디지털교과서 콘텐츠로서의 웹툰 - 고등학생 과학 지식에 대한 흥미유발을 중심으로 Webtoons as Digital Textbook Content : Stimulating the Interests of High School Students in the Study of Science원문보기
본 연구는 고등학생들의 디지털 교과서에 과학 지식에 관한 흥미유발에 초점을 맞춘 웹툰의 활용 가능성에 관한 연구를 통해 실질적으로 활용될 수 있는 과학 교육용 웹툰을 제작한 작품연구이다. 본 작품연구를 위해 우선, 디지털 교과서에 웹툰이 활용될 수 있는 그 가능성을 타진하였다. 아울러 고등학생을 위한 디지털 과학 교과서에 웹툰을 추가하기 위해 필요한 충족 요소들을 분석하고 디지털 교과서와 웹툰, 그리고 과학을 주제로 한 기존 한국의 웹툰들의 특징을 살펴보았다. 이러한 분석연구를 바탕으로 고등학생들이 쉽고 재미있게 과학 지식에 관한 다양한 정보들을 습득할 수 있는 웹툰을 제작하였다. 디지털 교과서는 점진적으로 개발되고 있는 새로운 교과서 형식으로 향후 모든 학교에서 보편적으로 사용될 것으로 전망된다. ...
본 연구는 고등학생들의 디지털 교과서에 과학 지식에 관한 흥미유발에 초점을 맞춘 웹툰의 활용 가능성에 관한 연구를 통해 실질적으로 활용될 수 있는 과학 교육용 웹툰을 제작한 작품연구이다. 본 작품연구를 위해 우선, 디지털 교과서에 웹툰이 활용될 수 있는 그 가능성을 타진하였다. 아울러 고등학생을 위한 디지털 과학 교과서에 웹툰을 추가하기 위해 필요한 충족 요소들을 분석하고 디지털 교과서와 웹툰, 그리고 과학을 주제로 한 기존 한국의 웹툰들의 특징을 살펴보았다. 이러한 분석연구를 바탕으로 고등학생들이 쉽고 재미있게 과학 지식에 관한 다양한 정보들을 습득할 수 있는 웹툰을 제작하였다. 디지털 교과서는 점진적으로 개발되고 있는 새로운 교과서 형식으로 향후 모든 학교에서 보편적으로 사용될 것으로 전망된다. 스마트 장치 및 다양한 미디어 장비들의 빠른 보급에 힘입어 현재 디지털 교과서 콘텐츠에 다양한 미디어 자료(이미지, 영상, 사전, AR(증강현실)/VR(가상현실) 콘텐츠 등)들이 추가적으로 삽입되어 기존의 종이 교과서의 내용을 대체하여 제공하여 있다. 이러한 추세에 있어 보다 다양한 미디어 자료들이 디지털 교과서에 활용될 수 있는 효율적 방안 모색이 절실히 요구된다고 하겠다. 이러한 시점에서 여타의 미디어들에 비해 저비용으로 효율적인 지식 정보들을 제공하는 웹툰의 디지털 교과서의 활용 방안에 관한 연구는 매우 시의 적절한 연구라 사료된다. 웹툰은 1990년대 한국에서 처음으로 제작 시도된 새로운 디지털 만화 형식으로 현재는 전 세계적으로 널리 보급되고 있는 미디어 콘텐츠 중 하나이다. 여러 선행 연구자들이 웹툰을 활용한 교육 과정 연구에 있어 긍정적인 영향에 대해 논의하였지만, 교육 정보 전달을 위한 가장 효과적인 수단이 되기 위해 실질적으로 갖추어야 할 요소들을 파악한 연구는 거의 전무한 실정이다. 본 연구에서는 과학 교육용 웹툰이 갖추어야 할 필수 조건들에 대한 특성을 파악하기 위해 인터넷과 미디어 기술의 발달로 인해 현재 급속히 발전하고 있는 에듀테인먼트 콘텐츠를 중점적으로 분석, 연구하였다. 에듀테인먼트 콘텐츠는 엔터테인먼트를 통해 교육적인 정보를 전달하는 콘텐츠로, 스마트 기기의 보급에 힘입어 특히 빠르게 보편화되고 있다. 본 연구에서 진행한 이론적 논의를 요약하면 웹툰 에듀테인먼트의 요소는 크게 교육적 특성을 포함하는 요소와 흥미를 유발하는 학습동기를 포함하는 요소로 나누어 볼 수 있다. 아울러 선행연구들의 분석을 통한 웹툰이 갖추어야 할 특징요소들을 고려하면서 웹툰이 에듀테인먼트 콘텐츠로서 갖춰야 할 필수 요건들에 대하여 살펴보았다. 이러한 분석을 토대로 한국의 웹툰 3편을 분석하였으며 이를 실질적인 디지털 교과서용 웹툰 제작에 반영하였다. 과학 교육용 웹툰 제작에 있어서 웹툰의 에듀테인먼트의 요소뿐 아니라 웹툰이 디지털 교과서에서 정확히 어떻게 활용될 수 있는지를 고려해야만 한다. 이를 위해 고등학생의 학습효과에 관한 기존 자료를 분석하여 학습의 어려움과 요구사항에 대한 분석결과들을 본 웹툰 제작 연구에 적극 반영하고자 하였다. 본 연구는 고등학생의 과학수업 흥미도에 영향을 미치는 디지털 교과서용 에듀테인먼트 과학 웹툰의 실제 제작에 관한 작품연구로서 본 연구가 웹툰의 활용 범위를 보다 확대시키는데 도움이 되고 고등학생의 학습 의욕 부족 문제를 해결하는 데 기여하기를 기대해 본다.
