothers was statistically significant. showed a significant change (Z=-2.201, p<.05). Second, the effect of the group expressive arts therapy program on self-care of stay-at-home mothers was statistically significant. showed a significant change (Z=-2.201, p<.05). Third, changes in self-esteem and self-care of stay-at-home mothers during the group expressive arts therapy program showed improvement as the session progressed along with statistical changes. Through various art therapy works in each session, positive self-awareness was improved and self-esteem was improved, and active relationship formation between participants provided an opportunity to understand oneself and take care of oneself through empathy, support, acceptance and consideration of others. . The results of this study can be meaningful in that it has been verified that the group expressive arts therapy program has a positive effect on the participants' self-awareness as a valuable being and taking care of their lives. It is significant that it helped improve the positive quality of life of stay-at-home mothers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.