현재에 한류가 빠른 속도로 발전하며 전 세계 청소년들에게 큰 영향을 미치고 있다. 아이돌 문화산업은 발전한 동시에 많은 엔터테인먼트들이 새로운 콘셉트와 커뮤니케이션 전략을 내놓고 있다. 그 중에 성공적인 사례는 2020년 11월 17일에 데뷔한 SM 엔터테인먼트의 새로운 신인 걸그룹 에스파(aespa)이다. 물론 SM 엔터테인먼트도 자체의 세계관념까지 갖춰가고 있는 만큼 대중에게 전혀 낯선 에스파의 세계관과 완전히 새로운 커뮤니케이션 전략에 대한 연구가 필요하다고 생각한다. 그래서 본 연구는 에스파를 연구 대상으로 삼아 에스파 앨범에 나타난 세계관에 관한 기호학적 연구하는 것을 목표로 한다. 따라서 본 연구는 기호학적 관점에서 에스파 앨범에 나타난 세계관을 연구한다. 콘셉트와 관련된 ...
현재에 한류가 빠른 속도로 발전하며 전 세계 청소년들에게 큰 영향을 미치고 있다. 아이돌 문화산업은 발전한 동시에 많은 엔터테인먼트들이 새로운 콘셉트와 커뮤니케이션 전략을 내놓고 있다. 그 중에 성공적인 사례는 2020년 11월 17일에 데뷔한 SM 엔터테인먼트의 새로운 신인 걸그룹 에스파(aespa)이다. 물론 SM 엔터테인먼트도 자체의 세계관념까지 갖춰가고 있는 만큼 대중에게 전혀 낯선 에스파의 세계관과 완전히 새로운 커뮤니케이션 전략에 대한 연구가 필요하다고 생각한다. 그래서 본 연구는 에스파를 연구 대상으로 삼아 에스파 앨범에 나타난 세계관에 관한 기호학적 연구하는 것을 목표로 한다. 따라서 본 연구는 기호학적 관점에서 에스파 앨범에 나타난 세계관을 연구한다. 콘셉트와 관련된 콘텐츠, 즉 그룹 명, 에스파 멤버 각각의 가상 멤버(æ-멤버), 능력, 엠블럼, 에스파 세계관의 고유 명사, 로고, 티저 사진, 뮤직비디오, 노래 가사 등을 기호학적 연구 방식을 활용하여 분석한다. 기호학은 준-상징 체계, 의미 생성 행로, 공시, 외시 의미, 설화 프로그램으로 보여준다는 다양한 분석 방식을 가지고 있어서 에스파의 세계관 커뮤니케이션 전략에서 사용하는 다양한 기호학적인 방법으로 분석하고 콘셉트를 체계적으로 도출할 수 있다. 결론적으로 에스파의 세계관과 단체나 개인의 정체성, 멤버 개인의 능력과 스토리를 확인할 수 있다. 그룹 명으로 미래 과학 기술적인 감각, 현실 세계와 가상 세계는 서로 결합하면서 동시에 서로 대립하기도 한다는 콘셉트를 알려주고, 멤버 각각의 가상 멤버, 능력, 엠블럼 등은 멤버마다의 차별성을 부각시키며, 동시에 단체의 정체성도 표현한다. 하나하나의 앨범이 나올 때마다 에스파 세계관의 정체성을 보여주면서 스토리도 펼쳐진다. 완전한 세계관 시스템을 갖추고, 마치 SF영화처럼 보여줌으로써 대중의 호기심을 불러일으키면서도 동시에 더 잘 스며들게 하고, 공감할 수 있도록 하는 것이 다른 그룹과의 차별화 전략이다. 특히 아이돌 그룹의 경쟁이 치열한 시대에 많은 신인 그룹 중 큰 관심을 받으며 주목받는 신인 중에 하나다. 또 일반적인 아이돌 그룹과 달리 4명의 리얼 멤버와 4명의 가상 멤버까지 더해 대중들에게도 관심을 일르키다. 본 연구는 이러한 에스파의 세계관과 세계관 스토리에 대해 분석한다. 앞으로의 아이돌 그룹 연구에 도움이 되길 바란다.