본 연구는 고등학생들의 디지털 교과서에 과학 지식에 관한 흥미유발에 초점을 맞춘 웹툰의 활용 가능성에 관한 연구를 통해 실질적으로 활용될 수 있는 과학 교육용 웹툰을 제작한 작품연구이다. 본 작품연구를 위해 우선, 디지털 교과서에 웹툰이 활용될 수 있는 그 가능성을 타진하였다. 아울러 고등학생을 위한 디지털 과학 교과서에 웹툰을 추가하기 위해 필요한 충족 요소들을 분석하고 디지털 교과서와 웹툰, 그리고 과학을 주제로 한 기존 한국의 웹툰들의 특징을 살펴보았다. 이러한 분석연구를 바탕으로 고등학생들이 쉽고 재미있게 과학 지식에 관한 다양한 정보들을 습득할 수 있는 웹툰을 제작하였다. 디지털 교과서는 점진적으로 개발되고 있는 새로운 교과서 형식으로 향후 모든 학교에서 보편적으로 사용될 것으로 전망된다. 스마트 장치 및 다양한 미디어 장비들의 빠른 보급에 힘입어 현재 디지털 교과서 콘텐츠에 다양한 미디어 자료(이미지, 영상, 사전, AR(증강현실)/VR(가상현실) 콘텐츠 등)들이 추가적으로 삽입되어 기존의 종이 교과서의 내용을 대체하여 제공하여 있다. 이러한 추세에 있어 보다 다양한 미디어 자료들이 디지털 교과서에 활용될 수 있는 효율적 방안 모색이 절실히 요구된다고 하겠다. 이러한 시점에서 여타의 미디어들에 비해 저비용으로 효율적인 지식 정보들을 제공하는 웹툰의 디지털 교과서의 활용 방안에 관한 연구는 매우 시의 적절한 연구라 사료된다. 웹툰은 1990년대 한국에서 처음으로 제작 시도된 새로운 디지털 만화 형식으로 현재는 전 세계적으로 널리 보급되고 있는 미디어 콘텐츠 중 하나이다. 여러 선행 연구자들이 웹툰을 활용한 교육 과정 연구에 있어 긍정적인 영향에 대해 논의하였지만, 교육 정보 전달을 위한 가장 효과적인 수단이 되기 위해 실질적으로 갖추어야 할 요소들을 파악한 연구는 거의 전무한 실정이다. 본 연구에서는 과학 교육용 웹툰이 갖추어야 할 필수 조건들에 대한 특성을 파악하기 위해 인터넷과 미디어 기술의 발달로 인해 현재 급속히 발전하고 있는 에듀테인먼트 콘텐츠를 중점적으로 분석, 연구하였다. 에듀테인먼트 콘텐츠는 엔터테인먼트를 통해 교육적인 정보를 전달하는 콘텐츠로, 스마트 기기의 보급에 힘입어 특히 빠르게 보편화되고 있다. 본 연구에서 진행한 이론적 논의를 요약하면 웹툰 에듀테인먼트의 요소는 크게 교육적 특성을 포함하는 요소와 흥미를 유발하는 학습동기를 포함하는 요소로 나누어 볼 수 있다. 아울러 선행연구들의 분석을 통한 웹툰이 갖추어야 할 특징요소들을 고려하면서 웹툰이 에듀테인먼트 콘텐츠로서 갖춰야 할 필수 요건들에 대하여 살펴보았다. 이러한 분석을 토대로 한국의 웹툰 3편을 분석하였으며 이를 실질적인 디지털 교과서용 웹툰 제작에 반영하였다. 과학 교육용 웹툰 제작에 있어서 웹툰의 에듀테인먼트의 요소뿐 아니라 웹툰이 디지털 교과서에서 정확히 어떻게 활용될 수 있는지를 고려해야만 한다. 이를 위해 고등학생의 학습효과에 관한 기존 자료를 분석하여 학습의 어려움과 요구사항에 대한 분석결과들을 본 웹툰 제작 연구에 적극 반영하고자 하였다. 본 연구는 고등학생의 과학수업 흥미도에 영향을 미치는 디지털 교과서용 에듀테인먼트 과학 웹툰의 실제 제작에 관한 작품연구로서 본 연구가 웹툰의 활용 범위를 보다 확대시키는데 도움이 되고 고등학생의 학습 의욕 부족 문제를 해결하는 데 기여하기를 기대해 본다.
