오늘날 협력적 소비로 인해 소비의 패러다임이 변화하면서 이커머스 플랫폼 역시 다양하게 성장하고 있다. 온라인 리셀은 이전 제품의 사용 가치에서 소유 및 투자 가치로 그 무게중심이 더해지면서 리셀 플랫폼은 새로운 온라인 이커머스로 빠르게 발전하고 많은 관심을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 정보시스템 성공 모형(ISSM)과 기술 수용 모형(TAM)을 기반으로 서비스 품질, 시스템 품질, 정보 품질, ...
오늘날 협력적 소비로 인해 소비의 패러다임이 변화하면서 이커머스 플랫폼 역시 다양하게 성장하고 있다. 온라인 리셀은 이전 제품의 사용 가치에서 소유 및 투자 가치로 그 무게중심이 더해지면서 리셀 플랫폼은 새로운 온라인 이커머스로 빠르게 발전하고 많은 관심을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 정보시스템 성공 모형(ISSM)과 기술 수용 모형(TAM)을 기반으로 서비스 품질, 시스템 품질, 정보 품질, 인지된 용이성, 지각된 유용성 및 재사용 의도 간의 관계를 검증하여 리셀 플랫폼의 성공모형을 제시하고자 하였다. 또한 리셀 플랫폼과 오픈 플랫폼 성공모형의 차이점을 알아내기 위해서 총 1,337명에게 설문조사를 진행하였고,양면 시장의 특성이 있는 플랫폼의 특성상 오픈 마켓 (판매자, 구매자)와 리셀 마켓 (판매자, 구매자) 간 다집단분석을 구조방정식 모형을 이용해 실시하였다. 연구 결과에 따르면 1) 리셀 플랫폼은 오픈 플랫폼보다 구매자 및 판매자에게 더 많은 서비스를 제공해야 한다. 2) 리셀 플랫폼은 판매자의 판매성과에 도움이 되는 전략을 제공해야 한다. 3) 리셀 플랫폼은 판매자에게 쉽게 사용할 수 있는 시스템을 제공해야 하고 구매자에게 효율적으로 제품을 구매할 수 있는 시스템을 제공해야 한다. 4) 오픈 플랫폼 및 리셀 플랫폼은 모두 플랫폼 내의 정보 품질을 높이는데 노력을 해야 한다. 따라서 본 연구는 우선 리셀 플랫폼의 구매자와 판매자를 비교하고 이후 리셀 플랫폼과 오픈 플랫폼을 추가 비교해서 리셀 플랫폼 만의 성공모델전략을 제시하였다. 마지막으로 본 연구가 가진 시사점과 한계점을 제시하였다.
오늘날 협력적 소비로 인해 소비의 패러다임이 변화하면서 이커머스 플랫폼 역시 다양하게 성장하고 있다. 온라인 리셀은 이전 제품의 사용 가치에서 소유 및 투자 가치로 그 무게중심이 더해지면서 리셀 플랫폼은 새로운 온라인 이커머스로 빠르게 발전하고 많은 관심을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 정보시스템 성공 모형(ISSM)과 기술 수용 모형(TAM)을 기반으로 서비스 품질, 시스템 품질, 정보 품질, 인지된 용이성, 지각된 유용성 및 재사용 의도 간의 관계를 검증하여 리셀 플랫폼의 성공모형을 제시하고자 하였다. 또한 리셀 플랫폼과 오픈 플랫폼 성공모형의 차이점을 알아내기 위해서 총 1,337명에게 설문조사를 진행하였고,양면 시장의 특성이 있는 플랫폼의 특성상 오픈 마켓 (판매자, 구매자)와 리셀 마켓 (판매자, 구매자) 간 다집단분석을 구조방정식 모형을 이용해 실시하였다. 연구 결과에 따르면 1) 리셀 플랫폼은 오픈 플랫폼보다 구매자 및 판매자에게 더 많은 서비스를 제공해야 한다. 2) 리셀 플랫폼은 판매자의 판매성과에 도움이 되는 전략을 제공해야 한다. 3) 리셀 플랫폼은 판매자에게 쉽게 사용할 수 있는 시스템을 제공해야 하고 구매자에게 효율적으로 제품을 구매할 수 있는 시스템을 제공해야 한다. 4) 오픈 플랫폼 및 리셀 플랫폼은 모두 플랫폼 내의 정보 품질을 높이는데 노력을 해야 한다. 따라서 본 연구는 우선 리셀 플랫폼의 구매자와 판매자를 비교하고 이후 리셀 플랫폼과 오픈 플랫폼을 추가 비교해서 리셀 플랫폼 만의 성공모델전략을 제시하였다. 마지막으로 본 연구가 가진 시사점과 한계점을 제시하였다.
Today, as the consumption paradigm changes due to collaborative consumption, e-commerce platforms are also growing in various ways. As the online resell platform shifts from the use value of the previous product to the value of ownership and investment, the resell platform is rapidly developing into...
Today, as the consumption paradigm changes due to collaborative consumption, e-commerce platforms are also growing in various ways. As the online resell platform shifts from the use value of the previous product to the value of ownership and investment, the resell platform is rapidly developing into a new online e-commerce platform and receiving a lot of attention. Therefore, in this study, based on the information system success model (ISSM) and the technology acceptance model (TAM), the relationship between service quality, system quality, information quality, perceived ease, perceived usefulness, and reuse intention was verified to determine the success model of the resell platform. wanted to present. In addition, a survey was conducted on a total of 1,337 people to find out the difference between the resell platform and the open platform success model. Multigroup analysis was conducted using a structural equation model. According to the results of the study, 1) Resell platforms should provide more services to buyers and sellers than open platforms. 2) The resell platform should provide a strategy that helps the seller's sales performance. 3) Resell platform must provide sellers with a system that can be easily used and buyers with a system to efficiently purchase products. 4) Both open and resell platforms should make efforts to improve the quality of information within the platform. Therefore, this study compared the buyer and seller of the resell platform and compared the resell platform and the open platform to present the management strategy of the resell platform. Finally, the implications and limitations of this study were presented.
Today, as the consumption paradigm changes due to collaborative consumption, e-commerce platforms are also growing in various ways. As the online resell platform shifts from the use value of the previous product to the value of ownership and investment, the resell platform is rapidly developing into a new online e-commerce platform and receiving a lot of attention. Therefore, in this study, based on the information system success model (ISSM) and the technology acceptance model (TAM), the relationship between service quality, system quality, information quality, perceived ease, perceived usefulness, and reuse intention was verified to determine the success model of the resell platform. wanted to present. In addition, a survey was conducted on a total of 1,337 people to find out the difference between the resell platform and the open platform success model. Multigroup analysis was conducted using a structural equation model. According to the results of the study, 1) Resell platforms should provide more services to buyers and sellers than open platforms. 2) The resell platform should provide a strategy that helps the seller's sales performance. 3) Resell platform must provide sellers with a system that can be easily used and buyers with a system to efficiently purchase products. 4) Both open and resell platforms should make efforts to improve the quality of information within the platform. Therefore, this study compared the buyer and seller of the resell platform and compared the resell platform and the open platform to present the management strategy of the resell platform. Finally, the implications and limitations of this study were presented.
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