현재에 한류가 빠른 속도로 발전하며 전 세계 청소년들에게 큰 영향을 미치고 있다. 아이돌 문화산업은 발전한 동시에 많은 엔터테인먼트들이 새로운 콘셉트와 커뮤니케이션 전략을 내놓고 있다. 그 중에 성공적인 사례는 2020년 11월 17일에 데뷔한 SM 엔터테인먼트의 새로운 신인 걸그룹 에스파(aespa)이다. 물론 SM 엔터테인먼트도 자체의 세계관념까지 갖춰가고 있는 만큼 대중에게 전혀 낯선 에스파의 세계관과 완전히 새로운 커뮤니케이션 전략에 대한 연구가 필요하다고 생각한다. 그래서 본 연구는 에스파를 연구 대상으로 삼아 에스파 앨범에 나타난 세계관에 관한 기호학적 연구하는 것을 목표로 한다. 따라서 본 연구는 기호학적 관점에서 에스파 앨범에 나타난 세계관을 연구한다. 콘셉트와 관련된 콘텐츠, 즉 그룹 명, 에스파 멤버 각각의 가상 멤버(æ-멤버), 능력, 엠블럼, 에스파 세계관의 고유 명사, 로고, 티저 사진, 뮤직비디오, 노래 가사 등을 기호학적 연구 방식을 활용하여 분석한다. 기호학은 준-상징 체계, 의미 생성 행로, 공시, 외시 의미, 설화 프로그램으로 보여준다는 다양한 분석 방식을 가지고 있어서 에스파의 세계관 커뮤니케이션 전략에서 사용하는 다양한 기호학적인 방법으로 분석하고 콘셉트를 체계적으로 도출할 수 있다. 결론적으로 에스파의 세계관과 단체나 개인의 정체성, 멤버 개인의 능력과 스토리를 확인할 수 있다. 그룹 명으로 미래 과학 기술적인 감각, 현실 세계와 가상 세계는 서로 결합하면서 동시에 서로 대립하기도 한다는 콘셉트를 알려주고, 멤버 각각의 가상 멤버, 능력, 엠블럼 등은 멤버마다의 차별성을 부각시키며, 동시에 단체의 정체성도 표현한다. 하나하나의 앨범이 나올 때마다 에스파 세계관의 정체성을 보여주면서 스토리도 펼쳐진다. 완전한 세계관 시스템을 갖추고, 마치 SF영화처럼 보여줌으로써 대중의 호기심을 불러일으키면서도 동시에 더 잘 스며들게 하고, 공감할 수 있도록 하는 것이 다른 그룹과의 차별화 전략이다. 특히 아이돌 그룹의 경쟁이 치열한 시대에 많은 신인 그룹 중 큰 관심을 받으며 주목받는 신인 중에 하나다. 또 일반적인 아이돌 그룹과 달리 4명의 리얼 멤버와 4명의 가상 멤버까지 더해 대중들에게도 관심을 일르키다. 본 연구는 이러한 에스파의 세계관과 세계관 스토리에 대해 분석한다. 앞으로의 아이돌 그룹 연구에 도움이 되길 바란다.
The Korean-Wave is rapidly developing and has a great influence on teenagers around the world. As the K-pop idol culture industry develops, many entertainers are coming up with new concepts and communication strategies. The most successful example is SM Entertainment's new girl group, aespa, which d...
The Korean-Wave is rapidly developing and has a great influence on teenagers around the world. As the K-pop idol culture industry develops, many entertainers are coming up with new concepts and communication strategies. The most successful example is SM Entertainment's new girl group, aespa, which debuted on November 17, 2020. Of course, as SM Entertainment also has its own worldview, I think it is necessary to study aespa's worldview and completely new communication strategies that are completely unfamiliar to the public. Therefore, this study aims to study semiotics on the worldview appearing in the aespa album with aespa as the subject of research. This study studies the worldview that appears in the aespa album from a semiotic point of view. Concept-related content, i.e., group names, virtual members (--members), abilities, emblems, unique nouns of the aespa worldview, logos, teaser photos, music videos, and song lyrics are analyzed using semiotic research methods. Semiotics have various analysis methods that are shown as quasi-symbol systems, semantic generation paths, disclosure, e-visual meanings, and narrative programs, so that concepts can be systematically analyzed and extracted using various semiotic methods used in aespa's worldview communication strategy. In conclusion, it is possible to check aespa's worldview, the identity of an organization or individual, and the ability and story of each member. The group name tells the concept that the future science and technology sense, the real world and the virtual world are combined with each other and at the same time face each other, and each member's virtual members, abilities, and emblem highlights the differentiation of each member and expresses the identity of the group. Whenever each album is released, the story unfolds, showing the identity of the aespa worldview. Its strategy is to differentiate itself from other groups by having a complete worldview system and showing it like a science fiction movie so that it can arouse public curiosity while at the same time permeating and empathizing better. In particular, it has established itself as the most notable rookie group, receiving so much attention that it stands out among many rookie groups in the era of fierce competition among idol groups. In addition, unlike ordinary idol groups, four real members and four virtual members were added, drawing attention to the public. This study analyzes the world view and world view story of aespa. I hope it will be helpful for future idol group research.
The Korean-Wave is rapidly developing and has a great influence on teenagers around the world. As the K-pop idol culture industry develops, many entertainers are coming up with new concepts and communication strategies. The most successful example is SM Entertainment's new girl group, aespa, which debuted on November 17, 2020. Of course, as SM Entertainment also has its own worldview, I think it is necessary to study aespa's worldview and completely new communication strategies that are completely unfamiliar to the public. Therefore, this study aims to study semiotics on the worldview appearing in the aespa album with aespa as the subject of research. This study studies the worldview that appears in the aespa album from a semiotic point of view. Concept-related content, i.e., group names, virtual members (--members), abilities, emblems, unique nouns of the aespa worldview, logos, teaser photos, music videos, and song lyrics are analyzed using semiotic research methods. Semiotics have various analysis methods that are shown as quasi-symbol systems, semantic generation paths, disclosure, e-visual meanings, and narrative programs, so that concepts can be systematically analyzed and extracted using various semiotic methods used in aespa's worldview communication strategy. In conclusion, it is possible to check aespa's worldview, the identity of an organization or individual, and the ability and story of each member. The group name tells the concept that the future science and technology sense, the real world and the virtual world are combined with each other and at the same time face each other, and each member's virtual members, abilities, and emblem highlights the differentiation of each member and expresses the identity of the group. Whenever each album is released, the story unfolds, showing the identity of the aespa worldview. Its strategy is to differentiate itself from other groups by having a complete worldview system and showing it like a science fiction movie so that it can arouse public curiosity while at the same time permeating and empathizing better. In particular, it has established itself as the most notable rookie group, receiving so much attention that it stands out among many rookie groups in the era of fierce competition among idol groups. In addition, unlike ordinary idol groups, four real members and four virtual members were added, drawing attention to the public. This study analyzes the world view and world view story of aespa. I hope it will be helpful for future idol group research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.