This study analyzed the possibility of using webtoons to stimulate interest in science in a digital textbook, and also sought a way to meet the parameters required of a webtoon in order to add it to a digital science textbook for high school students in practice. The features of a digital textbook a...
This study analyzed the possibility of using webtoons to stimulate interest in science in a digital textbook, and also sought a way to meet the parameters required of a webtoon in order to add it to a digital science textbook for high school students in practice. The features of a digital textbook and a webtoon, as well as existing Korean webtoons on a scientific topic, were analyzed. Based on this, a plan was made to create a webtoon that could provide scientific information in an easy and interesting way and could also help students to better learn science lessons. The digital textbook is a new textbook format that is being gradually developed and will be used universally in all schools in the future. Its essence lies in its use on smart devices. Currently, in terms of its content, it repeats the content of a paper textbook with the addition of various media materials (images, videos, dictionaries, AR (augmented reality) / VR (virtual reality) content, etc.). Unfortunately, at present, there is a lack of media materials in digital textbooks. This study has suggested that the webtoon, as a type of low-cost media content (compared to other media content) could be an excellent object for generating interest among schoolchildren. A webtoon is a new comic format that originated in South Korea, where it is one of the most widespread types of media content. It is slowly spreading around the world. Many researchers have discussed its positive impact on the educational process, but no one has identified the features it should have in order to be the most effective means for the transfer of educational information. In order to determine the necessary characteristics of a scientific webtoon, the analysis in this paper was based on edutainment content, which is now actively developing due to the development of the Internet and media technologies. This is content that conveys educational information through entertainment and, due to the fact that today young people are very attached to smart devices, it is becoming widespread. Summarizing the theoretical discussions, the elements of webtoon edutainment can be divided into two major categories: an element that contains educational features, and an element that contains components of learning motivation that are of interest. Based on the elements identified, three Korean webtoons were analyzed and subsequently reflected in the creation of a webtoon for a digital textbook. When producing the webtoon, it was necessary to take into account not only the elements of webtoon edutainment, but also how exactly a webtoon can be used in a digital textbook. To do this, by analyzing existing data on high school students, their difficulties in learning and their needs were identified. This research was a study of the actual production of an educational-entertainment science webtoon for digital textbooks that influences the interest of high school students in science lessons. It is expected that this study will help to expand the scope of webtoons and will contribute to solving the problem of schoolchildren’s lack of interest in studying.
This study analyzed the possibility of using webtoons to stimulate interest in science in a digital textbook, and also sought a way to meet the parameters required of a webtoon in order to add it to a digital science textbook for high school students in practice. The features of a digital textbook and a webtoon, as well as existing Korean webtoons on a scientific topic, were analyzed. Based on this, a plan was made to create a webtoon that could provide scientific information in an easy and interesting way and could also help students to better learn science lessons. The digital textbook is a new textbook format that is being gradually developed and will be used universally in all schools in the future. Its essence lies in its use on smart devices. Currently, in terms of its content, it repeats the content of a paper textbook with the addition of various media materials (images, videos, dictionaries, AR (augmented reality) / VR (virtual reality) content, etc.). Unfortunately, at present, there is a lack of media materials in digital textbooks. This study has suggested that the webtoon, as a type of low-cost media content (compared to other media content) could be an excellent object for generating interest among schoolchildren. A webtoon is a new comic format that originated in South Korea, where it is one of the most widespread types of media content. It is slowly spreading around the world. Many researchers have discussed its positive impact on the educational process, but no one has identified the features it should have in order to be the most effective means for the transfer of educational information. In order to determine the necessary characteristics of a scientific webtoon, the analysis in this paper was based on edutainment content, which is now actively developing due to the development of the Internet and media technologies. This is content that conveys educational information through entertainment and, due to the fact that today young people are very attached to smart devices, it is becoming widespread. Summarizing the theoretical discussions, the elements of webtoon edutainment can be divided into two major categories: an element that contains educational features, and an element that contains components of learning motivation that are of interest. Based on the elements identified, three Korean webtoons were analyzed and subsequently reflected in the creation of a webtoon for a digital textbook. When producing the webtoon, it was necessary to take into account not only the elements of webtoon edutainment, but also how exactly a webtoon can be used in a digital textbook. To do this, by analyzing existing data on high school students, their difficulties in learning and their needs were identified. This research was a study of the actual production of an educational-entertainment science webtoon for digital textbooks that influences the interest of high school students in science lessons. It is expected that this study will help to expand the scope of webtoons and will contribute to solving the problem of schoolchildren’s lack of interest in studying.
주제어
#Educational webtoons Digital textbook Elements of science webtoons
학위논문 정보
저자
Bureneva Alena
학위수여기관
서울과학기술대학교
학위구분
국내석사
학과
시각디자인학과
지도교수
오영재
발행연도
2023
총페이지
vi, 102 p.
키워드
Educational webtoons Digital textbook Elements of science webtoons
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.